גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד האינפלציה של העשירים: איפה הכי משתלם לנהל סגנון חיים יקר?

דוח "העושר וסגנון החיים" של בנק ניהול ההון יוליוס בר לשנת 2021 מדרג היכן הכי "זול" לחיות ברמת חיים גבוהה ● ניו יורק, ונקובר, טוקיו, שנגחאי או יוהנסבורג - איפה הכי משתלם לעשירון העליון לגור?

ניו יורק. היחלשות הדולר הציבה את העיר במקום טוב באמצע הטבלה / צילום: Shutterstock, Sean Pavone
ניו יורק. היחלשות הדולר הציבה את העיר במקום טוב באמצע הטבלה / צילום: Shutterstock, Sean Pavone

ערים מרכזיות בארה"ב ובקנדה הפכו בשנים האחרונות לאלו שבהן חיים ברמה גבוהה הם הזולים ביותר מבחינה גלובלית, בעיקר בשל חולשת הדולר והמטבעות המקומיים. זו אחת המסקנות מדוח "העושר וסגנון החיים" של בנק ניהול ההון יוליוס בר לשנת 2021.

הדוח מודד את רמת המחירים של סל מוצרים ושירותים האמורים לשקף את סל הצריכה של "אינדיבידואלים בעלי שווי נקי גבוה", לעומת סל הצריכה הבסיסי שעליו נשענים נתוני האינפלציה, למשל.

לעומת חיים זולים יחסית לעשירון העליון בניו יורק ו-ונקובר, וחיים זולים מאוד בערים כמו יוהנסבורג ומקסיקו סיטי, ערי אסיה כמו שנגחאי, טוקיו והונג קונג הן היקרות ביותר. זאת בעוד ערים גדולות באירופה כמו פריז נמצאות באמצע.

מחברי הדוח מסיקים מכך כי "שנגחאי והונג קונג הן עבור המאה ה -21 מה שניו יורק וסן פרנסיסקו היו במאה ה-20 (ולונדון ופריז היו עד המאה ה-19). הלפיד עבר מאירופה, לארה"ב ומשם לאסיה".

ההיגיון העומד מאחורי פרסום הדוח הוא הצגת התשואה השנתית "המינימלית" בעבור שכבה עשירה זו, על מנת שתמשיך להיות מסוגלת להמשיך ולנהל סגנון חיים יוקרתי. זאת, בניגוד לנתוני האינפלציה הרגילים, הבודקים את השינויים בעלות סל מוצרים בסיסי יחסית.

הדוח בודק את האינפלציה שנרשמה במחירים של מוצרים ושירותים כמו ניתוחי לייזר לעיניים, דירות יוקרה, הליכונים , תיקי נשים, שעת עבודה של עורך דין, טיסות במחלקת עסקים, ויסקי ועוד.

תל אביב לא ברשימה

תל אביב לא נכללה ברשימת 25 הערים שבהן נבדק סל היוקרה, הכוללת בנוסף את ברצלונה, דובאי, פרנקפורט, לונדון, מקסיקו סיטי, מוסקבה, מומבאי, סאו פאולו, ציריך, בנגקוק וערים נוספות.

מחברי הדוח מקדימים ומציינים כי הקורונה לא השפיעה באופן קריטי על המחירים, וכי "שוק מוצרי היוקרה החזיק מעמד היטב, כפי שגם משרות מקצועיות וכלכלת הדיגיטל והמידע החזיקו מעמד יפה אף במהלך משבר הקורונה".

הם גם מציינים למרות הקורונה, חברות מוצרי המותרות לא נמנעו מהעלאת מחירים. "רוב מותגי היוקרה מעלים מחירים בכל שנה, וחלקם עושים זאת פעמיים בשנה. זאת במטרה לשמור על מחירים מעל האינפלציה ואפילו לחרוג ממנה", נכתב.

"קרטייה", למשל, העלתה את מחירי התכשיטים ב-4.5% בספטמבר האחרון, נכתב ו"נוסף על כך, מותגים כמו שאנל התאימו את המחירים תוך ציון העלייה בעלויות חומרי הגלם במהלך המשבר, בעוד שחברות אחרות העלו את המחירים בשוקי אסיה על מנת לפצות על ביצועים מקומיים גרועים בשל משבר הקורונה".

הגורם המשפיע ביותר - שער המטבע המקומי

נראה כי שערי המטבעות הם הדבר שהשפיע יותר מכל על השאלה איפה עלו ואיפה ירדו המחירים של השירותים היוקרתיים, והיחלשות הדולר - שבימים אלה שב להתחזק - הציבה את ניו יורק, למרבה ההפתעה, במקום טוב באמצע.

"אמריקה היא כיום האזור הזול ביותר - ובו שתיים-שלוש הערים הזולות ביותר במדד סגנון החיים. ונקובר, שהייתה פעם מילת מפתח עבור נדל"ן יקר עד בלתי משתלם, היא כיום מקום זול יחסית לחיות בו - שום דבר, פרט לביטוח בריאות, אינו יקר במיוחד שם", נכתב בדוח.

אזור אסיה-פסיפיק, מציינים עורכי הדוח, "נותר האזור היקר ביותר ושלושת הערים היקרות בעולם הן שנחאי, טוקיו והונג קונג". פריטי יוקרה רבים, נכתב בדוח - "מהליכונים ומכוניות ועד ארוחות ערב מפוארות ועלויות עורכי דין מפגינים פרמיה משמעותית מעל הממוצע העולמי".

באופן גלובלי, מחירי הוויסקי עלו בשנה האחרונה ב-9.9%, מחירי השעונים ב-6.6%, ומחירי טיסות עסקים ב-11.4%. זאת בעוד מחירי הסוויטות ירדו ב-9.3%, מחירי נעלי נשים ירדו ב-11.7% ומחיר היין גם הוא הוזל ב-5.6%.

חמשת הערים בהן הסל של שירותי היוקרה (במונחי כוח קנייה) הוא היקר ביותר הן שנגחאי (1), טוקיו (2), הונג קונג (3), מונקו (4), טאיפאיי (5); חמשת הערים שסוגרות את הרשימה, בהן הסל הוא הזול ביותר הן: ג'קארטה (21), מומבאי (22), מקסיקו סיטי (23), ונקובר (24) ויוהנסבורג (25).

לקריאת הדוח.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם ● המתיחות שהביאה את מדד הפחד לשיא של חמישה חודשים והאפשרות להרוויח ממנו ● הסימנים שמעידים כי תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש ● וגם: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס מיליציות פרו-איראניות בעיראק, רצף אזעקות בצפון

גורמים ישראלים ואמריקנים: לא קשורים לתקיפה בעיראק • שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • רקטה נפלה בשטח פתוח מחוץ לשדרות, צה"ל תקף את מוקד השיגור • כל העדכונים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת