גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אני מאחל למדינת ישראל ליום ההולדת ה-73? שתשנה כיוון

אפשר להסכים על זה שהלכנו רחוק מדי עם המריבות, הניכור, השבטים, המחנות והמכות ● אז מה עושים? לחזור אחורה אי אפשר, וגם לעצור את הזמן אף אחד עדיין לא הצליח, אבל הלו, לא חייבים להמשיך וללכת במעגלים - תמיד אפשר לשנות כיוון

מה אני מאחל למדינת ישראל / צילום: Shutterstock
מה אני מאחל למדינת ישראל / צילום: Shutterstock

א. חבר כנסת חטף מכות משוטרים, רב הוכה באלה על ידי נוער גבעות ופרופסור לא יקבל את פרס ישראל משר החינוך. במקרה האלימות נגד הרב לא היו עצורים, למקרה האלימות המשטרתית נגד חבר הכנסת לא יהיו השלכות, בג"ץ גיבה את החלטת השר, ואלה רק הסיפורים שהגיעו לכותרות - זה היה השבוע של השמאל בישראל. לא השבוע הכי קל להיות בו שמאלן, אם כי עדיין מוקדם לקשור כתרים; החודש רק התחיל.

אבל כל זה באמת כלום ושום דבר לעומת השבוע שעבר על הימין, שלא נדע: חבורה של פובליציסטים ופעילי רשת הרימו קול צעקה וזעקה עד לב שמיים על כך שאין להם מספיק לייקים, הו לא! ושזה בגלל האלגוריתם של פייסבוק שמשתיק אותם בכוונה ומעלים אותם מהעין הציבורית על רקע דעותיהם, לא פחות - איזה מזל שלרבים מאותם מודרים, מוחלשים, סתומי פה וחסרי קול יש, מלבד חשבון פייסבוק, גם תוכניות רדיו, טלוויזיה וטורים בעיתונות, וטוויטר כמובן, אחרת אף אחד לא היה יודע. בכל מקרה, כמה שעות לאחר מכן התברר שלאלגוריתם של פייסבוק לא באמת היה אכפת מהם או מדעותיהם, הלייקים חזרו לזרום בשפע וחופש הדיבור שוב ניצל.

לסיכום: שבוע די רגיל בסך הכול. השמאל הפריבילגי ממשיך לשלוט בכל עמדות הכוח במדינה והימין נרדף, מושתק ומורחק. הבנתי נכון?
זה ייגמר רע מאוד, הסיפור הזה, לא סיפור הלייקים בפייסבוק, השני.

ב. מאתר האינטרנט של משרד התרבות והספורט אני למד שיום העצמאות השנה עומד בסימן "אחווה ישראלית" - אין, מוכרחים להודות שהשנה הם ממש קלעו בול עם המוטו, אבל בול. אין ספק שהאחווה הישראלית באוויר. כל הכבוד לשר (זוכרים מי זה? בלי גוגל) שהצליח ללכוד בשתי מילים עדינות את רוח התקופה הסוערת. איך הוא עשה את זה? אני מדמיין אותו כדניאל סאן, קראטה קיד, הלוכד בעיניים עצומות זבוב במעופו בעזרת זוג מקלות אכילה. כן, עד כדי כך.

בואו נעבור יחד על דברי ההסבר המרגשים המופיעים באתר המשרד: "האחווה בין אדם לאדם, האחדות והרעות, הערבות ההדדית, שותפות הגורל ושותפות הייעוד, הם מאפיינים יסודיים של החברה הישראלית המלווים אותה מיום היווסדה. משבר הקורונה המחיש יותר מתמיד את חשיבותם של ערכים אלה ואת החיוניות והתרומה העצומה שלהם לחיים המשותפים של כולנו. ביום העצמאות ה-73 תעלה מדינת ישראל על נס את האחווה הישראלית ותצדיע לאזרחים ואזרחיות הפועלים לטיפוח החוסן החברתי בישראל ולהעמקת המשותף והמאחד".

אה? מה? איפה זה? קורא ישראלי ממוצע את הפסקה שלעיל ואין לו מושג מאיפה להתחיל. באמת? אני הכי בעד, מישהו באמת חושב שהאחווה, האחדות, הערבות, הרעות והשותפות הן "מאפיינים יסודיים של החברה הישראלית"? איפה האיש הזה? אני רוצה לראות אותו. להערכתי, אין ולו אדם אחד בישראל שיעבור פוליגרף אם יענה על השאלה הזו בחיוב. סיכוי סביר יותר שהפוליגרף יישרף, או יתפוצץ, או שניהם. אל תבינו אותי לא נכון, אני לא מחליף את החברה הישראלית באף חברה אחרת - כאן נולדו הוריי, כאן נולדתי, כאן נולדו ילדיי, אני אוהב לחיות פה ואם תעמידו מולי אלף פוליגרפים, הם כולם יאשרו פה אחד שהמשפט האחרון הוא אמת - ועדיין: למה להגיד סתם דברים? למה לרוקן ממשמעות מילים יפות ושאיפות נאצלות כל כך? מה זה נותן, למי זה עוזר, את מי זה משלה?

"משבר הקורונה המחיש יותר מתמיד את חשיבות הערכים אלה ואת התרומה העצומה שלהם לחיים המשותפים". תגיד, אתה רציני? הדרך היחידה שבה המחיש המשבר את חשיבותם היא על ידי היעדרם הכמעט מוחלט, למעט הסגר הראשון. לא ערבות ולא אלכוג'ל, לא אחווה ולא מסכה, כל מגזר היה עם עצמו ודאג לעצמו וכולם שנאו את מי שהוא לא הם.

ולסיום: "ביום העצמאות ה-73 תעלה מדינת ישראל על נס את האחווה הישראלית ותצדיע לאזרחים ואזרחיות הפועלים לטיפוח החוסן החברתי בישראל ולהעמקת המשותף והמאחד". משפט קלאסי; בטח נחמד לממשלה למצוא פעם בשנה כמה אזרחים שעושים טוב, אבל זה לא באמת שווה הרבה כל עוד המערכת הפוליטית ממשיכה לשקר, להסית, לריב, להחרים ולפלג.

"המדינה תעלה על נס את האחווה הישראלית"? יותר טוב שהמדינה תעזוב את האחווה ואת השותפות לנו, האזרחים, ותתפנה להתעסק יותר בעניינים הנוגעים לתחום אחריותה: וקודם כול, לטפל באלימות - לא רק נגד אנשי שמאל, כמובן. רק השבוע אירעו שני מעשי חיסול בחולון ובאשקלון, כחלק מהתחממות של מלחמת שליטה בעולם התחתון, למי שדאג שמא רק ביישובים הערבים התבטלו החוק והסדר. אפילו בעיר החרדית אלעד התרחשה השבוע קטטה המונית ואדם נפצע קשה - הארץ רותחת, והקיץ עוד לא התחיל. כל ישראל חברים? כל ישראל בעצבים.

אחרי הכול, אפשר לטפל במערכת החינוך, לשלם עבור חיסונים - פדיחת השבוע, ללא ספק - להקים ממשלה, להעביר תקציב, לבטל את האפליה, להרגיע את האווירה, דברים בסיסיים, שום דבר מפואר. אלה נשמעים לי כמו תנאים לא רעים לנביטת סוג של אחווה ישראלית חדשה שאפשר יהיה להסתפק בה; לתחושתי, יכול להיות שאחדות, ערבות, רעות ושותפות הן מילים קצת גדולות מדי למצבנו הנוכחי. אחווה זו אחלה התחלה.

ג. איך עושים את זה? חבל שלא שאלו את פרופסור עודד גולדרייך. במסגרת עבודתו, שעליה אמור היה לקבל את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, חוקר גולדרייך את תחום הסיבוכיות החישובית - ענף במדעי המחשב העוסק במידת היעילות של החישוב הנדרש כדי להגיע לפתרון בעיות. יכול להיות שהוא היה יכול לעזור. הנחת הבסיס של תחום הסיבוכיות החישובית היא שבהינתן מספיק זמן ומספיק משאבים, אפשר לפתור פחות או יותר את כל הבעיות - אולי אפילו גם את הבעיות שלנו פה - אלא שבעולם שלנו אף פעם אין מספיק משניהם ביחד: ככל שתידרש לפתור את הבעיה המסובכת במהירות רבה יותר, תיפגם מידת הדיוק שתגיע אליה, וככל שתקפיד על מידת הדיוק, תיפגע המהירות שבה תגיע לפתרון.

העניין הוא, אם קלטתי, שהרבה פעמים יש בעיות שהן כל כך מסובכות, שאולי בכלל אין להן פתרון מושלם ונקי שאפשר להגיע אליו, וכל מה שאתה יכול לעשות זה להגיע הכי קרוב. יכול מאוד להיות שאפילו לחבק את הכאוס, אבל אולי לא הבנתי נכון. נראה שהבעיה שלנו, כלומר המציאות המשונה והאלימה שאנחנו תקועים בה, בהחלט נמנית עם הסוג הזה.

איך מגיעים הכי קרוב לפתרון שלא קיים? אין לי מושג, תשאלו את גולדרייך, אבל נראה לי שכולם מבינים פחות או יותר מה הכיוון הכללי. אני לא מדבר על ביבי/לא ביבי, ימין/שמאל, ואני גם לא שואף לשום אחדות דמיונית או שותפות הייעוד והגורל מהפמפלט של משרד התרבות והספורט. אף אחד לא צריך להסכים על כלום, אבל כן אפשר להסכים על זה שהלכנו רחוק מדי עם המריבות, עם הניכור, עם השבטים, עם המחנות, עם המכות. מה עושים? לחזור אחורה אי אפשר, וגם לעצור את הזמן אף אחד עדיין לא הצליח, אבל הלו, לא חייבים להמשיך וללכת במעגלים הולכים וקטֵנים - תמיד אפשר לשנות כיוון.

זה מה שאני מאחל לך, מדינת ישראל, ליום העצמאות ה־73: שני כיוון, בחייאת. לתחושתי יש פה משהו כמו 9 מיליון אנשים שישמחו לעזור לך לעשות את זה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

ניר וויינגולד בשיחה עם דין שמואל אלמס / צילום: כדיה לוי

"פועלים להחזרת הביטחון": הקצין הבכיר שמסביר איך צה"ל יכול לשחזר את ההצלחה מול איראן

אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות מפא"ת אמר בכנס "המנהיגות הצעירה" של גלובס כי במערכת הביטחון עובדים על החזרת הביטחון של ישראל למקום בו הוא היה לפני ה-7 באוקטובר ● "יש פה הון אנושי מצוין שתמיד יאפשר למצוא את הפתרון להתקדם ולהגן על עצמנו"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?