אלכוהול | פיצ'ר

אז לא קוראים לו קוניאק, אבל הברנדי ממולדובה ממש לא פראייר

ברנדי לא צרפתי, וכזה שאינו מגיע ממחוז קוניאק או ארמניאק, אסור לו כמובן להיקרא קוניאק או ארמניאק. אבל זה לא אומר שהוא לא טוב, ואפילו טוב מאוד • גם הברנדי הספרדי וגם המולדובי נותנים פייט לזה הצרפתי, ואפילו לברנדי הישראלי יש מה להגיד

אחד מיקבי הברנדי המולדובאי. מתברר שיש לא מעט סוגי ברנדי בעולם, וכדאי לנסות / צילום: Shutterstock
אחד מיקבי הברנדי המולדובאי. מתברר שיש לא מעט סוגי ברנדי בעולם, וכדאי לנסות / צילום: Shutterstock

היתה שעת בוקר מוקדמת. מאד. הייתי בן 13. הרגע סיימתי לעלות לתורה. לא העלייה החגיגית בשבת, זו שבאמצע השבוע. מסביבי עמדו כמה מתפללים פרסים (אז עוד לא היתה איראן) ואבי. אל תשאלו למה ילד ממוצא פולני-יווני עולה לתורה בבית הכנסת השכונתי של הפרסים דווקא. יש לידנו בית כנסת יווני וגם אשכנזיים לא חסרים. אבל המורה לבר מצווה שכל ילדי הכיתה "העבירו" ביניהם, היה פרסי.

אז אחרי ששרתי בניגון פרסי מסתלסל (עד היום אני זוכר את שורת הפתיחה) עמדתי שם, ניקרתי בבייגלעך ובדג מלוח מהסוג הוורוד והזול, הנחות (כן, גם פרסים אוהבים דג מלוח) ושתיתי. מה שנתנו לי. ברנדי. שטוק 84, או 777, לך תזכור. הוא היה קר. מהמקרר. נדמה לי שזה אפילו היה לי טעים. פלא שגמרתי כמו שגמרתי?! שתיין חובב שהפך את תחביבו למקצוע.

מאז זרם הרבה ברנדי בירקון. כבר אז יכולת כמובן לשתות בישראל איזה רמי מרטן הגון, מרטל, הנסי, קורבזייה. אבל גם אז וגם היום, רוב הברנדי שאנשים שתו ושותים בישראל, כמו בשאר העולם כנראה, היה קוניאק צרפתי. כלומר ברנדי ממחוז קוניאק, שרק לו מותר כידוע לקרוא קוניאק. אם הוא בא מארמניאק השכנה, הוא יקרא ארמניאק. הדברים ידועים, והוסברו גם כאן.

גם ברנדי צרפתי שאינו מגיע מקוניאק או ארמניאק, אסור לו כמובן שייקרא כך. בטח שלא אם הוא מיוצר בארצות אחרות. אלא מה, זה ממש לא אומר שהוא לא טוב. ברנדי יכול להיות נהדר בהרבה מקומות, כל עוד הוא עשוי כמו שצריך ומיושן מספיק זמן.

אז נכון, אף ברנדי אינו מגיע למעלתם של הקוניאק והארמניאק. בעצם נכון יותר לומר שלאף אחד אין את הטעם שלהם. כמו שלאף יין אין את הטעם של בורדו או בורגון. עניינים של טרואר מן הסתם, כלומר סך כל המרכיבים הסביבתיים. אבל זה לא אומר שאין אחרים נהדרים. וכך זה גם בברנדי. זה פשוט שונה.

קחו למשל את הברנדי הספרדי, אחד המהוללים והמוצלחים ביותר מחוץ לצרפת. ברנדי שונה מאוד לא רק מהקוניאק הצרפתי אלא גם מ"סתם" ברנדי משם. משקה מלא עוז ועזוז, עומק וכוח ואיזו רוח ספרדית קשוחה ומחוספסת, אבל גם רומנטית ורגשנית כראוי. מן פלמנקו מבוקבק שכזה בארבעים אחוז אלכוהול.

או את הברנדי הנהדר של מולדובה (יש לא מעט ברנדי באזורים הללו של העולם. נסו פעם גם את הארמני הנהדר) שמזכיר קצת את זה של ספרד. ויש גם ברומניה, בקפריסין, ברוסיה, באיטליה ועוד ועוד. וגם אצלנו. ברנדי מיוצר אצלנו כמעט מהרגע בו התחילו לייצר פה יין שוב, בסוף המאה ה-19, ביקבי כרמל ואחרים.

השניים הכי מפורסמים ונפוצים הם כאמור 777 של כרמל (פעם היו גם אקסטרה פיין ומדיצינל) ושטוק 84 האיטלקי המיוצר בזיכיון ביקבי ברקן. פעם, מזמן, היו אלה שניים מהמשקאות הכי נפוצים ואהובים בישראל. מאז השתכללנו קצת. לפעמים זה קצת חבל.

טעימה / ברנדי ממקומות שונים בעולם, כולל ארצנו

טורז 10 שנים גראן רזרבה - הברנדי הנהדר של יקב טורז המהולל מקטלוניה נמכר כבר שנים בארץ, ואהוב מאוד על לא מעט מביני דבר. ובצדק. זהו ברנדי קשוח ועשיר אבל לא גס חלילה. להיפך. מפתיע כמה מעודן ומורכב יכול להיות משקה כל כך עמוק, כבד ואלכוהולי. ברנדי נפלא לשעות הקטנות של הלילה. קסם אמיתי. 83 שקל

ברנדי ממקומות שונים בעולם / צילום: אייל קרן, יח"צ חו"ל
 ברנדי ממקומות שונים בעולם / צילום: אייל קרן, יח"צ חו"ל

דואינה XO קווינט 9 שנים - ברנדי נפלא מיקב קווינט המולדובי. מיוצר מבלנד אינסופי של זנים שרובם מקומיים וחלקם הקטן מוכר במערב, כמו ריזלינג ואוני בלאן (הזן המשמש גם לייצור הקוניאק הצרפתי). עשיר ועמוק ומזכיר קצת את הטורז עם טיפה פחות עוצמות. יופי של דבר. 90 שקל

זכרון יעקב, VSOP, יקבי כרמל - יקבי כרמל חידשו לאחרונה את ימיו כקדם של ה-777 הנצחי, ואף הוסיפו לו גם גרסאות חגיגיות בדרגות VSOP ו-XO. האחרונה עולה אמנם 1,000(!) שקל, אבל גם ה-VSOP המיושן 5-7 שנים הוא טעים ומענג, גם אם עדיין יקר מאוד, אולי מדי. אגב, גם ה-777 הרגיל והזול הרבה יותר, ממש לא פראייר. 300 שקל. כשר

שטוק 84 , יקב ברקן - ולסיום, לכבוד הרגע ההוא בבית הכנסת הפרסי, הנה גם השטוק 84 הוותיק והטוב. ואם כבר, אז כבר, קיררתי אותו גם הפעם ושתיתי בצ’ייסר עם דג מלוח. אשכרה. וזה היה נהדר. לא רק בגלל הנוסטלגיה. 79 שקל, כשר