גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמתו של אלון מאסק ברגולטורים

המייסד של טסלה ו־SpaceX מחרחר ריבים עם כמה סוכנויות ממשלתיות – ולרוב יוצא כאשר ידו על העליונה

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

הוא הפך לאחד היזמים המצליחים ביותר בעולם אחרי ש"המציא מחדש" תעשיות כמו מכוניות חשמליות וטילים. בדרך, הוא גם כתב מחדש את הכללים של התמודדות עם רגולטורים אמריקאיים.

אלון מאסק יצא כמנצח מסדרת התנגשויות עם מגוון סוכנויות רגולציה, שצפו בו מתחמק משמירה על הכללים או מתעלם מניסיונות אכיפה. הוא גבר על סדרה של סוכנויות שמפקחות על שווקים פיננסיים ועל בטיחות במקום העבודה, בכבישים ובטיסות לחלל.

רוב המנכ"לים מנסים בדרך כלל להתחמק מהרגולטורים - או לפחות לשמור על יחסים טובים איתם. רבים מאלה שהואשמו בפעולות החורגות מהמותר שילמו קנסות או הסכימו לעשות שינויים.

מאסק, שמשקיעים מסוימים מעריכים בגלל הגישה שוברת המוסכמות שלו, הולך בדרך הקשה בדרכו להפוך לאחד האנשים העשירים ביותר בעולם, ולא נותן לרגולציות להגביל את חלומותיו לבצע מהפכה בתחבורה עם המכוניות החשמליות של טסלה או ליישב את מאדים בעזרת טילי SpaceX.

בעוד שהסוכנויות הפדרליות אומרות שהוא מפר את הכללים ומסכן בני אדם, מאסק אומר שהרגולטורים מעכבים את הקידמה.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קבעה שטסלה ורגולטור מרכזי, מנהל הבטיחות בכבישים המהירים, כושלים בהטמעת הנחיותיה למניעת שימוש שלילי בפונקציית הסיוע האוטומטי לנהיגה של רכבי החברה. שתי הסוכנויות חוקרות תאונה קטלנית מהתקופה האחרונה בטקסס שבה הייתה מעורבת מכונית מתוצרת טסלה.

מנהל התעופה הפדרלי מתח ביקורת על SpaceX לאחר ששיגרה טיל בדצמבר בלי לקבל קודם לכן אישור מסודר מהמנהל. מאסק ליגלג על מחלקת החלל במנהל התעופה וכתב בטוויטר שהיא "באופן בסיסי לא מתפקדת".

הערות בוטות

מאסק בולט אפילו כשמשווים אותו לענקים אחרים מעמק הסיליקון שטורדים כבר זמן רב את מנוחת הרגולטורים. במקום לנהל משא ומתן עם רשויות הממשלה, התגובה הראשונית של מאסק כוללת הערות פומביות, לעתים בוטות, ברשת טוויטר והבעת זלזול בהן.

אחרי שרשות ניירות הערך (SEC) ביקשה מידע לגבי השאלה אם טסלה מנטרת את המסרים הציבוריים של מאסק - כפי שנדרש במסגרת תיקון שיצא ב־2018 - המיליארדר צייץ התייחסות לאקט מיני לכאורה: "SEC, ראשי תיבות בשלוש אותיות, האות האמצעית היא אלון".

כשהתבקש להגיב על כך מאוחר יותר, הגיב מאסק באמוג'י של קקי. כשהתבקש לפרט, סירב מאסק לתת פרטים על האינטראקציות שלו עם רשויות פדרליות או על דעתו לגבי הרגולציה. בציוץ מיום שלישי בשבוע שעבר, מאסק אמר שהוא מסכים עם הרגולטורים ב"99.9% מהפעמים". הוא הוסיף שכאשר אינו מסכים איתם, "זה כמעט תמיד בגלל טכנולוגיות חדשות שרגולטורים מהעבר לא צפו".

במנהל הבטיחות בכבישים מהירים אמרו שהם "בודקים בזהירות את הצעדים הבאים האפשריים כדי לוודא שלנהגים יש גישה לצעדים היעילים ביותר להבטחת בטיחותם, כולל ההבנה שהם אחראיים לגמרי לתפעול המכונית". דובר של רשות התעופה אמר ש־SpaceX עשתה "פעולות תיקון" המגבירות את הבטיחות מאז השיגור בדצמבר. דובר של ה־SEC סירב להגיב. טסלה ו־SpaceX לא הגיבו לבקשת תגובה.

חללית דרגון של SpaceX ובה ארבעה אסטרונאוטים של נאס"א, נחתה בהצלחה השבוע / צילום: Associated Press, Bill Ingalls

לוחם חופש?

במקום לעודד את מאסק "להתיישר" וללכת בתלם, כמה בעלי מניות נהנים מהתנהגותו הפרועה. מעריציו של מאסק "רואים בו לוחם חופש והם מעודדים אותו", אומר נתן ווייס, חוקר עצמאי שעוקב אחרי טסלה כבר זמן רב.

תאגיד טכנולוגיות חקר החלל, SpaceX, כבר בנה טילים שמטיסים בהצלחה אנשים וציוד לחלל. רק בשבוע שעבר, טיל של SpaceX לקח ארבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית תוך שימוש בפעם הראשונה בקפסולה שהייתה בשימוש בעבר. מוקדם יותר החודש, נאס"א העניקה ל־SpaceX חוזה בשווי 2.89 מיליארד דולר לבניית כלי נחיתה על הירח למשימות שם.

החברה נכנסה לעימות עם רגולטורים כשהחלה לבחון את הטיל הגדול החדש שלה - מערכת הניתנת לשימוש־חוזר ויכולה לשאת צוותים ומטענים למאדים, לפי אתר החברה.

לקראת תאריך השיגור ב־9 בדצמבר המתח גבר. מעט לפני רגע האמת שבו טיסות ניסוי נכשלות לא מעט, צייץ מאסק לפני השיגור שסיכויי ההצלחה הם רק אחד משלוש. מבחינת מנהל התעופה, המבחן הקובע היה שאם יקרה פיצוץ, האם הוא יסכן אוכלוסיות הנמצאות באזור אתר השיגור.

תנאי מזג אוויר כמו טמפרטורה, כיוון הרוח ועננות יכולים להשפיע על המרחק שגלי הדף מגיעים אליו מפיצוץ, כך אומרים מומחים לתעופת חלל. במנהל התעופה חישבו שהשיגור עשוי לעבור את הרף ממנו יש סכנה לפציעות בקרב הציבור. SpaceX העבירה למנהל הערכת סיכונים משלה. במנהל דחו את ההערכה של החברה וסירבו להקל על קריטריון הבטיחות של החברה, כך מסר דובר של מנהל התעופה.

כדור אש

SpaceX שיגרה את הטיל בכל מקרה. הכלי, המכונה SN8, עלה כמה קילומטרים באוויר לפני שחזר למתחם השיגור אחרי כמעט שבע דקות, והתפוצץ בנחיתה. אף אחד לא נפגע ולא היה נזק לרכוש.

אחרי שמנהל התעופה עיכב שיגור ניסיוני שהיה מתוכנן בינואר, האשים מאסק את הסוכנות בכך שהיא מעכבת את הקדמה וטען שהחוקים שלה מיושנים. "החוקים שלהם נועדו לכמה שיגורים בשנה מכמה מתקני ממשלה", צייץ ב־28 בינואר. "במסגרת כללים כאלה, האנושות לעולם לא תגיע למאדים".

ב־12 במרץ, ראש מנהל התעופה הפדרלי סטיבן דיקסון זימן את מאסק לשיחת נזיפה והדגיש שעליו לפעול לפי הכללים שקבע המנהל, מסר דובר מנהל התעופה. על פי תדרוכים שעשו אנשי המנהל לשלוש וועדות של הקונגרס, SpaceX שינתה את ההליכים שלה לפני השיגור על מנת להימנע מעוד שיגור ללא רישיון. כעת צריך להיות מפקח של מנהל התעופה באתר השיגור בגופו, במקום לצפות בו מרחוק, נמסר ממנהל התעופה. ב־21 במרץ, אחרי שערך שימוע לחברות חלל מסחריות, כולל SpaceX, המנהל הקל בדרישות לקבלת רישוי לשגר טיל לחלל.

מאז השיגור בדצמבר, שוגרו שלושה טילים אחרים של SpaceX מבסיס בבוקה צ'יקה, כולם במסגרת אישור של מנהל התעופה. כל אחד מהטילים התפוצץ עם החזרה למתקן השיגור.

הפרת חוקי העסקה

הוועד הלאומי ליחסי עבודה קבע במרץ שטסלה הפרה את חוקי ההעסקה בארה"ב מפני שאסרה על העובדים להתאגד, והורה למאסק למחוק ציוץ, שנועד למנוע מעובדים להצטרף לאיגודים. החודש ערערה טסלה על ההחלטה, וטענה שהקביעה של הוועד הלאומי ליחסי עבודה "מנוגדת לחוק". בינתיים הציוץ של מאסק לא נמחק. בוועד סירבו להגיב.

טסלה דחתה ניסיונות של מנהל הבטיחות במקום העבודה לבצע בדיקות במפעל החברה בנבאדה, שבו היא מייצרת סוללות למכוניותיה בשיתוף עם תאגיד פנסוניק היפני.

זו לא היתה הפעם הראשונה שטסלה "התקוטטה" עם המנהל. יצרנית המכוניות החשמליות עיכבה את מנהל הבטיחות של נבאדה במשך כמעט שלושה חודשים ב־2019 כשהסוכנות ניסתה לבדוק את מפעל הסוללות, אחד ממקומות העבודה הגדולים ביותר האזור המעסיק כ־7,800 עובדים, לפי רישומים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל.

אחרי שעובד אחד איבד אצבע ועובד אחר נחתך באותו יום, הורה המנהל לטסלה לקבל הערכה חיצונית של בטיחות המכשור שלה. החברה החמיצה את תאריך היעד לספק למנהל העתק של הבדיקה וג'ס לנקפורד, הפקיד הבכיר במנהל הבטיחות של נבאדה, הורה על בדיקה מקיפה במרץ 2019.

המפקחים ציינו שלא יכלו לכתוב על תשעה ליקויי בטיחות אפשריים, שמצאו כשניסו לבדוק את המפעל, כי טסלה סירבה להרשות להם לראיין עובדים ולבדוק עד כמה החברה ידעה על קיום הליקויים האלה.

עם חזרתם למפעל יום למחרת, לא הורשו המפקחים להמשיך בעבודתם, כך דיווחו. עורכת הדין של טסלה, יסניה וילהסניור, אמרה שלסוכנות לא היה צידוק חוקי לערוך את הבדיקה והבדיקה נמצאת "בהשהייה" עד שהעניין החוקי ייפתר, כך נכתב בדו"חות המפקחים ובתכתובות דוא"ל. כשהתבקשו לחתום על טופס שבו נכתב כי טסלה מנעה מהפקחים להיכנס, סירבו נציגי החברה לחתום, כך כתב אחד המפקחים בדו"ח שלו.

דוברת של מנהל הבטיחות של נבאדה אמרה שרוב המעסיקים לא מתנהגים כמו טסלה ובמקום זה מרשים למפקחים לבצע בדיקות כשהם מבקשים זאת. מעסיקים נדרשים לפי חוק לציית לבקשות בדיקה של מנהל הבטיחות, ראיונות איתם או מסירת מסמכים, כך אמרה. קשיי מנהל הבטיחות בבדיקת מפעל טסלה דווחו לראשונה על ידי עיתון מקומי. לנקפורד סירב להגיב מעבר להודעה הרשמית של המנהל. ווילהסניור לא הגיבה לבקשות תגובה.

לאחר סדרת עימותים בשבועות שלאחר מכן, מנהל הבטיחות של נבאדה קיבל מבית המשפט צו ב־20 במאי שאפשר למנהל לכפות על החברה בדיקה מקיפה. בבוקר למחרת, מפקח מטעם הסוכנות הביא את הצו בליווי שוטר ונכנס למתחם, כך ניתן ללמוד מסרטונים ממצלמת הגוף של השוטר שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל. כשחיכו לנציג טסלה שפגש אותם בשער, השוטר אמר שנהג במפקחי מנהל הבטיחות בחביבות. "הם קשים - הם ככה גם איתנו", אמר השוטר.

איסור כניסה

למרות הצו, מנהל בטסלה שוב סירב לתת להם להיכנס לתוך המפעל. טסלה נפגשה עם נציגים בשלטון המקומי כולל התובע הכללי של נבאדה, מספר ריי פיירו, פקיד לשעבר במשרד התעשייה והמסחר של נבאדה שנוכח בפגישה.

הנציגים הסכימו להרשות לטסלה להגביל את היקף הבדיקה ולדווח לשופט, שמנהל הבטיחות קיבל את שיתוף הפעולה שהיה צריך, כך לפי פיירו. בבדיקות אחר כך מצאו שלושה ליקויים, שניים על סירוב לספק מסמכים הקשורים לפציעות עובדים ואחד לגבי סיכון נפילה מגבוה שלא טופל. שוב, המפקחים ציינו שטסלה לא הרשתה להם לשוחח עם עובדים, מה שעשוי היה להוביל לליקויים נוספים. במנהל הבטיחות עדיין לא ביצעו בדיקה מקיפה של המפעל, כך אמרה הדוברת.

אחד הנושאים החמים שטסלה מתמודדת איתם היום נוגע למאפיינים מתקדמים של סיוע אוטונומי לנהג הקיימים במכוניות שלה. המערכת, שזכתה לכינוי טייס אוטומטי, מושכת שוב ושוב את עין הרגולטורים לאחר שנקשרה לסדרה של תאונות דרכים.

מבחינות מסוימות זה משקף תחום מתפתח של פיקוח על בטיחות שכיום חסרים בו כללים ברורים, כך אמר קריס פולנד, סגן מנהל לבטיחות בכבישים מהירים במנהלת הלאומית לבטיחות בדרכים. הוא נתן לטסלה קרדיט על כך שמהנדסיה שיתפו נתונים ומומחיות טכנית כשנתבקשו לכך.

אחרי תאונה קטלנית בפלורידה ב־2016, מצאה המנהלת שדווקא ההטכנולוגיה של החברה הייתה זו שסייעה לתאונה לקרות לאחר ש"הרשתה" לנהג להיות פרקי זמן ממושכים בלי ידיים על ההגה.

המנהלת הלאומית לבטיחות בדרכים עודדה שש יצרניות רכב להחמיר בהטמעת טכנולוגיה המאפשרת סיוע לנהגים. כל החברות חוץ מטסלה הגיבו באופן שהשביע את רצון המנהלת והסבירו איזה צעדים נקטו על מנת למנוע שימוש לרעה במערכות. במנהלת תקפה: בכך שטסלה לא מונעת שימוש בטייס האוטומטי במצבים שלא להם נועד המאפיין, יצרה החברה "מערכת שנועדה להיכשל בגלל השימוש לרעה שצפוי בה".

תאונה בטקסס

החודש, אחרי התאונה הקטלנית בטקסס, הרשויות המקומיות אמרו שמצאו ברכב שני אנשים אבל אף אחד מהם לא היה במושב הנהג.

ההתרסקות הותירה שאלות לא פתורות לגבי איך והאם הרכב פעל אם לא היה אף אחד במושב הנהג. מנהל בטסלה אמר השבוע שמישהו ככל הנראה כן ישב במושב הנהג בזמן ההתרסקות; המקרה עדיין נחקר. מאסק צייץ שנתונים ראשוניים מצביעים על כך שפונקציית הטייס אוטומטי לא הופעלה.

שאריות רכב של טסלה לאחר תאונה בטקסט, אפריל. שני אנשים נהרגו והרשויות בודקות / צילום: Reuters

אחרי תאונה ב־2018 שנחקרה על ידי המנהלת הלאומית לבטיחות בדרכים, פרסמה טסלה נתונים ראשוניים על התאונה וכתבה באתר שלה שנהגים המפעילים את פונקציית הטייס האוטומטי צפויים להיות בתאונות קטלניות 3.7 פעמים פחות מנהגים שלא מפעילים את הפונקציה. אולם מומחי סטטיסטיקה ובטיחות בדרכים מטילים ספק בטענת טסלה.

אחרי פרסום הפוסט, התקשר יושב ראש המנהלת הלאומית לבטיחות בדרכים, רוברט סמוולט ,למאסק וביקש מהחברה להפסיק לשתף מידע לגבי החקירה - כך ניתן ללמוד ממכתב של המנהלת לטסלה. כשטסלה שוב שיתפה מידע באופן ציבורי, סאמוולט אמר למאסק שהוא מסלק את טסלה ממעמדה כשותפה לחקירה.

מאסק ניתק לו בפרצוף, כך סיפר מאוחר יותר. בתגובה לביקורת, הודיעה טסלה שבחרה לסגת מהחקירה ושמנהלת הבטיחות בדרכים "מעוניינת בכותרות בעיתונים יותר מאשר בקידום הבטיחות".

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות