ביה"ד: דרישת המעסיק לבדיקת קורונה גוברת על חופש העיסוק של העובד

ביה"ד האזורי לעבודה קבע כי זכותו של מעסיק להוציא לחופשה עובדים המסרבים להתחסן ולהציג בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות, בייחוד כשמדובר בעובדים המשרתים את הציבור • ההחלטה התקבלה במסגרת בקשה שהגישה עובדת סוציאלית באגף בעיריית נתניה, שהוצאה לחופשה כפויה נוכח סירובה להתחסן או להציג בדיקות קורונה שליליות

בדיקת קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקת קורונה / צילום: שלומי יוסף

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע כי זכותו של מעסיק להוציא לחופשה עובדים המסרבים להתחסן ולהציג בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות, בייחוד כשמדובר בעובדים המשרתים את הציבור. ההחלטה התקבלה במסגרת בקשה לצו מניעה שהגישה עובדת סוציאלית באגף לשירותים חברתיים בעיריית נתניה, שהוצאה לחופשה כפויה נוכח סירובה להתחסן או להציג בדיקות קורונה שליליות.

בנסיבות של מגפת הקורונה, קבעה השופטת אסנת רובוביץ כי זכותו של המעסיק להגן על בריאות כלל עובדיו והציבור גוברת על חופש העיסוק, על הזכות לפרטיות ועל הפגיעה באוטונומיה של העובד הסרבן. העובדת הסוציאלית חויבה בתשלום הוצאות לעירייה בסך 8,000 שקל.

בחודש פברואר השנה יצאה הודעה מלשכת מנכ"ל עיריית נתניה, לפיה בשל היותה של נתניה עיר "כתומה", עובד שלא התחסן או לא יציג בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות, לא יורשה להגיע לעבודה בעירייה.

העובדת הסוציאלית, שסירבה להתחסן וסירבה להציג בדיקות שליליות, הוצאה לחופשה כפויה והגישה תביעה באמצעות עו"ד יורם יהודה נגד עיריית נתניה וראשת העיר מרים פיירברג, בה טענה כי דרישת העירייה אינה לגיטימית, אינה חוקית, פוגעת בפרנסתה ומנוגדת לחוק יסוד: חופש העיסוק, חוק זכויות החולה והחוק להגנת הפרטיות.

עיריית נתניה, באמצעות עורכי הדין גדעון רובין, אלון עזרא ואורטל שלו ממשרד רובין שמואלביץ, טענה כי בתוקף תפקידה של העובדת, היא מטפלת בכ-70 משפחות ונדרשת למפגש מתמיד וקשר שוטף עם ציבור רחב, בהם משפחות וילדים.

במסגרת הדיון התקבלה עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפיה העניין מצוי בהליכי חקיקה, ונבחנת אפשרות לבצע תיקון חקיקתי שיקבע הגבלות לגבי עובדים בכל הקשור להתחסנות נגד קורונה. היועץ המשפטי הציג בבית הדין את חוות-דעתה הרפואית של ראש שירותי הבריאות לציבור, לפיה דרישת חיסון או הצגת בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות היא דרישה לגיטימית.

סע"ש 50759-02-21