גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטקוין שובר שיאים: מה צריך לדעת לפני שמממשים

הזינוק בשווי של מטבעות דיגיטליים מוביל ישראליים רבים לממש את המטבעות שברשותם ● רשות המסים סימנה את זירת הקריפטו והחלה לדרוש מפעילים בתחום מידע על הנכסים הדיגיטליים שברשותם ● עו"ד רחלי גוז-לביא עם שישה טיפים שיעזרו לכם לסחור במטבעות דיגיטליים, בלי להסתבך עם רשות המסים

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

לאחרונה חצה הביטקוין לראשונה את רף ה-60 אלף דולר ליחידת מטבע (מאז הוא ירד מעט, וכיום שערו עומד על כ-57 אלף דולר למטבע), דבר שהוביל ישראלים רבים לממשו לכסף מזומן. למהלך הזה, כמו גם להמרה של כל מטבע דיגיטלי אחר, יש השלכות מס, ולא כולם מודעים אליהן.

עמדת רשות המסים באשר למיסוי הפעילות באמצעי תשלום דיגיטליים פורסמה לפני מספר שנים, ולפיה מטבע דיגיטלי הנו "נכס" ולא "מטבע" ולכן מחויבים המשקיעים במטבעות הדיגיטליים במס רווחי הון בגובה 25%, כל עוד פעילותם אינה עולה לכדי עסק. במקרה שהפעילות עולה כדי עסק יחויב העוסק במס דו שלבי כחברה או במס שולי לפי מדרגות המס ליחיד.

בשנים האחרונות סימנה הרשות את זירת הקריפטו והחלה לדרוש מפעילים בזירת המטבעות הדיגיטליים מידע על הנכסים הדיגיטליים שברשותם כמו ביטקוין, את'ריום, ריפל, קאש, EOS וקרדנו.

פקידי השומה ברחבי הארץ שיגרו מכתבי דרישות למחזיקי המטבעות שמטרתם בירור חבות המס של אותם פעילים ופתיחת תיקי "עסק" לפעילים בזירה במקרים הרלוונטיים, ורגע לפני המשבר, נפתחו עשרות תיקי מס הכנסה לפעילים בזירת המסחר וההשקעה במטבעות דיגיטליים.

הזינוק של הביטקוין בשנה האחרונה, לצד העובדה שקופת המדינה מרוקנת ויש צורך במילויה, מחזירים כעת את הפעילות בזירה הזאת אל הרדאר של רשות המסים. אז מה צריך לדעת כדי לא להסתבך עם הרשות?

עו"ד (רו"ח) רחלי גוז-לביא, שותפה במחלקת המסים במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', עונה על השאלה עם שישה טיפים שחייבים לדעת לפני שממירים מטבע דיגיטלי.

הטיפ הראשון: להבין מתי המרת מטבע דיגיטלי תחשב לעסק?

עמדת רשות המסים בישראל, קובעת כאמור כי מימוש ביטקוין כמו גם כל מטבע קריפטוגרפי אחר, יחשב כמס כרווח הון החייב בשיעור מס של 25%. עמדה זו אומצה ע"י בית המשפט בישראל.

אולם, יתכנו מצבים שבהם הרשות תטען שהמרת המטבע מהווה התנהלות עסקית ולכן תמוסה בשיעורי מס גבוהים יותר שיכולים להגיע ל-45%. "מקום שבו אדם מבצע עסקאות קריפטוגרפיות רבות ובהיקפים גבוהים, ולעיתים אף במקום שבו האדם כרה את המטבעות, יראו בו כמי שהפיק הכנסה מעסק החייבת בשיעור מס שולי, ולפיכך תהא גם חשיפה לא מבוטלת לתשלום מע"מ", אומרת עו"ד גוז-לביא.

אז שימו לב להיקף הפעילות שלכם, כי הוא עלול להכפיל את היקף המס.

הטיפ השני: להבין מתי מתרחש אירוע המס, והאם ניתן לקזז הפסדים?

אחת השאלות שנשאלות בהקשר לרווחים מהמרת מטבע דיגיטלי היא מתי חלה חובת תשלום המס. עו"ד רחלי גוז-לביא מסבירה, כי "מאחר וככלל רווחים ממימוש מטבעות קריפטוגרפיים מטופלים כרווח הון, אירוע המס יתגבש רק בעת מימוש המטבע לכסף / שווה כסף.

כלומר, בעת רכישת המטבע כמו גם לאורך תקופת ההחזקה בו, לא יתגבשו אירועי מס, וזאת בדומה לרכישה והחזקת במניות הנסחרות בבורסה".

עו"ד ורו"ח רחלי גוז לביא / צילום: אייל טואג

אבל כמו שלכל מטבע יש שני צדדים, גם למיסוי הביטקוין יש צד נוסף: הצד של קיזוז ההפסדים. "במימוש מטבע קריפטוגרפי שהניב רווח למחזיק בו, ניתן לקזז הפסדי הון אחרים השמורים לנישום, דוגמת הפסד מניירות ערך או מהפסד ממכירת מקרקעין. כמובן, שהטיפול יכול להיות הפוך, והחזקה הפסדית במטבע קריפטוגרפי תקוזז כנגד רווחי הון אחרים ו/או משבח מקרקעין".

הטיפ השלישי: להקפיד על חובת דיווח בישראל

אל חובת תשלום המס על רווחי המרת המטבע הדיגיטלי נלווית חובה לדווח באופן אקטיבי על אירוע המס לרשות המסים. אי דיווח עלול לסבך את בעל הארנק הדיגיטלי עם רשות המסים, ואף להוות עבירה.

"בשונה מגופים מוסדרים בשוק ההון דוגמת הבורסה, שעליהם חלים כללים ברורים בדבר ניכוי המס במקור בעת מימוש המניה, במכירת מטבע קרפיטוגרפי מדובר בפעולת דיווח המטילה את מלוא האחריות על הנישום", מסבירה עו"ד גוז-לביא.

חובת הדיווח חלה על כל תושב ישראל, והשאלה היכן הומר המטבע (בבורסה הרשומה אונליין בחו"ל) לא רולונטית. לדברי עו"ד גוז-לביא, "תושב ישראל המבצע עסקת ביטקוין באמצעות ארנק דיגיטלי הרשום בישראל ו/או מחוץ לישראל, יצטרך לדווח בישראל תוך 30 יום לפקיד השומה אודות העסקה שביצע".

הטיפ הרביעי: למה לא כדאי לאחר בתשלום המס

לאחר בתשלומי מס זה אף פעם לא רצוי. החוק קובע סנקציה על איחורים. במקרה של מטבעות קריפורגרפיים, אי תשלום מס במועד נושא ריבית של 4% צמודה לשנה. "כלומר, אם מומש מטבע בפברואר יש לשלם את המס עד מרץ. לכן, מי שעושה מימושים גדולים ברווח גבוה בתחילת השנה ולא ישלם את המס במועד יצטרך לשלם את המס צמוד למדד ונושא ריבית גבוהה בשיעור של 4%", מסבירה גוז-לביא.

הטיפ החמישי: מה קורה כשהבנק חוסם את הפקדת הרווחים?

בעלי מטבעות קריפוטגרפיים רבים שמימשו אותם נתקלו בשנים האחרונות בבעיה להפקיד אותם בחשבון הבנק שלהם בישראל. המצב הזה, המשתנה לאט לאט, ועלול להוביל למצב שבו לא ניתן לשלם את המס בעבור רווחי המרת המטבע.

לדברי עו"ד גוז-לביא, "נכון להיום אין הלימה בין דרישת רשות המסים הנוגעת לדיווח העסקה ולתשלום המס, ובין עמדתם של הבנקים שנוסף לרגולציית המיסוי חלה עליהם רגולציה נוספת ונפרדת הקשורה באיסור הלבנת הון.

לפיכך, קורה לא אחת שאדם מימש את ההחזקה הקריפטוגרפית בחשבון בנק מחוץ לישראל, אך הוא מנוע מלהזרים את הכסף לחשבון בישראל וכפועל יוצא מכך הוא אינו יכול לשלם המס. בכל מקרה יש לבחון את הפתרון הרלוונטי לסיטואציה הייחודית וזאת תוך התעמקות במקור הכסף, באסמכתאות שיש בידי המוכר מהיכן יצאו כספי ההשקעה וכיוצא באלה".

הטיפ השישי: לבחון השלכות מיסוי נוספות

לפעילות בזירת הקריפטו ישנן השלכות מיסוי נוספות, שמתבררות במצבים ספציפיים. כך למשל, מסבירה עו"ד גוז-לביא, כי "מחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים שבוחרים להעמידם כהלוואה, יכולים להיות זכאים לתשלום מס מופחת בשיעור של 15% בגין הריבית שיקבל. זאת, משום שמטבע קריפטוגרפי הינו 'נכס' לצרכי מס ולא 'מטבע' (FIAT), ולפיכך ניתן לטעון כי מדובר בהלוואה שאיננה צמודה למדד ומשכך היא תתחייב בשיעור מס של 15% בלבד".

אם הפעילות שלכם מורכבת יותר ממכירה ורכישה של מטבעות, רצוי לבחון היבטי מיסוי נוספים, שלעיתים עשויים לפעול לטובת הקטנת חבות המס שלכם.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב