גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרנגולות וכבשים דיגיטליים: עסקאות הבלוקצ'יין שמחזירות אותנו לעידן הבארטר

אם התפרסמתם באינטרנט בזכות יצירה דיגיטלית שזכתה לפופולריות רבה, יכול להיות שכדאי לכם לשקול להצטרף לטרנד ולמכור אותה כ-NFT ● התשלום מתבצע ביחידות של מטבעות דיגיטליים, שמוגדרים כנכס או סחורה, כך שעסקאות אלה מחזירות את ימי הבארטר - החלפת סחורות ללא כסף

היצירה EVERYDAYS של האומן Beeple. נמכרה כ־NFT ב־69 מיליון דולר / צילום: Shutterstock
היצירה EVERYDAYS של האומן Beeple. נמכרה כ־NFT ב־69 מיליון דולר / צילום: Shutterstock

סביר להניח כי השם לאינה מוריס אינו מוכר לרבים מקוראי מאמר זה, אך מעריצי הזמר ג'סטין ביבר מכירים היטב את פניה. פריים יחיד מתוך סרטון אהבה פיקטיבי לזמר, שבו העמידה פני מעריצה אובססיבית והעלתה לאינטרנט כהלצה, הפך ברבות הימים לאחד ה"ממים" האינטרנטיים המוכרים ביותר - Overly Attached Girlfriend.

לאינה, שנהנתה מעשר שנים כמעט של פרסום, אך ממעט מאוד הכנסה ישירה או עקיפה מה"מם" הנושא את פניה, החליטה להצטרף גם היא לטרנד ה-NFT (Non-fungible token), והצליחה למכור אותו בסכום דמיוני של לא פחות מ-411 אלף דולר לרוכשים מדובאי.

NFT הוא נכס דיגיטלי המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין, המייצג יחידת ערך דיגיטלית חסרת תחליף. מחזיק הנכס אינו זכאי בהכרח לבלעדיות עליו, לתזרים הכנסות ממנו או לקבלת כל שליטה בו, אלא רק באסמכתה לכך שהנכס הספציפי הזה שייך לו. במקרה הנ"ל, תמונתה המפורסמת של לאינה ניתנת לצפייה ולהורדה באינטרנט על-ידי כל אדם, ולרוכש ה-NFT אין דרך, או זכות, למנוע זאת.

כמו במקרה של ה-NFT המפורסם של יצירתו של האמן Beeple, אשר נמכרה בסכום לא נתפס של כ-69 מיליון דולר, מדובר ביצירה דיגיטלית אשר מלכתחילה קיימת רק במרחב הדיגיטלי, וכל אדם יכול למצוא אותה באינטרנט ולהשתמש בה כרקע למחשב או להדפיס אותה ולתלות אותה על קיר ביתו מבלי לשלם דבר.

מכירת ה-NFT של Overly Attached Girlfriend אינה מחדשת הרבה, היא לא ה"מם" הראשון שנמכר כ-NFT וגם לא העסקה היקרה ביותר. המכירה מעוררת עניין בעיקר עקב פופולריות ה"מם" המדובר, והיותם של ה-NFT's ה-Buzz Word של הרגע.

 

נכס או סחורה, אבל לא כסף של מדינות

אבל מה שבאמת מעניין מבחינה כלכלית הוא צורת התשלום בגינה ובגין עסקאות NFT אחרות. התשלום שאותו העביר הרוכש אומנם נקוב בדולרים, אך המחיר עצמו היה 200 יחידות מהמטבע הדיגיטלי הפופולרי את'ר (Ether), שנכון לרגעי המכירה היו שוות 411 אלף דולר (שווי שהאמיר ל-470 אלף דולר בזמן כתיבת שורות אלו). לאינה אינה לבד. גם Beeple קיבל את רוב התמורה עבור יצירתו, אם לא את כולה, במטבעות דיגיטליים, וכך גם רוב מוכרי ה-NFT.

את'ר, ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים, מוגדרים כנכס או סחורה לפי חוקי המס בארצות הברית, אך לא ככסף פיאט - כסף של מדינות. אם כך, מה שליאנה ויוצרי NTF רבים אחרים לוקחים בו חלק בלי יודעין הוא בעצם עסקאות בארטר (החלפת סחורות), אותה שיטת מסחר שבה אין מוצר חליפין מוניטרי קבוע, הלוא הוא כסף.

שיטת מסחר זו קדמה למערכת המוניטרית הידועה לנו, וידועה גם ממצבים שבהם המערכת המוניטרית אינה מתפקדת כראוי, כגון תקופת הצנע בישראל והאינפלציה הקיצונית של רפובליקת ויימאר לאחר מלחמת העולם הראשונה.

בעולם של עסקאות בארטר יש לא מעט בעיות מהותיות: קשה לווסת כמויות (כבשה שווה שתי תרנגולות, אבל אם יש לי רק תרנגולת אחת, לא אוכל לקנות חצי כבשה); תמיד צריך למצוא צד שרוצה לקחת חלק בעסקה בלי קשר למחיר (אומנם יש לי שתי תרנגולות, אבל אני צריך למצוא מישהו עם כבשים שצריך תרנגולות); וכמובן, קביעת המחיר מאוד גמישה וסובייקטיבית (אם אני עורך חתונה וחייב כבשה, אני מוכן לשלם ארבע תרנגולות במקום שתיים, בעוד שאדם אחר בכלל לא היה מסכים לשלם יותר מתרנגולת אחת).

קיימים NFT רבים על סוגים שונים של רכוש דיגיטלי, החל מאלבומי מוזיקה ממוספרים ועד שטחי נדל"ן יוקרתיים בעולמות הווירטואליים של משחקי מחשב. ה-NFT הינו במהותו חסר תחליף וייחודי, לכן התמחור שלו מאוד סובייקטיבי.

בדומה ליצירות אומנות פיזיות, למחיר שאותו בוחר רוכש כזה או אחר לשלם יש אלמנט רגשי שלא ניתן לכימות. אבל בניגוד ליצירות אומנות פיזיות, שאותן בעלי היצירה יכולים לשמור לעצמם, או לגבות תשלום על הצגתן בפומבי, יצירות האומנות הדיגיטליות מופצות באינטרנט, וכל אדם יכול להיחשף ליצירה עצמה בלי תיווך של בעליה, לכן גם האלמנט של נדירותן מוטל בספק.

בניגוד לעסקה בדולר או באירו, ובדומה לכל סחורה דיגיטלית, גם תמחור של מטבעות דיגיטליים הוא נושא מורכב. למטבעות דיגיטליים רבים כמו ביטקוין יש כמות סופית, כך שגם הם נדירים במהותם, ואספקתם אינה אינסופית.

המטבעות חשופים לגורמים ספקולטיביים רבים שמקנים להם את התנודתיות הידועה במחירם, אשר יכול לזנק עשרות ומאות אחוזים בזמן קצר, לכן בעל מטבעות המחליפם תמורת סחורה אחרת, אם זה NFT או מטבע אחר, מביא בחשבון גם את ההפסד האלטרנטיבי שלו מהחלפתם בסחורה שמחירה אולי לא יאמיר בהתאם.

מעבר לכך, היות שמטבעות דיגיטליים הם סחורה, החלפתם בכסף פיאט, או בסחורה אחרת (דיגיטלית או פיזית), נחשבת בארה"ב כאירוע מס הדורש תשלום רווחי הון, אשר גם אותם יש להביא בחשבון.

למרות חבלי הלידה והקשיים, המשך עליות השערים של סחורות דיגיטליות, וחותמת ההכשר מצד חברות ובנקים גדולים, מושכים את תשומת הלב של יותר ויותר משקיעים הרוצים להיחשף לשוק זה.

 

בצעדי ענק אל עבר המיינסטרים

ואכן, עולם הבארטר הדיגיטלי מתקדם בצעדי ענק אל המיינסטרים עם שני מאורעות משמעותיים. הראשון הוא הנפקתה של Coinbase, הבורסה הגדולה בעולם למסחר במטבעות דיגיטליים, ודה-פאקטו בורסת הסחורות הגדולה בעולם לפי שווי שוק, שבה ניתן לסחור בלא פחות מ-50 מטבעות דיגיטליים שונים. המאורע השני הוא כניסתו הצפויה של גארי גאנסלר, פרופסור מ-MIT, המתמחה בטכנולוגיית בלוקצ'ין, לתפקיד יושב ראש רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC).

עוד לפני מינויו הכריז גאנסלר כי הוא רואה את הסחורות הדיגיטליות כמעודדות קדמה, וכי בכוונתו לדחוף את מיסודן בתפקידו החדש. עד היום לא אישרה ה-SEC הנפקת קרנות סל על סחורות דיגיטליות, בעיקר עקב העובדה כי המסחר בהן לא בוצע בשוק המפוקח על-ידי הרגולציה, אבל הנפקתה של Coinbase משנה את התמונה.

בתור חברה סחירה, היא ופעילותה כפופות לרגולטור האמריקאי, לכן, מרגע שהונפקה, הפך השוק הגדול בעולם למסחר בסחורות דיגיטליות למבוקר על-ידי ה-SEC . זהו צעד משמעותי בדרך לאישור קרנות סל על הביטקוין ועל נכסים אחרים, והפיכתם לנגישים עוד יותר עבור הציבור הרחב, ובעיקר עבור המשקיעים המוסדיים האמריקאיים, אשר בהעדר דרכי השקעה ממוסדות, כמעט אינם חשופים לתחום זה.

עם זאת, חשוב לציין כי עולם הסחורות הדיגיטליות וטכנולוגיית הבלוקצ'יין, המשמשים כסנונית ראשונה בעתידו של המסחר העולמי, מתנהלים כיום ללא חוקים או פיקוח רגולטורי מספק, ועל כן טומנים בחובם סיכונים אתיים ומוניטריים רבים, אף על פי שהבורסה שבה מבוצע המסחר נמצאת תחת פיקוח.

סחורות דיגיטליות הנרכשות ונמכרות באנונימיות וללא מעקב מלבות פשיעה דיגיטלית, מאפשרות העברת תשלום עבור סחורות פיזיות אסורות ואף עלולות לערער את יציבות המערכת המוניטרית במדינות שונות. לכן ניתן להניח כי הגעתה של הרגולציה לתחום הזה תהיה ברכה וקללה כאחד.

עד לאישור המיוחל של ה-SEC לקרנות סל תחת רגולציה אמריקאית, החשיפה לסחורות דיגיטליות יכולה להיעשות בצורת השקעה ישירה באותן סחורות, או דרך חוזים עתידיים על מטבעות מובילים, אולם הדרך הפשוטה יותר, שאינה מחייבת את קניית הנכס, את תפעולו ואת ההשקעה בצורך ההולך וגובר באבטחה שלו, היא השקעה דרך קרנות סל שהונפקו לאחרונה בקנדה, כגון BTCC ,EBIT ו-BTCX, על מטבע הביטקוין, הנסחרות בטורונטו וכפופות לרגולציה הקנדית.

הכותבים הם מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקים ומנהל השקעות ראשי של קופות הגמל באינפיניטי. המידע המופיע במאמר ניתן כמידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי או מיסויי וכן אין לראות בו המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או נכסים פיננסיים ו/או מוצרים פנסיוניים מכל סוג, ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק