גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SEC בוחנת קביעת רגולציה עבור אפליקציות שהופכות את המסחר "למשחק"

בעקבות הטירוף סביב גיימסטופ, יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית, גרי גנסלר, אמר בוועדה בקונגרס כי הם בוחנים איזה שינויים יש לבצע בפיקוח על אפליקציות מסחר שמשתמשות בטכנולוגיה ותמריצים כדי לעודד אנשים לסחור

גרי גנסלר. בודק את “החתונה” בין הרשתות למסחר / צילום: Associated Press, Evan Vucci
גרי גנסלר. בודק את “החתונה” בין הרשתות למסחר / צילום: Associated Press, Evan Vucci

יושב הראש החדש של רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC) אמר למחוקקים בסוף השבוע שהם בודקים את "החתונה" בין הרשתות החברתיות למסחר המקוון, שגרמה לתנודות במניות גיימסטופ השנה.

לדברי יו"ר ה-­SEC גרי גנסלר בשיחת וידאו בוועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים, הרשות בודקת אם להטיל מגבלות חדשות על אפליקציות מסחר המשתמשות בטכנולוגיה כדי לעודד אנשים לסחור במניות וניירות ערך.

לדבריו, האפליקציות שעושות "גיימיפיקציה" של המסחר - על ידי שימוש בגרפיקה מושכת ועל ידי מתן בונוסים על ההחלטה לסחור - עשויות לעודד מסחר תכוף שהתוצאה שלו למשקיעים תהיה גרועה.

גנסלר אמר גם שהרשות תבחן ביצוע שינויים רגולטוריים בתגובה לפיצוץ של קרן ארכגוס במרץ. הימורים המונעים במינוף שביצעה קרן ההשקעות המשפחתית הלא מפוקחת של איש קרנות הגידור הוותיק ביל וואנג, הובילו להפסדים של יותר מ-10 מיליארד דולר בכמה בנקים מובילים.

אפליקציית רובין הוד. הרשות תבחן שינויים בפיקוח על יישומוני המסחר / צילום: Shutterstock, Wachiwit

צירים רפובליקאים שאלו את גנסלר אם ה-SEC מתכוונת לעשות מאמצים לדרישת גילויים מפורטים יותר מחברות ציבוריות לגבי סיכונים הקשורים לשינוי האקלים. כמה רפובליקאים אמרו ששינוי האקלים לא חייב להיות נושא מרכזי אצל כל חברה. גנסלר אמר שהרשות כנראה תציע כללי גילוי מעודכנים לאחר שתסיים לשקול את עמדות הציבור.

המראה מתמרץ מסחר

בדבריו בנוגע ל"גיימפיקציה" אמר גנסלר שהרבה מכללי ההגנה על משקיעים נוסחו לפני שהמסחר נע לכיוון של פלטפורמות מקוונות, שהן מושכות מבחינה ויזואלית וקלות לשימוש. השימוע נקבע לאחר שעלייה במסחר היומי, על ידי שימוש באפליקציות כמו של חברת רובין הוד, העלה את מחיריהן של כמה מניות, כולל מניות גיימסטופ ומניות AMC הרבה מעל הסכומים בהן נסחרו בדצמבר.

"ה-SEC חייב להישאר קשוב לשינויים הטכנולוגיים המהירים ולהיות מוכן לעדכן כללים", אמר גנסלר. "אם לא נתמודד עם זה עכשיו, קהל המשקיעים, מי שחוסכים לפרישתם ולהשכלה עשויים לשלם את המחיר בהמשך".

רובין הוד הסירה מהאפליקציה שלה "קונפטי" דיגיטלי, לאחר ביקורת שהוא שימש לגיימיפיקציה של ההשקעות. בחברה טוענים מנגד שהיא לא עושה גיימיפקציה של המסחר אלא משתמשת בטכנולוגיה על מנת להוריד חסמים להשקעות.

חלק מהמסחר בגיימסטופ מוקדם יותר השנה תודלק על ידי אפשרויות ההימור של המשקיעים. הפלטפורמות המקוונות הפכו את התהליך של התאמה למסחר באופציות לפשוט יותר. מחוקקים תהו אם חברות כמו רובין הוד לא הופכות את ההשקעה באופציות, שניתן להשתמש בהן ליצור אסטרטגיות שחלק מהמשתמשים אולי לא מבינים עד הסוף, לפשוטה מדי עבור משתמשים שהם משקיעים טירונים.

"האם יש גבול עד איפה אנחנו צריכים או לא צריכים לתת לשוק ללמוד לקח בעצמו?" שאל חבר בית הנבחרים ג'ים היימס (דמוקרט מקונטיקט), וציין את המקרה של אלכס קרנס סטודנט בן 20 מנברסקה שהתאבד בשנה שעברה לאחר שצבר הפסדים גדולים במסחר באופציות ברובין הוד.

"רבים מהמוצרים האלה זמינים באופן ישיר בלי שום תיווך", אמר רוברט קוק, מנכ"ל הרשות הרגולטורית של תעשיית הפיננסים, שהעיד גם הוא בפני ועדת בית הנבחרים. "אנו צריכים לחשוב האם החוקים הקיימים צריכים לשקף את השינויים בטכנולוגיה".

גיימיפיקציה במסחר באופציות מטרידה במיוחד בהתחשב בסיכונים שיש בכך למשקיעים, אמר גנסלר בהמשך השימוע. "זה יכול להיות יותר קטלני באופציות", אמר.

יותר מדי כוח

גנסלר, בעברו בנקאי מקבוצת גולדמן סאקס, ששימש גם יו"ר הרשות האמריקאית לפיקוח על חוזים עתידיים (CFTC) בממשל אובמה, הוסיף שה-SEC בוחנת אם לכמה מהחברות הסיטונאיות מפעילות הבורסות המוכרות יש יותר מדי כוח בניהול פעולות מסחר. חברות כאלה כמו רובין הוד או TD Ameritrade, משלמות לבורסות על הזכות לבצע את פעולות המסחר עבור לקוחות הבורסות.

המערכת, המוכרת בשם תשלום עבור הזרמת עבודה (payment for order flow), נמצאת כבר זמן רב תחת עין הרגולטורים בגלל ניגוד עניינים, בין היתר, סביב הסוגיה האם הבורסות מקבלות עידוד להגדיל את הכנסותיהן במקום לוודא שהלקוחות מקבלים את המחיר הטוב ביותר עבור פעולת מסחר.

החברות הסיטונאיות אומרות שהשוק תחרותי ושהן לא קובעות את התעריפים שהן משלמות לבורסות. המערכת גם מביאה באופן כללי מחירי מניות טובים יותר לסוחרים יומיים ממה שהיו מקבלים בשוק המניות.

שוק החברות שבאמצעותן מתקיים המסחר בבורסה נעשה יותר ריכוזי בשנים האחרונות, והחברות Citadel Securities ו-Virtu Financial כרגע שולטות בו, לעומת חברות אחרות העוסקות בניהול פקודות מסחר של סוחרים אינדיבידואלים.

בשימוע בשבוע שעבר, השווה גנסלר בין הריכוזיות בשוק התשלום עבור הזמנת מניות בקרב סוחרים יומיים לדומיננטיות שיש לכמה חברות אינטרנט בחיפושים מקוונים ומסחר מקוון. "ההיסטוריה והכלכלה מראות שריכוזיות יכולה גם להביא לשוק שברירי, לפגוע בתחרות בריאה ולצמצם את החדשנות", אמר גנסלר.

גנסלר אמר שביקש מצוות ה-SEC להכין המלצות להגדלת הדיווח הציבורי על מכירות שורט וכן על כל המעטפת התומכת בתחום זה של הלוואת מניות, שאינה שקופה. מכירת שורט היא הנוהג של הלוואת מניות ומכירתן תוך ציפייה שניתן יהיה לקנות אותן בחזרה בשלב מאוחר יותר במחיר נמוך יותר.

חלק מהתנודות במחיר מניית גיימסטופ השנה קרו בגלל שורט סקוויז (Short Squeeze), מצב בו המחיר העולה של המניה גורם למשקיעים דוביים לקצץ בהפסדים ולקנות בחזרה מניות שמכרו במכירת חסר, ואז מה שקורה הוא שמחיר המניה עולה עוד יותר. קרנות גידור היו בין המשקיעים שהימרו נגד גיימסטופ, ומשקיעים יומיים המתקשרים דרך פלטפורמות כמו פורום WallStreetBets ברדיט התגאו בכך שהמסחר השורי שלהם מעניש את מנהלי ההשקעות הממוסדים.

בהתייחסותו ל"ארכגוס", אמר גנסלר שביקש מאנשי ה-SEC לבדוק אפשרות של יותר שקיפות לגבי החלפת החזר מקסימלי (total return swap), סוג של חוזה נגזרת ששיחק תפקיד מפתח בהתרסקות של הקרן. "ארכגוס" השתמשה בחוזים מסוג זה על מנת לצבור אחזקה עצומה בחברות רבות. כמו ViacomCBS וענקית האינטרנט הסינית Baidu. בפועל היו בידי "ארכגוס" כ-25% מכמה חברות.

על ידי שימוש בהחלפות במקום פשוט לרכוש מניות, יכלה ארכגוס לבצע הימורים גדולים אך לשלם מראש מעט וכך לעקוף את דרישות הגילוי של ה-SEC לגבי בעלות משמעותית, שמשקיעים גדולים בחברות צריכים לעשות. כללי הגילוי הקיימים מסתמכים לרוב על זה שהמשקיעים יהיו בעלי המניות, מה שנותן להם זכות להצביע בנושאים תאגידיים.

"אפילו אם לא היה להם הקול, זו מערכת חשובה של חשיפות", אמר גנסלר. "יש השלכות סיסטמיות. אנחנו חייבים ללמוד לקחים אפילו כשהמערכת מחזיקה מעמד, ולעדכן את הכללים שלנו".

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות