גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכם הסחר החופשי עם דרום קוריאה יוצא לדרך: מה יקרה לחוקי המשחק בשוק הרכב?

נתוני המסירות המרשימים של השליש הראשון של השנה משקפים בעיקר את העבר ● החודשים הקרובים יושפעו ממשתנים פנימיים וחיצוניים: תגבור התחרותיות של הקוריאניות, רפורמות מס בלתי נמנעות ושיבושים קשים בהיצע הרכב העולמי עקב מחסור בצ'יפים

מפעל יונדאי בדרום קוריאה. הסכם הסחר ישראל־דרום קוריאה יסייע ליבואנים / צילום: Reuters, Lee Jae Won
מפעל יונדאי בדרום קוריאה. הסכם הסחר ישראל־דרום קוריאה יסייע ליבואנים / צילום: Reuters, Lee Jae Won

נתוני מסירות הרכב של חודש אפריל, שפורסמו בשבוע שעבר, מספקים יותר שאלות מתשובות. הנתונים היבשים מלמדים לכאורה על המשך המגמה החיובית במסירות רכב חדש, שחלה באמצע השנה שעברה.

אמנם אין טעם לבצע השוואה למסירות בשליש הראשון של 2020, שבו היו מעט מאד ימי עבודה סדירים, אבל גם בהשוואה לממוצע המסירות בתקופה המקבילה בשנים 2017-2019 עדיין מדובר בנתונים מכובדים. בשליש הראשון של 2021 נמסרו בישראל 125,279 כלי רכב חדשים, עלייה של 8.1% ביחס לממוצע של 2017-2019. גם הנתונים של אפריל לבדו היו מכובדים עם 24,832 מסירות, עלייה של כ-20% ביחס לממוצע באותן שנים. ואם משווים את הנתונים למגמה שנרשמה בשליש הראשון בשוקי הרכב ברוב המדינות המפותחות בעולם, למעט סין, אז שוק הרכב הישראלי בולט לטובה גם במונחים גלובליים.

למרות זאת, אסור להתלהב ולהסיק מהנתונים הללו על המגמה בהמשך הדרך. חלק נכבד מהעלייה הזו נובע משני גורמים: "תיקון" הכרחי לנתוני המסירות של השנה שעברה, שממנה נגרעו עשרות אלפי רכישות ליסינג בשל משבר הקורונה ומצוקת גיוס המימון; ומסירות של מלאים, שיובאו בסוף 2020 כדי להקדים את הקטנת הטבות המס הירוק, בעיקר על היברידיות. המלאים הללו נמכרים כיום בהנחות משמעותיות דרך ערוצי ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג, שחזרו השנה לתפקד אחרי חודשים ארוכים של קיפאון.

המגמות הללו הן זמניות ובנות חלוף ובחודשים הקרובים יושפעו התחרות והמכירות השוק מכמה וכמה משתנים פנימיים וחיצוניים רבי עוצמה, שעשויים לשנות את כללי המשחק המוכרים. הנה כמה מהם.

הסכם הסחר: זריקת מרץ לקוריאניות

כאשר בוחנים לעומק את העוצמה שמפגין שוק הרכב הישראלי מגלים, שהוא משקף בעיקר את הכוח התחרותי יוצא הדופן של קומץ מותגים. 49% מהמכירות בשליש הראשון של השנה רוכזו ידי ארבעה מותגים בלבד, יונדאי, טויוטה, קיה וסקודה, ואילו 42 (!) מותגי רכב אחרים, שמיוצגים בישראל, החזיקו נתח של 3% ומטה מהשוק. 35 מתוכם עם נתח של 1% ומטה.

מתוך רביעיית הצמרת 28% מהמכירות בשליש הראשון התנקזו לקבוצת רכב אחת, יונדאי מוטורס הקוריאנית, עם המותגים יונדאי וקיה, שמיובאים על ידי שני יבואנים שונים, כלמוביל וטלקאר.

הריכוזיות הזו נובעת מהתאמה של הדגמים הקוריאניים לשוק הישראלי, בסיוע מדיניות היצרן להשיג נתחי שוק משמעותיים באזורנו ומשערו הנוח של הדולר ומוניטין הסחירות של המותגים.

במבט קדימה להמשך השנה נראה, שזו רק ההתחלה. הסכם הסחר החופשי עם דרום קוריאה, שייחתם השבוע, יביא לביטול המכס בגובה 7%, שהוטל על חלק מדגמי הרכב מתוצרת יונדאי, קיה וגם על חלק מדגמי שברולט, שמיוצרים בקוריאה. ההשפעה לא תהיה רוחבית מכיוון, שחלק גדול מהדגמים של יונדאי וקיה מיוצרים במדינות כמו באירופה ולפיכך המכס אינו חל עליהם.

עדיין יש לא מעט דגמי מפתח, שייהנו מהפחתת המכס, הן ישירות מכיוון שהם מיוצרים בקוריאה והן בעקיפין, בשל ביטול המכס על סוללות קוריאניות לרכב חשמלי והיברידי, שבעטיין הוטל מכס גם על דגמים היברידיים וחשמליים, שמיוצרים באירופה.

ספק אם ביטול המכס ישפיע על מחיר המחירון הרשמי לצרכן הפרטי של הדגמים. היבואנים כבר מכינים את רשימת הנימוקים המוכרת בנוסח "לנו זה עולה יותר": הפרשי שער, מיסוי ירוק, התייקרות מחירי הובלה וכמובן התירוץ הנפוץ "היצרן ייקח את ההפרש לכיסו".

עם זאת, ההסכם יעניק למותגים הללו גמישות תחרותית טובה משל המתחרים מאירופה ומיפן בהתמודדות על שוק הליסינג שוחר ההנחות. זה יעניק להם "כרית ביטחון" נגד קפיצת המס המתקרבת בדגמים היברידיים ובדגמי פלאג-אין ויסייע להחדרה הקרובה של דגמים חשמליים אסטרטגיים מתוצרת יונדאי וקיה שיתמודדו מול טסלה בפלח החשמלי, שצומח בקצב מסחרר.

אבל יש גם קרן אור למותגים מיפן ומסין: דרום קוריאה הצטרפה לאחרונה לגוש הסחר האסיאתי, RCEP. לדברי משרד הכלכלה "ההסכם בין ישראל לקוריאה יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה", וזה רמז עבה להתקרבות החתימה על הסכמי סחר חופשי בין ישראל לבין שתי המדינות. מנגד, למותגים האירופאים נמליץ להדק את חגורות הבטיחות, להתרחק מכרית האוויר ולהתכונן לפגיעה.

 

ההיצע: שיבושים לוגיסטיים קשים

הגישה הרווחת בשוק הישראלי הייתה, שהיקף המכירות נקבע בעיקר בצד הביקוש. אבל בחודשים הבאים ואולי מעבר לכך הוא ייקבע גם בשל השיבושים הקשים בצד ההיצע. מה שמתרחש כיום בתעשיית הרכב העולמית הוא לא עוד אזעקת שווא בנוסח "אין מכוניות, אז אין הנחות". התעשייה נמצאת בשיבוש קשה של האספקה שלה.

המחסור הקריטי בצ'יפים לרכב, בעיקר רכיבי RAM, ממשיך לגרוע מאות אלפי כלי רכב מפסי הייצור בחו"ל מדי חודש. המשמעות המיידית היא מחסור בדגמי מפתח לשוק הישראלי ומועדי אספקת ללקוחות שמתארכים כיום עד לרבעון האחרון של השנה בחלק מהדגמים.

במחקר שפרסמה באפריל חברת הייעוץ הבינלאומית רולנד-ברגר, העריכו החוקרים כי "המחסור במוליכים למחצה יימשך הרבה מעבר ל-2021". לא רק בגלל קשיי האספקה הנוכחיים, אלא גם בגלל שהביקוש לצ'יפים כתוצאה מ"חישמול" מואץ של כלי הרכב הולך וגדל בקצב מהיר. בחודש שעבר אמר הבוס החדש של אינטל, פט גייסנר, כי "אנחנו צופים שההשקעות הנדרשות כדי להתגבר על הבעיה יושלמו רק תוך מספר שנים". והצ'יפים הם לא הרכיב היחיד שאספקתו משובשת כיום.

לפיכך שוק הרכב הישראלי עשוי להתכווץ, לראשונה מזה שנים רבות, בגלל ההיצע ולא בגלל הביקוש. במיוחד לאור העובדה, שהמחירים הנמוכים שנותנים היצרנים ליבואנים בישראל הופכים אותו לשוק בעל עדיפות נמוכה ליצרני הרכב.

המיסוי: לא לפגוע באווזה עם ביצי הזהב

מיסוי הרכב בשוק הישראלי מציב בימים אלה בפני הרגולטורים של משרד האוצר זירת מערכה מורכבת ומלאה במוקשים, טכניים ופוליטיים. מצד אחד ברור לכולם, שהדירקטיבה העליונה היא לשמר את ההכנסות העשירות מהענף, שמאפשרות למדינה להתהדר באוזני חברות דירוג האשראי בהישגי גבייה מרשימים. כאלה שמעידים, כביכול, על "חזרה לנורמליזציה של המשק".

עם זאת, ברור לכולם ששיטת המיסוי הנוכחית מאבדת את האפקטיביות שלה. הרגולטורים מתחילים להבין ששעון החול אוזל בכל הנוגע לפקקים, ולעידוד הלא רשמי של הלקוחות לרכוש רכב יש גם מחיר כלכלי כבד.

ואם לא די בכך שוק הרכב החשמלי, שמהווה "משמיד ערך" יעיל בכל הנוגע להכנסות ממס קנייה, אגרות ובלו דלק, רושם צמיחה מהירה, בדומה למה שקורה בעולם. מגמה זו רק תתחזק בחודשים הקרובים כשינחת כאן מבול של דגמים חשמליים ודגמי פלאג-אין.

האוצר נדרש לגבש רפורמה, שתשמר או תגדיל את הכנסות המס בלי להגדיל בצורה בלתי מבוקרת את מספר כלי הרכב על הכבישים ובלי לפגוע במדיניות המוצהרת למעבר לכלי רכב מופחתי זיהום.

מס הנסועה, שעסקנו בו לא אחת, הוא אופציה מעניינת אבל מרגע ההחלטה עליו, אם בכלל תהיה ישימה פוליטית, יעברו שנה-שנתיים עד ליישום.

לפיכך בוחן כיום האוצר צעדים אפקטיביים, שיקטינו או ייצבו את ההיקף הכולל של כלי הרכב על הכבישים, אך לא יפגע ברכישות. אופציה אחת היא תוכנית גריטה מקיפה, ולא סמלית כבעבר. הרעיון הוא להוריד מהכבישים עשרות אלפי כלי רכב ישנים ומזהמים מתוך הנחה, שהעלות הכבדה של המהלך תקוזז משמעותית ומעבר לכך על ידי ההכנסות ממיסוי על רכישת רכב חדש. במקביל נבחנת האפשרות לגלגל חלק מעלויות הגריטה על היבואנים על תקן של מס סביבתי, בדומה לשיטת גריטת הצמיגים.

מהלך נוסף עשוי להיות פתיחת שוק המשומשות ליצוא, מהלך שהופך ריאלי לאחרונה בשל ההסכמים עם איחוד האמירויות שמהוות צינור סחר מאסיבי להפצת רכב למדינות מתפתחות. זהו מהלך מורכב ויקר בפוטנציה בשל הצורך להעניק החזרי מס למייצאים, אבל הוא בר ביצוע. וגם מיסוי מוגדל על רכב חשמלי נמצא כיום בקנה, לפחות בשלב הראשון באמצעות העלאה מדורגת של האגרות בהתאם לשווי הרכב.

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה