גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני נכנסת בערב הביתה, ואומרת לעצמי: 'וואו, עבדתי על מערכת הגנה למטוסים'"

גם ב-2021 עדיין אין הרבה נשים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, אבל המציאות הזו יכולה להשתנות ● פרויקט "נקודת מפגש" של גלובס ואלביט מערכות הפגיש בין מנהלות בכירות בהייטק לנערות צעירות, במטרה לקרב אותן לתחום הריאלי ולהכיר את היתרונות הגלומים בו

מפגש הנערות והמנהלות בפרויקט "נקודת מפגש" (במרכז: ד"ר שלי גורדון מאלביט). “גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם לחדשנות" / צילום: תמר מצפי
מפגש הנערות והמנהלות בפרויקט "נקודת מפגש" (במרכז: ד"ר שלי גורדון מאלביט). “גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם לחדשנות" / צילום: תמר מצפי

בגיל 15 בלבד, תאיר וקסלר, תלמידת כיתה י’ במגמת כימיה ומחשבים במודיעין, כבר החליטה שהיא "לא שוללת עיסוק במקצוע טכנולוגי כשאהיה גדולה". בעשורים קודמים היה נדיר לשמוע הצהרות כאלה מנערות בנות גילה, אבל כעת מתחולל השינוי.

בחודש מרץ האחרון התארחו וקסלר ועוד 49 נערות במשרדי חברת הטכנולוגיה אלביט מערכות, כחלק מפרויקט "נקודת מפגש" בשיתוף גלובס, שנועד להפגיש בין נערות לבין מנהלות בכירות בתעשיית ההייטק הישראלית - לרבות שורת מנהלות מתוך אלביט.

הנערות שהשתתפו בפרויקט הגיעו ממגוון יישובים ברחבי הארץ, ובהם מחיפה, דליית אל כרמל ויישובי עמק יזרעאל בצפון, דרך אבן יהודה, ראשון לציון, גבעת שמואל ותל אביב במרכז, ועד אזור אשדוד ובאר טוביה בדרום.

הפרויקט כלל שלושה מפגשים בשלושה אתרים שונים של אלביט מערכות - רחובות, חיפה ונתניה - כשבכל אחד מהם נעשה שידוך בין נערה לבין "מנטורית" שהיא מנהלת או אשת טכנולוגיה בכירה. במפגש בין השתיים הנערה יכולה לשאול את המנטורית כל מה שמסקרן או מעניין אותה לגבי עבודה בהייטק.

וקסלר מספרת שנרשמה לפרויקט כי חשבה ש"נשים חזקות יכולות לגרום לי לשאוף גבוה בהמשך חיי". היא השתתפה במפגש שנערך באתר אלביט ברחובות, והמנטורית שבה זכתה הייתה סגנית נשיא אלביט למשאבי אנוש, ד"ר שלי גורדון.

בסיום המפגש עם גורדון, ובעיניים בורקות, סיפרה כי הן שוחחו "על יתרונות העבודה בהייטק, על כך שכבר בגיל צעיר כדאי לטעום גם מהתחומים הריאליים כדי לפתוח דלתות לעתיד, ועל כך שהשירות בצה"ל יכול לקדם אותי מקצועית בהמשך. הבנתי שאם אעבוד קשה, שום דבר לא ימנע ממני להשיג את מה שאני רוצה".

ד"ר שלי גורדון עם תאיר וקסלר / צילום: תמר מצפי

להגדיל גיוון מחשבתי

פרויקט "נקודת מפגש" נולד על רקע ייצוג נמוך מדי שיש כיום לנשים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, והרצון של אלביט לראות יותר נשים בתפקידים טכנולוגיים בחברה בעתיד. לפי נתוני רשות החדשנות מ-2018, רק כחמישית מהעובדים בתפקידים טכנולוגיים בהייטק הם נשים, והשיעור נמוך עוד יותר בתפקידים הבכירים. נשים מהוות כשלישי בלבד מכלל הענף.

הייצוג החסר מתחיל עוד בבתי הספר, כשלפי משרד החינוך - נכון ל-2018 - בנות מהוות 31% בלבד מהלומדים מדעי המחשב, 37% מהנבחנים ב-5 יחידות בפיזיקה, ובשורה חיובית יחסית - כמחצית מהנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה.

באקדמיה, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לאחרונה, בשנת הלימודים 2019/20 רק 19% מכלל הסטודנטיות לתואר ראשון למדו מקצועות מדעיים - מתמטיקה, סטטיסטיקה, מדעי המחשב, פיזיקה ביולוגיה והנדסה ואדריכלות. בקרב הסטודנטים מדובר היה בשיעור של 47%.

"אנחנו רוצים שיותר נשים יגיעו לאלביט, כי בעינינו לגיוון מגדרי יש ערך חברתי-עסקי", אומרת גורדון. "יותר גיוון מחשבתי סביב השולחן תורם ליותר חדשנות ויצירתיות, ומהמקומות האלה מגיעה הצמיחה. כבר היום יש מחסור במהנדסים בישראל והוא צפוי רק לגדול. אנחנו רוצים להגדיל את הפול".

"באלביט יש 13 אלף עובדים, מתוכם 25%-28% הם נשים, ואנחנו חושבים שזה לא מספיק", אמרה גורדון גם במפגש הפתיחה עם הנערות, שהתכנסו בחדר הישיבות של אתר אלביט ברחובות לפני כחודשיים.

"מתוך 5,000 מהנדסים אצלנו, רק כחמישית הן מהנדסות. מדובר במהנדסות אלקטרוניקה, מחשבים, תעשייה וכימיה. זה יפה, אבל היינו רוצים לראות יותר. יש אצלנו מגוון והיצע רחב של תפקידים. החשיפה אליהם היא מפתח ביכולת שלכן לעסוק במקצוע טכנולוגי בעתיד. אלה הם תפקידים שבהם תוכלו לתת ביטוי בעתיד ליכולות ולעוצמות שלכן".

עוד משתתפת פעלתנית וחדורת מטרה היא אור אסתר גלם, בת 15 ממושב שדה עוזיהו. כבר היום היא לומדת לתואר ראשון במדעי החברה באוניברסיטה הפתוחה ("כדי להעשיר ידע"), הקימה עסק למיתוג אירועים ("יש לי לקוחות"), ונרשמה לפרויקט "כדי לשאוב השראה ממי שהתקדמו בתחום. אימא שלי עורכת דין, והיא קרייריסטית. אני לא שוללת להתפתח לכיוונים ריאליים בעתיד, ורציתי לקבל טיפים מנשים שהצליחו".

אור אסתר גלם / צילום: תמר מצפי

גם בלי דחיפה מהבית

משתתפת נוספת במפגש ברחובות הייתה מיטל שטרנטל, בת 15 ממודיעין, שנרשמה לפרויקט בגלל העניין שהיא רוחשת לעולמות הטכנולוגיה, המדע והמחשבים. "למדתי תכנות בחופש הגדול האחרון, ואני מתעניינת גם בעסקים. נרשמתי גם לחוג מצטיינים במכון ויצמן", היא מספרת. "אני חושבת ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות, ועניין אותי לפגוש נשים שעוסקות בתחום, כדי לשמוע מהן כיצד הגיעו להיכן שהגיעו".

שטרנטל נפגשה עם יפית הלבוס, בת 33 מראשון לציון, עובדת באלישרא, חברה בת של אלביט, זה שבע שנים. "בגילה אני לא עשיתי את כל הדברים שהיא עושה. היא מאוד מרשימה", אמה עליה הלבוס, שהיא עצמה מהנדסת תוכנה, ותפקידה הנוכחי הוא ראש צוות תוכנה ואינטגרציה. "כבר במיונים לצבא אותרתי כמתאימה ליחידת איסוף המודיעין הטכנולוגית 8200, וזה נתן לי את הביטחון לעסוק בתחום, וכך גם הבנתי שזה מה שאני אוהבת.

"אני לא חושבת על עצמי על ‘אישה מהנדסת’, אלא כעל מי שעובדת בעבודה עם המון סיפוק. בסוף היום אני נכנסת הביתה ואומרת לעצמי - וואו, היום עבדתי על מערכת הגנה למטוסי אל על".

מנטורית נוספת שפגשנו ברחובות הייתה יעל שטורך בת 48 מפתח תקוה, דוקטור לכימיה אורגנית שעובדת בתעש. תעש נרכשה בידי אלביט מערכות ב-2018. החוויה שצברה שטורך כשעבדה כמורה לכימיה בבית ספר, היא שהניעה אותה לרצות להשתתף בפרויקט.

ד"ר יעל שטורך / צילום: תמר מצפי

חלק מהנערים והנערות שליוותה בעבר כמורה לא היו בעלי יכולות לימודיות גבוהות, אך עם הזמן התברר לה שגלום בהם פוטנציאל בלתי ממומש. "פגשתי בנות שישבו בסוף הכיתה כל השיעור ועסקו בשלהן כי לא התעניינו בחומר, ואז במבחן הוציאו ציונים גבוהים מאוד מבלי להתאמץ.

"חשוב לי להגיע בזכות הפרויקט לנערות שלא קיבלו את הדחיפה מהבית ולא מאמינות בעצמן, כדי שיקבלו את הביטחון לכך שהן מסוגלות. יש בנות שאולי יש להן את החלום, אבל הן אפילו לא מעזות להגות אותו".

מנטורית נוספת במפגש הייתה שרון גנור, מנהלת חטיבת הטכנולוגיה ב-IBM. "עליתי לארץ בגיל 20 מפרו ולא כל כך ידעתי את השפה, אז בחרתי ללמוד סטטיסטיקה שזה תחום שבו שולטת שפת המספרים, וזה פתח לי דלתות", היא מספרת בחיוך. "אני כבר 20 שנה ב-IBM. התחום הטכנולוגי מאוד עניין אותי, ולמדתי אותו תוך כדי עבודה".

גילוי מלא: אירוע נקודת מפגש התקיים בשיתוף אלביט מערכות.

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00