גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

150 רקטות נורו לישראל; מראשון לציון ועד חולון - גם במרכז מבטלים את הלימודים

הירי הגיע לאחר אולטימטום ששלח החמאס ובו דרש "להוציא את המשטרה מהר הבית" עד השעה 18:00 ● מחר לא יתקיימו לימודים בדרום, בשפלה וכן בחולון, ראשון לציון, רחובות, בת ים, נס ציונה ובאר יעקב ● אחד מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס חוסל ● בשדרות נפגעו ארבעה בני אדם ● רה"מ: "מי שתוקף אותנו ישלם מחיר כבד"

כיפת ברזל מופעלת נגד טילים שנורו מרצועת עזה מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
כיפת ברזל מופעלת נגד טילים שנורו מרצועת עזה מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

23:49

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע הלילה כי בתום התייעצויות ביטחוניות, הוחלט על סגירת מעבר הסחורות כרם שלום, בין ישראל לרצועת עזה, באופן מיידי ועד להודעה חדשה.

23:20

מדובר צה"ל נמסר כי נכון לשעה זו זוהו כ-150 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות שיגורים.

23:10

מטחים לכיוון אשקלון והסביבה. אזעקות נשמעו גם בזיקים, כרמיה ונתיב העשרה.

22:49

ראש עיריית חולון, מוטי ששון, החליט לאחר הערכת מצב שמחר לא יתקיימו לימודים בחולון. כולל גני ילדים ובתי ספר, כולל החינוך המיוחד. לאחר התייעצות עם פיקוד העורף, הוחלט כי נכון לעכשיו, מחר לא יתקיימו לימודים כלל בחולון, לרבות החינוך מיוחד, מעונות וצהרונים.

להחלטה זו שותפות הרשויות באזור - ראשון לציון, רחובות, בת ים, נס ציונה ובאר יעקב.

22:42

בחדר המיון של המרכז הרפואי ברזילי מטופלים לפי שעה 8 נפגעים: 3 נפגעים קל, אחד מהם ילד (2 נפגעי ראש ונפגע אגן וגפיים), ו-5 נפגעי חרדה.

22:32

טיל נפל סמוך לבית בשדרות. נגרם נזק קל למבנה, ללא נפגעים.

22:23

בחמאס ממשיכים בירי לכיוון יישובי ישראל. בשעה האחרונה נשמעו מספר אזעקות בעיר אשקלון ויישובים נוספים בדרום המדינה. עד כה נורו מעל 90 רקטות מכיוון עזה.

21:58

זו רשימת היישובים בהם לא יתקיימו לימודים מחר.

משרד הבריאות של חמאס ברצועה מדווח על 20 הרוגים עד כה בתקיפות צה"ל ועוד 65 פצועים. בצה"ל דיווחו על שורה ארוכה של תקיפות ובהן שני משגרי רקטות, שתי עמדות צבאיות ושמונה פעילי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה שנפגעו ורובם נהרגו.

21:38

21:30

שר הבטחון גנץ: "ארגון חמאס הפר בשבועות האחרונים את הריבונות הישראלית, וחצה את הקווים האדומים. הוא יישא בתוצאות. בשבועות האחרונים כינסנו ועידכנו את הקבינט הביטחוני, וקיימנו שורה של דיונים והערכות מצב.

"בהתבסס על הדיונים האלו, אישרנו היום פעולות התקפיות במספר מתווים, שיפגעו קשות בחמאס ובשאר ארגוני הטרור. פעולות שיבטיחו את ביטחונה של מדינת ישראל, ואת החזרת השקט המוחלט לטווח הרחוק. אני מבקש להדגיש, מדינת ישראל עשתה הכל ותעשה הכל כדי לשמור על חופש הפולחן: ארגון החמאס בפעולותיו שמכוונות נגד אוכלוסייה אזרחית, הוא הנושא הבלעדי באחריות. הוא ובכיריו יהיו אחראים וישלמו את מחיר התוקפנות. הפעולות ההתקפיות האלו צפויות להימשך עד שנשיג את היעדים שהצבנו. במקביל, אנו נערכים גם להגנה על העורף הישראלי, ומתן הנחיות ברורות, בכדי להציל חיי אדם. לצורך כך, הכרזתי על מצב מיוחד בעורף, שיאפשר לכוחות הביטחון והחירום לתת מענה לאוכלוסייה, ביחד עם כלל משרדי הממשלה".

21:19

אביב כוכבי בפגישת הערכת מצב בעקבות ההסלמה הביטחונית / צילום: דובר צה"ל

רב-אלוף אביב כוכבי מקיים בשעה זו הערכת מצב בעקבות ההסלמה הביטחונית. ראש הממשלה נתניהו ביטל את השתתפותו המסורתית באירוע יום ירושלים בישיבת מרכז הרב בבירה, והוא מגיע כעת לקריה בתל אביב להמשך ההתייעצויות הבטחוניות.

21:00

ארגוני הטרור ברצועת עזה מימשו את איומם וירו בשעה 21:00 כ-20 רקטות לעבר ישובים ישראלים בדרום הארץ. לא נורו רקטות אל המרכז או אזור ירושלים. מערכת כיפת ברזל יירטה כמה מהרקטות ואין דיווחים על נפגעים או נזק.

20:45

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בטקס המרכזי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת ואמר: "אנחנו במאבק שמתפרס על פני כמה חזיתות: בירושלים, בעזה ובמקומות אחרים בארץ. ארגוני הטרור בעזה חצו לפנות ערב ביום ירושלים קו אדום ותקפו אותנו בטילים במבואות ירושלים.

"ישראל תגיב בעוצמה רבה. לא נסבול פגיעה בשטחנו, בבירתנו, באזרחינו ובחיילינו. מי שתוקף אותנו ישלם מחיר כבד. לא חפצנו בהסלמה אבל מי שבחר להסלים ירגיש את נחת זרוענו. איננו נופלים למלכודות אויבים ואיננו כפופים למקלדות צייצנים. מבחן המנהיגות מחייב לקבל החלטות נכונות גם כשהן אינן מובנות לכל ברגע נתון, וצדקתן מתבררת בהמשך".

20:35

כוחות המשטרה ומשמר הגבול ערוכים ברגעים אלו ברחבת הכותל המערבי בעקבות שריפה שהחלה בהר הבית סמוך לקיר הכותל ככל הנראה כתוצאה מזיקוקין שנורו על ידם.

שריפה שהחלה בהר הבית סמוך לקיר הכותל / צילום: אייל זקן

20:03

זו רשימת היישובים בהם לא יתקיימו לימודים מחר.

19:56

בשדרות נפגעו ארבעה בני אדם בעת התפוצצות טילי המטח שנורה לעבר העיר, אחד מהם מרסיסי זכוכית ומצבו קל ושלושה מוגדרים כנפגעי חרדה, הם הועברו למרכז הרפואי ברזילי באשקלון.

בהמשך להערכת המצב הביטחונית ודיון הקבינט, שר הביטחון בני גנץ הכריז על מצב מיוחד בעורף בטווח 0-80 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות.

בעוד כשעה יכנס שר הביטחון דיון היערכות בנושא העורף בהשתתפות מפקד פקע"ר, ראש רח"ל, ראש אגף מבצעים וגורמי ביטחון וחירום נוספים, בקריה בתל-אביב.

פיקוד העורף יוציאו הנחיות מפורטות לאוכלוסייה בהתאם להערכת המצב הביטחונית.

19:40

עוד מטח רקטות לעבר חוף אשקלון, אשקלון ושער הנגב. אין נפגעים. כיפת ברזל יירטה כמה מהרקטות. אחד מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס חוסל.

19:10

במועצה אזורית חוף אשקלון הודיעו על ביטול הלימודים למחר. 

בתקיפת צה"ל בבית חנון נהרג מחבל מאחת מהחוליות ששיגרו את הרקטות. הוא נורה בעת שנס מהמקום על אופנוע. משרד הבריאות בעזה מדווח על 9 הרוגים כתוצאה מהתקפות צה"ל בהם שלושה ילדים.

18:55

דוברות המשטרה בירושלים מסרה ש"בתום הערכת מצב שקיים בדקות האחרונות מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, הוחלט לאפשר את המשך קיום האירועים המתקיימים בעיר לרגל יום ירושלים".

18:50

הפלסטינים מדווחים על שלושה הרוגים ומספר פצועים מירי צה"ל בתגובה לירי הרקטות.

18:35

אזעקת צבע אדום שוב נשמעה בישובי עוטף עזה. מדובר צה"ל נמסר ש"בהמשך לדיווח הראשוני על ירי נ״ט לשטח ישראל, לפני זמן קצר בוצע ירי נ״ט מצפון רצועת עזה לעבר רכב אזרחי בצפון העוטף. כתוצאה מהירי נפצע אזרח ששהה ברכב באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים". 

18:30

המשטרה מוסרת שבשל ירי רקטי לעבר ירושלים והסביבה, ומספר נפילות בתחום מועצה אזורית מטה יהודה, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, פנה למארגנים בבקשה להפסיק את צעדת "ריקוד הדגלים" כעת ולפזר את המשתתפים באמצעות אוטובוסים.

בישיבת הקבינט שמתרחשת כעת אושר לראש הממשלה ושר הבטחון לאפשר לצה"ל לנקוט צעדי נגד חריפים.

דובר הכנסת מסר ש"מיד עם הפעלת האזעקה במרחב ירושלים פונו חברי הכנסת ובאי הבית למרחבים מוגנים במתחם המשכן".

18:20

אזעקת צבע אדום בישובי הדרום. מדווח על מטחים כבדים באזור. דובר צה"ל מוסר "בהמשך לדיווח על הפעלת התרעה בערים ירושלים ובית שמש, זוהו שבעה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. שיגור אחד יורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית".

18:05

מימשו את האיום: אזעקת צבע אדום הופעלה ברחבי הארץ. נשמעו פיצוצים באזורי ירושלים ובראשון לציון. כמו כן, דווח על שלוש נפילות באזור מבואות ירושלים ממערב לעיר, אין דיווחים על נפגעים.

מדובר צה"ל נמסר שהדברים בבדיקה. 

17:45

על רקע ההסלמה הביטחונית, רשויות רבות בדרום הודיעו על פתיחת המקלטים הציבוריים בתחומן. מדובר בין השאר בערים שנמצאות בטווח רקטות הקסאם והגראד כמו קריית מלאכי, אשקלון ואשדוד. 

הקמפוס ספיר בשדרות מפונה כעת: בהמשך להתייעצות עם גורמי ביטחון הוחלט על פינוי הקמפוס עד השעה 18:00. הלימודים המקוונים נמשכים כרגיל. 

16:55

חמאס והארגונים ברצועת עזה פרסמו אולטימטום לישראל ובו דרשו: "הסירו את כוחות המשטרה מהר הבית ומשייח ג'ראח עד השעה 18:00, ושחררו את כל העצורים מהאירועים האחרונים בירושלים ולא, תצטערו על כך".

ישראל העבירה בשעות האחרונות אזהרות לחמאס כי תגיב באופן קשה במיוחד אם יחדש את ירי הרקטות. בינתיים הוחלט על סגירת הים כליל לדייגים, ועל סגירת מעבר ארז לסחורות ואנשים. הקבינט הבטחוני יתכנס בחמש וחצי לדון במצב.

16:50

עמותת עם כלביא מבטלת את צעדת ריקודגלים: "במשך 30 שנה מתקיים הריקודגלים ודגלי ישראל מונפים בכל רחבי ירושלים המאוחדת. בזמן כל ממשלות ישראל. גם בזמנים קשים של האינתיפאדה הראשונה והשנייה לא הורד דגל ישראל מהעיר העתיקה. לכן: המצעד של ריקודגלים מבוטל. לא נרקוד רק בשטחי ירושלים המחולקת. האירוע בכותל המערבי יתקיים כרגיל".

כוחות הביטחון בהר הבית הבוקר / צילום: Reuters, Ammar Awad

16:10

המשטרה הורתה לשנות את מסלול צעדת הדגלים, ובמקום לעבור בשער שכם דרך הרובע המוסלמי אל הכותל, המסלול יעבור בשער יפו, דרך הרובע הארמני והרובע היהודי אל הכותל. ההחלטה לשינוי המסלול ולסגירת הכבישים בדרום התקבלה בישיבת הערכת מצב של ראש הממשלה עם שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, מפכ״ל, ראש המל״ל ובכירים נוספים.

בישיבה התנגדו המפכ"ל והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לשינוי מסלול צעדת הדגלים, אך נתניהו הכריע שהמסלול ישונה, ככל הנראה ברקע החשש מהסלמה בגבול הדרום.

צה"ל הכריז בתוך כך על חסימות של צירים רבים בגזרת עוטף עזה. האזורים והצירים שייחסמו הינם כלל צירי הגישה החקלאיים לכיוון גדר המערכת, וכן כביש מס׳ 4 - מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם. כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז. כביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה.

כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת ״קובי״ בשדרות, אנדרטת ״החץ השחור״, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז״ל, גבעת נזמית וגבעת ״הפרש הבודד״.

בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים. כמו כן הוחלט על עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע. בצה"ל הנחו כי אין לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות באזור העוטף.

בנוסף החליט הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, להשהות את תרגיל המטכ״לי ״מרכבות האש״ ליממה הקרובה, והנחה את צה״ל למקד את כלל המאמצים בהיערכות ומוכנות לתרחישי הסלמה. התרגיל החל אך אתמול ונועד להימשך כמה שבועות ולדמות לחימה בכמה גזרות.

16:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בעוד כשעה על רקע האירועים בירושלים ובדרום. מחבלים מרצועת עזה ירו בצהריים רקטה אך זו נפלה בשטח פתוח סמוך לגדר. חמאס והג'יהאד האיסלמי איימו קודם לכן כי יגיבו למתרחש במזרח ירושלים. צה"ל תגבר כוחות באוגדת עזה, והכוחות סביב הגדר ולוחמי ההגנה האווירית בכוננות.

בתוך כך קבוצות סטודנטים ערבים באוניברסיטאות והמכללות הודיעו על שביתת לימודים בשל האירועים בירושלים. בהודעה שפורסמה באחת מהמכללות נאמר: "בשם כל הסטודנטים והסטודנטיות הערבים והערביות .... החלטנו לאור המצב המתרחש באל-אקצה אל-שריף על שביתה בכל ההרצאות. מקווה שתקחו את ההחלטה שלנו ברצינות ותבינו שמה קורה פוגע בנו מכל הבחינות, המשטרה תוקפת באופן ישיר את כל הערבים ומגרשת אותם מהמסגד, ולא אוכפת להם מהנשים והילדים שנמצאים שם. ולמתנחלים לא עושים כלום! זה מצב מזעזע ולא ניתן לשתוק על מה שקורה ולהתעלם ממנו!". לפי דיווחים מהאוניברסיטאות היזומה עדיין לא תפסה, ורק חלק מהסטודנטים הערבים משתתפים בהשבתה.

14:50

בשעה ארבע יחל ברחובות ירושלים, ריקוד הדגלים המסורתי של הציונות הדתית לרגל יום ירושלים, והמסלול שלו עובר גם ברחוב הגיא בעיר העתיקה בואכה הכותל.

המשטרה החליטה לאשר את קיום הצעדה למרות המתיחות וההתפרעויות במזרח העיר, ותוך תגבור כוחות לאורך המסלול המתחיל מגן סאקר במרכז העיר אל הכותל המערבי.

בתוך כך בשכונת שייח' ג'ראח התכנסו בצהריים שתי סיעות, הציונות הדתית ומנגד הרשימה המשותפת. בין השתיים היו חילופי דברים כאשר חברי המשותפת ניסו למנוע את כניסת חברי הכנסת של הציונות הדתית לאחד מרחובות השכונה, וכוח של משמר הגבול חוצץ ביניהן.

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' אמר: "הלגיטמציה שנותנים ממש כעת לעבאס ותומכי הטרור מתהפכת על אזרחי ישראל. אזרחי ירושלים נמצאים במצור וזו בושה וחרפה. דווקא ביום ירושלים, היום בו חזרנו לחבלי המולדת בירושלים, בשומרון וביהודה ירושלים תחת מתקפה".

מנגד ח"כ איימן עודה יו"ר המשותפת אמר: ״מה שקורה בירושלים, בשייח ג׳ראח ובאל אקצא זה חלק מהכיבוש הנפשע. הגדרות בשער שכם, כיבוי הרמקולים באלאקצא, גירוש התושבים בשייח ג׳ראח - בכל המוקדים האלה תושבי ירושלים מתנגדים לכיבוש ונתניהו מלבה את האווירה למען מטרותיו האישיות והפוליטיות".

14:40

גורמים במשטרה אומרים כי השוטרים לא נכנסו לתוך מסגדי הר הבית, זאת בניגוד לטענות הפלסטינים. בשיחה עם עיתונאים, אומרים הגורמים כי אנשי הוואקף ניסו להרגיע את המתפרעים וכי יש איתם קשר הדוק. לדבריהם, המתפרעים ירו זיקוקים מתוך המסגדים ופגעו בין השאר במתפללים מוסלמים שהיו שם.

"המשטרה נערכה מהשעה 4 לפנות בוקר. בעקבות הערכת מצב בשש הוחלט לא בהתחשב באיומים בהר. במהלך האירועים הם יצאו בתהלוכה לכיוון נקודת המשטרה, ניסו לתקוף, לא הגבנו בשלב זה. מול שער המוגרבים החלו ליידות אבנים, האבנים סכנו את הכוחות שעמדו במעלה המוגרבים והחלו להוות סכנה למתפללים. החלטנו לא לאשר הגעה של יהודים לתוך הר הבית. לא נכנסנו למסגדים ואפשרנו להמשיך לשהות במסגדים. ספגנו יותר ויותר על מנת להשאיר את האווירה רגועה. כניסה פנימה יש לה מטרה אחת - שמירה על ביטחון הנפש והרכוש. ספגנו עד שזה סיכן חיי אדם. עשינו כל שביכולתנו על מנת להימנע מכניסה להר, עד שזה סיכן את מי שהכותל ואת כוחותינו".

14:25 

משעות הבוקר המוקדמות, חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לכ-9 נפגעים באורח קל מיידוי אבנים ומתקיפה. בשעות הבוקר נרגם אמבולנס של מד"א באבנים בעת שהיה בנסיעת חירום בדרכו לטפל בחולה במזרח ירושלים. בדרך נס לא היו נפגעים. לאמבולנס נגרם נזק.

14:00

כוחות הביטחון בירדן נערכים להפגנה מתוכננת סמוך לשגרירות ישראל ברבת עמון. ברשתות החברתיות נפוצו הקריאות להגיע להפגנת הזדהות עם הפלסטינים בשל האירועים במזרח ירושלים.

13:10

עוד נפגעים בהתקפות של מתפרעים פלסטינים על יהודים. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי לשני צעירים שהותקפו כשהלכו ברחוב מעלה ח'אלידיה בעיר העתיקה בירושלים. צעיר בן 18 במצב קל עם חבלת ראש. צעיר נוסף כבן 18 טופל במקום ולא נזקק לפינוי לבית חולים.

13:00

נביל אבו רדיינה, דוברו של אבו מאזן, מסר: "התקפות כוחות הכיבוש על המתפללים באל-אקצא הן אתגר חדש לקהילה הבינלאומית ולמאמצי הממשל האמריקאי. ממשלת ישראל זלזלה במאמצים הללו ובכל התערבות בינלאומית. ההנהגה הפלסטינית והעם הפלסטיני לא יסכימו ליישום התוכניות האלה".

12:35

הסהר האדום מדווח על 278 פצועים פלסטינים, מהם כ-200 פונו לבתי חולים. חמישה במצב קשה.

12:20

רץ ברשתות: תקיפת הרכב הישראלי במזרח ירושלים, שגרמה לפציעה קלה לאחד מיושביו. שוטר שהגיע למקום ירה באוויר והרחיק את הפורעים.

 

12:10

גורם משטרתי בכיר אומר לגלובס כי במשטרה התקבל מידע לאורך הלילה על מאגרי אבנים, זיקוקים וברזלים שהוכנו בתוך מבנה מסגד אל-אקצא מתוך כוונה להשליכם אל השוטרים ואל רחבת הכותל, בעיצומו של יום ירושלים.

לדבריו, אזהרות שהועברו אל ראשי הוואקף לא עזרו, שכן אלה איבדו שליטה. הוא אמר כי הכניסה של השוטרים פנימה הייתה הכרחית, שכן המתפרעים והתוקפים השתמשו במבנה למחסה ומחסן אמל"ח נגד השוטרים.

"זה עצוב. המתפרעים שאגרו את האבנים והזיקוקים בתוך המסגד הם אלה שחיללו אותו, ולא השוטרים שנכנסו אליו", אמר. "אנחנו נאפשר חופש תפילה ופולחן לכל מתפלל, אבל לא כאוס והתפרעויות וסכנה לשלומם של עוברי אורח ושל המתפללים בכותל". 

בתוך כך, המשטרה עצרה שלושה צעירים יהודים בשערי הכניסה להר הבית, בחשד שניסו להיכנס להר חרף איסור המשטרה. 

הסהר האדום מפנה פצועים מהר הבית / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

12:00

בכיר הרשות הפלסטינית חסיין א-שייח' מאשים כי הכניסה של כוחות הביטחון לתוך מסגד אל-אקצא היא "פשע של הכיבוש" ופגיעה ברגל גסה בחופש הדת ובקדושת המסגד. לדבריו, הרשות הפלסטינית עושה הכול להביא לגינויה של ישראל בזירה הבינלאומית. 

 11:40 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי המאבק במזרח ירושלים הוא מאבק בין חוסר סובלנות ואלימות פורעת חוק לבין הסדר והחוק. בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, אמר נתניהו: "מאבק ניטש עכשיו בליבה של ירושלים. המאבק הזה איננו חדש, כי הוא בליבה של ירושלים מאות בשנים, מאז עליית שלוש הדתות המונותאיסטיות. ישראל מבטיחה את חופש הפולחן, אך זו משימה שלא ניתן לבצע ללא מאבק מעת לעת. המאבק מחייב את ההתייצבות ואת העמידה האיתנה. אנחנו מגבים אותם". 

שוטרים משקיפים על הר הבית הבוקר / צילום: Reuters, Ilan Rosenberg

11:30

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לאירועים במזרח ירושלים. בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, אמר ריבלין: "אני מבקש לחזר ולהודות לשוטרי משטרת ישראל ומשמר הגבול על המאמצים בשמירת הסדר והביטחון ברחבי ירושלים יחד עם כל כוחות הביטחון, והיום יותר מתמיד. מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן, וכך תמשיך ותעשה, אך לא תעמוד מנגד מול הפרות הסדר ומול פעולות חבלניות, מול תמיכה בטרור".

11:25

העימותים סביב רחבת המסגדים בהר הבית נמשכים, אם כי בהיקף נמוך בהרבה ממה שהיה בשעות הבוקר.

הסהר האדום דיווח כי נכון לשעה זו ישנם 175 פצועים כתוצאה מהעימותים עם המשטרה במתחם, בהם אחד במצב קשה מפגיעת כדור גומי בראשו, 13 במצב קל-בינוני מירי כדורי גומי, והשאר במצב קל. 

המשטרה מדווחת כי 11 שוטרים נפצעו באירועים, רובם מפגיעת אבנים. שניים מהם פונו לבית חולים, מצבם מוגדר קל. 

בין הנפגעים שפונו לבית החולים הדסה הר הצופים, תינוקת בת 7 חודשים אשר נפצעה בראשה מאבן שהושלכה לעבר רכב שבו נסעה משפחתה. לאחר טיפול ראשוני היא נשארה להשגחה בחדר מיון ילדים.

עוד בנפגעים: בחור בן 28 גם כן מרכב שהותקף סמוך לעיר העתיקה, נער בן 16 עם חבלה מכדור גומי, שני גברים עם פגיעה מגז מדמיע ושוטר עם פגיעה ביד מאבן.

11:00

המהומות בהר הבית שככו. מדי פעם ישנו יידוי אבנים ומרדף של כוחות הביטחון אחר המיידים.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תקיים היום דיון סגור על המתיחות בירושלים, לפי פניה של הרשות הפלסטינית ומדינות ערביות אחרות, ובהן ירדן.

10:35

בעימותים קשים שפרצו הבוקר בתוך רחבת המסגדים על הר הבית ובסמטאות הסמוכות נפצעו לפי דיווחים של הסהר האדום, מאות פלסטינים וכמה שוטרים ואזרחים יהודים. במהלך הלילה ושעות הבוקר המוקדמות הגיעו למתחם קרוב לעשרת אלפים מוסלמים, בעקבות קריאות ברשתות החברתיות להגיע להר ו"להגן על המסגדים". בסביבות 8 בבוקר תקפו מאות צעירים באבנים בבקבוקים ובזיקוקים את נקודת המשטרה הסמוכה לפתח הרחבה. כוחות גדולים של המשטרה הגיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות, רימוני גז, רימוני הלם וכדורי ספוג וגומי. כעת המהומות במקום שככו, אך עדיין יש יידוי אבנים במקום. 

הפלסטינים מדווחים כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע וברימוני הלם גם בתוך המסגד

הווקף והסהר האדום מדווחים על מאות נפגעים בעימותים עם כוחות המשטרה ברחבת מסגד אל-אקצא, מהם כמה מהצוותים הרפואיים. הפלסטינים מדווחים כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע, ברימוני הלם ובכדורי גומי גם בתוך המסגד, מה שעורר מהומה גדולה שכן באותה עת שהו בו אלפי מתפללים כולל נשים ומבוגרים שבילו שם את הלילה או הגיעו לפנות בוקר לתפילות לקראת סיום חודש הרמדאן.

50 נפגעים מהם הועברו לטיפול בבתי החולים במזרח ירושלים ובבית חולים שדה שהוקם במתחם. דובר הסהר האדום, מאמון עבאסי, מסר כי המצב של חלקם מוגדר קשה.

גם סביב ההר פרצו תקריות שונות: ליד שער האריות נפצעו שני יהודים שאבנים הושלכו אל רכבם, הם פונו במצב קל לבית חולים.

בן גביר: "מי שמתקפל בהר הבית, לא ראוי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך הלילה דיון ביטחוני כדי לבחון את ההיערכות הביטחונית בירושלים ובדרום, לנוכח ההסלמה בימים האחרונים. ההחלטה שלא להתיר עליית יהודים להר הבית התקבלה שם על רקע המלצת שב"כ, וכן סוכם כי המשטרה תגיע להחלטות בירושלים לפי הערכות מצב בזמן אמת. בעקבות זאת, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הודיע הבוקר כי לפי שעה הוא אינו מאפשר עליית יהודים להר הבית ביום ירושלים שמצוין היום.

בעקבות החלטת המפכ"ל, עשרות פעילים יהודים שכבר הגיעו הבוקר להר לא הורשו להיכנס למתחם. מאות הצטרפו אליהם מאוחר יותר הבוקר והם מתגודדים ומפגינים נגד השוטרים.

חבר הכנסת איתמר בן גביר (הציונות הדתית) הגיע הבוקר למתחם הר הבית והודיע כי לא יגיע לאף הצבעה בכנסת במחאה על ההחלטה לאסור כניסת יהודים היום להר. לדבריו, "מי שמתקפל בהר הבית, לא ראוי".

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה