גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממנהיגות פוליטית לפולחן אישיות: בארה"ב, הודו וישראל הפוליטיקה נזנחת לטובת הכריזמה

ארגונים פוליטיים אשר נהגו לנהל מאבק פחות או יותר רציונלי על שלטון ועל השפעה, העתיקו את כובד המשקל שלהם ממצעים ומרעיונות אל פולחן אישיות

טראמפ, נתניהו ומודי. העתיקו את כובד משקלם ממצעים ומרעיונות אל פולחן אישיות / צילום: Shutterstock
טראמפ, נתניהו ומודי. העתיקו את כובד משקלם ממצעים ומרעיונות אל פולחן אישיות / צילום: Shutterstock

שלושתם התענגו זה על חברתו של זה; אפילו הגזימו בהבעות חיבה. שלושתם שינו את כללי המשחק של הפוליטיקה בארצותיהם, עם פוטנציאל החורג מגבולותיהן. לִבלובם קשור בהצלחתם להפיק אנרגיה אלקטורלית מפוליטיקה של קיטוב, משימוש בסמלים פטריוטיים (ומהחשדת הפטריוטיות של יריביהם), מפלירט חלקי או מלא עם קנאות דתית.

גם אם סבלו תבוסות, או נדחקו אל הקיר, או הוארו באור לא-יקרות, בעצם הימים האלה שלושתם מאשרים גִלגול היסטורי של מפלגותיהם: ארגונים פוליטיים רבי-שנים, אשר נהגו לנהל מאבק פחות או יותר רציונלי על שלטון ועל השפעה, העתיקו את כובד המשקל שלהם ממצעים ומרעיונות אל פולחן אישיות.

הם הפכו ממפלגות פוליטיות למִסדרים. נאמנותם למנהיג מאפילה על כל עניין אחר ומגמדת אותו. המפלגה הרפובליקאית של ארה"ב (באופוזיציה), מפלגת העם של הודו (בשלטון) והליכוד של ישראל (מי יודע איפה בדיוק) כמעט חדלו להעמיד את עצמן במבחן הדרך. הכניסה לעמדות השפעה מותנית בתחרות בלתי פוסקת על חסדיו של המנהיג ועל ברכתו. ההיפך מברכת המנהיג הוא הנקמה. ארך אפיים ורב חסד הוא לא.

במובן הזה, בנימין נתניהו הוא המצליח מן השלושה. שלוש תקופות כהונה רצופות עם תקופת כהונה רביעית-חמישית-שישית (לאחר בחירות ללא ניצחון, אבל גם ללא תבוסה) מעניקות נופך כמעט מטאפיזי לנוכחותו. הניסיון להחליף אותו מצטייר כאקט נועז של מרד נגד הגורל.

הרפובליקאים יוצאים מגדרם

פולחן האישיות אינו רק אמצעי אלקטורלי; הוא מכשיר של שינוי. מה שמתרחש עכשיו במפלגה הרפובליקאית של ארה"ב הוא היסטורי. מפלגה ימנית שמרנית זה מאה שנה ויותר הופכת למפלגה לאומנית פופוליסטית. מתנהל בה עכשיו ניסיון להתנער מקשריה המסורתיים עם וול סטריט ועם עולם התאגידים, ולקשור את עצמה במעמד הבינוני הנמוך ובמעמד העובד. חלקים ניכרים שלה רואים את המהלך הזה בעין רעה. מה שמציל אותה ממלחמת אזרחים מלאה הוא המכנה המשותף: דונלד טראמפ.

התבדתה מעיקרה ההנחה, או התקווה, שהצירוף של תבוסת טראמפ בבחירות, התכחשותו לתוצאותיהן, והסתת תומכיו, יגמלו את המפלגה מן האיש ומהליכותיו.
ההיפך הגמור התרחש. המפלגה יוצאת מגדרה להביע לו נאמנות. תלויים להם מנגד חייהם הפוליטיים של קומץ מבקריו. בזמן כתיבת הרשימה הזו הרפובליקאים בבית הנבחרים עומדים להדיח את האישה הבכירה ביותר במִדרג שלהם מפני שהעזה לבקר את טראמפ.

בשבוע שעבר טראמפ חזר והכריז, שהבחירות זויפו, והוא הוא הנשיא הלגיטימי. המפלגה מסכימה בהתלהבות, או בשתיקה, או בולעת את רוקה ומעמידה פנים שלא שמעה.
זה זמן מה רווח שימוש הלשון "כת", cult, לתיאור היחסים בין המפלגה לנשיא לשעבר. ביטויי הסגידה הם חסרי תקדים. דיוקנאות ענק ופסלים של טראמפ הם חלק בלתי נפרד של הרפרטואר. בעיני חלק מתומכיו הוא בן דמותו של ישו כריסטוס. האפשרות שהוא יחזור ויתמודד על הנשיאות ב-2024 היא ממשית, וכל זמן שהוא עצמו לא יוריד אותה מן הפרק, איש או אישה במפלגה לא יעזו להיכנס לזירה.

כאשר ראש ממשלה הופך לאל

אין זה מקרה שנרנדרה מודי ההודי טיפח יחסי קרבה הדוקים עם טראמפ, ותמך כמעט בגלוי בבחירתו החוזרת. מודי השתלט על מפלגת העם ההודית (BJP) בתחילת 2014, והוביל אותה לשני ניצחונות בתוך חמש שנים. בזכות שיטת בחירות בריטית, המפלגה הצליחה לקבל רוב מוחלט בפרלמנט אפילו כאשר קיבלה רק 32% מן הקולות. היא הייתה מפלגה דתית לאומית מאז ייסודה, אבל מודי העביר אותה הרחק ימינה, מן המסגרת החילונית של מייסדיה אל משהו הקרוב להיות מדינת לאום של ההינדו (75% של האוכלוסייה).

בהדרגה הוא לבש את דמותו של חכם דת הינדואי. זקנו ושיער ראשו התארכו. הוא נראה בתכיפות גוברת במעמדים דתיים. הוא ביטל את המדינה היחידה של הפדרציה שהיה בה רוב מוסלמי (קשמיר). הוא ליבה את המערכה להקים מקדש לאל ההינדואי ראם על חורבות מסגד מוסלמי בן 500 שנה.

בתחילת השנה הכריז אחד מנושאי כליו, ראש הממשלה של מדינה צפונית קטנה, כי מודי הפך לאל, שווה ערך של ראם הנ"ל. בבוא היום, העם יסגוד לו כפי שהוא סוגד לראם, אמר הצפוני הקטן.

בינתיים התכסו שמי הודו בעבים. ראש הממשלה האהוב מוחזק עכשיו אחראי לטיפול כושל בנגיף הקוביד, המסכן לא רק את הודו כי אם את שלום העולם. ממשלתו ניסתה לצנזר ביקורת על המדיה החברתית יותר ממה שניסתה להקדים ולטפל במגפה, האשים השבוע כתב העת הרפואי החשוב The Lancet. אבל מפלגתו מוסיפה לסגוד לו. לפי סקר אחרון, הפופולריות של מודי פחתה מ-74% ל-65%. לשון אחר, הרבה מאוד עודף נשאר בקופתו האלקטורלית.

נבחר, או נמשח?

חיי נצח פוליטיים אינם מזומנים לאיש, אבל מר נתניהו מוסיף לתבוע אותם. אפילו כאשר ברור למדי שהליכוד היה יכול להרכיב ממשלה בלעדיו, מפלגת השלטון מעדיפה אופוזיציה על פני בגידה. לא כך מתנהגות מפלגות שלטון נורמליות. אבל בפוליטיקה של הכריזמה, של הסגידה ושל ההתבטלות, בני תמותה אינם רשאים להרחיק את האלים מן הפנתיאון.
זו אינה התחכמות. זה אִפיון של התנהגות היאה למשטר מלוכני, או קיסרי. "משיח" הוא זה שנמשח בשמן הקדוש. משעה שהשמן נוצק על קרקפתו, לשלטונו של הנמשח יש תוקף מטאפיזי. הניסיון להסיר את כתרו שקול כנגד התקפה על הסדר האלוהי. הרפובליקה עדיין לא מתה, אבל היא גוועת.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות