גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוביית סוכר: הדיפנדר החדש נראה כמו תרגיל במיתוג אבל מסתיר איכויות של רכב שטח

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון

לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ
לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ

סוכנויות הרכב בבריטניה חזרו באמצע אפריל לקבל קהל לאחר חודשים ארוכים של עוד סגר קורונה. שיקום תעשיית הרכב הבריטית, אחרי השנה החולפת בה ייצור ומכירות הרכב שקעו לרמה הנמוכה מזה שלושה עשוים, ייקח שנים. גם ה"ברקזיט", שאיבד לא מעט מתחרותיות הייצוא בענף, לא עזר לתעשיית הרכב בממלכה.

השקת לנדרובר דיפנדר החדש, שהפך ללהיט מכירות גלובאלי, החזירה את הסומק ללחיי חובבי הרכב הבריטיים.

לנדרובר השיקה בשלב הראשון את הגרסה הארוכה של הדיפנדר, שאותה לקחנו בעבר למבחן. למרות יכולות הכביש והשטח הגבוהות, קשה היה שלא לקבל את הרושם שמדובר בתרגיל מיתוג ועיצוב על בסיס הפלטפורמות המפוארות של ריינג’רובר. כעת הגיע תורו של הדיפנדר 90 בעל 3 הדלתות לצאת אל השוק והפעם מדובר בגרסה מודרנית של רכב שטח, שצבר מוניטין של כלי עבודה תכליתי ובלתי ניתן לעצירה. בהחלט נטל הוכחה כבד.

 

מאתגר את עקרונות האווירודינמיקה

הדיפנדר 90 אמנם מכונה "הקצר", אבל אין בו שום דבר קומפקטי. הוא נמתח לאורך 4.5 מ’, תופס רוחב כביש של יותר מ-2 מ’, לפני מראות, ומתנשא לגובה אימתני של 1.97 מ’, נתון די נדיר בפלח. הפרופורציות הקובייתיות המסורתיות מקבלות דגש מחרטום "רטרו" עם שלל בליטות שמזכירות (לחיפאים) חזיר בר כועס, פרופיל צד שנשלט על ידי חישוקי ענק עם צמיגי "קוביות" שמנמנים, חלונות צד או גג עיליים ודלת אחורית אופקית עם חישוק רזרבי ענק שתלוי עליה וכאילו מתריס על כל עיקרון של עיצוב אווירודינמי מודרני. עיצוב אידיאלי לחובבי עמדת האלפה בחניוני השבת של אוהדי הכביש-שטח
מבלי להיכנס למוקשים מגדריים, נציין שהרכב מבצע סינון טבעי של קהל היעד שלו.

פתיחת הדלת הענקית דורשת זרועות חסונות - הדלת האחורית, שנפתחת הצידה, אפילו עוד יותר כבדה - והדילוג למושב הנהג מעל המפתן הגבוה ידרוש מהנהג או הנהגת לוותר על חצאית כדי לשמור על כבודם בפומבי.

תנוחת הישיבה גבוהה, בטוחה ומאפשרת לצפות למרחקים או להישיר מבט עם נהגי משאיות בפקקים. מרחב הפנים נדיב מאד ביחס לרכב "קצר" ויש שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. ההשתחלות למושב האחורי דורשת קצת גמישות, אבל הוא יכול לאכלס שלושה מבוגרים ללא דוחק. החלונות מאחור אמנם לא נפתחים, אך מספקים ראות מצוינת לצדדים וכבונוס מקבלים את אותם חרכי גג נוסטלגיים לצורך תצפית לקו הרקיע העירוני.

עיצוב הפנים מקביל לזה של הדיפנדר הארוך וכמותו הוא מהווה מלאכת מחשבת של מיזוג נוסטלגיה והיי-טק. קווי העיצוב רבועים ומשופעים באלמנטים תעשייתיים דוגמת ראשי ברגים חשופים וצירים מאסיביים. אבל כל זה עטוי בעור איכותי ובחומרי דיפון רכים ומטמיע בתוכו את כל אבזרי הנוחות והטכנולוגיה הדיגיטלית של רכבי היוקרה מהעידן החדש.

מערך הפיקוד מכיל לוח מחוונים מבוסס LCD, שמספק שפע של מידע חזותי ופיזיקלי על מצב הרכב ביחס לפני השטח, עמדת מולטימדיה עתירת פונקציות, מערך היקפי של מצלמות ברזולוציה גבוהה, שמאפשר הצצה לכל פינות הגלגלים, וכמובן מערכת בטיחות עם יכולות סמי-אוטונומית מתקדמות. גם איכות הייצור קרובה יותר למשפחת הריינג’רובר האריסטוקרטית מאשר לעולם רכבי העבודה. בידוד הרעשים המצוין עלול לאכזב את מי שרוצה לשמוע את שאגת האריות בסוואנה האפריקנית, אבל עושה עבודה יעילה מאד בהשתקת הנהגים הצופרים בפקקים של איילון.

רוב רכבי ה-SUV יאכלו אבק דרכים  

הדיפנדר 90 מגיע לארץ עם מנועי בנזין ודיזל בנפח 3 ליטר עם שישה צילינדרים בטור כאשר רכב ההדגמה שלנו צויד בדיזל החזק מבין השניים, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. המנוע מצויד במערכת היברידית "קלה" שמסייעת להפחתת הצריכה והפליטה, אבל פעולתה מורגשת בקושי. בפועל זהו מנוע שרירי ועתיר מומנט, שיודע לבעוט את הרכב קדימה בעת עקיפות בכל שיפוע, למרות משקל של יותר מ-2.2 טון, ולשייט למרחקים ללא מאמץ במהירויות גבוהות.

הוא גם מספק בלימת מנוע מרשימה בשיפועים תלולים ומעביר את הכוח בצורה מדודה וכירורגית, אם הנהג רוצה לזחול במכשול טכני מבלי להאיץ בטעות מעבר לתהום.
כל הדגמים של ה-90 מגיעים לישראל עם מערכת מתלי אוויר, שמשדרגת את איכות החיים של הנהג והנוסעים על כבישים משובשים. המערכת אמנם מתקשה לרסן את נטיית הצד בפניות של המרכב בעל מרכז הכובד הגבוה, אבל ההיגוי מספק היזון חוזר מכובד. למרות צמיגי הקוביות, ולהבדיל מהרנגלר למשל, הקשר בין הנהג לכביש נשמר גם במהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט וכך גם בשטח, שבו הרכב יכול לצלוח מסלולים משובשים במהירויות רציניות גם עם מטען אנושי בררני.

מתלי האוויר מאפשרים להגביה את מרווח הגחון לגובה מגוחך, אבל גם במצב הרגיל שלהם מעט מאד מכשולים יכולים לעצור את הרכב הזה. טהרני השטח וחובבי השיפורים יכולים להתלונן על המורכבות הטכנית של המתלים, אבל ספק אם הם קהל היעד. כל השאר, כמונו, ישמחו לדעת שבסיוע מערכות אלקטרוניות כמו "בקרת שיוט בשטח" ובורר מצבי העברת כוח, ביחד עם גיאומטריית מתלים די קיצונית, גם נהג מתחיל יכול לצלוח עם ה-90 מכשולים טכניים, שיגרמו ל-90% מרכבי ה-SUV להשאיר בשטח חלקים יקרים ולהיגרר בבושת פנים.

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי, שמתחיל ב-468 אלף שקל ומגיע עד כ-545 אלף שקל בגרסת המבחן שלנו, כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון. אפשר להתנחם שהמחיר לא נגבה כאן בעיקר על מיתוג, אלא על סט של יכולות שיש לו מעט מאד מתחרים כיום בתעשיית הרכב.

חלק מהמתחרות

רנגלר סהרה 3 דלתות

רנגלר סהרה 3 דלתות / צילום: יח"צ

ב-389 אלף ש' הרנגלר החדש מציע יותר פינוק. הוא נאמן לעיצוב האייקוני של הסדרה ולמתלי המתכת המסורתיים. יש לו עבירות מרשימות בשטח, אם כי הוא דורש פשרות בכביש. המנוע בארץ - טורבו בנזין עם 272 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר ארוך

טויוטה לנדקרוזר ארוך / צילום: יח"צ

הגרסה הבכירה של הלנד-קרוזר המחודש עולה 430 אלף ש'. אחרי מקצה שיפורים הוא שומר על יכולת העבירות והעמידות המקצועיות של קודמיו לצד התנהגות כביש משודרגת. המנוע הוא טורבו דיזל 2.8 ליטר עם 204 כ"ס.

פורד ברונקו

פורד ברונקו / צילום: יח"צ

הברונקו החדש, שצפוי להגיע אלינו בהמשך השנה, משלב משלב עיצוב נוסטלגי, יכולות שטח מקצועיות, טכנולוגיה מודרנית ומנועי טורבו-בנזין. המחיר מתחיל ב-30 אלף ד' בארה"ב.

עוד כתבות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם