גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוביית סוכר: הדיפנדר החדש נראה כמו תרגיל במיתוג אבל מסתיר איכויות של רכב שטח

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון

לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ
לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ

סוכנויות הרכב בבריטניה חזרו באמצע אפריל לקבל קהל לאחר חודשים ארוכים של עוד סגר קורונה. שיקום תעשיית הרכב הבריטית, אחרי השנה החולפת בה ייצור ומכירות הרכב שקעו לרמה הנמוכה מזה שלושה עשוים, ייקח שנים. גם ה"ברקזיט", שאיבד לא מעט מתחרותיות הייצוא בענף, לא עזר לתעשיית הרכב בממלכה.

השקת לנדרובר דיפנדר החדש, שהפך ללהיט מכירות גלובאלי, החזירה את הסומק ללחיי חובבי הרכב הבריטיים.

לנדרובר השיקה בשלב הראשון את הגרסה הארוכה של הדיפנדר, שאותה לקחנו בעבר למבחן. למרות יכולות הכביש והשטח הגבוהות, קשה היה שלא לקבל את הרושם שמדובר בתרגיל מיתוג ועיצוב על בסיס הפלטפורמות המפוארות של ריינג’רובר. כעת הגיע תורו של הדיפנדר 90 בעל 3 הדלתות לצאת אל השוק והפעם מדובר בגרסה מודרנית של רכב שטח, שצבר מוניטין של כלי עבודה תכליתי ובלתי ניתן לעצירה. בהחלט נטל הוכחה כבד.

 

מאתגר את עקרונות האווירודינמיקה

הדיפנדר 90 אמנם מכונה "הקצר", אבל אין בו שום דבר קומפקטי. הוא נמתח לאורך 4.5 מ’, תופס רוחב כביש של יותר מ-2 מ’, לפני מראות, ומתנשא לגובה אימתני של 1.97 מ’, נתון די נדיר בפלח. הפרופורציות הקובייתיות המסורתיות מקבלות דגש מחרטום "רטרו" עם שלל בליטות שמזכירות (לחיפאים) חזיר בר כועס, פרופיל צד שנשלט על ידי חישוקי ענק עם צמיגי "קוביות" שמנמנים, חלונות צד או גג עיליים ודלת אחורית אופקית עם חישוק רזרבי ענק שתלוי עליה וכאילו מתריס על כל עיקרון של עיצוב אווירודינמי מודרני. עיצוב אידיאלי לחובבי עמדת האלפה בחניוני השבת של אוהדי הכביש-שטח
מבלי להיכנס למוקשים מגדריים, נציין שהרכב מבצע סינון טבעי של קהל היעד שלו.

פתיחת הדלת הענקית דורשת זרועות חסונות - הדלת האחורית, שנפתחת הצידה, אפילו עוד יותר כבדה - והדילוג למושב הנהג מעל המפתן הגבוה ידרוש מהנהג או הנהגת לוותר על חצאית כדי לשמור על כבודם בפומבי.

תנוחת הישיבה גבוהה, בטוחה ומאפשרת לצפות למרחקים או להישיר מבט עם נהגי משאיות בפקקים. מרחב הפנים נדיב מאד ביחס לרכב "קצר" ויש שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. ההשתחלות למושב האחורי דורשת קצת גמישות, אבל הוא יכול לאכלס שלושה מבוגרים ללא דוחק. החלונות מאחור אמנם לא נפתחים, אך מספקים ראות מצוינת לצדדים וכבונוס מקבלים את אותם חרכי גג נוסטלגיים לצורך תצפית לקו הרקיע העירוני.

עיצוב הפנים מקביל לזה של הדיפנדר הארוך וכמותו הוא מהווה מלאכת מחשבת של מיזוג נוסטלגיה והיי-טק. קווי העיצוב רבועים ומשופעים באלמנטים תעשייתיים דוגמת ראשי ברגים חשופים וצירים מאסיביים. אבל כל זה עטוי בעור איכותי ובחומרי דיפון רכים ומטמיע בתוכו את כל אבזרי הנוחות והטכנולוגיה הדיגיטלית של רכבי היוקרה מהעידן החדש.

מערך הפיקוד מכיל לוח מחוונים מבוסס LCD, שמספק שפע של מידע חזותי ופיזיקלי על מצב הרכב ביחס לפני השטח, עמדת מולטימדיה עתירת פונקציות, מערך היקפי של מצלמות ברזולוציה גבוהה, שמאפשר הצצה לכל פינות הגלגלים, וכמובן מערכת בטיחות עם יכולות סמי-אוטונומית מתקדמות. גם איכות הייצור קרובה יותר למשפחת הריינג’רובר האריסטוקרטית מאשר לעולם רכבי העבודה. בידוד הרעשים המצוין עלול לאכזב את מי שרוצה לשמוע את שאגת האריות בסוואנה האפריקנית, אבל עושה עבודה יעילה מאד בהשתקת הנהגים הצופרים בפקקים של איילון.

רוב רכבי ה-SUV יאכלו אבק דרכים  

הדיפנדר 90 מגיע לארץ עם מנועי בנזין ודיזל בנפח 3 ליטר עם שישה צילינדרים בטור כאשר רכב ההדגמה שלנו צויד בדיזל החזק מבין השניים, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. המנוע מצויד במערכת היברידית "קלה" שמסייעת להפחתת הצריכה והפליטה, אבל פעולתה מורגשת בקושי. בפועל זהו מנוע שרירי ועתיר מומנט, שיודע לבעוט את הרכב קדימה בעת עקיפות בכל שיפוע, למרות משקל של יותר מ-2.2 טון, ולשייט למרחקים ללא מאמץ במהירויות גבוהות.

הוא גם מספק בלימת מנוע מרשימה בשיפועים תלולים ומעביר את הכוח בצורה מדודה וכירורגית, אם הנהג רוצה לזחול במכשול טכני מבלי להאיץ בטעות מעבר לתהום.
כל הדגמים של ה-90 מגיעים לישראל עם מערכת מתלי אוויר, שמשדרגת את איכות החיים של הנהג והנוסעים על כבישים משובשים. המערכת אמנם מתקשה לרסן את נטיית הצד בפניות של המרכב בעל מרכז הכובד הגבוה, אבל ההיגוי מספק היזון חוזר מכובד. למרות צמיגי הקוביות, ולהבדיל מהרנגלר למשל, הקשר בין הנהג לכביש נשמר גם במהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט וכך גם בשטח, שבו הרכב יכול לצלוח מסלולים משובשים במהירויות רציניות גם עם מטען אנושי בררני.

מתלי האוויר מאפשרים להגביה את מרווח הגחון לגובה מגוחך, אבל גם במצב הרגיל שלהם מעט מאד מכשולים יכולים לעצור את הרכב הזה. טהרני השטח וחובבי השיפורים יכולים להתלונן על המורכבות הטכנית של המתלים, אבל ספק אם הם קהל היעד. כל השאר, כמונו, ישמחו לדעת שבסיוע מערכות אלקטרוניות כמו "בקרת שיוט בשטח" ובורר מצבי העברת כוח, ביחד עם גיאומטריית מתלים די קיצונית, גם נהג מתחיל יכול לצלוח עם ה-90 מכשולים טכניים, שיגרמו ל-90% מרכבי ה-SUV להשאיר בשטח חלקים יקרים ולהיגרר בבושת פנים.

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי, שמתחיל ב-468 אלף שקל ומגיע עד כ-545 אלף שקל בגרסת המבחן שלנו, כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון. אפשר להתנחם שהמחיר לא נגבה כאן בעיקר על מיתוג, אלא על סט של יכולות שיש לו מעט מאד מתחרים כיום בתעשיית הרכב.

חלק מהמתחרות

רנגלר סהרה 3 דלתות

רנגלר סהרה 3 דלתות / צילום: יח"צ

ב-389 אלף ש' הרנגלר החדש מציע יותר פינוק. הוא נאמן לעיצוב האייקוני של הסדרה ולמתלי המתכת המסורתיים. יש לו עבירות מרשימות בשטח, אם כי הוא דורש פשרות בכביש. המנוע בארץ - טורבו בנזין עם 272 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר ארוך

טויוטה לנדקרוזר ארוך / צילום: יח"צ

הגרסה הבכירה של הלנד-קרוזר המחודש עולה 430 אלף ש'. אחרי מקצה שיפורים הוא שומר על יכולת העבירות והעמידות המקצועיות של קודמיו לצד התנהגות כביש משודרגת. המנוע הוא טורבו דיזל 2.8 ליטר עם 204 כ"ס.

פורד ברונקו

פורד ברונקו / צילום: יח"צ

הברונקו החדש, שצפוי להגיע אלינו בהמשך השנה, משלב משלב עיצוב נוסטלגי, יכולות שטח מקצועיות, טכנולוגיה מודרנית ומנועי טורבו-בנזין. המחיר מתחיל ב-30 אלף ד' בארה"ב.

עוד כתבות

האיש העשיר בעולם משקיע בחד הקרן המהיר בישראל

ברנרד ארנו, מייסד תאגיד מוצרי היוקרה LVMH, השקיע בחברת אבטחת הענן במסגרת סבב של 120 מיליון דולר שפורסם לראשונה בסוף מאי ● ההשקעה של ארנו בוצעה דרך קרן ההשקעות שלו Aglaé Ventures

פרס פוליצר / צילום: Shutterstock, robin.ph

רויטרס, ניו יורק טיימס ובאזפיד: אלה הזוכים בפרס פוליצר לשנת 2021

העיתון "סטאר טריביון" שיוצא לאור במיניאפוליס הוא בין הזוכים בפרס היוקרתי, בעקבות סיקור רצח ג'ורג' פלויד בידי המשטרה ● שלושה עיתונאים מבאזפיד זכו בפרס בזכות  תחקיר שחשף את דיכוי האויגורים בסין

הסטודיו של רוי דיין / צילום: אורלי גנוסר

שביל האשפה: סיורים בעקבות חפצים שנולדו מחדש

רהיטים מעוצבים מאופנועים ישנים, אמנית שעושה יצירות מספרים שננטשו ברחוב וסטודיו לתיקים שעשויים ממצנחים ● טיול בעקבות אשפה שזכתה לחיים חדשים

בני נוער מקבלים את החדשות מהרשתות החברתיות שלהם / צילום: Shutterstock, AlesiaKan

למה הצעירים מתעדכנים בחדשות ברשתות החברתיות, והאם זה רע?

בני הנוער נמצאים שעות ארוכות ברשתות החברתיות, ושם הם צורכים את החדשות וגם נתקלים בהרבה מידע לא נכון ● היעדר רגולציה מקל על הפצת פייק ניוז, וענקיות האינטרנט עדיין לא מצליחות לטפל בבעיה באופן שורשי

יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa

היום הגורלי של ממשלת השינוי: כיצד תעבוד ההשבעה ביום ראשון?

ביום ראשון ב-16:00 תתכנס מליאת הכנסת לישיבה שבסופה אמורה לקום ממשלה חדשה בישראל ● איך זה יעבוד, מתי ההשבעה עצמה, והאם זה עוד יכול ליפול? ● גלובס עושה סדר

מה אפשר לקנות ב-2 מיליון שקל ביהודה ושומרון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2 מיליון שקל ביהודה ושומרון

דירת 4 חדרים במעלה אדומים, דירת 5 חדרים באריאל, קוטג' באלפי מנשה או בבית אריה

קו החוף של ניס / צילום: Shutterstock

המחירים וההזדמנויות: מנכ"ל "לאסט מינט" חושב שזה ממש לא משנה לאן נטוס השנה

רבים עדיין אינם מוכנים לטוס, ולכן אפילו בחורף 2022 ענף התיירות יצטרך לתת לנו הצעות אטרקטיביות - כך טוען אנדריי ברטולי, מנכ”ל אתר החופשות שנכנס לאחרונה לארץ ● אחרי שהחזיר ללקוחות 300 מיליון אירו בעקבות ביטולי המגפה, הוא מתכונן לשלב ההתאוששות

ישיבה של קבינט הקורונה, מאי 2020 / צילום: קובי גדעון-לע"מ

אם תמלילי קבינט הקורונה לא ייחשפו, הציבור לא יוכל למנוע את המחדל הבא

ביהמ"ש העליון ידון בשבוע הבא בעתירת התנועה לחופש המידע, גלובס וכלי תקשורת נוספים, לחשוף את הפרוטוקולים של ישיבות הממשלה בקורונה ● אחרי שאזרחי ישראל חיכו 50 שנה כדי לראות את התמלילים שחשפו את מחדל יום כיפור, אסור להשאיר אותם שוב באפלה

בנין ויתניה רחוב לה גארדיה פינת החרש תל אביב / צילום: איל יצהר

הסיטי של תל אביב נודד דרומה. הצצה למגדלים החדשים

מגדל ויתניה תל אביב הוא אחד משלושה בניינים שייבנו בפרויקט חדש סמוך למחלף לה גארדיה • המנכ"ל עופר זיו: "נראה מעבר להרי החושך, אבל זה בסך הכול צומת אחת מעזריאלי" ● מדור אדריכלות

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

לגליזציה של קנאביס ולא רק. ממשלת השינוי – זה הזמן לצעדים דרסטיים

אחרי 12 שנים של בנימין נתניהו, המפלגות שמגיעות לממשלה החדשה מביאות איתן אידיאולוגיות שונות ואינטרסים שונים • זוהי הזדמנות לקחת החלטות דרסטיות שעשויות לשנות את מצב הכלכלה הישראלית מקצה לקצה, ולא, לא מדובר רק בלגליזציה של קנאביס

הדירה של עדי. עיצוב: הילה דביר ממן / צילום: דנה סטמפל עשהאל

כך הפכה ישראל למכרה זהב להחלפת בתים: "העשור של airbnb נגמר"

ישראל, שחגגה השבוע את מסיבת הסיום של הקורונה, הפכה ליעד הכי אטרקטיבי לחופשת הקיץ של ישראלים לשעבר ● המרוויחים הגדולים הם בעלי דירות, שמציעים את בתיהם להחלפה: "משפחה מפריז מציעה לנו את הדירה שלה, ארבעה חדרי שינה, צופה על האייפל - תמורת הבית שלנו ברמת גן"

קידוח נפט גבעות עולם / צילום: תמר מצפי

שבוע שלישי של עליות: מחירי הנפט בשיא של למעלה משנתיים

החוזים העתידיים על הגז הטבעי רושמים עלייה של יותר מ-6% לשבוע ● הסיבה: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה צופה חזרה לרמות הביקוש שלפני הקורונה בסוף שנת 2022

בית הספר בימי חופשה / צילום: Shutterstock

כך הצליח בית ספר אחד במרכז הארץ לעשות מהפכה שקטה בימי החופשה

כל הורה שהציץ בלוח חגי תשרי בוודאי עצר לרגע את נשימתו ● זו לא רק תחושה שהילדים כל הזמן בחופש: בדיקה חדשה שערך משרד האוצר עבור גלובס קובעת כי ישראל היא שיאנית העולם בפער ימי החופשה בין התלמידים להוריהם ● אבל מתברר שזו לא גזירת גורל ● האזינו 

גאווה ברחובות. בעקבות המורשת הלהטב"ית / צילום: אברהם טורס

חודש הגאווה: אם תרצי שאראה לך, את העיר בוורוד

לרגל חודש הגאווה: סיפורים על אהבה וחושך, מפגשים סמויים בגנים ציבוריים, מאבקים של זהות ● היסטוריה להטב"ית וסיפורים אישיים בהובלת מורי דרך גאים

מנזר בית ג'מאל והאדמות סביבו / צילום: יוסי זמיר

מפלה לאקה נדל"ן בבית המשפט העליון: קדמת עדן תפתח את הקרקע שבמחלוקת

חברת אקה פיתוח ובנייה בבעלות היזם החרדי אלי קליין מחקה את ערעורה לבית המשפט העליון בעקבות המלצת השופטים ● הערעור הוגש על החלטת המחוזי שקבע כי חברת קדמת עדן תזכה לפתח קרקע באזור בית שמש תמורת מאות מיליוני שקלים

מה אפשר ללמוד מאריה על ניהול / צילום: Shutterstock

תובנות הניהול שמסתתרות בטבע: מה אפשר ללמוד מאריה על ניהול

ממלך החיות ועד הציפורים, הדגים והצמחייה העבותה בג'ונגלים: 4 תובנות ניהוליות שאפשר ללמוד מהטבע על הובלה והסתגלות לסביבה משתנה ● שלב ראשון בלמידה: צאו מהמשרד לחיק הטבע

נפתלי בנט השבוע בכנסת. רק שלושה שרים יהיו לצידו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

ממשלה ללא גרעין שליטה: רה”מ המיועד יתקשה לנהל את שריו ואת הקואליציה

מוקדי שליטה מפוזרים בין המפלגות השונות, ובנט ועוזריו יתקשו לנהל את ממשלתו ביעילות ● לפחות במשרד מבקר המדינה הוא ימצא ידיד ותיק, מתניהו אנגלמן, שאת מינויו קידמו אנשיו ● וגם: עד ההשבעה יחששו בקואליציה הנרקמת מעריקים. וגם אחריה

מר כלכלה / עיבוד: Associated Press

הוא העלה מסים והוריד אותם, קבע כללים והפר אותם. ומי קיבל את העבודה השחורה? סיכום כהונה למר כלכלה

את הצרה של יוקר המחיה הוא השאיר לשרי האוצר שלו, את המסים הוא העלה ואז הוריד, והרפורמות הגדולות הלכו והתמעטו ככל שהתקרבה הקדנציה אל סופה ● מה הם המהלכים הכלכליים הגדולים של נתניהו ב-12 שנותיו כראש ממשלה, ומה היה חלקו בכל אחד מהם

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

טיסות לחלל הן הצעצוע החדש של עשירי העולם

בגובה מאה קילומטרים מעל פני כדור הארץ ירחף ג'ף בזוס, אוחז בחלום הילדות שלי

טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ

ה-SUV פלאג-אין החדשה של טויוטה: קרב ראב

באיחור של כמה שנים מצטרפת טויוטה לתחרות בפלח ה-SUV פלאג-אין ● אבל הזמן לא בוזבז והראב החדש שומר על הנוחות והשימושיות של הסדרה ביחד עם מערכת הנעה בוגרת, חזקה ומתוחכמת עם יעילות אנרגטית מרשימה