גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אור אדום: קריאה בדוח שנכתב אחרי אירועי "אוקטובר 2000" והדמיון לאירועי הימים האלה ממש

קריאה בדוח שנכתב אחרי אירועי "אוקטובר 2000" יוצרת לעיתים את התחושה שמדובר במסמך מימים אלה ממש ● חזרנו אל דוח ועדת החקירה הממלכתית כדי לברר עד כמה הוא שינה את המציאות, לטוב או לרע, והאם הוא היה יכול למנוע את מה שמתרחש לנגד עינינו

חגי סגל ושמחה רוטמן / צילום: רפי קוץ, יונתן בלום
חגי סגל ושמחה רוטמן / צילום: רפי קוץ, יונתן בלום

"האירועים, אופיים החריג ותוצאותיהם החמורות הם תולדה של גורמי עומק, אשר יצרו מצב נפיץ בקרב הציבור הערבי בישראל... המדינה וממשלותיה לדורותיהן, כשלו בחוסר התמודדות מעמיקה ומקיפה עם הבעיות הקשות שמעמיד קיום מיעוט גדול של ערבים בתוך המדינה היהודית. המדינה לא עשתה די כדי להקנות שוויון לאזרחיה הערבים ולהסיר את תופעות האפליה והקיפוח. בעת ובעונה אחת, לא נעשה די כדי לאכוף את החוק במגזר הערבי, והשתרשו במגזר זה תופעות בלתי לגיטימיות ובלתי רצויות".

השורות הללו שנראות כאילו הן עוסקות במה שהתרחש כאן בשבוע האחרון, נכתבו לפני כמעט 20 שנה בדוח ועדת אור מ-2003, ומתייחסות למה שזכה לכינוי "אירועי אוקטובר 2000" - אז נהרגו בתוך שטחי ישראל 13 ערבים (12 מהם אזרחים), ואזרח יהודי אחד.

האירועים עוררו זעזוע גדול, וממשלת אהוד ברק הקימה ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט תיאודור אור. הוועדה ניסתה לעסוק באופן מקיף בסוגיות כמו התנהלות המשטרה מול אוכלוסייה אזרחית, תקצוב והקצאת משאבים, וגם תפקוד ההנהגה הערבית.

האם, במרחק השנים, השפעתה הייתה ניכרת? "אם בכל זאת רוצים לדעת מה עומד בבסיס הבעיה (באירועים האחרונים) בשתי מילים: 'ועדת אור'", צייץ ביום חמישי ח"כ שמחה רוטמן מ"הציונות הדתית". עורך מקור ראשון, חגי סגל, כתב השבוע בטוויטר: "אנחנו אוכלים עכשיו את הפירות הבאושים של ועדת אור… אלפים מערביי ישראל משתוללים ומבצעים מעשי פוגרום ביהודים, אבל השוטרים חוששים להגיב באופן מרתיע".

כמה אכן השפיעה ועדת אור על מה שאנחנו רואים כעת, והאם נעשה ניסיון ליישם את המלצותיה? בחנו זאת במספר סעיפים.

יחסי המשטרה והחברה הערבית

"נדרש שידוד מערכות ביחס המשטרה למגזר הערבי. המשטרה ערה לכך שפעמים רבות היא אינה נתפסת במגזר הערבי כגורם נותן שירות, כי אם כגורם עוין, המשרת שלטון חסר התחשבות… לסוגיה זו היבט תקציבי", מתוך דוח ועדת אור.

כבר לפני כ-20 שנה, שמה הוועדה את האצבע על הקשר הבעייתי בין המשטרה לחברה הערבית. המשטרה נכחה בכמות מעטה ביישובים הערבים מה שהוביל גם לפשיעה רבה יותר וגם לחוסר אמון וניכור בין שני הצדדים.

ד"ר שרה אוסצקי-לזר, חוקרת החברה הערבית, יודעת לספר כי "בשנים הראשונות לאחר פרסום הדוח היה מאמץ אמיתי וכן בקרב צמרת המשטרה לשיפור היחסים". לדבריה, "נפתחו כמה תחנות משטרה, קוימו הרצאות של שוטרים בבתי ספר והנושא נכלל בקורסי ההכשרה של השוטרים".

רדא ג'אבר, משפטן ומומחה לאכיפה ושיטור, מנכ"ל מרכז אמאן הערבי לחברה בטוחה, מציג גישה מעט סקפטית יותר. לדבריו, "המשטרה אימצה את השיח שניסתה הוועדה להוביל אבל באופן שטחי ומגמתי. כך נוצר מצב דואלי: השיח היה מכיל אבל הביצוע בשטח כשל". ניתן לראות את זה, הוא אומר, בכישלון המהדהד בטיפול בתופעת הפשיעה במגזר.

הנתונים מראים כי בעשור הראשון שאחרי פרסום המלצות הוועדה לא נעשה כמעט דבר בהיבט של הקמת תחנות נוספות ביישובים הערביים. לפי דוח מבקר המדינה מ-2013 המשטרה אמנם החליטה על תוכנית רב שנתית שכללה הקמת עשר תחנות ביישובים ערבים, אך מתוכן קמה רק אחת - באום אל פחם ב-2005 (אחת נוספת, ברהט, קמה ללא קשר לתוכנית).

שינוי מסוים כן נרשם החל מ-2016, בעקבות החלטה 922 שניתבה משאבים רבים לחברה הערבית. במסגרת ההחלטה התקבלה תוכנית חומש שכללה הקמת 10 תחנות משטרה חדשות ביישובים ערביים ועוד שמונה נקודות משטרה. מבדיקה של מרכז המידע של הכנסת עולה כי עד כה הוקמו רק שבע מעשר התחנות, וארבע משמונה הנקודות.

 

תפיסת השיטור מול אזרחים

"דומה כי ליקוי זה [בהתנהלות המשטרה] נובע… מכשל קונצפטואלי, לפיו אמצעי הפיזור שברשות המשטרה הם נושא טכני, מקצועי, אפסנאי בלבד. תפיסה זו היא שגויה. לאמצעי הפיזור השלכה מרחיקת לכת על יחסי המשטרה עם הקהל עימו היא מתמודדת, והעיקר - יש לאמצעים אלה השלכה ישירה על פגיעות בגוף ובנפש", מתוך דוח ועדת אור.

הוועדה ביקרה בחריפות את השימוש שעשתה המשטרה באותם ימים בכדורי גומי ("גלילוני גומי", בלשונה), ואף באש חיה - אמצעים שהובילו למספר הגבוה של ההרוגים. בעקבות המלצותיה הוצאו כדורי הגומי משימוש המשטרה ונעשה מעבר לאמצעים אחרים, בעיקר גז מדמיע. ההנחיות לגבי השימוש באש חיה חודדו. השאלה האם ניתן להתייחס לכך כ"כבילת ידי המשטרה" היא בראש ובראשונה שאלה ערכית.

"הדבר העיקרי שעולה בעיני מההמלצות בהקשר הזה הוא שעל המשטרה להתייחס לערבים כאל אזרחים. האם זה אמור לכבול את ידיה? תמהני", אומרת ד"ר אוסצקי-לזר. היא גם מזכירה כי אחת מהמלצות הוועדה, שלא מולאה, הייתה להקים כוח מיוחד לטיפול בהפרות סדר, לאו דווקא בקרב הערבים, עניין שהיה יכול לתת מענה לטענות הכלליות שעולות בשנים האחרונות לגבי אלימות המשטרה.

ג'אבר טוען כי ועדת לפיד - בראשה עמד שר המשפטים טומי לפיד ותפקידה היה ליישם את המלצות אור - עיקרה מתוכן את המלצות הוועדה בהקשר זה, ומנעה, בין היתר, רפורמות כמו אזרוח המשטרה.

"השוטרים", הוא אומר, "הם מראה של האזרחים שמקבלים איתותים תמידיים שיהודי מועדף, זו מולדתו, והערבים הם קבוצה שצריך לשלוט ולפקח עליה. אור ניסה לגעת בעומק זה אך לפיד חיסל כל אפשרות שכזו".

אחריות ההנהגה הערבית

"על מנהיגות המגזר הערבי לגלות יתר אחריות במסריה ובמעשיה. דברי שבח לאלימות כאמצעי להשגת מטרות, ולו גם מטרות לגיטימיות, אינם עולים בקנה אחד עם חובתה של הנהגה לפעול באחריות", מתוך דוח ועדת אור.

הוועדה בחנה גם את התנהלות ההנהגה הערבית באירועים, ואף שלחה מכתבי אזהרה לשיח' ראאד סלאח, ולח"כים דאז עזמי בשארה ועבד אל-מאלכ דהאמשה. לבסוף, לא התקבלו המלצות אישיות נגד השלושה, אך כן נמתחה ביקורת על התנהלות חלקים בהנהגה, שתרמו, על פי הוועדה, לתוצאות הקשות.

"באירועי אוקטובר 2000, חלק מההנהגה היה מעורב בהסלמה שהובילה לאירועים, כפי שנקבע בדוח ועדת אור", אומר ד"ר אריק רודניצקי, חוקר החברה הערבית. ומה קורה היום? לדבריו, הפעם "זה לא הסיפור", אלא מדובר יותר בהתארגנויות ברמה מקומית של אנשים צעירים, שיוצר קונפליקט בין המנהיגות לבין תומכי המאבק העממי. ברשתות החברתיות, למשל, הוא אומר, יש שיח שבו "מאשימים ח"כים כמו מנסור עבאס ועיסאווי פריג' (שגינו את המעשים) שהם ציונים. יש אתוס פלסטיני של מאבק לאומי - ברגע שמנסים לכבות את האש הזו מואשמים בבגידה".

ג'אבר מזכיר כי לערבים אין הנהגה אחידה שפועלת יחד. לדבריו, כיום, המנהיגות הערבית יותר זהירה במחאות, והשיח שלה מנסה להלך בין המתחים הקיימים, דבר שמתבטא בהבלטת השיח האזרחי לעומת הלאומי".

איפה כל זה שם אותנו כיום בחלוף 20 שנה מאירועי אוקטובר? אוסצקי לזר מבחינה בין שני כיוונים מנוגדים. "מצד אחד", היא אומרת, "נעשו צעדים משמעותיים בתחום התקציבי, בעידוד השכלה גבוהה ובמיזמים כלכליים". אלא שמצד שני "בתחום הרגשי-לאומי-השתייכותי חלה נסיגה עצומה". כשלאלה חוברים גורמים שהיא מונה כמו הרמדאן, ירושלים, התסכול מחוק הלאום, העוני, כניסה של גורמים דתיים לשכונות ערביות והפרשה האחרונה של שייח' ג'ראח, הפיצוץ הוא כנראה בלתי נמנע.

לקריאה נוספת:

פרק ההמלצות בדוח אור
דוח ועדת לפיד
נתונים על פשיעה בחברה הערבית - מרכז המחקר והמידע של הכנסת
נתוני שוטרים באתר המשטרה
הפרק העוסק במשרד לביטחון פנים בדוח המבקר מ-2013

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים