גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי דלויט: עוד פירמות מודיעות על העלאות שכר גורפות למתמחים

פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה בארץ, EY ישראל, הודיעה לכלל עובדיה כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל (במקום כ-6,000 שקל כיום) ● גם פירמת סומך-חייקין KPMG הודיעה כי יבוצעו העלאות שכר בפירמה, אך לא נמסר מה יהיה שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים

רו"ח דורון שהרבני, השותף המנהל של פירמת EY ישראל / צילום: איל יצהר
רו"ח דורון שהרבני, השותף המנהל של פירמת EY ישראל / צילום: איל יצהר

אחרי דלויט ישראל, עוד פירמות ראיית חשבון מה"ביג 5" מודיעות על העלאות שכר גורפות למתמחים ולרואי החשבון בפירמה: פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה והמובילה בארץ, EY ישראל, הודיעה לכלל עובדיה כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל (במקום כ-6,000 שקל), וכי תוענק העלאת שכר מקבילה לכלל העובדים בפירמה, בכל דרגות השכר.

ההודעה מגיעה מיד לאחר הודעת הנהלת פירמת ראיית החשבון דלויט ישראל, שנחשפה לראשונה בגלובס, על כך שהפירמה מעלה ב-20% את שכרם של המתמחים שייקלטו לפירמה החל מנובמבר 2021, וכן על העלאת שכר רוחבית לכלל העובדים מעליהם בהתאם, במסגרת העלאות השכר השנתיות.

בראשית השבוע פרסם גלובס כתבה על ירידה במספר בוגרי לימודי החשבונאות בחמש השנים האחרונות ועל מצוקת מתמחים בשוק, שהולידה תחרות עזה בקרב המשרדים הגדולים על כל מתמחה. בעוד שבעבר הייתה תנועת מטוטלת בשוק, ולעתים היה עודף היצע של בוגרים, בשנים האחרונות נדמה כי מדובר בבעיה שורשית עמוקה שעלולה להשפיע לרעה על השוק לאורך שנים.

יום לאחר הפרסום בגלובס הרימה אחת מפירמות הייעוץ וראיית החשבון המובילות והגדולות בארץ, דלויט ישראל, את הכפפה והודיעה על הובלת שינוי בשוק ראיית החשבון. כעת, כאמור, הודיעה EY ישראל על שינוי דומה.

במייל ששיגר לעובדים השותף המנהל של הפירמה, רו"ח דורון שהרבני, שעתיד להיכנס לתפקיד יו"ר הפירמה בחודש הבא (במקום רו"ח רונן בראל, שפורש), נכתב: "בחודשים האחרונים אנו חווים גידול בביקוש לשירות המקצועי והאיכותי אותו כולנו נותנים לכל לקוחותינו. השירות הזה, הניתן על-ידי כל אחת ואחד מכם בתקופה לא פשוטה, מצעיד אותנו קדימה ומחזק את מיצובנו כמשרד המוביל בישראל. המאמץ הניכר אותו אתם משקיעים נראה לעין, ועל כך תודתנו והערכתינו העמוקה".

הקדמת העלאות השכר השנתיות בפירמה

רו"ח שהרבני ממשיך וכותב כי "להיות פירמה מובילה זה גם לגייס את האנשים הטובים ביותר, להכשיר אותם, לפתח אותם ולספק להם חוויית עבודה יוצאת דופן, על-מנת שיבחרו בנו כל יום מחדש וימשיכו לקחת חלק בעשייה המשותפת שלנו ובהצלחות וההישגים שנלווים אליה", וכי על-מנת לעמוד במטרות הוחלט בפירמה לנקוט כמה מהלכים משמעותיים, "שאנו מאמינים שייטיבו עם כל אחד ואחת מכם/ן ברמה האישית ויהיו גם בעלי תרומה משמעותית ליציבותה וחוסנה של הפירמה".

כך, מעדכן שהרבני, הוחלט כי תהליך עדכון השכר השנתי ייעשה בכל סקאלות השכר של עובדי המשרד הנוכחיים, והוא ייקבע גם בהתחשב בעדכון שכר המתמחים.

במייל צוין כי הוחלט להקדים את מועד עדכון השכר השנתי. "בשים לב למאמץ הגדול לו נרתמתם, החלטנו להקדים באופן חד-פעמי את תהליך העלאת השכר לכולכם כבר לשכר אוגוסט שישולם לכם ב-1 לספטמבר2021 (בשנים קודמות עדכוני השכר שולמו ב-1 לנובמבר על שכר אוקטובר)".

על העלאת שכר המתמחים נכתב כי "מתמחים אשר אמורים להתחיל לעבוד אצלנו בחודשים הקרובים, שכרם יהיה 8,000 שקל (כולל נסיעות והבראה). בנוסף, מועמדים שיגיעו עם ניסיון רלוונטי קודם יתוגמלו בהתאם, כאשר כל מקרה ייבחן לגופו".

ברקע העדכון התנהל מאחורי הקלעים מאבק של המתמחים העתידיים בעצמם לשיפור תנאיהם, בשעה שהם מבינים כי כעת יש בידם כוח להשפיע על השוק, בשל הביקוש האדיר למתמחים וההיצע החסר. כך, לאחרונה הקימו שני סטודנטים לחשבונאות, יובל עבדי ואושר אמסלם, פורום מתמחים לראיית חשבון שאמור לנהל בעבור הסטודנטים והמתמחים העתידיים את מאבקם לשכר ראוי יותר.

עבדי ואמסלם הכירו במכללה למינהל במהלך לימודי ראיית החשבון. אמסלם מתמחה כיום ב-EY ישראל, ועבדי משלים שנת השלמה (לקראת מבחני מועצת רואי החשבון). משנה א' היו השניים פעילים חברתית בכל הנוגע למקצוע וללימודי החשבונאות, בין היתר עבדי כמנכ"ל אגודת הסטודנטים במכללה למינהל, ואמסלם כנציג מחזור חשבונאות במכללה.

בשלב מסוים עלתה הפעילות של השניים מדרגה ויצאה אל מחוץ לגבולות המכללה, והשניים החלו לפעול מול הפירמות בניסיון לטפל בבעיות שונות שהתעוררו בין הדור הצעיר לבין הפירמות. בהמשך לכך הקימו השניים את "פורום מתמחים - רואי חשבון" - קבוצת פייסבוק שנועדה לאגד את זכויותיהם של סטודנטים, מתמחים ורואי חשבון צעירים, להעמיק את האפיקים המקצועיים וליצור חיבורים וקשרים ישירים בין הפירמות, המשרדים והחברת השונות אל חברי הקהילה. בפורום חברים כיום כ-1,700 חברים.

מאז הקמת הפורום, מנהלים עבדי ואמסלם מאבק לטובת המתמחים בנושאים כמו תנאים סוציאליים, שכר, מיוני קבלה להתמחות שווים, יחס נעים והוגן וכן בנוגע למחדלים במבחני מועצת רואה החשבון.

בנושא שכר המתמחים ניהלו השניים שיחות רבות עם שותפים בכירים בפירמות השונות, אשר חלקם עדכנו אותם על כוונתם לעדכן את שכר המתמחים ורואי החשבון בפירמות, במקביל לעדכון שמסרו לעובדי הפירמה עצמם.

לדברי עבדי, "ענף ראיית החשבון נשאר מאחור, בעוד ענפים אחרים בתעשייה התקדמו. במשך כמה שנים טובות לדון על השכר מול הפירמות והמשרדים היה נחשב 'מחוץ לתחום', מה שיצר עודף היצע למקצוע, כאשר הדור הצעיר הבין שלא משתלם לעשות תואר כל-כך קשה ולהשתכר בצורה מביכה. הלחץ שהפעלנו בתוך קהילה שלמה של סטודנטים, מתמחים ורואי חשבון יצר מלחמה בין הפירמות. בתור התחלה הן הקשיחו תנאים ופעלו בגישה הקודמת של 'אי-אפשר לדון על השכר', אבל כתוצאה מהמחסור הענק המתמחים החכימו ובדקו אופציות אחרות, לא מיהרו לחתום על חוזים ולא פחדו להעריך את עצמם ולדרוש את השכר שמגיע להם".

"עבדות מודרנית"

בימים האחרונים הודיעה גם פירמת ראיית החשבון סומך-חייקין KPMG על כך שיבוצעו העלאות שכר בפירמה, אך לא נמסר מה יהיה שכר הבסיס ההתחלתי שיוענק למתמחים.

רו"ח ג'ודי גישר, מנהלת משאבי אנוש בפירמה, מסרה לפורום המתמחים, בראשות עבדי ואמסלם, כי הפירמה "ממשיכה לשדרג את תנאי המתמחים והעובדים כאחד", וכי "מתמחים שיגיעו לפירמה בחודשים הקרובים יזכו לתנאים משופרים, וכן כלל העובדים ישודרגו בהעלאות שכר כבר בחודש יולי הקרוב".

עוד נמסר לעובדים ולמתמחים העתידיים כי "הפירמה צפויה לחגוג 100 שנים להיווסדה בשנה הקרובה, אז צפו להפתעות!". עם זאת, לשאלת עבדי מהו שכר הבסיס, השיבה גישר כי השכר בפירמה הוא אינדיבידואלי ולא אחיד וניתן בהתאם לרקע ולניסיון של כל אחד.

בעוד שבפורום המתמחים פורסמו עד כה עדכוני השכר בכל הפירמות, את הודעת סומך-חייקין החליטו שלא לפרסם. לדברי עבדי, "החלטנו לא לפרסם את מה שהם ביקשו. המתמחים בתחום הזה לאורך שנים היו מנוצלים במה שאנחנו קוראים לו 'עבדות מודרנית', לעבוד שעוד על גבי שעות תמורת שכר זעום. סומך-חייקין יצאו בהצהרה כאילו הם מבטיחים עולם ומלואו, אבל זו הבטחה מבחינתנו ריקה מתוכן. אנחנו כנציגי המתמחים לא מוכנים יותר שיערבבו אותנו עם מילים גדולות, אנחנו רוצים לראות את כלל הפירמות מעלות על כתב ומפרסמות את המספרים והעלאת התנאים בצורה מדויקת. זה נוגד לחלוטין את האינטרסים שלשמם נפתחה הקהילה".

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות