גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חבר מביא את החבר'ה: הכירו את הטרנד הבא - גיוס של צוותים שלמים לעבודה

בחברת הפינטק פאגאיה השיקו לאחרונה תוכנית המעודדת קבוצות חברים להתקבל לעבודה יחד ● לצד היתרון הברור של כניסה חלקה יותר לארגון עם אנשים שכבר התנסו בעבודה יחד, יש גם אתגרים כמו יצירת קבוצות סגורות עם כוח גדול מדי

חבר מביא את החבר’ה / צילום: Shutterstock
חבר מביא את החבר’ה / צילום: Shutterstock

בשנת 2016 הכריזה חברת Stripe, סטארט-אפ מסן פרנסיסקו הפועל בתחום הפיננסים, על פרויקט חדשני: BYOT, קיצור של Bring Your Own Team. הפרויקט הציע לקבוצות חברים או עמיתים לעבודה להגיש מועמדות לחברה באמצעות אפליקציה ייעודית.

בחברה הדגישו שכל חברי הקבוצה יעברו את תהליך הגיוס יחד: "נדאג שתגיעו לאותם שלבי ראיונות באותו זמן, תגיעו למשרד באותו יום ותוכלו להתראיין כצוות. אם נגיש הצעה, נציע אותה לכולכם יחד. כל אחד מכם יוכל לקבל או לדחות את ההצעה, אבל כמובן נקווה שכולכם תקבלו את הצעתנו ותוכלו להתחיל לעבוד יחד".

כעבור שנה, הודיעה החברה שהניסוי כשל. היא לא הצליחה לגייס אף לא צוות אחד. התברר שהמועמדים התקשו לתאם את מהלכי הקריירה שלהם יחד, גם אם הם הרעיון עניין אותם. רובם הגישו מועמדות כיחידים. מעבר לכך, חלק מהמתעניינים היו במדינות שבהן החברה עדיין לא הייתה בפעילות שהצדיקה העסקה במשרה מלאה.

הניסוי של פאגאיה

מודל הגיוס של צוותים יחד, מעין הרחבה של שיטת "חבר מביא חבר" המקובלת בענף ההייטק, לא צלח אז, אבל האם בשלו התנאים להחייאתו כעת?

בשנים האחרונות "שיתוף פעולה" ו"קולבורציה" בין עובדים הפכו מושגי מפתח בעולם העבודה בכלל ובעולם ההייטק בכלל. חברות אמנם מדברות על "טאלנטים", אבל גם על הצורך של כל טאלנט, מוכשר ככל שיהיה, לעבוד בצוות או בצוותים חוצי ארגון.

אפילו חברת Fiverr, שפיתחה פלטפורמה המאפשרת לעובדי פרילאנס להציע שירותים במסגרת מה שמכונה "כלכלת החלטורה" (Gig Economy) או "כלכלה שיתופית", השיקה לפני כשנתיים שירות סטודיו, שמאפשר לעובדי פרילאנס בפלטפורמה של החברה להתאגד ולהציע חבילות שירותים במסגרת סטודיו וירטואלי.

בחברת הפינטק פאגאיה עושים צעד נוסף בכיוון. לאחרונה השיקה החברה תוכנית הנקראת Come together, המעודדת קבוצות חברים להתקבל לעבודה יחד. היא קוראת לקבוצות חברים או לצוותים שלמים להקים את נבחרת החלומות שלהם ולהתקבל כמקשה אחת לחברה. 

פאגאיה תולה תקוות בכך שהליך הגיוס הזה דווקא יאפשר לחברה להגביר את קצב גיוס העובדים ובמקביל לגייס צוותים אורגניים אפקטיביים שיוכלו להיטמע בקלות ובמהירות בחברה. "המסלול שאנחנו מציעים מאפשר למועמדים ולמועמדות שפונים לתוכנית לתייג את החברים שלהם ולהתמיין בשני אופנים: כקבוצה אורגנית או כקבוצת חברים המעוניינת לעבוד יחדיו באותה חברה, לאו דווקא באותו הצוות", אומרת אורית רפפורט, VP HR. "הגיוון הזה מאפשר לנו לבנות הצעת ערך טובה יותר למועמדים, שנותנת מענה ראוי לצרכים שלהם - בין שאלה צרכים מקצועיים או חברתיים".

 

מודל מוכר מעולם התוכנה 

בפאגאיה לא שמעו על הניסיון הרע של stripe, ולדברי רפפורט, "ההשראה למהלך באה מההצלחה של גיוסים של מועמדים שמגיעים דרך חברים וחברות שלהם שעובדים בחברה. מהניסיון שלנו, אחוז ההצלחה בגיוסים מהסוג הזה גבוה מאוד. אנחנו בהחלט רואים שאנשים שמתאימים לחברה ושמחים לעבוד בה מביאים עמם אנשים נוספים שישגשגו פה. ובמקביל, מי שמתחילים לעבוד כאן ויש להם פה חברים וחברות, הרי שכל הליך השתלבותם בחברה הופך נעים יותר ומוביל לכך שהם יוכלו להרגיש שייכים ומשמעותיים כבר בשלב מאוד מוקדם".

לדברי מעין גנות, מומחית לפיתוח שחקני נשמה בארגונים, "Better Together" זה מושג ידוע מעולם התוכנה, המתייחס לרכיבים או לתוכנות שיודעים לעבוד הכי טוב ביחד ולתת את התוצר האופטימלי. אם זה עובד בתוכנות, למה לא עם בני אדם?", אומרת גנות. "אנשים שכבר התנסו בעבודת צוות משותפת ויודעים שהם עובדים היטב משלימים זה את זה מבחינת ידע ודעות ויודעים גם להתגבר על קונפליקטים. זה אכן יכול להיות מהלך מוצלח לגייס אותם יחד לארגון, כזוג או כקבוצה. כמובן, בהנחה שלא מדובר רק בחברים, אלא באמת בזוג או בקבוצה שכבר עבדו יחד, גם תחת מצבי לחץ ואתגרים שונים".

מעין גנות / צילום: סיון שאשא

אחד בשביל כולם?

הקושי בגיבוש קבוצה של חברים, שלכולם מתאים בדיוק באותו זמן לעבור לתחנה הבאה שלהם בקריירה - הקושי שעליו דיברו ב-Stripe - אינו היחיד. "ומה אם קבוצת חברים מחליטה להגיש יחד מועמדות לארגון, אך אחד מהם לא עובר את כל שלבי הגיוס והראיונות?", אומרת גנות. "האם 'אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד'? או שיתר החברים ימשיכו בלעדיו? לא בטוח שהרעיון 'להתקבל יחד' ישים ומתאים בכל המצבים. לכן חשוב לעשות תיאום ציפיות ברור בתחילת תהליך הגיוס ולומר שמצב כזה עלול לקרות. לשים את זה על השולחן".

גם בתחושת הנוחות טמונים חסרונות. "לצוות חזק יש יתרונות ברורים, אך כאשר הצוות מגיע כמקשה אחת, יש נטייה לאנשים להישאר 'סגורים' כקבוצה, 'אנחנו מול כל השאר'", אומרת גנות.

פוטנציאל הסגירות הזה עשוי בסופו של דבר למנוע מהעובדים ליצור קשרים בתוך הארגון. "אחד הכישורים החיוניים ביותר בעולמנו הדינמי הוא היכולת ליצור קשרים ונטוורקינג עם אנשים מגוונים ואף שונים מאיתנו, כדי להרחיב את הפרספקטיבה המחשבתית וזווית הראייה שלנו", אומרת גנות. "כאשר הצוות נותר סגור ונשענים זה על זה גם כחברים, ישנה פחות נטייה להתערבב עם יתר אנשי הארגון, וזה עלול בסופו של דבר לפגום בתהליכים הפנימיים.

"כשאנו מגיעים לבד לקבוצה חדשה, אמנם תחושת הבדידות הראשונית איננה נעימה, אך הסיטואציה מאלצת אותנו לצאת מאזור הנוחות שלנו, להיפתח ולהכיר אנשים אחרים ולטוות קשרים חדשים. לכן גיוס חברים/מכרים יחד לארגון יאפשר את הסביבה הבטוחה והנעימה, אך מומלץ לשלב אותם בתפקידים שונים ובצוותים שונים, כדי שהיתרונות יעלו על החסרונות".

"מודעים לאתגרים"

בפאגאיה אומרים כי "כמו בכל דבר שעושים פעם ראשונה, אנו מודעים לכך שיהיו אתגרים בדרך, ועבורנו האתגר הגדול הוא השתלבות חברתית מעבר לקבוצה עצמה. בדיוק לשם כך אנו מפעילים תוכנית חברתית עשירה, מתוך מטרה לייצר לעובדים כמה שיותר הזדמנויות ואינטראקציות חברתיות שמעבר לצוותי העבודה".

עוד כתבות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל