גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שביל האשפה: סיורים בעקבות חפצים שנולדו מחדש

רהיטים מעוצבים מאופנועים ישנים, אמנית שעושה יצירות מספרים שננטשו ברחוב וסטודיו לתיקים שעשויים ממצנחים ● טיול בעקבות אשפה שזכתה לחיים חדשים

הסטודיו של רוי דיין / צילום: אורלי גנוסר
הסטודיו של רוי דיין / צילום: אורלי גנוסר

קוראיו הוותיקים של המדור הזה זוכרים אולי את מיטל כץ, שהמציאה מיזם תיירותי-חברתי של סיורים בעקבות מקצועות שנעלמים מן העולם. כץ, מעצבת אופנה שנקלעה לקשיים, היא דוגמה נפלאה לאנשים שממציאים את עצמם מחדש. לפני שש שנים היא נאלצה לסגור את העסק, כי לא יכלה להתחרות במפעלי הטקסטיל שבמזרח ובייבוא הזול. ביקור מקרי אצל סנדלר שינה הכל, והיא יצאה למסע של שנה לאתר בעלי מקצוע שנעלמים מהנוף. בעקבותיו בנתה סיור ייחודי שמתחקה אחריהם.

פגשתי אותה בראשית דרכה, ואז גם היא לא חלמה שהמיזם הקטן שלה יזכה בפרס אירופי יוקרתי. בתחילת השנה העניק לה Travel & Hospitality Awards פרס בקטגוריית החוויה החדשנית של השנה.

הסיורים שלה זוכים להצלחה רבה, וכך הוסיפה עוד סיורים מעולמות תוכן משיקים, כמו סיורי מיחזור וסיורים בעקבות מֵייקֶּרִים, אמנים שהופכים פסולת לפריטים שימושיים ואמנותיים נחשקים שנמכרים ברחבי העולם.

לסיורי המיחזור שלה שתי אופציות: רגלית (בדרום תל אביב) ורכובה (גזרת דרום תל אביב ויפו). לסיור הרגלי נפגשנו ברחוב שוקן, בתא שטח עם סיפור מרתק. עד שנת 1965 בעלי המלאכה, שהיו פזורים ברחבי תל אביב, סבלו מהיעדר תשתיות מתאימות כמו מעליות, ביוב וכדומה ובמקום לתרום לסביבה, זיהמו ופגעו בה.

גרפיטי בדרום תל אביב / צילום: אורלי גנוסר

אז הוחלט להקים את קריית המלאכה, מתחם ובו מבנים ייעודיים שנתנו מענה לצרכיהם, וכ-400 חללים אוכלסו במגוון בעלי מלאכה. שנים אחרי ובהיעדר התחדשות, המתחם התיישן ועסקים שוב זלגו החוצה. אולם בשני העשורים האחרונים, עשה תהליך הג’נטריפיקציה את שלו, כוחות השוק יצרו התחדשות ספונטנית, ללא מעורבות או הכוונה, ואת החללים הריקים תפסו אמנים, גלריות, סטודיו למוזיקה, מסעדות ועוד והפיחו בו חיים.

התחלנו ב-COFFEE LAB בית קפה שהוא גם בית קלייה עם סיפור ערכי ואנושי. המקום בנוי על טהרת המיחזור. מרבית פריטי הריהוט - כולל דלפקים, שולחנות, כורסאות ועוד - בנויים ממשטחים ממוחזרים. כמה מהכיסאות מרופדים בשקי היוטה של הקפה והמראה המתקבל יוצא דופן. ישבנו לקפה ומאפה, ועזי גולדברג, הבעלים, סיפר על הפולים, על הקלייה הארטיזנלית (בעבודת יד) המוקפדת ועל התערובות שהוא רוקח, כולל ליין קפסולות מקומי. את בית הקפה הקים בנו דולב, חובב קפה ידוע שנפטר ממחלה לפני כשנתיים, והאב עזב הכל כדי לשמור על המורשת.

בהמשך הרחוב נמצא הסטודיו של כרמל אילן, אמנית נייר בינלאומית. אילן עסקה בכמה תחומים לפני שגילתה את הנייר. הכינוי שדבק בה, "אוספת הספרים העזובים", מעיד על חומר הגלם הבסיסי המזין את עבודותיה, אבל הוא לא היחידי. למעשה כל פיסת נייר משתבצת ביצירות האמנות שלה, ויש בהן מקום לעיתונים מגזינים ופליירים.

כרמל אילן אמנית הנייר / צילום: אורלי גנוסר

ברגע הראשון, עבודת הנמלים הכרוכה ביצירה מכה בתדהמה שכן היא מקפלת רצועות נייר, מצמידה ומדביקה אותן למשטח והגוון שלהן יוצר את הצבעוניות של הפסיפס. הדוגמאות על הקירות מעלפות ומאלפות, חלקן גדולות ממדים, אחרות מתחברות לפיסות עץ, ולכמה הוסיפה מעין הדפס. החוויה בבית המלאכה מסעירה מעוררת התפעלות והמון מחשבה.

באותה קומה פועל עוד בית מלאכה יצירתי מז’אנר המייקרים. צחי נבו, מעצב תעשייתי, יוצר אובייקטים קישוטיים אמנותיים שדומים למסכות. בחיתוך לייזר הוא מייצר צורות משלל חומרים שמעשירים את התוצרים (פלסטיק, MDF, פורניר, פרספקס ועוד), ומרכיב מהן דמויות תלת ממדיות. בין היתר יש מסכות ענק בסגנון אפריקני לצד דמויות בדיוניות וצורות מורכבות. ההשראה של נבו מגיעה מפופ אפ, אמנות רחוב, ארט דקו, טיפוגרפיה ועוד ועבודותיו נמכרות באירופה ובארצות הברית.

המסכות של צחי נבו / צילום: אורלי גנוסר

גם רוי דיין ריגש את הקבוצה. הילד הרע של הכיתה, כך הוא מעיד על עצמו, זה שאמרו לו שלא יצא ממנו כלום, הלך עם הלב והאמנות. כשליח צעיר על ווספה, התאהב בכלי הרכב והתמכר אליו, ומזה שנים שהוא הופך וספות שיצאו מערימות זבל לפריטי ריהוט שנרכשים בכל העולם. וספה מוזהבת שניצבה בכניסה, כך סיפר, תגיע לדובאי, והיא אחת מכ-200 ווספות ששיפץ. הסטודיו שוכן במקום שבעבר שימש לבניית סירות לווספות - סוג של סגירת מעגל.

סיימנו בסטודיו NURA של עידו שלמוביץ וגיא חלד. השניים מייצרים מחפצים שנזרקו, גופי תאורה חינניים. במחסן מלאי פריטים שאנשים שמחו להיפטר מהם, ואילו הם הפיחו בהם חיים חדשים והאירו אותם - תרתי משמע. התצוגה בגלריה מפעימה. תנור נפט, חבית חלודה, פתיליה ישנה ופריטים נוספים הוסבו באהבה למנורות.

פסל של שמוליק מזרחי. משאריות כלי רכב / צילום: אורלי גנוסר

בסיור המיחזור הרכוב מקיפים גזרה רחבה יותר, של כשישה אמנים. כיוון שקצרה היריעה מלהכיל את כולם נספר רק שבין היתר פוגשים ב-KITEPRIDE זוג שוויצרים שהקימו עמותה שתומכת בשורדות זנות ובנפגעי ונפגעות סחר בבני אדם, גברים ונשים שזוכים למקום עבודה ומייצרים ממפרשיות וממצנחים ממוחזרים תיקים ואקססוריז ססגוניים.
בגלריה של נירית לבב ביפו החסרתי פעימה למראה הפסלים שהיא יוצרת בעיקר משרשראות אופניים ממוחזרות אך לא רק.

מבקרים גם במוסך של שמוליק מזרחי, שאימץ תחביב מוזר. מזרחי מפסל משאריות חלקי רכב, שאמורים לעשות את דרכם לזבל. תחת ידיו זוכות השאריות לחיים חדשים ומתחברות ליצירות אמנות יחידות מסוגן, מקוריות ויצירתיות שממחישות את ההבנה שהפסולת של האחד היא האוצר של האחר.

כץ לא שוקטת של שמריה וממשיכה ללקט יצרנים, בעלי מלאכה ואמני מיחזור. בין היתר היא מתעדת ומצלמת (בהתנדבות) את בעלי המלאכה כדי להפיץ את סיפורם לעולם. רובם מבוגרים מאוד שאוהבים את עמל כפיהם, ובזכות הסיורים גם מתפרנסים טוב יותר, ויש להם סיבה נהדרת לקום בבוקר ולהמשיך לעבוד.

www.mk-artour.com

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?