ניגשים למכרז? אלה הדברים שחשוב לדעת

נדל"ן, תשתיות ושירותים נוספים: תחום המכרזים צפוי להתרחב בעתיד הקרוב • אלה הדברים שצריך לשים אליהם לב כדי לא לפספס את ההזדמנות לזכות במכרז אליו החלטתם לגשת

ניגשים למכרז? אלה הדברים שחשוב לדעת / צילום: Shutterstock
ניגשים למכרז? אלה הדברים שחשוב לדעת / צילום: Shutterstock

עידן ה"פוסט-קורונה" מאופיין בחיפוש הזדמנויות לשיקום כלכלי עבור חברות ועסקים רבים. אחת ההזדמנויות שקיימת בימים אלה ועתידה להתרחב בקרוב היא המכרזים שמתפרסמים ועתידים להיפתח בתחומים שונים במשק, החל מנדל"ן, דרך תשתיות וכלה באספקת ציוד ושירותים לחברות ממשלתיות ולגופים ציבוריים.

לדברי עו"ד עוז כהן-קורן, שותף וראש מחלקת ליטיגציה במשרד בוסי, נגבי, אביאני, כהן, איל ושות', גם אם מצאתם את המכרז המתאים לכם, חשוב לשים לב לכמה דברים כדי לא לפספס את ההזדמנות לזכות בו.

"האותיות הקטנות" בתנאי הסף

כל מכרז כולל תנאי סף לכניסה למכרז, ולכאורה ברור לכולם שאי-עמידה בהם תפסול את ההשתתפות במכרז, אבל לא תמיד כולם שמים לב ל"אותיות הקטנות" שמפילות אותם. "חשוב לקרוא בעיון את תנאי הסף ולוודא שהמציע יכול לעמוד בהם. הכנה והערכות למכרז כרוכה לא פעם בהוצאות לא מבוטלות עבור המציע. לכן, לפני שמקדישים משאבים רבים לעניין, חשוב לוודא שהמציע עומד בתנאי הסף", מסביר עו"ד כהן-קורן.

לדברי עו"ד כהן-קורן, לעתים המציע מסוגל לעמוד בתנאי הסף, אך עקב חוסר תשומת-לב מספקת לתנאי הסף, ההצעה הוגשה באופן שאינו עומד בהם. "לדוגמה, במכרזי תשתית וביצוע פרויקטים קבלניים קיימת דרישה כי מנהל הפרויקט יעמוד בתנאי ניסיון והשכלה רלוונטיים, דוגמת היותו מהנדס בעל ותק של מספר שנים; ובמקום זאת, למרות שהמציע מעסיק אצלו מנהלי פרויקטים שהם מהנדסים ובעלי ותק מתאים שעומד בתנאי הסף, מנהל הפרויקט שמוצע הוא הנדסאי ולא מהנדס. במצב זה הצעתו של המציע לא תיבחן כלל, והיא תסולק על הסף".

נכון ולא נכון בשלב שאלות ההבהרה

שלב "שאלות ההבהרה" הוא שלב חשוב עבור המציע הפוטנציאלי. שלב זה כשמו כן הוא - נועד להבהיר את תנאי המכרז ואת תנאי החוזה ביחס לחוסר בהירות בתנאים ובמשקלות.

לדוגמה, במכרזים רבים ניתן משקל (ניקוד) לניסיון המציע. ניסיון המציע יכול להיות כמותי (הרבה פרויקטים) או איכותי (פרויקטים בסדר גודל מסוים עבור מזמינים מסוג מסוים) או גם כמותי וגם איכותי. לכן, על-מנת לזכות בניקוד המרבי, מומלץ להגיש שאלת הבהרה ביחס לאופן הניקוד שניתן למרכיב הניסיון.

לדברי עו"ד כהן-קורן, "ככלל, שאלות הבהרה מאפשרות להבין טוב יותר את נקודת מבטו של מפרסם המכרז. במסגרת שאלות ההבהרה ניתן גם להתחקות אחר היבטים הכרוכים בחוסר חוקיות מצד מפרסם המכרז, לדוגמה: קביעת תנאי סף אשר בהם יכולים לעמוד רק מספר מציעים בודדים או חלילה מציע בודד. לכן, וככל שקיים חשש שתנאי הסף או ניקוד האיכות 'נתפרו', מומלץ להגיש שאלת הבהרה בנוגע למספר המועמדים הפוטנציאליים שעומדים בתנאי הסף ואף לבקש לשנותם".

עמידה בלוחות זמנים מונעת פסילה

אחד הכללים המרכזיים במכרז הוא העמידה בלוחות הזמנים הקבועים בו. המועדים שנקבעו אינם גמישים, ואי-עמידה בהם יכולה להוריד לטמיון השקעה רבה שנעשתה כדי להיכנס למכרז.

"עיקרון יסוד בדיני המכרזים הוא עיקרון השוויון בין מציעים. משכך, דיני המכרזים מייחסים חשיבות עצומה לקיום הוראות המכרז, ככתבן וכלשונן, לרבות ביחס לעמידה בלוחות הזמנים שנקבעו", מציין עו"ד כהן-קורן. "כך, אי-עמידה בלוחות זמנים, גם אם הדבר נעשה בתום-לב, עלולה להוביל לפסילת ההצעה".

היבט נוסף של לוחות הזמנים הוא החשיבות לנקוט בפעולות מהירות ביחס לתקיפת פעולות מפרסם המכרז. לדברי עו"ד כהן-קורן, "לדוגמה, אם מציע מסוים סבור כי נפל פגם בפעילות הרשות ביחס לבחירת ההצעה הזוכה, עליו לפנות בעניין זה בהזדמנות הראשונה האפשרית למפרסם המכרז ולשטוח את טיעוניו ואף לבקש לעיין במסמכי וועדת המכרזים ובהצעות האחרות. לא פעם, במסגרת עיון זה נחשפים כשלים בהחלטות ועדת המכרזים ובהצעת הזוכה באופן שיכול לאפשר את שינוי תוצאות המכרז, בין באמצעות פנייה ישירה מול הרשות ובין באמצעות בית המשפט. גרירת רגליים בעניין זה עלולה להוביל לדחיית הטענות אך ורק בשל השיהוי שחל במועד העלאתן".

מסמכי המכרז: אל תכניסו בתוכם "פתקים" ו"ההטבות"

מסמכי המכרז הם הפנים של המציע וההצעה כולה, ולכן, אומר עו"ד כהן-קורן, "קראו אותם בעיון, ואל תתחכמו להם. אל תוסיפו פתקים או רמזים בדבר 'הטבות' שהמציע יהיה מסוגל לתת אם יזכה במכרז. בנוסף, אין לבצע שינויים במסמכי המכרז (אלא אם שינוי כזה התבקש במסגרת שלב ההבהרות ואושר על-ידי מפרסם המכרז)".

כל פעולה שאינה בהתאם להוראות מסמכי המכרז עלולה להוביל לפסילת ההצעה, גם אם הדבר נעשה בתום-לב.