הראל ויזל מכניס שם עולמי בהנחה משמעותית: הכירו את השותף החדש בטרמינל X

שלוש שנים אחרי שהכריזו שיהיו טובים יותר מאסוס, בטרמינל X מכניסים את בעל השליטה באתר האופנה הבריטי, המיליארדר אנדרס הולך פובלסן, כשותף באתר תמורת 22 מיליון דולר • המשקיע הדני יחזיק בנתח של 8%, והעסקה מתבצעת לפי שווי של 250 מיליון דולר

המיליארדר אנדרס הולך פובלסן / צילום: Reuters
המיליארדר אנדרס הולך פובלסן / צילום: Reuters

אנרס הולך פובלסן, בעלי האתר הבריטי ASOS ואתרי האופנה הגרמניים Zalando ו-About You, נכנס כמשקיע באתר טרמינל X. תמורת השקעה של 21.7 מיליון דולר בזרוע האונליין של קבוצת פוקס הוא יחזיק ב-8% מהון המניות של טרמינל איקס - לפי שווי של 250 מיליון דולר לפני הכסף. לאחרונה הודיעה הקבוצה כי בכוונתה להנפיק את פעילות האונליין שלה, באמצעות טרמינל X, בחודש יולי הקרוב.

ההשקעה תיעשה באמצעות זרוע ההשקעות Heartland A/S. על פי ההסכם, אשר נרקם במו"מ שנערך לפני שבועות ספורים, פוקס תרכוש מבעלי המניות הנוספים ומנושא משרה בטרמינל X 4% מניות (על מנת שלא לדלל את האחזקות שלה) תמורת כ-10 מיליון דולר. כמו כן, במועד השלמת העסקה יוקצו לפובלסן מניות נוספות במחיר שערכו 85% מהמחיר למניה, כך שלאחר ההקצאה הוא יחזיק ב-10.1% ממניות טרמינל X.

מי אתה אנדרס הולך פובלסן?

המיליארדר הדני אנדרס הולך פובלסן, 48, הוא בעל המניות העיקרי באתר מכירות האופנה אסוס (27%), ועל פי הדיווחים הוא זה שהוביל בחברה את עסקת הרכישה הגדולה של טופשופ, טופמן ומיס סלפרידג' בפברואר האחרון, תמורת כ-330 מיליון ליש"ט.

אבל פובלסן הוא קודם כל הבעלים והיו"ר של רשת האופנה הקמעונאית בסט סלר, שמחזיקה במותגים ורו מודה וג'ק&ג'ונס. את חברת האופנה שבראשה הוא עומד הקימו הוריו ב-1975, במה שהחל כחנות בעיירה דנית. כשהיה בן 28, אביו העביר לידיו את מושכות ניהול העסק. המשפחה שותפה בחברה בת סינית, שמחזיקה כ-5,000 חנויות בסין. מאז 2013 הוא מחזיק גם ב-10% ממניות אתר מכירות האופנה הגרמני זלנדו.

ב-2019 הוערך הונו של פובלסן ב-8 מיליארד דולר, ושנה קודם לכן הוא דורג כאדם הדני העשיר ביותר על ידי פורבס. למרות שהוא מתגורר בדנמרק, יש לו פעילות נדל"נית ענפה בסקוטלנד: פובלסן מחזיק שם בקרוב ל-900 אלף דונם שנרכשו ב-15 השנים האחרונות, מה שהופך אותו לבעל האדמות הפרטי הגדול ביותר במדינה.

על פי הערכות, הוא השקיע בכך יותר מ-120 מיליון ליש"ט, והוא צפוי להשקיע עוד יותר – כאשר המשימה הגדולה שלקח על עצמו היא פרויקט שימור שיחזיר את הטבע הסקוטי למצבו בעבר. הוא שותף בפרויקטים לשימור הטבע גם במדינת מוצאו, דנמרק.

במישור האישי הוא חווה טרגדיה גדולה באפריל 2019, כאשר נפש עם משפחתו בסרי לנקה בזמן חופשת הפסחא. פיגוע שביצעו טרוריסטים איסלמיים במלון שנגרילה שבו התאכסנו הוביל למותם של שלושה מארבעת ילדיו. שנה לאחר מכן הוא ואשתו הביאו לעולם זוג תאומות.

גלית חתן

בדיקה מהירה 

פובלסן הוא שחקן משמעותי בענף האופנה, בעולמות האונליין והאופליין. החיבור בינו לבין פוקס נעשה בתקופה שבה מותגי בסט סלר נכנסו לפורטפוליו של טרמינל X. לאחר מכן נערכה פגישה שבה הציגו לו נציגי הקבוצה מצגת על פעילותה. לפי הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים, פעילות טרמינל X צדה את עינו של פובלסן, שביקש לקבל עוד פרטים על פעילות האתר.

"הצגנו לו את כל הקבוצה, והוא מיד שם פוקוס על טרמינל X, שאל המון שאלות, צוות מומחים בדק את האתר ומפה זה נרקם. מכל הדברים שאנחנו עושים, הוא זיהה את הפוטנציאל של האתר ומיד הכניס צוותים לעבודה. זה לא משהו שנמשך חודשים, אלא משהו שהיה בטווח הקרוב מאוד לפני החתימה".

מטעמו של אנדרס הולך פובלסן נמסר "התרשמנו מאוד מהאתר שמציג צמיחה גבוהה במכירות יחד עם עלייה חדה בביצועים העסקיים, וזה מה שהניע אותי להיכנס לשותפות הזאת. אני מאוד מאמין בחברה, ביכולותיה ובפוטנציאל הצמיחה שלה".

עם הפנים לחו"ל

טרמינל X הושק לפני שלוש שנים, וכיום נמכרים בפלטפורמה מוצרים של 160 מותגים בינלאומיים ומקומיים, כולל יוניקלו, דקתלון ומותגי בסט סלר (דוגמת ורו מודה ו- Only) שבבעלות פובלסן. משך האספקה, ביום ההזמנה או למחרת, הוא קלף מנצח עבור טרמינל X אל מול המתחרים.

"זה בום או דרמה גדולה", אמר ויזל במסיבת עיתונאים שכינס לרגל המהלך. "כל מה שעשינו עם טרמינל X היה רק תחילת הדרך. זו הבעת אמון יוצאת דופן מהאיש והחברה שהיא מס' 1 ללא עוררין בעולם, עם פריסה של יותר מ-10,000 חנויות אופנה. זה השחקן המשמעותי ביותר בעולמות האי-קומרס, והוא בחן לעומק הכול - לרבות קצב הגדילה, ממוצע העסקה, הלוגיסטיקה והניהול. בכל שלב סימנו וי.

"מעבר ליתרון לפוקס ולטרמינל, זו תעודת כבוד שגוף כזה בא להשקיע פה. השווי של החברה פחות קריטי בעסקה, משום שכשמגיע כזה משקיע, מה שמעניין יותר זה היכולות והקשרים והשותפות".

לשאלה האם ההשקעה תשפיע על תוכניות ההנפקה של טרמינל X השיב ויזל כי החברה "הולכת להנפקה. דיווחנו על כך, והתחלנו ברוד שואו. הדרך ברורה, ועכשיו זה פוגש עוד מנועים ועוד יכולות לצמיחה של טרמינל X בעתיד".

הורביץ התייחס להשפעת המהלך על "מהירות השילוח, הנוחות והשירות. לפני שלוש שנים אמרתי שאתר טרמינל X יהיה טוב יותר מאסוס. הפוטנציאל שלנו רק בתחילת דרכו. המשקיע יעזור לנו להיות שחקן מוביל בארץ וגם בעולם". עוד ציין הורביץ' כי בכוונת טרמינל X להשיק פעילות במדינות נוספות. "פנינו לחו"ל, וגם המהלך הזה יסייע לנו. נשאיר את האופרציה בישראל, וכחלק מהתוכניות נקים בנוסף אופרציות במדינות שבהן נפעל".

כאשר שאלנו אותו האם ימשיך לפעול לביטול הפטור ממסים בקנייה מעל 75 דולר באתרים בינלאומיים, השיב ויזל "אנחנו לא מתעסקים בתחום הזה. פערי המחירים מוכיחים שאנחנו תחרותיים במחיר, וכך נמשיך להיות. כולם היום בודקים מהסלולר, ומשווים מחירים. הגידול וההצלחה של טרמינל X הם ההוכחה לזה שאנחנו תחרותיים".

עד כמה הקורונה דחפה לגידול בפעילות של טרמינל X?
ויזל: "כל האתרים בעולם נהנו מצמיחה כשהחנויות היו סגורות. הקורונה נתנה פוש, והיא האיצה בשנה את הצמיחה שהייתה מתוכננת. בתקופה הזו נכנסו גם צרכנים שלא היו רגילים לקנות באיקומרס. האיקומרס עלה לממדים גבוהים מאוד, והמגמה הכללית של האתרים בעולם היא של צמיחה".

כמו פוט לוקר בריטיילורס

במצגת שפורסמה לאחרונה לקראת ההנפקה של טרמינל X, המתכוננת למחצית השנייה של חודש יולי (ושבה UBS משמשים כרכז והחתם המוביל), השתקף שווי חברה של כ-1.18 מיליארד שקל (בתחשיב של מכפיל מכירות ממוצע של 4). בקרוב אף יתבצע שלב התמחור מול משקיעים בינלאומיים. הפער לעומת שווי החברה המוצג כעת, כ-800 מיליון שקל, נובע לאור ההנחה שקיבל פובלסן כמשקיע אסטרטגי ארוך טווח - הנחה של כ-30% משווי החברה.

גם פוט לוקר קיבלה הנחה משווי החברה כשנכנסה כמשקיעה בריטיילורס. החברה הונפקה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל (לפני הכסף), ופוט לוקר רכשה באפריל 10% מהון המניות שלה תמורת כ-230 מיליון שקל אחרי 12.5% הנחה ממחיר ההנפקה.

בהנפקה הראשונית של ריטיילורס השתתף גם ג'יי שוטנשטיין, מיליארדר יהודי אמריקאי ובעל השליטה בענקית האופנה אמריקן איגל, שקבוצת פוקס היא הזכיינית שלה בישראל. על פי ההערכות, שוטנשטיין רכש מניות בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

מהמצגת למשקיעים שפרסמה טרמינל X עלה שיפור במכירות וברווחיות של החברה: ב-12 החודשים שקדמו לבדיקה (תחילת אפריל 2020-סוף מארס 2021) רשמה החברה מכירות של 294 מיליון שקל. בנוסף, מכירות טרמינל איקס בשנת 2020 היו גבוהות פי 2.83 (עלייה של 183%) מהמכירות שרשם האתר ב-2019 - 226 מיליון שקל לעומת 80 מיליון שקל.

העלייה במכירות הובילה לשיפור חד ברווחיות של טרמינל X. ב-12 החודשים שנבחנו הציג האתר EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 47 מיליון שקל (כ-16% מסך המכירות). נתונים נוספים שסיפקה טרמינל X במצגת מצביעים על נתח של 11% בתנועת הגולשים הישראלים באתרי אופנה, עם היקף הזמנה של 314 שקל בממוצע.