הכירו את המיליארדרים של גל הנפקות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט

מספר דו-ספרתי של יזמים ומשקיעים מקומיים מחזיקים כיום מניות טכנולוגיה שהונפקו מאז השנה שעברה, בשווי של כ-5 מיליארד דולר "על הנייר" • המתעשרים הגדולים: צמד יזמי מאנדיי רועי מן וערן זינמן, שלאחר ההנפקה והזינוק במניה "שווים" 1.1 מיליארד דולר ו-436 מיליון דולר בהתאמה

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק
טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד"ק

גל ההנפקות ההולך ומתגבר של חברות טכנולוגיה ישראליות בוול סטריט, ייצר ערך עצום של מיליארדי שקלים "על הנייר" לשורה של יזמים בחברות הללו, לצד משקיעים פרטיים שהאמינו באותן חברות עוד בתחילת הדרך.

בדיקת גלובס מעלה כי בעקבות שש הנפקות ראשיות (IPO) של חברות טכנולוגיה מתחילת השנה שעברה, מחזיקים כיום 15 יזמים ומשקיעים פרטיים מישראל מניות של אותן חברות בשווי מצרפי של כ-5 מיליארד דולר (קרוב ל-16 מיליארד שקל), והרשימה צפויה ללכת ולהתארך בחודשים הבאים. 

 

מתחילת 2021 הפכו ארבע חברות טכנולוגיה מישראל לחברות ציבוריות בוול סטריט באמצעות הנפקה ראשונית (IPO), וכמה אחרות הגישו תשקיפים, וצפויות להצטרף אליהן בקרוב - כולן בשוויים של מיליארדי דולרים. 

ההנפקה האחרונה, בשבוע שעבר, הייתה של חברת Monday.com, שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, לצורך ניהול פרויקטים ותהליכי עבודה. בהנפקה המוצלחת גייסה החברה סכום של 574 מיליון דולר (אשר צפוי לגדול בהמשך ב-57.4 מיליון דולר, כשהחתמים יממשו אופציה לרכישת מניות נוספות במחיר ההנפקה). 

דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף
 דניאל שרייבר + שי וינינגר - למונייד lemonade / צילום: שלומי יוסף

ההנפקה בוצעה לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר, ובשני ימי המסחר הראשונים שלה, המניה קפצה ב-22% למחיר של מעל 189 דולר, המשקף למאנדיי שווי שוק של 8.3 מיליארד דולר. צמד היזמים, המנכ"לים המשותפים של החברה רועי מן וערן זינמן, יכולים להיות מרוצים: שווי החזקתו של מן עומד כעת על מעל 1.1 מיליארד דולר, ושווי ההחזקה של זינמן - על 436 מיליון דולר.

אחד המשקיעים הוותיקים ביותר במאנדיי הוא אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל חברת האינטרנט Wix, שהשקיע במאנדיי באופן פרטי עוד בשלב הסיד ב-2012, ומכהן בה כדירקטור. לאחר ההנפקה והזינוק במניה מחזיק אברהמי כעת במניות מאנדיי בשווי של 294 מיליון דולר. במקביל, אברהמי מחזיק מן הסתם גם במניות Wix, שהשווי שלהן עומד כיום על 492 מיליון דולר. 

אבישי אברהמי / צילום: שלומי יוסף
 אבישי אברהמי / צילום: שלומי יוסף

משקיע נוסף שמלווה את מאנדיי שנים רבות הוא אבי (אביעד) אייל, מייסד אנטרי קפיטל, שמחזיק באופן פרטי במניות מאנדיי בשווי של 140 מיליון דולר (אנטרי קפיטל מחזיקה במניות בשווי 910 מיליון דולר; ככל הידוע אנטרי ואייל השקיעו בסך הכול כ-13 מיליון דולר במאנדיי מאז שהוקמה, כך שמדובר בהצפת ערך ניכרת).

900 מיליון דולר לשלושת מייסדי גלובל-אי

מאנדיי הגיעה לוול סטריט זמן קצר אחרי גלובל-אי, המספקת פתרון לעולם ה-e-commerce, ואחרי סימילרווב, שפיתחה פלטפורמה לבחינה וחיזוי התנהגות של גולשים באינטרנט. גלובל-אי זינקה מאז ההנפקה בחודש שעבר ב-86%, ושלושת מייסדיה, אמיר שלכט המנכ"ל, שחר תמרי מנהל התפעול וניר דבי מנהל השיווק, מחזיקים מניות ששוויין סביב 300 מיליון דולר לכל אחד.

מייסדי גלובל-אי. מימין: אמיר שלכט, שחר תמרי וניר דבי / צילום: רותם ברק
 מייסדי גלובל-אי. מימין: אמיר שלכט, שחר תמרי וניר דבי / צילום: רותם ברק

בסימילרווב, שנסחרת במחיר נמוך מעט ממחיר ההנפקה, המנכ"ל והמייסד אור עופר מחזיק במניות בשווי 124 מיליון דולר, לאחר שמכר במסגרת ההנפקה מניות תמורת 11 מיליון דולר. היזם הסדרתי ד"ר יוסי ורדי השקיע בסימילרווב בשלב הסיד ב-2007, והגדיל את השקעתו בחברה בסבבי הגיוס שהגיעו בשנים שלאחר מכן. נכון להיום, הוא מחזיק במניות החברה בשווי של 84.5 מיליון דולר. 

יוסי ורדי / צילום: איל יצהר
 יוסי ורדי / צילום: איל יצהר

ההנפקה הטכנולוגית הגדולה ביותר שיצאה מישראל הייתה של חברת הגיימינג פלייטיקה, שהונפקה בתחילת השנה הנוכחית. עם זאת, בעלי החברה הם סיניים - תאגיד סיני רכש ב-2016 את החברה, מידי חברה אמריקאית שרכשה אותה ב-2010 מידי המייסדים רוברט אנטוקול ואורי שחק. פלייטיקה הונפקה בשווי 11.1 מיליארד דולר ונסחרת כיום בשווי נמוך יותר, של 10.6 מיליארד דולר. שווי ההחזקה של אנטוקול בחברה מגיע ל-258 מיליון דולר.

מייסדי למונייד: החזקות של כ-650 מיליון דולר

עוד לפני גל ההנפקות הנוכחי יצאו מישראל בשנה שעברה להנפקה שתי חברות "חד קרן" (יוניקורן - חברות שהגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר בשוק הפרטי). חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד הונפקה ביולי 2020 במחיר של 29 דולר למניה, וחברת JFrog, שפיתחה פתרון המאפשר לבצע עדכוני תוכנה רציפים, הונפקה בספטמבר במחיר של 44 דולר למניה.

מניית למונייד הגיעה בשיא ליותר מ-183 דולר, אך נסחרת כיום במחיר של כ-106 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 6.5 מיליארד דולר. מייסדי החברה, המנכ"ל דניאל שרייבר והמנהל הטכנולוגי שי וינינגר, מחזיקים במניות בשווי נוכחי של 287 מיליון דולר ו-359 מיליון דולר, בהתאמה.

שרייבר מכר חלק מהחזקותיו בחברה תמורת 49.5 מיליון דולר, במסגרת הנפקה משנית שבוצעה לפני מספר חודשים במחיר של 165 דולר למניה. וינינגר, שהיה גם ממייסדי חברת פייבר, החזיק נכון לדיווח האחרון במניות פייבר ששוויין הנוכחי מגיע ל-346 מיליון דולר, אם כי הוא כבר אינו בעל עניין בחברה, כך שייתכן שהיה שינוי במספר המניות שהוא מחזיק והוא אינו נדרש לדווח על כך.

ב-JFrog, מחיר המניה שכבר ירד מתחת למחיר ההנפקה התאושש לאחרונה, והגיע לכ-47.3 דולר, מחיר המשקף לחברה שווי שוק של 4.4 מיליארד דולר. שלושת מייסדי החברה מכרו בהנפקה מניות בהיקף מצטבר של כ-63 מיליון דולר. נכון להיום, שווי ההחזקה של המנכ"ל שלומי בן חיים הוא 242 מיליון דולר, שווי ההחזקה של פרד סימון (Chief Data Scientist) הוא 266 מיליון דולר ושווי ההחזקה של מנהל הטכנולוגיה הראשי יואב לנדמן הוא 345 מיליון דולר.

כאמור, אל כל אלה יצטרפו בקרוב יזמים ומשקיעים נוספים שנמצאים בדרך לוול סטריט. בין היתר, חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן, שעדיין לא דיווחה על השווי המבוקש בהנפקה, עשויה להפוך לאחת ההנפקות הישראליות הגדולות; המייסד והמנכ"ל תומר ויינגרטן מחזיק בכ-4% ממניותיה.

WalkMe, שפיתחה תוכנה שנועדה לפשט את השימוש בתוכנות ארגוניות מורכבות, צפויה להנפיק לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר; מייסדיה דן עדיקא ורפאל סווירי צפויים להחזיק לאחר ההנפקה במניות בשווי של מעל 60 מיליון דולר כל אחד.

40 מיליארד דולר מחכים למיזוג ל-SPAC

לצד ההנפקות הראשוניות, עשר חברות ישראליות ממתינות כיום להשלמת המיזוגים שלהן לחברות SPAC, בשווי מצטבר של למעלה מ-40 מיליארד דולר. חברות SPAC הן חברות שמגייסות כסף מבלי שיש להן פעילות, ובמטרה למצוא יעד לרכישה תוך פרק זמן מוגבל, או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים.

עם החברות הישראליות שמתמזגות ל-SPAC, ושהשלמת המיזוגים שלהן צפויה בשבועות הקרובים, נמנית איירון סורס, שפיתחה פלטפורמה למפתחי משחקים ואפליקציות וחברת המלצות התוכן טאבולה. איירון סורס מתמזגת לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר, ולאחר המיזוג יחזיק מייסד ומנכ"ל החברה, תומר בר-זאב, ב-5.7%-7.3% ממניות החברה; מייסדים נוספים - תמיר כרמי וארנון חריש - יחזיקו ב-2.1%-2.7% כל אחד. בטאבולה, המייסד והמנכ"ל אדם סינגולדה יחזיק ב-6%-6.6% ממניות החברה לאחר המיזוג, שמתבצע בשווי 2.6 מיליארד דולר.