גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן ששוק הרכב העולמי מתקשה להשתקם מהמגפה, בארץ שוברים שיאים

למרות נתוני המאקרו העגומים, הקורונה והזעזועים הפוליטיים והביטחוניים, שוק הרכב המקומי לועג לתחזיות וקובע רף חדש, הן במסירות והן בשוק החשמליות ● איך ישפיעו על השוק רפורמות המס שבדרך, והאם יימשך הקצב המסחרר של צמיחת פלח החשמליות

מכוניות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
מכוניות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

שוק הרכב הישראלי לימד אותנו בשנה החולפת שיעור חשוב בענווה. אחרי שחשבנו שאין מה שיכול עוד להפתיע אותנו, קרסו כל התחזיות המלומדות בזו אחר זו. למרות נתוני מאקרו קודרים עם גירעון דו-ספרתי בתוצר, שיעורי אבטלה גבוהים, עומסים תחבורתיים בלי נסבלים ולמרות שרוב שווקי הרכב במדינות המפותחות עדיין רחוקים מלחזור לנתוני המכירות של לפני הקורונה, שוק הרכב הישראלי שבר השנה את כל שיאי המכירות לחודשים ינואר-מאי.

עם למעלה מ-152 אלף מסירות וקצב ממוצע של כ-30 אלף יחידות בחודש מינואר עד מאי, השוק עשוי לעקוף כבר ביולי את סך המסירות של כל 2020 ולהותיר מאחור גם את 2019. חודש מאי לבדו, עם עשרה ימים של מתיחות וקרבות, רשם את אחד מנתוני המכירות החזקים ביותר שנרשמו אי-פעם בישראל בחודש זה.

הביקוש הישראלי: אדיש לטרנדים גלובליים

יש מי שמסביר את התופעה בסגירת פערי הצטיידות מהשנה שעברה, בעיקר בשוק הליסינג ש"איבד" ב-2020 כ-45 אלף רכישות. אחרים מסבירים זאת במוטיבציה מוגברת להקדמת רכישות רכב בשל החוסרים שצפויים באספקה לישראל במחצית השנייה עקב "משבר הצ'יפים" בתעשיית הרכב, או בעודף הכנסה פנויה של משקי הבית בשל עצירת הנסיעות לחו"ל.

אבל בשורה התחתונה המספרים של ינואר מלמדים יותר מכל על הקשיחות יוצאת הדופן של הביקוש לרכב פרטי בישראל, שכאילו מפגינה אדישות כלפי טרנדים גלובליים, השפעת המאקרו על המיקרו ואפילו כלפי חוסר יציבות ביטחוני. לפיכך בתחזית התקופתית שלנו על הצפוי בהמשך נאמץ גישה של אופטימיות מפוקחת.

ההכנסות ממיסוי על רכישת רכב ועל השימוש בו המשיכו להאיר השנה את אפלולית נתוני המאקרו. השוואה לתקופת הסגרים המקבילה של השנה שעברה לא תהיה אמינה אבל גם בהשוואה לנתוני 2019, שהייתה שנה לא רעה בגביית מיסוי רכב בישראל, מדובר בקפיצה מכובדת. על פי הדוח החודשי של משרד האוצר, ההכנסות ממסים עקיפים, שמיסוי הרכב והדלק מהווים חלק משמעותי מהן, רשמו במאי קפיצה של 9.1% ביחס למאי אשתקד. ההכנסות ממס יבוא, שמס קנייה על רכב תופס כשני שליש מהם, הסתכמו בכ-1.8 מיליארד שקל ואילו ההכנסות מבלו דלק הוסיפו עוד 1.5 מיליארד.

אבל עד כמה שנתוני הגבייה הללו מרשימים, בתמונה הכוללת הם משולים לניסיון למלא באר חרבה באמצעות כוס. על פי נתוני האוצר מתחילת 2021 נרשם גירעון מצטבר של כ-34.8 מיליארד שקל. אמנם מדובר בהאטה משמעותית בקצב העמקת הגירעון לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל הגירעון ביחס לתוצר עדיין עומד על כ-10.1% וסך הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים נושק ל-150 מיליארד שקל.

האוצר יצמצם הטבות ירוקות?

השאלה הגדולה היא מה תעשה הממשלה החדשה כדי למלא את הבאר הזו והאם היא תנסה לרתום את הביקוש הקשיח לרכב כדי להגדיל את שאיבת המס. נזכיר שבאוצר קיימות מזה זמן מה תוכניות מגירה למהלכים כאלה, שכוללות צעדים רוחביים כמו העלאת המע"מ וגם צעדים ממוקדים כמו מס נסועה, שיישומו יארך לפחות שנתיים, העלאת הבלו על הדלק והקטנת הטבות המס על כלי רכב "ירוקים" במסלול מואץ.

מנקודת המבט של האוצר, הנתונים בשטח תומכים במהלך לצמצום ההטבות הירוקות. המעבר המהיר של העולם לייצור כלי רכב "מחושמלים" ומופחתי פליטה ותקנות הפליטה המחמירות של אירופה "מכריחים" את השוק הישראלי לבצע מעבר מהיר לרכב ירוק, מורידים דרמטית את ממוצע הפליטה בשוק הרכב הפרטי ולמעשה מייתרים את "הנוסחה הירוקה" הנוכחית שעל פיה נקבעות הטבות המס.

די ברור שהקטנה או ביטול של הטבות המס הירוק, שמשמען העלאה של מס הקנייה הריאלי על דגמי רכב פופולריים רבים, לא תהיה מהלך אהוד, בלשון המעטה, אבל הוא כנראה בלתי נמנע. לפיכך לא נופתע אם בחודשים הקרובים יעבור כל מנגנון "הנוסחה הירוקה" שינוי יסודי כצעד ביניים עד לכינון "מס נסועה". אם זה יקרה, תהיה לכך השפעה משמעותית על היקף הרכישות והיבוא בחודשים הבאים.

החשמליות מגדילות את השוק

השנה הקדשנו לא מעט מילים ותחזיות לשוק הרכב החשמלי בישראל, אבל מדי חודש אנחנו נאלצים לחשב מסלול מחדש לאור הזינוק המרשים במכירות בפלח. אחרי שנים ארוכות שבהן הציבור הישראלי גילה אדישות כמעט מוחלטת כלפי הרכב החשמלי, נפרצו השנה הסכרים ועד לסוף השבוע השני של מאי נמסרו בישראל ללקוחות כ-2,940 מכוניות חשמליות, שהן יותר מסך המכירות המצטבר של הרכב החשמלי בישראל בכל העשור החולף.

החלוצה הייתה MG, שבשנתיים האחרונות "שכבה על הגדר" עבור השוק ויצרה את מאסת המכירות הראשונית. אבל את הזינוק המשמעותי הביאה טסלה שנכנסה בינואר לישראל. נכון לסוף השבוע שעבר טסלה מסרה השנה בישראל כ-1,587 כלי רכב שהם כ-54% מכלל המכירות בפלח החשמליות באותה התקופה. אבל צריך לקחת בחשבון, שלטסלה יש בישראל עוד כ-1,200 כלי רכב מכורים מראש, שרובם צפויים להימסר ללקוחות בשבועות הקרובים. לפיכך, אפשר להניח שהמחצית הראשונה של השנה תסתיים עם כ-5,000 מכירות של כלי רכב חשמליים מכל המותגים, או כמעט 3% מכלל השוק. עד סוף השנה הנתח עשוי לטפס ל-4%-5%.

3 שאלות על עתיד הרכב החשמלי

שינוי כה מהיר מעלה שאלות חיוניות להערכת התנהגות השוק במחצית השנייה של 2021 והלאה. השאלה הראשונה היא האם מדובר בגל ראשוני של "מסגלים מוקדמים" של רכב חשמלי, שעתיד לדעוך ככל שיידעך אפקט החדשנות? או שמא מדובר בתחילתו של טרנד שימשיך לצבור תאוצה? התשובה תלויה במידה רבה בצבר ההזמנות של טסלה לרבעון השלישי ואילך. אנחנו יודעים בינתיים על עוד משלוח משמעותי של רכבי טסלה, שצפוי לנחות לקראת ספטמבר, אבל החברה כמנהגה שומרת את הקלפים עמוק בכיס.

השאלה השנייה, שקשורה ישירות לראשונה, היא מה היקף הביקוש המיידי לרכב החשמלי שקיים בשוק הציים, שאחראי מדי שנה לכשליש מרכישת הרכב החדש בישראל. משיחות עם מנהלי ציים בשבועות האחרונים ניתן, להעריך שקיים כיום בקרב חברות ביקוש לאלפי יחידות, כולל חברות שמעוניינות להעביר את כל צי הרכב שלהם לחשמל. כרגע היבואנים (בעיקר טסלה) וחברות הליסינג, לא רוצים או לא יכולים לספק את הביקוש הזה. עוד מגמה שמסתמנת בשוק, בינתיים בהיקף ראשוני, היא "נטישת" רכבי ליסינג קיימים לטובת רכישת רכב חשמלי בבעלות פרטית מכיוון שהבעלות על רכב חשמלי מייתרת במידה רבה את הטבת "הדלק חינם", שהיא אחת המוטיבציות המרכזיות לקבלת רכב ליסינג צמוד.

הביקוש המוסדי לא ינותב בהכרח אל טסלה מכיוון שברבעון השלישי ייכנסו לשוק מתמודדים חזקים נוספים, כמו למשל איוניק החשמלית של יונדאי, כך שהביקוש של ציי הרכב יקבל מענה. נציין, שחלון האספקה של רכב חדש, חשמלי או אחר, לחברות הליסינג די צר, מכיוון שרכישות הרכב המוסדיות ברבעון האחרון של השנה הן מזעריות. לפיכך עיתוי פריצת הדרך של אספקת חשמליות לציים תלוי בזמינות ההיצע.

השאלה השלישית שמעסיקה את הענף היא "על חשבון מי תבוא פריצת הדרך של החשמליות". בינתיים נראה שהרכב החשמלי לא בא במקום רכישות אחרות, אלא נוסף לרכבי הבנזין הקיימים במשקי הבית, כרכב שני או שלישי של לקוחות מבוססים. אפשר להגיע למסקנה הזו גם מכך שפלח רכבי הפלאג-אין, שהיא אולי "הקורבן" הראשון והמתבקש של כניסת החשמליות, לא התכווץ אלא התרחב עם כ-5,500 מסירות עד סוף השבוע שעבר. במילים אחרות, לפחות בשלב הראשון, המכוניות החשמליות תורמות להגדלת כלל השוק. כמה זמן זה יימשך? קשה למצוא מישהו שמוכן להמר.

עוד כתבות

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד Riskified / צילום: עדי אורני

עושר דמיוני: צמד יזמי ריסקיפייד מחזיקים לאחר ההנפקה מניות בשווי של כ-2 מיליארד שקל

ריסקיפייד, המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, הונפקה בניו יורק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר ● המנכ"ל עידו גל: "לפני ההנפקה היו לנו דיונים כמו כמה להקצות לאיזה משקיע, וגם מהסוג של האם ללבוש לטקס בבורסה חולצה מכופתרת או טישרט עם לוגו של החברה" ● המניה מזנקת בכ-30%

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

מפץ במערכת הפיננסית? באוצר מבקשים לבחון את מבנה הפיקוח מחדש

במסגרת הטיוטה האחרונה של חוק ההסדרים שהועברה לממשלה, מבקש שר האוצר להקים וועדה לבחינת מודל הפיקוח על השוק הפיננסי בישראל ● באוצר מסבירים כי לאורך השנים, מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל התבסס בעיקרו על המודל הענפי, אולם המודל הזה בעולם נזנח מאז שנות השמונים

אייל עופר / צילום: רורי לינדזי

דיווח: ספינה בניהול ישראלי הותקפה במפרץ עומאן

חברת הספנות שבבעלותו של אייל עופר אישרה כי הספינה שהותקפה מנוהלת על ידם, אך הוסיפה כי מדובר בספינה בבעלות יפנית ● בחודשים האחרונים מתרחבות ההיתקלויות הימיות באזור המיוחסות למאבק בין ישראל לאיראן

שוטרים אוכפים את הגבלות הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

קיבלתם "קנס קורונה"? אולי מגיע לכם החזר. כך תקבלו אותו

רשות האכיפה והגבייה תחזיר תשלומי קנסות קורונה שהוטלו על יציאה למרחב הציבורי בתחילת אוקוטובר 2020 בעקבות פסקת בג"ץ ● לפי הרשות, מדובר בכ-18 אלף אזרחים שזכאים להחזר

התחדשות עירונית בדבורה הנביאה 3, רמת השרון / הדמיה: איוולב מדיה

"הצלחנו בזמן הקצר להיכנס למכסות הקיימות בעיר לפרויקטי תמ"א 38"

הדיירים ברחוב דבורה הנביאה 3 ברמת השרון יקבלו דירה חדשה גדולה יותר ב-35 מ"ר מדירתם הישנה, וגבוהה יותר בשלוש קומות

הנשיא הרצוג ורעייתו מתחסנים / צילום: חיים צח לע"מ

נשיא המדינה פתח את מבצע החיסון השלישי: "צעד חשוב מאוד למען הסולידריות החברתית"

בטרם החיסון בירך הנשיא את ראש הממשלה ושריו על ההחלטה: "החיסון הוא הושטת יד לאחר ולאחרת שאכפת לנו מהם" ● ראש הממשלה בנט: "אנחנו יוצאים למבצע החיסונים כדי לשמור על המבוגרים במדינת ישראל"

אל"מ גיל פנחס / צילום: דובר צה"ל

ד"ר גיל פנחס מונה לתפקיד ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון והיועץ הכספי לרמטכ"ל

פנחס הועלה היום לדרגת תת-אלוף ונכנס רשמית לתפקיד ● הוא מחליף בתפקיד את תת-אלוף אריאלה קנול לזרוביץ', אשר כיהנה בתפקיד היועצת הכספית לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון במהלך ארבע השנים האחרונות

עובדי חיפה כימיקלים הקימו מאהל מחאה ומתבצרים במפעל / צילום: דוברות ההסתדרות

איומים, פיטורים ואבטלה של שנים: האנשים שנחנקו תחת סחבת בתי המשפט

לא בריונות ההנהלה שברה את עובדי חיפה כימיקלים דרום, בשעה שנאבקו כדי להתאגד, וגם לא הלחצים שהופעלו על המפגינים ומשפחותיהם; האיטיות בה הסתובבו גלגלי הצדק היא ששחקה אותם ● אין לנו יותר זמן לחכות שמישהו ידפוק על השעון המקולקל של מערכת המשפט

ארוכה הדרך לעשיית צדק בישראל / איור: גיל ג'יבלי

טוחנות, טוחנות ושוב טוחנות: לא תאמינו עד כמה ארוכה הדרך למשפט צדק בישראל

הליך עשיית הצדק מורכב משרשרת ארוכה, והתוצאה היא אלפי תיקים ששוכבים בביהמ"ש כבר למעלה מ-3 שנים ● גלובס בוחן באמצעות מומחים את שרשראות הצדק, הבעיות והמחירים בכל אחת מהן - מחקירת המשטרה, דרך הפרקליטות ועד לניהול ההליך בביהמ"ש ● פרויקט מיוחד

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת קבינט קורונה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בנט הודיע על תחילת מבצע החיסון השלישי: "המדיניות שלנו היא להימנע מסגרים ככל האפשר"

ראש הממשלה הודיע הערב על תחילת המבצע - לחסן את האוכלוסיה המבוגרת בישראל בחיסון השלישי ● "כבר ביום ראשון הקרוב יאפשרו קופות החולים ובתי האבות להתחסן" ● נחמן אש: "אנחנו הראשונים בעולם שנתקלים בעלייה בתחלואה על רקע דעיכת יעילות החיסונים"

עשרות יוצרים ואנשי תעשיית הטלויזיה הפגינו מול משרד התקשורת / צילום: שח"ם ארגון השחקנים

עשרות יוצרים הפגינו מול משרד התקשורת נגד המלצות ועדת פולקמן

לדברי המפגינים, "אין הבדל בין הוט, סלקום ונטפליקס. כולן חייבות להשקיע ביצירה מקורית; שליש מתעשיית היצירה המקורית בישראל יימחק אם יאומצו המסקנות הללו"

גם אברי גלעד נכנס ליזמות / צילום: גל חרמוני

מפורסמים ומשקיעים: גם אברי גלעד נכנס ליזמות

גלעד ייקח חלק בסטארט-אפ החינוכי DAATA המפתח את פלטפורמת הלימוד Brain Station, וישמש כחבר בוועדה המייעצת של החברה. גלעד אף רכש מניות של החברה ● וגם: משרד התיירות מחפש סמנכ"ל/ית שיווק ● אירועים ומינויים   

המכ"ם שנמכר בעסקה / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית חתמה על חוזה עם צבא גרמניה בהיקף 200 מיליון אירו

חברת הנסולדט והתעשייה האווירית חתמו על חוזה עם חיל האוויר של צבא גרמניה לאספקת מערכות מכ"ם ● העסקה משקפת את הכניסה החזקה של מפעל אלתא של התעשייה האווירית לשוק האירופי

הפגנות חקלאים ברחבי הארץ

מחירי הפירות והירקות בישראל במגמת עלייה. וזו הסיבה

הפירות והירקות בארץ התייקרו ביותר מפי שניים מהממוצע ב-OECD ● אבל הקמעונאים, הסיטונאים וגם החקלאים לא קובעים מחירים מופקעים על חשבון הצרכן הישראלי ● אז למה בכל זאת הענבים בארץ יקרים מבפינלנד? שוב, התשובה היא חסמי הייבוא

וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

נעילה חיובית בוול סטריט; ריסקיפייד זינקה בכ-24% ביום המסחר הראשון

המסחר באירופה ננעל בעליות ● משרד העבודה האמריקאי פרסם את נתוני המאקרו לרבעון השני - ומהם עולה כי קצב הצמיחה השנתי חזר לרמה של 6.5% ● רובינהוד נסחרת לראשונה בנאסד"ק ● עונת הדוחות: היום יפורסמו תוצאות אמזון

תור נוסעים בשדה התעופה נתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בריטניה וטורקיה נכנסות לרשימה האסורה לטיסה. מי עוד על הכוונת?

בדיון בוועדת החוקה שנערך היום אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס: "הרבה מדינות אמורות להיכנס לרשימה האדומה בשבוע הבא" ● לקראת הדיון הוצגו נתונים בנוגע לרשימת המדינות האדומות: מאז מאי הוגשו לוועדת חריגים כ-30 אלף בקשות לטוס למדינות ה"אסורות"; כ-25% מהם אושרו

תחנת דלק. עלייה של 18 אגורות במחיר / צילום: עינת לברון

לא עוצרים: מחירי הדלק עולים בפעם התשיעית ברציפות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי עולה ב-5 אגורות לשיא של שנתיים

האונייה MSC SHEILA שעגנה אתמול בנמל הפרטי באשדוד / צילום: MSC

1,000 מכולות: זו האונייה שעושה היסטוריה בנמל הפרטי החדש באשדוד

האונייה MSC SHEILA, שעגנה אתמול בנמל הפרטי באשדוד, היא הראשונה לבצע פעולות טעינה בנמל החדש שמועד פתיחתו הרשמי טרם נקבע ● האונייה, שמצוידת במנופים עצמאיים, תפנה 1,000 מכולות ריקות לטורקיה

מרצדס EQA / צילום: יח"צ

תעשיית הרכב הגרמנית משיבה לטסלה מלחמה

התשובה של מרצדס לבליץ של טסלה הוא רכב קרוס-אובר חשמלי משפחתי עם עיצוב נאה, תא נוסעים איכותי, אבזור יוקרתי ויחס מתון של טווח/ביצועים ● כל זה בתמחור אגרסיבי במונחים של מרצדס

החשמלית החדשה "איוניק 5". מענה אסטרטגי לכיבוש של "טסלה" - השבוע בעולם הרכב / צילום: יח"צ

ההשקות החדשות של יונדאי והדגמים שתמצאו רק אצל היבואנים הקטנים

יבואנית יונדאי, כלמוביל, השיקה את החשמלית החדשה "איוניק 5", ובמקביל את הגרסה החשמלית לגמרי של הג'יפון קונה ● בערוץ היבוא העקיף נחתו בישראל גם מספר מכוניות פורד חשמליות מדגם "MUSTANG E MACH" ● השבוע בעולם הרכב