איך לנצל את ההפסדים מהקורונה כדי להקטין תשלום מס?

פתיחת המשק מחדש בחודשים האחרונים גרמה לעסקים רבים להתאושש ולצמוח • אלא שרבים מהם סוחבים הפסדים משנת הקורונה • חוקי המס בישראל מאפשרים קיזוז של הפסדי עבר עם הרווחים החדשים - כך תוכלו לעשות זאת

תשלום מסים / צילום: Shutterstock
תשלום מסים / צילום: Shutterstock

שנת הקורונה הביאה הפסדים לעסקים רבים, ועם פתיחת המשק בחודשים האחרונים רבים מהם חווים התאוששות ואף צמיחה. אך האם מי שהפסיד צריך לקבל את ההפסדים ולהמשיך הלאה? התשובה היא לא בהכרח.

אפשר "להשתמש" בהפסדי הקורונה כדי להמעיט בתשלומי המס מהרווחים השנה. איך עושים זאת? עו"ד רני שורץ, מומחה למיסוי ושותף במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', מסביר.

מה זה "הפסד מועבר"?
את הפטנט המכונה "הפסד מועבר" - המאפשר העברת הפסדים משנה לשנה - לא המציאו בעקבות הקורונה. הוא קיים בחוקי המס מזה שנים.

מה בדיוק קובע החוק?
"באופן עקרוני ניתן 'לגלגל' הפסד משנה לשנה, עד לשנה שבה ההפסד נפגש עם רווח. פקודת מס הכנסה מאפשרת לקזז מהרווח את ההפסד שגולגל משנים קודמו, על-מנת שהמס שישולם יהיה רק על רווח אמיתי שנוצר. אלא שכדי שהמפגש הזה יהיה מוצלח ויאפשר קיזוז של ההפסד המועבר משנים קודמות כנגד הרווח, יש להיערך לכך מראש", מסביר עו"ד שורץ.

עו"ד רני שורץ, מומחה למיסוי / צילום: תומר יעקובסון
 עו"ד רני שורץ, מומחה למיסוי / צילום: תומר יעקובסון

איך לסווג את ההפסדים כדי שיוכרו כהוצאה שמתקזזת?
ניתן להשתמש בהפסדים שנוצרו בשנת 2020 (בעיקר בגלל הקורונה, אך לא רק) כדי להקטין את חבות המס בשנת 2021, על-ידי קיזוז ההפסד המועבר משנת 2020.

שורץ מסביר כי "כדי שניתן יהיה לעשות זאת, חשוב להבין את ההגדרה של כל רווח וכל הפסד. יש לחלק את ההפסדים שנוצרו להפסדים הוניים ולהפסדים עסקיים.

"הכלל הוא שאפשר לקזז הפסד עסקי משנה קודמת כנגד הכנסה עסקית בשנה זו. אבל אם מדובר בהפסד הוני, אפשר יהיה לקזז אותו רק כנגד רווח הון. לכן ישנה חשיבות גדולה באופן שבו מסווגים את ההפסד בדוחות לשנת 2020 שמוגשים בימים אלה.

"הכנסה/הפסד מעסק - הכנסה/הפסד כתוצאה מפעילות העסק, למשל מכירת מוצרים ושירותים. רווח/הפסד הון - רווח או הפסד כתוצאה מעליית או ירידת ערך של נכס שבבעלות העסק".

אילו שגיאות יכולות למנוע הכרה בהפסד, ומה צריך לעשות כדי שזה לא יקרה?
בחוקי המס לטעויות קטנות עלולות להיות השפעות כלכליות משמעותיות, ולכן גם בנושא קיזוז הפסדים כדאי להכיר את עקרונות הייסוד שימנעו מכם טעויות.

לדברי שורץ, "לקיזוז הפסד מועבר יש מספר עקרונות, שבבסיסם העיקרון המכונה 'שיטת הסלים' שנועד לקשור בין מקור ההפסד למקור הרווח. כך למשל הפסד שמקורו בחו"ל יקוזז תחילה כנגד רווח שמקורו בחו"ל או למשל הפסד מהשכרת בניין ניתן לקזז כנגד הכנסה מאותו בנין בשנים הבאות".

שורץ מסביר עוד כי "ישנם מקרים בהם הפסד יכול להיכנס ליותר מסל אחד, ולכן כדאי למשל לבחון האם הפסד מבניין יכול גם להיחשב כהפסד מעסק. סיווג כזה יאפשר גמישות רבה יותר במועד הקיזוז".

האם גם "חובות אבודים" ומימוש הפסדי ערבויות ניתנים לקיזוז?
שורץ: "כאשר אדם החליט להיות ערב לחוב של מישהו אחר, ולצערו הרב, הערבות מומשה, הנזק יוקל במעט מאחר שמימוש הערבות מהווה הפסד שנוצר לערב, הפסד בו הוא יכול לעשות שימוש כנגד החבות שלו במס מפעילות אחרת".

יש חריגים לכללי קיזוז ההפסדים?
לכל כלל יש חריג, וכך גם לכללים בנוגע לקיזוז הפסדים. בין 'תאונות המס' שעלולות לקרות בשל החריגים לכלל, כדאי לשים לב לאלה שקשורות להכנסה משכירות או בהפסדים מחו"ל.

שורץ: "חריג מסוים ניתן למצוא באפשרות לקזז הפסד עסקי מועבר כנגד 'רווח הון בעסק', שהוא רווח ממכירת נכס שהוא חלק אינטגרלי מייצור ההכנסה בעסק. אחד המקרים שיש לתת אליהם את הדעת הוא כאשר מוכרים נדל"ן ברווח ומשלמים מס שבח, כנגד מס השבח שנוצר אפשר לקזז הפסד הוני מועבר משנים קודמות. כדי שניתן יהיה לקזז מהשבח הפסד עסקי מועבר, צריך לסווג את הרווח ממכירת הנכס כ'רווח הון בעסק'".

אז מה כדאי לעשות כעת?
אם אתם עונים להגדרה העגומה של אלה שספגו הפסדים בשנת 2020, שורץ ממליץ "לשקול מימוש הפסדים, כדי לנצל הפסד מועבר; לבדוק עם יועץ מס אפשרות לסווג הפסד כהפסד עסקי ולא הוני כאשר זה מתאפשר, דבר שמגביר גמישות כאשר מדובר בהפסד מועבר; בתי המשפט נוטים היום לגישה כלכלית, ולכן כאשר לאדם יש הפסד ולאחר מכן רווח, יש מקום לנסות ולמצות את כל האפשרויות לתכנון מס מיטבי שיביא לתוצאה כלכלית".