עו"ד בן-צור: עריכת ראיון כדי לרצות את המרואיין לא הייתה אירוע חריג בוואלה

בביהמ"ש המחוזי בירושלים נמשכת היום עדותו של עד התביעה אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, במסגרת משפט נתניהו • עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו שחקר את ישועה, ניסה להראות שעריכה מחודשת של ראיון כדי לרצות את המרואיין לא הייתה אירוע חריג במערכת וואלה דווקא לנתניהו כחלק מיחסי שוחד

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

13:30 

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (ב') עדותו של עד התביעה אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, במסגרת משפט האלפים. ישועה ניצב בפעם ה-24 על דוכן העדים.

סנגורו של נתניהו, עו״ד בעז בן-צור, ממשיך להקשות על תזת ההיענות החריגה לדרישות נתניהו. הוא התייחס לכותרת שעלתה יום לפני הבחירות לכנסת ה-20 במרץ 2015. באתר וואלה עלתה כתבה שכותרתה "נתניהו שוב מתבלבל: בניתי את הר חומה ב-1977".

סעיף 110 לנספח כתב האישום קובע: "דרישה לשינוי כתבה הנוגעת לכך שהנאשם נתניהו התבלבל בדברים שאמר בראיון. הנאשם נתניהו היה מעורב בדרישה. הדרישה הועברה באמצעות ניר חפץ לנאשם שאול אלוביץ' ולאילן ישועה. הדרישה טופלה במעורבות הנאשם אלוביץ'. הדרישה נענתה". 

עו"ד בן-צור תקף את מנכ"ל וואלה לשעבר ישועה: "כשאתם מעלים כתבה יום לפני הבחירות על כך שנתניהו טעה ואמר בטעות 1977 במקום 1997, למרות שהוא תיקן את עצמו תוך כדי המשפט - המטרה היא לפגוע. נכון?"

ישועה: "לא חושב. אולי".

בן-צור: "כתוב בכותרת 'שוב מתבלבל'. מה הכוונה 'שוב'?"

ישועה: "לא יודע".

עו"ד בן-צור הציג את המגמתיות באופן הסיקור של נתניהו באתר וואלה, בהשוואה לסיקור של יריבו דאז, יו"ר המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג. כזכור, השניים קיימו עימות סמוך ליום הבחירות בערוץ 2, במהלכו אמר הרצוג בטעות: "אני אשמור על נתניהו מאוחדת". ציטוט זה הפך לוויראלי ולכותרת במספר כלי תקשורת, אולם באתר וואלה הוא לא זכה לכותרת. בן-צור הציג כי לא רק שדבריו של הרצוג לא זכו לכותרת, אלא שאתר וואלה תיקן את הציטוט של הרצוג, וכך נכתבו הדברים: "אני אשמור על ירושלים מאוחדת, מלוכדת בריבונות ישראל".

12:30

סנגורו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, עו''ד בעז בן-צור, חוקר את ישועה אודות הראיון שהעניק נתניהו לדב גילהר, שעבד אז באתר וואלה, סמוך לבחירות לכנסת ה-20, במרץ 2015.

מדובר באירוע שמוזכר שלוש פעמים בנספח כתב האישום המפרט את הטיות הסיקור לטענת הפרקליטות. הראיון של נתניהו למערכת וואלה העסיק מאוד את יועץ התקשורת של נתניהו דאז, ניר חפץ, ואת משפחת אלוביץ' ובכירי אתר וואלה במשך מספר ימים.

בנספח כתב האישום נכתב: "דרישה לעכב פרסום שנתן הנאשם נתניהו ודרישה לעריכת הראיון טרם פרסומו באתר. הנאשם נתניהו היה מעורב בדרישה... הדרישה נענתה".

עוד נכתב בנספח: "דרישה לשינוי כותרת ראיון עם הנאשם נתניהו. הנאשם נתניהו היה מעורב בדרישה... הדרישה נענתה".

עוד נכתב: "דרישה לערוך קטעים מראיון של הנאשם נתניהו. הנאשם נתניהו היה מעורב בדרישה... הדרישה נענתה".

עו"ד בן-צור ביקש להפריך את הטענה כי מדובר בהטיית סיקור לטובת נתניהו, וטען כי מדובר בדיוק להפך.

ניר חפץ, יועץ התקשורת של נתניהו לשעבר, העיד במשטרה לאחר שחתם על הסכם עד המדינה כי "עוד לפני קיום הראיון, נתניהו הביע הסתייגות לכך שדב (גילהר) יהיה זה שיראיין אותו... ואולם אילן ישועה ואבי אלקלעי (עורך וואלה דאז) הרגיעו אותי והבטיחו שני דברים: אחת - שדב גילהר יהיה הוגן ומאוזן ולא ייצור אווירת שאלות של אנטי; ושתיים, שזה הכי חשוב, וזה היה התנאי לכל כלי התקשורת שדב גילהר לא יתפרץ לדבריו של ביבי וייתן לו לסיים את התשובה כל פעם. זה היה ממש תנאי, ייהרג ובל-יעבור שביבי בכל מקרה... שייתנו לו לסיים את דבריו ולא יתפרצו באמצע, ואת התנאי הזה העלינו גם בפני חדשות 2".

חפץ טען כי הסיכום הזה הופר לגבי שני תנאיו. לטענתו, גילהר גם שאל שאלות אנטי וגם התפרץ שוב ושוב לדבריו של נתניהו.

חפץ העיד כי "אני יצאתי לפטיו וניהלתי שיחות זועמות עם אבי אלקלעי ועם אילן ישועה, ואולי גם עם שאול (אלוביץ', א " ג)... ושיחות מאוד כעוסות שאיך זה יכול להיות שהם הפרו את הכללים ואת ההסכמות המוקדמות של הראיון, ושהם גם דפקו אותי, שגם לקחתי אחריות על הדבר הזה בפניו (בפני נתניהו, א " ג), ולא עושים דבר כזה, ביחסים שבנינו".

ישועה אישר היום בעדותו כי שאלותיו של גילהר היו מקניטות. לדבריו, הוא הכיר את הסיכומים רק בדיעבד.

עו"ד בן-צור אמר כי נתניהו הציע פשוט לערוך את הראיון מחדש, אולם העורך אלקלעי סירב ואמר שפשוט יערכו את הראיון כך שיוצאו החוצה הקטעים הבעייתיים.

עו"ד בן-צור הראה כי המדיניות של עריכה מחודשת של הראיון כדי לרצות את המרואיין לא היה אירוע חריג ומיוחד במערכת וואלה דווקא כלפי נתניהו.

הראיה שהביא בן-צור הפליגה עד לפרמיירה של נטלי פורטמן בירושלים בשנת 2015.

ישועה שלח הודעת וואטסאפ לעורך וואלה דאז אבי אלקלעי עם הודעה שקיבל מהמפיק משה אדרי. " אילן ידידי היקר. אני בפרמיירה של נטלי פורטמן בירושלים. עיתונאי שלך, שקיבל ראיון 1:1, שאל שאלות בעייתיות ולא מוכן לבטל אותן. מה עושים? לידיעתך הוא רצה התייחסות לביקורת רעה מאוד של אורי קליין, כתב 'הארץ'. זה לא מקובל, אני מושקע בסרט הזה מיליוני שקלים".

ישועה הוסיף וכתב לאלקלעי: "רוצה לעזור לו, כי אנחנו על סף חתימת עסקת סרטים פורצת דרך, וזה עלול לפוצץ את זה".

העורך אלקלעי השיב: "או.קיי, אני מערב את אודי (הירש, לשעבר המשנה לעורך וואלה, א"ג), כי הוא מאוד מעורב בתרבות".

מטרתו של עו"ד בן-צור היא להראות שהעריכה של הראיון כדי לרצות את המרואיין לא הייתה אירוע חריג דווקא לנתניהו כחלק מיחסי שוחד, אלא זה קרה אפילו בראיון איזוטרי עם נטלי פורטמן, למרות שלא היה סיכום מוקדם אלא סתם אינטרס כלכלי של אתר וואלה מול המפיק משה אדרי.

  *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.