גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנחנו נותנים את המידע, והרשתות מרוויחות. פעמיים

ביג לא לא מוכרת אונליין כמו רוב המתחרות, וטיב טעם לא פותחת סניפים בירושלים כדי לא להתריס ● המידע שאנחנו הצרכנים מספקים למרכזי הקניות ולרשתות השיווק הוא כוח, שהופך גורם מכריע ביצירת ההכנסות ● הצד הפסיכולוגי של דוחות הרשתות ברבעון הראשון של השנה

כרטיס אשראי. עוזר לאסוף מידע על הרגלי הקניות שלנו / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי. עוזר לאסוף מידע על הרגלי הקניות שלנו / צילום: שאטרסטוק

מחקרים בינלאומיים מראים כי התנגדות המכירות הנפוצה ביותר היא "לא בשבילי". יותר מ"יקר לי" (ההתנגדות השנייה הכי נפוצה) ויותר מ"לא עכשיו" (השלישית).

נניח לרגע שאתם בצד המוכר, ולא הקונה. אחת האסטרטגיות לטיפול בהתנגדות הזו היא שימוש במידע שהלקוח עצמו אמר לכם. חלק חשוב משיחת מכירה טובה הוא לדובב את הלקוח בתחילת השיחה, לשאול אותו שאלות פתוחות, להפוך מידע מקוטע שהלקוח אומר למידע איכותי מבחינתכם, ולזהות את הצרכים, הבעיות והכאבים הספציפיים שלו, שאתם, המוצר או השירות שלכם מהווים את הפתרון עבורו.

רק אז אפשר להסביר על המוצר או השירות שלכם, באופן שמותאם לאותו הלקוח. אם הלקוח אומר לכם מאוחר יותר ש"זה לא בשבילו", זה הזמן להזכיר לו דברים שהוא עצמו אמר, שמוכיחים שזה כן בשבילו.

נניח שאני מטפל זוגי ומשוחח עם לקוח פוטנציאלי. כדי שהשיחה תצליח ותיסגר עסקה, מאוד חשוב שהלקוח עצמו יתאר בפירוט את הבעיות הספציפיות שלו עם בת הזוג שלו. אם אני אומר לו בתחילת השיחה "אתה נשוי 20 שנים? אתה בטח סובל משחיקה, אין כבר ריגושים בקשר, אתם בטח כבר לא יוצאים ביחד לדייטים" וכו'" - הלקוח מיד יתנגד, גם אם תיארתי את המצב שלו בצורה מדויקת.

לעומת זאת, אם הלקוח עצמו ישתף בבעיות ובצרכים שלו, אוכל "להשתמש" במידע הזה כדי להראות לו שאכן יש בקשר בעיה שמצריכה פתרון, והוא משלם מחיר ביומיום בכל רגע שהוא לא מטפל בקשר. רוב הלקוחות לא נפתחים בקלות בשיחות מכירה, ולכן צריך לדובב אותם כדי שיספרו בצורה מפורטת את מה שבאמת מפריע להם.

תעודת זהות צרכנית

איך רשתות השיווק "מדובבות" אותנו? על-ידי סקרי צרכנים שהן מבצעות באופן קבוע, על-ידי שאלונים ומשובים שאנחנו נדרשים למלא בסניפים ובאינטרנט בעקבות הרכישה ועל-ידי איסוף מידע עקבי על הרגלי הקנייה של כל אחד מאיתנו (בין השאר באמצעות כרטיסי האשראי).

בישראל הקורונה כבר מאחורינו, אבל רשתות המזון - ביג, טיב טעם, רמי לוי, שופרסל ואחרות - המשיכו להציג ברבעון הראשון של 2021 גידול בהכנסות ורווחי שיא, כאילו לא יצאנו עדיין מהסגרים ומתחושת המצור. כבר אי-אפשר רק להגיד "זה בגלל הקורונה", וצריך גם להסתכל על הקמפיינים המוצלחים שהרשתות עושות, על סקרי השוק והשימוש במידע שאנחנו הצרכנים נותנים להן, ובעיקר - על ההבנה ההולכת וגדלה, שהתחדדה בתקופת הקורונה, של מי קהלי היעד שלהן ומה הם באמת צריכים ורוצים.

בשוק תחרותי ומגוון כמו שוק המזון, ובאווירה ציבורית שתמיד מאשימה את רשתות המזון בהתייקרויות מחירים ובשירות לקוי, לא מובן מאליו להציג גידול מתמיד בהכנסות וברווחים, גם בעידן הפוסט-קורונה - ולשכנע את הלקוחות שהרשת מתאימה להם, ושהסניפים שלה הם המקום להוציא בו את הכסף.

בשנת 2013, אב ממינסוטה שבארה"ב מצא בתיבת הדואר שלו קופונים למוצרי תינוקות שנשלחו לבת שלו. זה די הפריע לו, מהסיבה הפשוטה שהבת שלו בת 15.5 ולומדת בתיכון. הוא ניגש לסניף המקומי של הרשת ששלחה את הקופונים, ונזף נמרצות במנהל. כעבור כמה ימים התברר לו כי  הבת התיכוניסטית שלו אכן בהריון.

איך הסופרמרקט המקומי ידע על ההריון של הבת לפני ההורים שלה? כי אותה רשת מרכולים הנפיקה ללקוחות שלה כרטיסי מועדון וכרטיסי אשראי, והשתמשה בכרטיסים האלה כדי לאסוף כמויות עצומות של מידע על הרגלי הקנייה של כל לקוח, כדי לייצר עבורו תעודת זהות אישית. אחר-כך היא השתמשה בניתוח ההרגלים האלו כדי ליצור אצל הלקוחות הרגלים חדשים ולגרום להם לקנות יותר. כל התהליך הזה נעשה באופן כמעט אוטומטי, על-ידי תוכנות מחשב.

במקרה של הבת התיכוניסטית, למשל, הרשת זיהתה בקניות שלה מוצרים מסוימים שמאפיינים נשים בתחילת ההריון (תוספי תזונה, קרם לחות ללא ריח וכו'). כיוון שהורים לעתיד והורים צעירים נוטים להוציא הרבה יותר כסף מהלקוח הממוצע, הרשת מיהרה לשלוח לה קופונים של נשים בהריון, לפני שהרשתות האחרות יעשו זאת.

מינימום טעויות

רשתות המזון בישראל לא המציאו כלום, אבל בהחלט שכללו את השיטה. כרטיסי המועדון וכרטיסי האשראי שלהן נועדו לדעת מהם הרגלי הקנייה שלנו, ולהתאים לנו אישית את ההצעות הבאות שיישלחו אלינו.

המידע מאפשר להן להתאים לכל לקוח את המוצרים הספציפיים שלו, ולמכור לנו מה שאנחנו הכי רוצים וצריכים - מה שגורם לנו להאמין ש"זה כן בשבילנו". המידע גם מאפשר להן לבצע מינימום טעויות בשיווק לקהלים פחות רלוונטיים.

ביג לא עברה לשיווק באונליין כמו רוב המתחרות, טיב טעם לא פותחת סניפים בירושלים כדי לא להתריס. מידע הוא כוח, ובתחום המזון הוא גורם מכריע בשיווק וביצירת ההכנסות.

הכותב הוא מומחה בינלאומי לשכנוע, שיווק, מכירות, העברת מסרים ומשא-ומתן

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין