גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמלית החדשה של ב.מ.וו יוקרתית, אבל נוסעת רחוק וירוק

ב.מ.וו IX3 לא מציעה ריגושים, אבל מצליחה לשמור על תחושת היוקרה של אחיותיה מונעות הבנזין, בשילוב הנעה ידידותית לסביבה

ב.מ.וו IX3 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו IX3 / צילום: יח"צ

כניסתה של טסלה לישראל בינואר השנה תפסה את ענף הרכב הישראלי בלתי מוכן. טסלה נכנסה לשוק כשהיא נשענת על עוצמת מותג, שנבנתה בעיקר בעולם המקוון, עם אפס השקעה בפרסום מסורתי, בלי אולם תצוגה פיזי ועם היערכות שירות ולוגיסטיקה מקומית שנראית כמו אלתור תוך כדי תנועה. למרות זאת תוך חודשים בודדים היא מכרה כאן לפחות 3000 כלי רכב בטווח המחיר של רכבי מנהלים ויותר ממחציתם כבר עלו על הכביש. את המכירות הללו היא הצליחה לשאוב גם מהפלחים הנמוכים של השוק, כולל לקוחות שלקחו מימון של כמעט 100% כדי לרכוש אותה, וגם מלקוחות רכבי הפרמיום.

אבל לתעשיית הרכב הבין-לאומית היו שלוש שנים להפיק לקחים, להעתיק, לשכלל ולתכנן מתקפת נגד וכיום מתקרבת אל חופי ישראל ארמדה של דגמים חשמליים מתקדמים, שחלקם פונים ישירות לפלח של טסלה 3 ואילו אחרים מכסים נישות, שלחברה האמריקאית אין מספיק משאבים לתת להן מענה, מלמעלה ולמטה.

אחד מהם הוא ה-IX3 החדש של ב.מ.וו, שפונה לפלח הפרמיום SUV מקבוצה D/E, שבו לטסלה אין נוכחות בינתיים. המכונית מגיעה אלינו ממפעל חדש ואוטומטי של ב.מ.וו בסין, מצוידת במערכת הנעה, אלקטרוניקה, תוכנה וניהול סוללות מפיתוח עצמי של ב.מ.וו ותומכת בעדכוני תוכנה אלחוטיים עתידיים. נשמע מוכר?

 

מערך פיקוד ידידותי

חיצונית ה-IX3 מבוסס באופן הדוק על ה-X3 וכמעט זהה לו בממדיו. הבדלים החזותיים היחידים כוללים חישוקי "פרח" ייחודיים ובולטים למרחוק במידה 20 אינץ', כמה פסי עיטור כחולים וגריל "חסום". אבל למרות הפריטים, שכמותם אפשר להשיג בחנויות אפטר-מרקט. הרכב שומר על האסתטיקה השרירית-מאוזנת של סדרת ה- X, והוא מזוהה מיידית ברחוב הישראלי עם "כסף גדול".

גם תא הנוסעים מבוסס באופן הדוק על ה-X3 דור האחרון וזה בהחלט יתרון. עמדת הפיקוד מציבה מול הנהג את לוח המחוונים הדיגיטלי המוכר של ב.מ.וו ולצידו מסך מגע גדול ועתיר תפריטים. אבל בניגוד לקונספט הנדסת האנוש של טסלה, שמרכז את כל התפעול במסך ענק בנוסח "תסתגל או תישאר מאחור", מערך הפיקוד של ה-IX3 ידידותי גם לנהגים פחות "טכנולוגיים" שלא גדלו עם אייפון ביד, וכולל כמות מכובדת של מתגי שליטה פיזיים פלוס גיבוי מאחת ממערכות התפעול הקוליות הטובות בשוק. שמחנו גם לגלות, שב.מ.וו לא הקריבה בשם הקדמה את מוט ההילוכים המסורתי שלה, שנראה ומרגיש כמו "סטיק" של מטוס קרב.

מעטפת ביצועים שתוכננה לשימושים "נורמליים"

חבילת האבזור של גרסת ההשקה נדיבה מאוד וכוללת בין השאר מושבי ספורט מצוינים, ריפוד עור רציני, גג שמש פנורמי, מערך הצלמות היקפי וגם את חבילת הניהוג הכמעט-אוטונומית של ב.מ.וו, שמבוססת על מערך צפוף של חיישנים היקפיים ומתוכננת לאוטונומיה ברמה 3/4. עד שהיכולות האוטונומיות האמיתיות "הרדומות" בשל מגבלות רגולציה ישוחררו באמצעות עדכונים אפשר "להסתפק" בפיצ'רים כמו מערכת בקרת שיוט אוטומטית שפועלת בטווח המהירויות שבין אפס (זחילה בפקקים) ל-210 קמ"ש ומערכת חניה אוטומטית ש"זוכרת" את מאות המטרים האחרונים שעבר הרכב ומסוגלת לשחזר אותם בנסיעה לאחור ללא נהג.

פרט לכך התא של ה-IX שימושי כמו ב-X3 בזכות סף כניסה/יציאה בגובה אופטימלי לכל הגילאים, תנוחת ישיבה גבוהה שצופה למרחוק, מושב אחורי שיכול לאכלס גם מבוגרים גבוהים עם שפע של מרחב לראש, לרגליים וכתפיים ותא מטען שימושי בנפח 510 ליטר עם אופציה לקיפול מסעד המושב האחורי לטובת מטענים חורגים. הכל עטוף באיכות הייצור ובחומרי דיפון המפורסמת של ב.מ.וו ללא שום "הנחות" או קיצורי דרך, שמרמזים על ייצור מחוץ לגרמניה.

מי שמצפה לתאוצות מדביקות-גב בקו ישר צריך לדפדף הלאה. מעטפת הביצועים של ה-IX3 תוכננה עבור שימושים "נורמליים" ומגרסת ההשקה מצוידת במנוע חשמלי בהספק 286 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים ומקבל גיבוי מסוללה מתקדמת בקיבולת 80 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 454 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.

למרות הכובד, מפתיעה לטובה על הכביש

ברירת המחדל של המחשב היא הזרמת כוח רגועה עם תגובה די פושרת ללחיצה על הדוושה במטרה למקסם את הטווח. אפילו במצב הזה הרכב שומר על רזרבות מכובדות לעקיפות בעלייה גם עם ארבעה נוסעים ומטען ובידוד רעשים בליגה של רכבי פאר מאפשר לו לשייט בחרישיות על הכביש המהיר גם ב-150 קמ"ש פלוס. מי שמשתעמם מהשקט, או שטרם מלאו לו 15, יכול לבחור בפיצ'ר של "צליל מנוע" חללי, שמושמע מהרמקולים משתנה בהתאם למהירות.

כראוי לב.מ.וו יש גם מצב ספורט, שמשחרר את המנוע מהאזיקים האלקטרוניים ומסוגל לספק את התאוצה הלינארית והכוחנית שאופיינית למכוניות חשמליות חזקות. עם 6.8 שניות מאפס ל-100 הוא אולי לא יגרום ריגושים לשוחרי מכוניות הספורט אבל אלה ביצועים מכובדים עבור 90% מהשימושים. גרסאות כוחניות כפולות מנועים צפויות בעתיד.

סוגיית הטווח ברכב חשמלי, כבר אמרנו לא פעם, תלויה קריטית באופי השימוש. בתנאי אמת ישראליים, עם מזגן פועל רוב הזמן, עליות מזדמנות ולחיצה אגרסיבית מזדמנת על דוושת התאוצה - בכל זאת ב.מ.וו - אפשר להשיג טווח ריאלי של כ-360 ק"מ. נהגים אגרסיביים יתקשו להשיג יותר מ-300 ק"מ. מכיוון שהרכב תומך בטעינה מהירה של עד 150 קילוואט-שעה, מגבלת הטווח בנסיעות ארוכות אינה קריטית.

על הכביש ה-IX3 מפתיע לטובה. למרות משקל עצמי של יותר מ-2.2 טון הוא מפגין התנהגות כביש הדוקה ורהוטה עם אחיזת כביש גבוהה, לא מעט בזכות הסוללה שמותקנת ברצפה ומורידה את מרכז הכובד, מעט מאוד נטיית גוף בפניות הדוקות והיגוי מאוזן ונעים. בקיצור הנהג לא מרגיש שהוא מנווט SUV במשקל-על אלא יכול ליהנות מנהיגה נוסח ב.מ.וו. הרכב לא מצויד במתלי אוויר כמו שיש בכמה מחשמליות היוקרה אבל ניתן לכוונן את דרגת השיכוך וברוב המקרים נוחות הנסיעה אינה נופלת מזו של ה-X3 הרגיל.

ב.מ.וו IX3 עם אבזור בנוסח "הכל כלול" עולה כ-430 אלף שקל, אחרי מס היוקרה. כת החסידים של אלון מאסק תזעק בוודאי, שזה הרבה מעבר לטווח המחירים של טסלה Y. אבל עם כל הכבוד לטסלה ה-IX3 לא מיועד לאותו קהל. הוא בנוי, מהונדס ומשדר סטטוס של רכב יוקרה, מבפנים ומבחוץ, ומצליח לשלב את היכולות הדינמיות של מותג האם ביחד עם היתרונות של הנעה חשמלית. יש חיים גם אחרי טסלה.

חלק מהמתחרות

מרצדס EQC

500 אלף שקל עולה ה-EQC של מרצדס, שמבוסס על סדרת ה-GLC. ממדיו החיצוניים דומים ל-IX3, עיצובו החיצוני קצת יותר ייחודי ותא הנוסעים מרווח ומפואר מאד על פי מסורת המותג. יש לו צמד מנועים שמספקים הנעה כפולה והספק כולל של 408 ק"מ, התאוצה ל-100 אורכת 5.1 שניות אך הטווח מסתפק ב-412 ק"מ ('WLTP)

מרצדס EQC / צילום: יח"צ

אאודי Q4 E-TRON

מעבר לפינה אאודי Q4 E-TRON, שמבוסס על אאודי Q3. יש לו תא נוסעים דיגיטלי ומפואר והוא יצוע במספר גרסאות: החל בגרסה עם מנוע בודד והספק של 170 או 204 כ"ס וכלה בגרסה כפולה מנועים עם הנעה כפולה והספק משולב של 300 כ"ס שאיצה ל-100 קמ"ש בכ-5 שניות ומשיגה טווח של עד 520 ק"מ המחירים באירופה מתחילים ב-42 אלף אירו

אאודי Q4 E-TRON / צילום: יח"צ

טסלה Y לונג-ריינג' שני מנועים

הגרסה הבכירה של טסלה Y, הקרוס אובר המבוסס על טסלה 3, עולה באירופה בכ-58 אלף אירו. במחיר הזה מקבלים ממדים חיצוניים ופנימיים נכבדים, תא נוסעים במתכונת המוכרת של טסלה וצמד מנועים בהספק כולל של 351 כ"ס. גרסת הטווח הארוך מציע טווח של עד 505 ק"מ בתקן WLTP ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות

טסלה Y לונג-ריינג’ שני מנועים / צילום: יח"צ

עוד כתבות

יוני אסיא, מנכ"ל איטורו / צילום: יח"צ eToro

ההצלחה של רובין הוד דוחפת את מניית ה-SPAC של איטורו

באתר המשקיעים seeking alpha ציטטו משקיע בולט שבציוץ בטוויטר הגדיר את איטורו כ"רובין הוד האירופית" והוסיף כי היא זולה מדי

אופיר יוסף מנכל איזי, אביבית בנדר הממונה על הפיתוח עסקי בנק הפועלים, תום מרוז, מנהל PayMe ישראל / צילום: אביב גוטליב

אפליקציית easy נכנסת לעולם התשלומים

עשרות אלפי בתי העסק הרשומים ב-easy יוכלו לקבל תשלום דיגיטלי מלקוחותיהם ● האפליקציה תטמיע לתוכה את bit של בנק הפועלים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

לנחות על הירח? למה באוצר כלל לא מתכוננים לתרחיש של סגר בחגים

מנכ"ל האוצר רם בלינקוב אמר הבוקר כי "הדיון על מה נעשה אם יהיה סגר זה כמו לדון מה יקרה אם ננחת על הירח" ● המטרה שלו הייתה אולי לשדר רוגע ולהזהיר מפני אמירות חסרות אחריות, אך מצד שני באי היערכות לאפשרות של סגר קרוב יש מידה של חוסר אחריות

מפגש המשקיעים של קרן Fusion / צילום: בר כהן

מה באמת מטריד את תעשיית ההון-סיכון הישראלית

עד כמה משפיעות קרנות ההון הסיכון הזרות שהחלו לפעול השנה בארץ על השוק המקומי, איך התחרות האינטנסיבית בין הקרנות הישראליות הובילה אותן להשקיע דווקא באד-טק, והאם אנחנו באמת עומדים בפני בועה ● בכירי תעשיית ההון סיכון נפגשו בתל אביב לאירוע משמעותי ראשון מאז פרוץ הקורונה, ודנו בכל השאלות הבוערות

חוות קנאביס בישראל / צילום: Associated Press, Dan Balilty

חסמי היצוא הוסרו, אז מה מעכב עכשיו את תעשיית הקנאביס הישראלית?

שרי הממשלה מיהרו להכריז על הרפורמה ביצוא קנאביס, שהייתה אמורה לפתוח את השווקים הצומחים בעולם לתוצרת הישראלית ● אלא שבפועל החברות עדיין מתמודדות עם מגבלות רגולטוריות כבדות, שמקשות על רובן להתחרות ביעילות בשוק הבינלאומי

רותם סלע בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך

הטרנד החדש: לגחך על כל מי ששר בפרסומות, ולעשות אצלך בדיוק את אותו דבר

העקביות והנוכחות הגבוהה של רותם סלע והפסנתר בהפסקות הפרסומות משגרות את טורנדו למקום הראשון הכפול, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● גישה דומה עובדת קצת פחות עבור שני כהן ופנגו

משמאל לימין: שימי בן ברוך, פרופ' יוסי מטיאס, פרופ' עופר מרין, פרופ' אהוד ריבלין, ד''ר רננה אופן, רונית לבבי מורד, ופרופ' דן טרנר / צילום: יח''צ

ורילי, חברת המו"פ הרפואי של גוגל, תקים מרכז פיתוח בישראל

את המרכז הישראלי של ורילי יוביל פרופ' אהוד ריבלין, שעבד בעבד עם גוגל הלת' ● לדברי ריבלין, הסניף הישראלי של ורילי יהיה חלק מהמרכז של גוגל בחיפה ובתל אביב, ובשלב הזה מגייסים אליו חמישה תפקידי מפתח

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"להוציא את הקרקעות בצפון ובדרום מידי רמ"י"

סדנה יוצאת דופן שקיימו שר השיכון החדש זאב אלקין ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן עם בכירים בענף, העלתה כמה פתרונות אפשריים למשבר הדיור

מיכה קאופמן מנכ"ל ומייסד פייבר / צילום: עומר הכהן

אפקט פוסט קורונה: אנשים מבלים פחות זמן מול המסכים, ופייבר מפחיתה את התחזית השנתית

החברה סיכמה רבעון שני חיובי עם צמיחה של כ-60% בהכנסות, אך הצמיחה צפויה להתמתן ברבעון הבא ● המניה צונחת בכ-20% במסחר המוקדם בוול סטריט

אבריאל בר יוסף / צילום: אביב חופי

כתב אישום נוסף בכפוף לשימוע נגד המשנה לראש המל"ל לשעבר אבריאל בר-יוסף

בר-יוסף, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין מרמה והפרת אמונים, במסגרת פרשה שעניינה קבלת טובת הנאה בהיקף של מאות אלפי אירו מאיש העסקים הגרמני מייקל הרצוג, בעת כהונתו של בר-יוסף במל"ל ובזיקה לתפקיד

בנימין נתניהו נואם בכנסת השבוע / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

המלחמות הפנימיות בליכוד עולות מדרגה, וגם הפסימיות לגבי הפלת הממשלה

בליכוד מעריכים שהממשלה תצליח לשרוד לאורך זמן, כך שיש זמן למלחמות פנימיות: הפעם היה זה חיים כץ שקרא תגר על מנהיגותו של נתניהו ● ובנתיים, רה"מ נפתלי בנט לבד, ולמרות האידיליה שמשדרים בממשלה נדמה שכל אחד מהשרים פועל בנפרד בלי לייצר דיאלוג

איציק בן אליעזר / צילום: איל יצהר

פרטנר לא לבד: מתמודד חדש ומפתיע על רכישת אקספון

איציק בן אליעזר, לשעבר מנכ"ל אקספון, גיבש קבוצת משקיעים שמתמודדת על רכישת החברה, במטרה להשאירה כמפעיל סלולרי מלא במסגרת הסכם שיתוף-פעולה עם סלקום ● הבוקר נחשף בגלובס כי גם פרטנר מתעניינת ברכישת החברה

קמפיין פרטנר בכיכבו של סטטיק / צילום: צילום מסך

קרן ההשקעות אפולו מתעניינת במניות האצ'יסון בפרטנר

הקרן בודקת אפשרות לרכוש את 27% המניות שמחזיקה החברה הסינית

פרופ' ישי יפה, ראש הוועדה לבחינת ההוצאות הישירות בחסכונות הפנסיוניים / צילום: בן יוסטר

ועדת ההוצאות הישירות - מה יקרה אם התיאוריה תהפוך לפרקטיקה

בטור הקודם עסקנו בליקויים, להשקפתנו, בדוח הוועדה לבחינת ההוצאות הישירות בחסכונות הפנסיוניים ● הפעם נדון בנזקים הפוטנציאליים הצפויים מיישום הדוח, ונספק כמה המלצות שיוכלו להשיג את הדבר היחיד שבאמת חשוב בחיסכון הפנסיוני - תשואות גבוהות יותר בסיכון נמוך יותר ● כתבה שנייה משתיים

אלי אלעזרא / צילום: תמר מצפי

6 שנים לאחר פתיחת החקירה: נסגר התיק נגד אלי אלעזרא

פרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה קיבלה את טענותיו בשימוע של אלעזרא, בעל השליטה ויו"ר אלבר, וסגרה את התיק נגדו ● גם התיק נגד המנכ"ל אורן אלעזרא נסגר ● תיק החקירה עסק בחשד להונאת מכס ולהתחמקות ממס בחברה הבת אלבר ציי רכב ● כתבי אישום הוגשו נגד מעורבים נוספים בפרשה

תצוגת אקדחים / צילום: Associated Press, ג'ון לוצ'ר

מקסיקו תובעת יצרני נשק גדולים בבית דין בארה"ב

המדינה טוענת כי אוזלת-ידם של היצרנים מקלה על הברחת נשק לידי כנופיות הסמים

בדיקת קורונה מהירה / צילום: Shutterstock, Jochen Gittel

פתרון יקר? בדיקות מהירות עלו כ-4 מיליארד אירו לגרמניה עד כה השנה

גרמניה משתמשת בבדיקות האנטיגן המהירות (שהגיעו לישראל בימים האחרונים) באופן מקיף, אך העלות האסטרונומית הביאה את הממשלה לשקול להפסיק את הסבסוד המלא באוקטובר הקרוב ● גורמים בשמאל מתנגדים לצעד, בשם החירות של התושבים לא להתחסן ולבצע במקום זאת בדיקות

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

ערב שהישראליות בוול סטריט יעדיפו לשכוח: פייבר איבדה 24%, גם וויקס ולמונייד נחתכו

סטרטסיס הישראלית זינקה לאחר שצמצמה את הפסדיה, פייבר הפחיתה את תחזית ההכנסות וצנחה ● אפליקציית המסחר המקוון רובין הוד התרסקה ● לונדון: לוידס נחתך ב-3%, רולס רויס נסקה ● הבנק המרכזי באנגליה הותיר את הריבית ללא שינוי ● הביטקוין התחזק

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: תמר מצפי

העומס על בתי המשפט בישראל כפול מאשר באירופה. מה מצבנו ביתר המדדים?

עפ"י דוח מועצת אירופה שבחן 48 מדינות, ישראל רושמת בעשור האחרון שיפור ברוב המדדים המקובלים ליעילות מערכת משפטית, למרות שמשך הזמן המקסימלי להכרעה משפטית עדיין גבוה מאוד ● הסחבת המשפטית

הראל לוקר / צילום: איל יצהר

לוקר: "העסקה לרכישת פרשמרקט תוסיף לנו הרבה עצמה וכוח"

יו"ר פז הראל לוקר: "הסינרגיות בין פז ופרשמרקט בסוף הולכות להביא תשואה פנומנלית לבעלי המניות" ● המנכ"ל ניר שטרן: "אנחנו הופכים להיות אחד השחקנים הגדולים בשוק המזון בישראל. האירוע הוא לפגוש את הלקוחות"