גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשרות החדשות והמקצועות שייכחדו: משבר האקלים יזעזע את שוק התעסוקה

בזמן שתהליך הדיגיטציה מעלים משרות, שוק אקולוגי יותר יכול לאזן את התמונה ולייצר משרות חדשות ● זאת בתנאי שמדינות העולם יתעוררו ויתחילו להסיט עובדים מתעשיות מזהמות למקצועות סביבתיים יותר ● אם ינוחו על זרי הפחמן, מיליארדי משרות יעמדו בסכנה

מפעלים מזהמים. חברות שלא נערכות לצמצום הפליטות לא יזכו לאשראי בקרב משקיעים / צילום: Shutterstock
מפעלים מזהמים. חברות שלא נערכות לצמצום הפליטות לא יזכו לאשראי בקרב משקיעים / צילום: Shutterstock

דיגיטציה, טכנולוגיות חדשות, ומעבר לכלכלה ירוקה ודלת פחמן יאלצו את שוק העבודה לחשב מסלול מחדש. עסקים, וממשלות נדרשים להתארגן מחדש ולנקוט בצעדים שיאפשרו מעבר חלק יותר של משרות, ואוכלוסיות גדולות למציאות המשתנה.
הקורונה, היוותה הזדמנות לכך. אך ככל שזה נוגע להתאוששות כלכלית מיטבית מהמשבר, נדמה שמרבית המדינות מתייחסות לביטוי "כל משבר הוא הזדמנות" כקלישאה שחוקה בלבד. כך, למרות שהן "מדברות ירוק", מרבית מדינות ה-G7 מזרימות מיליארדים לתעשיות דלקים מאובנים, והרבה פחות לאנרגיה ירוקה.

לפי המכון הבינלאומי לפיתוח בר קיימא, טירפונד, במדינות העשירות, שמונה מכל עשרה דולרים שהוצאו על אנרגיה לא מתחדשת ניתנו ללא ניסיון להתנות את התמיכה הכלכלית בקיצוץ פליטת הפחמן. אם לא די בכך, רק אחד מכל עשרה דולרים שהושקעו בשיקום הכלכלות מהקורונה, הופנו לאפיקים סביבתיים, כמו אנרגיה מתחדשת או התייעלות אנרגטית. לבסוף, התמיכה בדלקים מאובנים של שבע המדינות העשירות בעולם, כללה לא רק מימון ישיר של נפט, גז ופחם, אלא גם הפחתה של רגולציה סביבתית.

התאוששות ירוקה ומניבה

רק לאחרונה הזהירה סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי כדי לעמוד בהסכם פריז, המדינות נדרשות לחדול עוד השנה מחיפושי גז ונפט, ולהשקיע באנרגיות מתחדשות. ולשינוי הזה יכולים להיות יתרונות גם בשוק התעסוקה. מחקר חדש שביצעה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי מצא שהתאוששות דלת פחמן מהקורונה יכולה גם להאיץ את גיוס הכלכלות למאבק במשבר האקלים, וגם להיטיב עם הכלכלה עצמה.

כך, לפי המחקר, השקעות הון של 75-150 מיליארד יורו בהתאוששות ירוקה, עשויות להניב 180-350 מיליארד אירו של ערך מוסף גולמי, לייצר עד שלוש מיליון משרות חדשות ולאפשר הפחתה של 15%-30 מפליטת הפחמן - וכל זה עד שנת 2030.

לדחיית ההתמודדות עם אתגרי משבר האקלים עלולות להיות השלכות חמורות. לפי ארגון העבודה העולמי, משבר האקלים מציב בסיכון כ-1.2 מיליארד משרות, שהן שוות ערך לכ-40% מכוח העבודה העולמי. משבר האקלים צפוי גם להשפיע באופן שלילי על הצמיחה הכלכלית, בריאות האדם, אפיקי התעסוקה והפרנסה, אובדן תפוקה, גלי הפליטים בעולם ועוד.

 

לפי הערכות ארגון העבודה העולמי, המעבר לכלכלה ירוקה יכול לייצר 24 מיליון משרות חדשות בעולם עד שנת 2030. ואולם, ייצור התעסוקה בסקטורים ירוקים יותר, תחריף את הצמצום הקיים היום בתעסוקה בכריית פחם או תעשיות מבוססות דלקים מזהמים. מה שיחייב את המדינות לסלול נתיב בטוח להסטת עובדים מהתחומים המזהמים למשרות החדשות והסביבתיות יותר.

כיצד יראה שוק העבודה העתידי? במאגר המידע של הרשת החברתית לינקדאין, שכולל נתונים על כ-740 מיליון משתמשים ברחבי העולם, יש 800 מיומנויות ליבה ירוקות ועוד 300 מיומנויות ירוקות נלוות שמתחלקות לקטגוריות כמו מניעת זיהום, מניעת פסולת, ייצור אנרגיה מתחדשת, חינוך לקיימות וניהול פיננסי-סביבתי. על אף הירידה בשיעור ההעסקה בשנה האחרונה בהרבה מדינות, בחלק מהמדינות זוהתה עלייה בהעסקת עובדים במשרות ירוקות.

ישראל שוב מאחור

בישראל, התאוששות ירוקה ממשבר הקורונה נותרה ככותרת בלבד. הממשלה תידרש בחודשים הקרובים לאשר תוכנית לכלכלה דלת פחמן עד 2050, לחוקק חוק אקלים ולבסס מנגנון לתמחור פחמן. כל אלה צפויים להשפיע משמעותית על המשק ושוק העבודה הישראליים. למשרד להגנת הסביבה יש תוכנית להתאוששות ירוקה מהקורונה, אבל זו לא קודמה בממשלה. במכון הישראלי לדמוקרטיה מבקשים לעורר מחדש את הנושא. לקראת כנס הורביץ לכלכלה וחברה של המכון, שיתקיים בסוף החודש, הם ערכו סקירה שבוחנת כיצד תשפיע התאוששות ירוקה ממשבר הקורונה על שוק העבודה.

"הגופים האמונים על הכשרות מקצועיות בישראל צריכים להיערך להכשרת כוח האדם הנדרש לתחומים הסביבתיים", קובעת הכלכלנית דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון. "זה אומר: הכשרה מקצועית, הכשרה מחדש ועיצוב של החינוך בכל רמות ההשכלה ובכל תחומי החיים".

הסקטורים החדשים

במכון הישראלי לדמוקרטיה סוקרים את המגזרים בהם יתפתחו משרות רבות על הגל הירוק. לפי הערכות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מתחדשת, שמובאות בסקירת המכון, סקטור האנרגיה הירוקה יוכל להעסיק 40 מיליון עובדים עד שנת 2050, ומגזר ההתייעלות האנרגטית ייצר עד 2.5 מיליון עבודות בשנה.

עבודות מבוססות טבע גם הן יהפכו לסקטור צומח. המהות הבסיסית של העבודות הללו, היא הגנה על המערכות האקולוגיות, ניהולן באופן בר קיימא, ושמירה על המגוון הביולוגי. מדובר בין היתר בתוכניות המקדמות ייעור מחדש ושיקום מערכות אקולוגיות ומקורות מים. למרות שפתרונות מבוססי-טבע הם חלק מחזון כולל לעתיד, הם יכולים לייצר משרות כבר בטווח הקצר כחלק מתכניות העסקה ציבוריות ולהביא להעסקת אוכלוסיות חלשות בשיקום המערכת האקולוגית.

בתוך כך, לשוק העבודה הישראלי ישנם אפיקי צמיחה משלו. לפי אבירם ניצן, "כל תחום הקלינטק המתפתח, תחומים כמו האנרגיה הסולארית, הבנייה הירוקה ומאופסת האנרגיה והאגרוטק, הם עתירי משרות. למשרדי הממשלה כבר יש תוכניות אסטרטגיות לפיתוח שלהם".

לכך מצטרפת התחבורה הירוקה, לה פוטנציאל גבוה לייצור משרות בטווח הקצר. מהשקעה בתחבורה ציבורית חשמלית, דרך תשתיות להליכה ולרכיבה על אופניים, ועד סקטור הבנייה הירוקה וההתייעלות האנרגטית.

"מדובר גם במשרות לתחומים שמקדמת כיום הממשלה במסגרת התוכנית לעידוד כלכלה מעגלית", אומרת אבירם ניצן. "יצירת ענפים חדשים במשק שיתמכו בתעשיית המיחזור, גידול בביקוש למומחים שילוו את יעדי משרד התחבורה לקידום השימוש בכלי רכב חשמליים וגידול גם בביקוש למומחים בתחומי הגינון והפיתוח המקיים כמו למשל ריאות ירוקות במרכזי ערים".

לדבריה מדובר במשרדות שחלק לא מבוטל מהן טכנולוגיות ובפריון גבוה. "הן מחייבות הכשרה מקצועית ממוקדת ומותאמת לשינויים הטכנולוגיים שעובר השוק בתחום הכלכלה הירוקה.

"מעבר לתעשיית הדלקים המזהמים שעתידה כמובן להיפגע קשות, הפגיעה תהיה לפי תביעת הרגל הפחמנית של כל עסק. מספיק שהספקים הם יצרנים מזהמים - וכושר התחרות מול לקוחות באירופה ובארה"ב עתיד להיפגע. לישראל יש פוטנציאל טוב להתאים את עצמה, שכן ההייטק והחדשנות יכולים ללכת יד ביד עם הצמיחה הירוקה".

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה