גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה הבאה ברפואת ילדים: ניבוי מחלות מבוגרים כבר בינקות

בית החולים שניידר ומכון ויצמן מקימים מכון מחקר וחדשנות, שמטרתו לקדם גישה חדשה ברפואת ילדים: זיהוי וטיפול במחלות לפני שהן מתרחשות בבגרות ● כחלק מתפיסת "הילד במרכז", הכוונה היא לשתף את הילדים עצמם בתהליכי החדשנות והמחקר, ולקבל מהם רעיונות למוצרים ולדרכי טיפול

בית החולים לילדים שניידר / צילום: דוברות מרכז שניידר
בית החולים לילדים שניידר / צילום: דוברות מרכז שניידר

כשבית החולים שניידר הוקם לפני 30 שנה, היו שאמרו למייסד, פרופ' יהודה דנון, שאין צורך לבנות בית חולים מיוחד לילדים. "הם שאלו, 'בשביל מה להפריד?'", מספרת מנהלת בית החולים היום, ד"ר אפרת ברון הרלב. "הם טענו שזה יהיה פיל לבן, שהילדים ימשיכו להתאשפז בבתי החולים למבוגרים. אבל המייסדים חשבו אחרת. הם טענו, וגם אני חושבת כך עד היום, שבית חולים לילדים הוא יותר מסתם בניין, הוא שינוי פרדיגמה ברפואת הילדים. זה מוסד שמדבר בשפת הילדים בכל הרמות, מרמת החשמלאי שהציב את השקע במקום שמותאם להם". כעת, הגיע הזמן לשינוי פרדיגמה נוסף. 

"היום רפואת הילדים היא המקום הקטן והחמוד שבו המטופלים הם בריאים בדרך כלל, וכשהם חולים זה אסון גדול וחורג לגמרי מהשגרה. רוב המשאבים מופנים לחולים מבוגרים - וזה הגיוני, כי הם חולים יותר. אבל מתפספס פה פוטנציאל. השאלה היא לא רק איך לטפל בילדים כדי שהם יהיו בריאים עכשיו, אלא איך מטפלים בילדים היום כדי שהם יהיו בריאים יותר בעתיד, כמבוגרים".

אפרת ברון הרלב / צילום: איליה מלינקוב

לנבא את העתיד הבריאותי

כדי לענות על השאלה הזאת, נמצא בית החולים שניידר בתהליך של הקמת מכון מחקר מיוחד בשיתוף מכון ויצמן, Wish שמו. "אנחנו חוקרים איתם לעומק את רפואת המחר של הילדים, כבר היום. אנחנו מפתחים כלי בינה מלאכותית שנועדו לנבא, לפי המדדים שאנחנו מודדים היום אצל ילדים, איך תיראה הבריאות שלהם כמבוגרים, ואנחנו בונים מעין מפת דרכים שמגדירה איך אפשר לשפר את הבריאות שלהם בהמשך. 

המדדים שנבחנים הם בתחומי האנדוקרינולוגיה, הנוירולוגיה, הגנטיקה וכל תחומי האונקולוגיה, אומרת ברון הרלב. "אנחנו מסתכלים על המדדים האלה לא רק מנקודת המבט של הרפואה, אלא גם מנקודת המבט של שמירת הבריאות. אנחנו משלבים מדדים יחד עם גנטיקה ומנסים להבין היכן הממשק בין גנטיקה לסביבה שעלול לבסוף להוביל להגברת הסיכון לתחלואה".

אנחנו מכירים גישות כאלה מעולמות הקוגניציה והרגש של ילדים, שלפיהן יש להשקיע בהשכלה ובמיומנויות הרגשיות של הילד בחלונות זמן מסוימים בילדות כדי שהוא יהיה מבוגר עם יכולות. זה המקור לרעיון שיש "חלון הזדמנויות" גם לבריאות שלו?
"בהחלט. בעולם הרפואה, עד היום החשיבה הזאת הייתה קיימת בעיקר בתחום החיסונים, שבו השקיעו באופן מסורתי די הרבה כסף במניעה והכנה לעתיד. אבל לילדים בדרך כלל אין בדרך כלל סוכרת ולחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה או דנמציה חס וחלילה, אז הרפואה של התחומים האלה לא כללה אותם. אבל הבסיס לרבות מהמחלות הללו מתחיל כבר בילדות".

מזהים סיכון להשמנה כבר בתינוקות

ברון הרלב מספרת שהמכון החדש החל במחקר בתחום הסוכרת. "כבר התחלנו במחקר בראשותו של פרופ' משה פיליפ, מנהל האנדוקרינולוגיה שלנו, לגילוי מוקדם של ילדים שעלולים לפתח סוכרת בהמשך, על ידי בדיקת דם משולבת באינטליגנציה מלאכותית", היא אומרת. "אנחנו מגלים מוקדם סוכרת נעורים, ובהמשך יכולים לזהות מוקדם סיכון לסוכרת מבוגרים, במטרה למנוע את הופעתה.

"אפשר לזהות כבר בתינוקות תהליכים שיכולים לגרום להם להשמנה כרונית בעתיד ולומר מה ילד כזה צריך לאכול. גם מחלות מעי דלקתיות אפשר למנוע באמצעות תפריט מסוים. אפשר לאבחן מראש מחלות כמו צליאק, ולתת כבר בילדות המוקדמת תפריט שיעזור לתמהיל חיידקי המעי להתקבע במצב הטוב ביותר עבור אדם עם צליאק. זה לא פותר את המחלה, אבל יכול מאוד לעזור להתמודד איתה.

"גם בתחום הראומטולוגיה - זה עדיין בחיתולים, אבל אנחנו מנסים לראות האם אפשר להגיע למניעה של מחלות ראומטולוגיות על ידי טיפול בילדים.

"כדי שכל זה יהיה מדע באמת מדויק, אנחנו צריכים להתבסס על כמות מאוד גדולה של מידע מילדים לאורך זמן, וישראל היא מקום מצוין להתחיל בו, כי יש בה המגוון האתני".

מי מוביל את המגמה הזאת בעולם?
"אנחנו במקום טוב בהובלה של הדבר הזה".

נשמע מאוד הגיוני שאפשר להפחית מחלות מבוגרים על ידי התנהלות בריאה מילדות, אבל האם ניבוי מותאם אישית לא עושה מדיקליזציה של הילדות? כל ילד כבר מתויג כבעל פוטנציאל ללקות במחלה כלשהי.
"יש כאן בהחלט שיקול אתי. לפני שמתחילים לאבחן המון ילדים, צריך לראות שהיעילות, שהתועלת הקלינית היא חד-משמעית. כמובן, לא נגיד לילד 'יהיה לך אלצהיימר'. מה יש לו לעשות עם זה? לכל בדיקה צריכה להיות מטרה. בדיוק כמו לאבחון טרום לידה, כמו בדיקת מי שפיר, בדיקת אולטרסאונד. התוצאה היא רלוונטית רק אם יש תהליך סדור של קבלת החלטות בעקבותיה. כאשר הורים נחשפו לתהליך קבלת החלטות ברור כזה, היה להם יותר קל לעכל את העיקרון של ביצוע הבדיקה".

חדשנות יכולה לבוא גם מילד בן 7

ברון הרלב מבקשת לעשות שינוי גם ביחס לילדים שכבר עכשיו חולים ומאושפזים בבית החולים. "גישת 'הילד במרכז' היא הרחבה טבעית של גישת המטופל במרכז, אבל אני תוהה, האם המטופל באמת במרכז היום בעולם הרפואי או שמערכת הבריאות רק משלה את עצמה שזה כך? זה נכון בעיקר כשמדובר בילדים. הרופאים לעתים מקבלים את ההחלטות יחד עם ההורים, והילדים לא לגמרי שותפים. המורכבות היא מיוחדת כי יש בעצם שני מקבלי החלטות, הורה וילד, וכל החלטה שמתקבלת היא בעלת השלכות ארוכות טווח.

"כשאני הייתי ילדה, הייתי אולי יותר עצמאית מהילדים היום, והסתובבתי באוטובוסים בכל ירושלים, אבל היכולות שלהם והידע שלהם הם לאין ערוך רבים יותר מהיכולות והידע שהיו לנו. אני חושבת שאותו ילד חולה, שהיום לא נמצא מספיק במרכז הטיפול, יש לו כל מיני מחשבות וידע ורעיונות. אם היינו שואלים אותו יותר שאלות, יכול להיות שהיינו מבינים טוב יותר איך הילדים באמת רוצים שנטפל בהם".

הגישה הזאת צפויה לבוא לידי ביטוי מפתיע במרכז החדשנות שהולך ונבנה. "אני חושבת שחדשנות יכולה לבוא מילד בן 7 או 9 או 14. אם לילד שמאושפז אצלנו במחלקה יש רעיון למוצר או שירות, או גישה חדשה להעברת מידע, אנחנו כרופאי ילדים נהיה חייבים להתייחס אליה. לכן במרכז החדשנות שלנו אנחנו מתכוונים לשלב ילדים, גם חולים וגם בריאים.

"במרכז הזה הילדים יהיו לא רק הנבדקים שלנו לצרכים מחקריים, אלא גם נשתף אותם במחקר עצמו ובתהליך קבלת ההחלטות שלנו, ונקשיב גם לרעיונות המקוריים שלהם. הכוונה היא לאו דווקא לנוער שוחר מדע ושוחר רפואה, אלא לכל ילד ובעיקר כזה שנחשף לחולי. אנחנו מכירים הרבה ילדים באופן אינטימי, ואנחנו יודעים בוודאות שהם יכולים לתרום, וזה המקום שבו אנחנו גם יכולים להביא אליהם את המקום הנורמלי בתוך בית החולים.

"כבר היום בית החולים שניידר הוא מרכז חדשנות, אבל אנחנו רוצים לבנות תשתית שתזניק את החדשנות ותהפוך את המרכז שלנו לעוגן בינלאומי של חדשנות רפואית בעולם הילדים.

"בית החולים גדל פי 2 מאז שהוקם, ובקרוב נפתח בניין שני שיהיה בו מרכז חדשנות פיזי, אבל החדשנות היא לא ב-400 מ"ר פיזיים, אלא באופן השיחה בבית החולים, שבו כולנו יודעים שאנחנו רוצים לפעול לקידום התחום הזה של רפואת ילדים ורפואת המבוגרים העתידיים".

תקציב של כמה מיליונים

כדי לעודד את תפיסת העולם הזו, מתוכננים במרכז האקתונים משותפים לרופאים, לתעשייה ולגופים פילנתרופיים. "כרגע התקציב מינימלי, רחוק מאוד ממה שצריך להיות. אם זו לא הייתה תקופת הקורונה, אני מעריכה שהיו לנו כבר תקציבים מכובדים יותר. בשלב הראשון יש לנו כמה מיליוני שקלים, והכוונה היא להגדיל את התקציב בהמשך". מרכז החדשנות ייפתח פיזית ב-2022, אך ברון הרלב מבטיחה שאת גישת החדשנות בית החולים מאמץ כבר היום.

חברות בתעשיה כבר שותפות לגישה שלכם?
"רק חברות חיסון וחברות שמתמחות במחלות נדירות. היתר עוד לא מכירות את הגישה הזאת, אבל אנחנו נכוון אותן".

מכון Wish

תחום פעילות: מרכז החדשנות לקידום רפואת ילדים של שניידר ומכון ויצמן, שמטרתו מחקר ברפואת ילדים, כולל מחקר ניבויי לאיתור מחלות עתידיות בילדים
היסטוריה: שיתוף הפעולה הנוכחי מבוסס על שיתוף פעולה מחקרי קודם בין שני המוסדות
נתונים: כל אחד מהגופים יפעל לגייס תקציב למכון. התקציב ההתחלתי הוא כמה מיליוני שקלים בשנה
עוד משהו: נוסף על מכון המחקר יוקם במרכז שניידר גם מתחם חינוכי שבו ייחשפו למחקר ולחדשנות ילדים המאושפזים בבית החולים וגם ילדים שוחרי מדע שאינם מטופלים בשניידר

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות בחוזים העתידיים בארה"ב; טרום מסחר: טסלה בשפל שנה

הדאקס עולה ב-0.1% ● בדויטשה בנק צופים לטסלה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות