גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק מחירי הדירות: זו המכה הגדולה שמסתתרת בנתוני הלמ״ס

מתחילת השנה ועד לאמצע אוקטובר רשם מדד תשומות הבנייה עלייה של 4.8% - קצב שלא נראה שנים - מה שעלול לגרום לעליית מחירי הדירות החדשות בעשרות אלפי שקלים נוספים ● בנוסף, גם חומרי העבודה מתייקרים בקצב מואץ ● מכיוון שלעניין זה אין בשורות טובות, רוכשי הדירות צריכים להיות חכמים, ולדעת להתפשר

שיפוצים / צילום: איל יצהר
שיפוצים / צילום: איל יצהר

הבשורות הרעות לרוכשי הדירות לא מגיעות רק מעליות המחירים. מאחרי הגב מתגנב לו מדד תשומות הבנייה ועולה בקצב ששנים לא נראה, מה שעלול לגרום לעליית מחירי הדירות החדשות בעשרות אלפי שקלים נוספים. בשורה רעה נוספת מגיעה מענף השיפוצים, שכן גם חומרי העבודה מתייקרים בקצב מואץ. ומכיוון שלעניין זה אין בשורות טובות, רוכשי הדירות צריכים להיות חכמים, ולדעת להתפשר.

מה זה מדד תשומות הבנייה?

מדובר במדד שמודד את שינויי העלויות לקניית "סל" קבוע של חומרי בנייה, מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים ולשיפוצים, ובפועל הוא מייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. לאור זאת, זה משליך באופן ישיר על רוכשי הדירות. מכיוון שרכישת דירה חדשה הוא תהליך שעשוי להימשך אפילו 3 שנים ויותר, יתר החוב של הרוכשים מוצמדת למדד תשומות הבנייה או למדד המחירים לצרכן, כשהיזמים מנסים כמובן להצמיד אותו למדד הגבוה יותר באותה עת, והרוכשים משתדלים להצמיד למדד השני. עדיין יש להבין, כי מחיר הדירה שהרוכשים ישלמו לבסוף, יהיה שונה מזה שנחתם בחוזה המכר.

בכמה המדד עולה?

המדד עלה באוקטובר ב-0.2% ומתחילת השנה רשם המדד עלייה של 4.8%. משמעות הדבר שמי שרכשו דירה בסוף השנה שעברה ב-2 מיליון שקל, ושילמו במועד החתימה על החוזה 400 אלף שקל, כבר מחויבים בתוספת של 76,800 שקל, ועוד היד נטויה להמשך הדרך, משום שבשוק לא סבורים שהגענו לסוף העליות.

מה הסיבה, והאם זה ילווה אותנו עוד זמן רב?

הסיבה העיקרית ההשבתה הגלובאלית של ייצור חומרי הבנייה בתקופת הקורונה, והחזרה של משקים רבים לפעול בחודשים האחרונים, מה שמייצר ביקושים רבים, על היצע קטן במיוחד, והתוצאה היא עליית מחיר בנוסף, ענף ההובלה הימית נתון לקשיים רבים, מה שמייקר את ההובלה במידה ניכרת.

ההערכה, כי גורמים אלה ילוו את העולם במשך זמן, בהתאם לקצב ההתפשטות והבלימה של מגיפת הקורונה. מומחים מצביעים על התוכנית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשפץ ולהקים מחדש תשתיות רבות כעל מה שעלול לייקר מאוד את חומרי הבנייה בעוד מספר שנים.

האם יש ענף בנייה רגיש יותר מאחרים?

כן. תמ"א 38. בתמ"א 38/1 של חיזוק דירות קיימות ובנייה מעליהן. במסגרת התמ"א הזו, הקבלן מחזק ומשפץ דירות קיימות ובונה על הגג מספר קטן של דירות חדשות. זה חושף אותו לעלויות גבוהות של תשומות בנייה שעליהן לא יקבל שום תגמול, ויתכן שגם לא הביא אותן בחשבון כשערך את חישוביו המוקדמים לגבי היתכנות הפרויקט. הדרך היחידה שבה יוכל לפצות את עצמו תהיה העלאת מחיר הדירות החדשות שהוא מוכר.

בתמ"א 38/2 של הריסה והקמת מחדש קיימת בעיה דומה: הקבלן בונה מבנה שעל רוב הדירות שבו הוא מחוייב בספיגת עליות המחירים, והאמצעי היחיד שיש ברשותו לשמור על רמת הרווחיות זה להעלות את מחירי הדירות שהוא מוכר בשוק החופשי.

גם יזם של פינוי-בינוי עלול לחוש על עצמו את כובד המדד, אבל במידה פחותה, כי רוב גדול של הדירות שהוא בונה יימכרו בשוק החופשי.

מה ניתן לעשות?

בעיקר להצטייד בראש פתוח ובמחשבון, כי במציאות הקיימת שבה יש תנופה של עסקאות ועליות מחירים, לא ניתן לעשות הרבה.

ראשית, היכולת להתמקח עם היזם נמוכה מאוד. ניתן לדרוש ממנו להצמיד את מחיר הדירה למדד המחירים לצרכן, שגם החל להעלות ראש בתקופה האחרונה, אך לא בקצב של מדד תשומות הבנייה. אולי אם היזם רוצה להיפטר ממלאי הדירות שברשותו במהירות, הוא יסכים לדרישה.

שנית, אין בנמצא מסלול השקעה שצמוד למדד תשומות הבנייה, כך שאין אפשרות להצמיד את הכסף של הרוכשים למדד.

עוד אפשרות היא לשלם כמה שיותר תשלומים בשלב מוקדם של הבנייה, ובאופן זה להקטין את החשיפה. אמצעי זה הוא הפופולרי ביותר בקרב הרוכשים.

נושא אחר הוא עניין ה"פריסייל", כלומר הליכי המכירה המוקדמת, שבהם היזמים מציעים הנחות של עשרות אלפי שקלים ויותר לרוכשי הדירות, בתמורה למכירת דירה כ-3 שנים לפני אכלוסה המתוכנן.

כאן צריך לשאול בצורה ברורה, עד כמה ההנחה הזו כדאית. כי אם היזם מציע הנחה של 100 אלף שקל משווי הדירה, ומדד תשומות הבנייה ממשיך לעלות במידה ניכרת, ועוד עתיד לעלות בשנים שלאחר מכן - לא בטוח שהרוכש חסך הרבה - אם בכלל (אלא אם הוא משלם תשלום נכבד בשלב מוקדם לקבלן). חוסר הוודאות שאליו נסחף הקונה בשיטת ה"פריסיל" גדול היום מתמיד, והדבר היחיד שניתן לומר לזכות הפריסייל הוא, שבמצב של עליית מחירים הוא חוסך לעצמו את הרכיב הזה. רק בסוף הדרך הרוכש יוכל לדעת עד כמה מוצלחת הייתה בחירתו, אבל זה כבר הופך את תהליך הרכישה לסוג של הימור, שרוב רוכשי הדירות אינם מעוניינים בו.

אבל למה להכניס את הראש לכל החישובים והשיקולים המסובכים הללו? כשמדד תשומות הבנייה ממריא, הפתרון הטוב ביותר של הרוכש היא לרכוש דירה יד שנייה. זה אולי יכלול ויתור על סטנדרט גבוה ועכשווי של תכנון וגימור, אבל בתמורה תקבלו דירה שהמחיר שלה מהתחלה ועד הסוף.

אמנם תהיו חשופים ככל הנראה לעליית חומרי הבנייה, כי תירצו לערוך בדירה שיפוצים. ואולם החשיפה להתייקרות תהיה נמוכה בהרבה מאשר בדירה חדשה, ועם קבלן השיפוצים ניתן להתמקח הרבה יותר מאשר עם היזם.

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת