שואבי האבק של דייסון / צילום: Shutterstock
בישלנו, ניקינו ובעיקר קנינו, ואמנם ענף מוצרי החשמל - בדגש על מוצרי בישול ואפייה, פרח בתקופת הקורונה. אל האתגרים שחווה הענף, בעיקר לנוכח התחרות ושחיקת מחירים, התווסף גם מחסור במלאים. השינוע הימי הואט והתייקר, מפעלי הייצור שותקו, והיו מוצרים שאולי היה מי שיקנה אבל לא היה מי שיספק - גם לא דרך יבוא מקביל שבימי שגרה מורגש הרבה יותר. המחסור השפיע על כולם.
לצד הביקוש, קטגוריית מוצרי החשמל קיבלה חיזוק למכירות המקוונות, במסגרת המגמה שהטיסה את הרגלי הקניות כמה שנים קדימה. מי שמובילה את הקטגוריה היא סמסונג. החיבה של הישראלים למותג הקוריאני הדומיננטי בישראל נמשכת גם השנה כשהוא מדורג שביעי בדירוג הכולל וראשון בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה.
סמסונג מרשתת רבים מהמסכים שאנחנו בוהים בהם: מהסלולרי, עבור במסכי מחשב ועד למסכי הטלוויזיה והאלקטרוניקה הבידורית שמשתכללים, מתקמרים וגדלים עם הזמן. מוצרי סמסונג לא פוסחים גם על המטבח הביתי ובכלל נדמה שברוב הבתים בישראל יש נציגות לענקית הקוריאנית.
במקום השני בקטגוריה נמצאת LG. המותג שהוקם ב־1958 (ובישראל קיים מאז 2007) פעיל בקטגוריות שונות - ממסכי טלוויזיה, עבור בטלפונים ניידים ועד מוצרי החשמל הלבנים (מקרר, מכונת כביסה וכד'). את השינוי בהרגלי הצריכה - לא מתקנים מוצר שהתקלקל, קונים חדש - חווים בחברה היטב כשמדווחים על "עלייה מתמדת בדרישה וברכישה של מסכי טלוויזיה מסדרות הפרימיום וגם של מסכי טלוויזיה גדולים. הצרכנים מוכנים לשלם יותר עבור חוויה איכותית ושלמה - להרגיש בסלון כאילו אתה בבית הקולנוע או במגרש".
שלישית בדירוג, וחדשה במדד, היא יצרנית שואבי האבק דייסון. שואבי האבק של היצרנית הבריטית מככבים כ"בסט סלר" בימי מכירה מיוחדים (דוגמת הסיילים של נובמבר־דצמבר) באתרים הישראליים והבינלאומיים. החיבה שגילו הישראלים לדייסון עלתה מדרגה בקורונה, בעיקר בסגמנט שואבי האבק האלחוטיים שבהם יש לדייסון דומיננטיות מוחלטת. מוצרים אחרים שמשווקת החברה, מעוצבים טיפ־טופ ברוח כל מוצריה, כוללים מחליק לשיער, מסנן אוויר ושואב אבק מיוחד לבעלי חיות מחמד.
רביעי ברשימה הוא המותג בוש שמשתייך לקונצרן BSH (עם המותגים סימנס וקונסטרוקטה). בישראל נחת המותג ב-2001 ומוצריו נכללים תחת מוצרי חשמל לבנים, בשונה מהמתחרות שפעילות בזירות שונות בענף מוצרי החשמל. המציאות שהצריכה התאמות ושינוי סדרי עולם, הובילה לגמישות דוגמת "שבירת" הרגל של שנים - אין צורך בטכנאי שיגיע הביתה לפרוק את מכונת הכביסה מהקרטון, שכן החברה מאפשרת התקנה עצמית בבית למוצרי חשמל (בתמיכה מרחוק).
על פי נתוני החברה, שוק מוצרי החשמל הלבנים בישראל מגלגל כ־3.1 מיליארד שקל בשנה (לפי ערך מכירה לצרכן). בבוש אף מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים ברכישת מוצרי חשמל ובעיקר מעבדי מזון, מיקסרים וגם תנורים. הרי כולנו נהיינו שפים בקורונה, ובמקום החופשה שבוטלה קנינו מיקסר מקצועי. בין החידושים שהציגה בוש השנה, גם מדיחי כלים עם טכנולוגיה המאפשרת הפעלתם מרחוק, מה שצפוי להיטמע גם בשאר מוצרי החשמל שלה. ובכלל, בעתיד הלא רחוק מכשירי החשמל יפעילו את עצמם לבד.