גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוזוקי ויטארה מתבגרת אבל גם מתייקרת

רבת המכר הוותיקה של סוזוקי לא באמת היברידית, אבל המנוע המשודרג מספק ביצועים מכובדים ● חבל רק שגם המחיר שודרג

סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ
סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ

סוזוקי היא חברה עם פיצול אישיות. מצד אחד חטיבת האופנועים שלה מייצרת כמה מהאופנועים המסעירים, המרגשים והכי פחות הגיוניים, שניתן לרכוש כיום מייצור סדיר.

מצד שני חטיבת הרכב הפרטי של החברה היפנית הזו מייצרת מזה שנים כמה מהמכוניות ההגיוניות והמשעממות ביותר, שקיימות בתעשיית הרכב. כאלה, שפונות למיליוני לקוחות הגיוניים, שרוצים רכב הגיוני במחיר הגיוני, שייקח את בעליו מנקודה (הגיונית) אחת לאחרת בקצב הגיוני מבלי לבקר בדרך במוסך. לא ברור איך סוזוקי מצליחה ליישב בין שני הצדדים הקיצוניים הללו אך בינתיים לפחות חטיבת הרכב שלה מצליחה לשמור על עצמאות למרות מגוון מזערי וממוקד מאד של דגמים.

אבל גם חברה, שהיא אחד מסמלי תעשיית הרכב היפנית השמרנית, צריכה להתקדם עם הזמן ולהסתגל לאילוצים ובאירופה זה אומר דרישה להפחית משמעותית את הפליטה הממוצעת. לפיכך מהנדסי סוזוקי נאלצו לתכנן גרסאות מנוע "ירוקות", שיסייעו לחברה להתחמק מהקנס שממתין ליצרנים שלא עמדו ביעדי הפליטה. האחרונה בתור, שעברה את התהליך, היא סוזוקי ויטארה הוותיקה.

 

קטן מבחוץ, גדול מבפנים

הדור הנוכחי של הוויטארה הושק ב-2015(!) ועבר מספר מתיחות פנים, שסייעו לו להיראות עדכני. מודל 2021 קיבל עוד מספר עדכונים קוסמטיים בפגושים, בפנסים ובגריל וזכה לכיתובי "HYBRID" מאירי עיניים אבל בסך הכל הוא שומר על קווי המתאר הרבועים והחסונים, שגורמים לוויטארה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת.

כבר כמה שנים לא ביקרנו בתא הנוסעים של סוזוקי ויטארה וגילינו שהוא הצליח להסתגל לשינויים בעולם. אמנם אין כאן מחוונים דיגיטליים ועיצוב של "דור האייפון" כמו אצל חלק מהמתחרות המודרניות אבל המחוונים האנלוגיים הגדולים מקבלים גיבוי מצגי מידע מבוססי LCD ונהגים צעירים יזכו לשלל פיצ'רים עדכניים באגף הקישוריות והבטיחות האקטיבית, מבלי לוותר על הנדסת האנוש הסופר-הגיונית של סוזוקי, שכה חביבה על הסבא והסבתא שלהם. איכות ההרכבה של סוזוקי עמידה וחסונה כרגיל אבל החומרים מתחילים להפגין את גילו של הרכב עם דיפונים פלסטיים קשיחים, שכיום הולכים ונעלמים מהפלח.

המרחב בתא הנוסעים מציג את הטריק היפני של "קטן מבחוץ גדול מבפנים". למרות בסיס גלגלים באורך צנוע של 2.5 מ' בלבד, פחות מהממוצע בפלח הסופר-מיני, המושבים הקדמיים מספקים תחושה של מרחב והמושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים ממוצעי קומה עם אפשרות לדחיקת נוסע שלישי ביניהם. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, סף הכניסה/יציאה ממוקם אידיאלית לבני כל הגילים וראות טובה לכל הצדדים מסייעת בקרב ההישרדות העירוני. תא המטען מציע נפח של כ-375 ליטר והמושב האחורי מתקפל לרצפה כמו אוריגמי מחוכם לטובת הגדלה משמעותית של פוטנציאל שינוע המטענים.

המערכת ה"היברידית" מובחנת בפקקים

החידוש המרכזי במודל 2021 הוא הוא המנוע "הירוק" החדש של סוזוקי, שממצויד במערכת "מיקרו-היברידית". בוגרי היברידיות "אמיתיות" דוגמת קיה נירו ושות' יצטרכו למתן ציפיות: המערכת הזו כוללת סוללה קטנה ומנוע עזר ומיועדת רק לסייע בכיבוי/התנעה של מנוע הבנזין בעיר ובעת שיוט רגוע לטובת חיסכון בדלק ובעיקר הפחתת פליטה. פרט לכך זה אותו מנוע טורבו 1.4 ליטר של הוויטארה היוצאת, שעבר שורה של שיפורים מכאניים ואלקטרוניים ומייצר כעת הספק מופחת של 129 כ"ס.

בנהיגה יום יומית אפשר להבחין במערכת "ההיברידית" בעיקר בפקקים, שבהם הליך הכיבוי התנעה הרבה יותר חלק ממערכות עצור/סע מקובלות. המנוע גם שומר על רגיעה מופתית בשיוט בין עירוני מהיר והוא מספק רזרבות כוח מכובדות לצורך האצה בעליות.

לעומת זאת מי שיכביד את רגלו על המצערת ויפעיל את ה"קיק דאון" יקבל בעיטת כוח חדה ובלתי צפויה עם הורדה מיידית של שני הילוכים ועליה מהירה בסל"ד. התגובה עלולה להפתיע את מי שלא מצפה לה והיא דורשת הסתגלות.

התיבה האוטומטית של סוזוקי מצוידת ב-6 מהירויות בלבד והתגובות הראשוניות שלה פחות נמרצות משל התיבות כפולות המצמדים האופנתיות. אך הניסיון מלמד, שהיא תמשיך לתפקד כהלכה מאות אלפי קילומטרים אחרי, שהתיבות האופנתיות הללו יגיעו לגן העדן של התמסורות. סוזוקי מתהדרת בשיפור קל בצריכת דלק לסביבות ה-17.5 ק"מ לליטר אך השגת נתון קרוב לזה דורשת מהנהג לשמור במודע על רגל קלה. שימוש תכוף ברזרבות הכוח יפחית 30% מהתצרוכת ללא קושי.

מהנדסי סוזוקי לא נחו

שבע שנים הן מחזור חיים ארוך מאד לדגם רכב כלשהו ושמחנו לגלות, שמהנדסי סוזוקי ניצלו את הזמן כדי להשביח את מערכת המתלים. תגובת המתלים הקשוחה והקופצנית שאפיינה את הויטארה בתחילת הדרך פינתה את מקומה לספיגת זעזועים מעודנת ויעילה יותר על בורות עירוניים אם כי עדיין יש בפלח מכוניות נוחות יותר. למרות בסיס הגלגלים הקצר והמבנה הרבוע הרכב שומר על יציבות כיוונית מכובדת במהירויות הריאליות של כביש 6 תחת רוחות מזרחיות עזות.

יכולות השטח של הוויטארה כפולת ההנעה היו מעין סוד שמור בקרב חובבי המותג אבל הגרסה ההיברידית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד, לפחות בינתיים. היא עדיין תדלג ללא קושי על מדרכות גבוהות ותצלח מסלולי עפר מחורצים אבל זה בערך.

בשורה התחתונה הויטארה הקטנה מצליחה להתבגר יפה ולשמור על רלוונטיות גם בפלח הג'יפונים הסופר-תחרותי של ימינו. תג מחיר שאפתני של 136 עד 142 אלף שקל קצת מקלקל את המיצוב העממי שלה ומציב אותה בתחרות לא קלה מול דגמים גדולים יותר. מצד שני, כשיגיע זמנה להחליף ידיים קונים עדיין ילחמו זה בזה כדי לרכוש אותה. אז אולי זה מתאזן.

חלק מהמתחרות

רנו קפצ'ור 2021

במחיר שנע בין 125 ל-140 אלף שקל הדור החדש של רנו קפצ'ור משלב עיצוב בעל נוכחות ושלדה נעימה. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו עם הספק של 131 או 154 כ"ס והגרסה החזקה מאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות

רנו קפצ'ור 2021 / צילום: יח"צ

סיטרואן C3 איירקרוס

ב-125 אלף שקל הגרסה הבכירה של האיירקרוס מגיע עם מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 130 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סיטרואן C3 איירקרוס / צילום: יח"צ

קיה סלטוס

134 עד 141 אלף עולה הג'יפון של קיה. יש לו ממדים גדולים משמעותית מרוב המתחרים הישירים. מנוע ה-2 ליטר עם 149 כ"ס חריג לקבוצה והוא משודך לתיבה רציפה

קיה סלטוס / צילום: יח"צ

עוד כתבות

רפאל שטרן, מכון ויצמן / צילום: איל יצהר

"גדלתי בפחד מההתחממות של כדור הארץ"

רפאל שטרן, בן 33, לקראת סיום דוקטורט במעבדה של פרופ' דני יקיר במחלקה למדעי כדור הארץ, מכון ויצמן ● חוקר את ההשפעה של פאנלים סולאריים על האקלים ● פרויקט מיוחד

עבודות תשתית. ההיטל מותנה בכך שהרשות מבצעת את עבודות הפיתוח / צילום: Shutterstock

לרשויות מקומיות אסור לגבות היטלי פיתוח אם לא מימנו בעצמן את התשתיות המשרתות את הנכס

בית המשפט שב ומבהיר כי לא כל תוספת בנייה גוררת אוטומטית היטל פיתוח, וכי הנוהג שלפיו עיריות גובות תשלום גם על עבודות פיתוח של גורמים חיצוניים כמו רמ”י - איננו חוקי ● בנוסף כתב בית המשפט כי החיוב בהיטלים ואגרות הוא חד–פעמי ולא ייתכן חיוב כפול

הכתבות הנקראות ביותר בתשפ״א

הונאת הפונזי החדשה והחסימה בסואץ: אלו הכתבות הנקראות ביותר בתשפ"א

לא צריך להיות מיליונר כדי לרכוש דירה בכמה מהשכונות הטובות ביותר בארץ ● הקשר בין חסימת תעלת סואץ ובין מיזמי התשתית הישראלים ● איך הגיעו פירמות עוה"ד הגדולות לרווחי שיא בשנת הקורונה ● ההשקעה בנדל"ן משתלמת, אבל בשוק ההון הרבה יותר ● ועוד שש כתבות שאהבתם ב-12 החודשים האחרונים

מד''א מחסן את תושבי קרני שומרון - חיסון קורונה / צילום: דוברות מד''א

הוועדה המייעצת ל-FDA החליטה שלא להמליץ על מנת חיסון שלישית לקורונה

צוות המומחים הביע תסכול מכך שפייזר סיפקה מעט מידע על בטיחות המינונים הנוספים ● משרד הבריאות הודיע היום כי יותר מ-3 מיליון ישראלים התחסנו במנה השלישית

דודי עזרא / צילום: אביב חופי

דודי עזרא מאבד שליטה: השלים מכירת 23% מניות נטו אחזקות לדוד מצסה בכ-270 מיליון שקל

לאחר שמכר כמחצית ממניותיו בנטו למצסה לפי שווי כפול ממחיר השוק, דיווחה ענקית המזון כי עזרא חדל להיות בעל השליטה בחברה, שהקים אביו לפני כ־80 שנה ● סך התמורות לעזרא בפחות משלוש שנים ממכירת מניות ודיבידנדים - כמעט מיליארד שקל

פרסומת ביטוח ישיר / צילום: יחצ רן דנינו

היונים יורדות מהעץ: תקציב ביטוח ישיר עובר למקאן

לגלובס נודע כי תקציב הפרסום של ביטוח ישיר עוזב את משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, ועובר למשרד הפרסום מקאן ת"א ● קניון עופר רמת אביב משיק חנות פופ-אפ יד שנייה, שכל הכנסותיה ייתרמו לעמותות הפועלות למען נערות בסיכון ● אירועים ומינויים 

ניל צור, האוני' העברית / צילום: יוסי זמיר

"בעקבות ההרצאה 'המתמטיקה של המלחמה' הבנתי שאפשר לשלב יחסים בינלאומיים ופיזיקה"

ניל צור, בן 34, דוקטורנט במחלקה ליחסים בינלאומיים ומכון דיוויס ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית ● חוקר תופעות של סינכרון חברתי, השייכות לתחום הפיזיקה של מערכות מורכבות ● פרויקט מיוחד

אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock

להתראות עמק הסיליקון, שלום טקסס: ההייטקיסטים הישראלים מגלים את הבירה החדשה

אחרי שאלון מאסק חזה שהיא תהיה העיר הצומחת ביותר באמריקה, ואורקל העבירה לשם את המטה שלה, בשנתיים האחרונות גם ההייטקיסטים הישראלים נודדים בהמוניהם לאוסטין ● מחירי הנדל"ן והמחייה הזולים מושכים עוד ועוד יזמים וסטארט־אפים ישראליים מקליפורניה לטקסס

מפעל כתר כרמיאל / צילום: יח''צ

כתר תנסה לגייס מאות מיליוני דולרים בהנפקה בניו יורק

החברה הגישה טיוטת תשקיף ראשונית לרשות לניירות ערך בארה"ב ● החברה תנסה לגייס לפי שווי של 2-2.5 מיליארד דולר ● החתמים בהנפקה יהיו, בין השאר, גולדמן זאקס, ג'פריס, ג'יי.פי מורגן ובנק אוף אמריקה

אושר עד, מדפי מוצרי חלב / צילום: אסף עיני

מדד אוגוסט עלה ב-0.3%; מחירי הדירות עלו ב-8% בשנה

מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.3%, וב-12 החודשים האחרונים עלה ב-2.2% ● מתחילת השנה עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב-4.3% ● עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים שעלו ב-2.6%

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

כך הפכו מחירי הדיור לנושא הכמעט יחידי שבו הפוליטיקאים מעדיפים לדבר פחות ולעשות יותר

שלושה חודשים אחרי הקמת ממשלת בנט-לפיד, נדמה שלמרות שורה של צעדים עדיין אין בשורה אמיתית בתחום הנדל"ן ● איך, בניגוד מוחלט לממשלות עבר, הפכו מחירי הדיור לנושא שבו הפוליטיקאים מעדיפים קודם כל להנמיך ציפיות, לדבר פחות ולעשות יותר? ראשי סיעות מהקואליציה ושני השרים האמונים על התחום מסבירים

המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור בעיר האגן, גרמניה / צילום: Reuters, Henning Kaiser

גרמניה: המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור

הצעיר בן ה-16 חשוד כי תיכנן מתקפה בעזרת חומרי נפץ ביתיים על בית כנסת בעיר האגן בערב יום הכיפורים ● נעצרו גם אביו ושני אחיו ● לפי הערכות בגרמניה, הצעיר שיתף מידע בקבוצה איסאלמיסטית או התכתב עם גורם כלשהו על הפיגוע המתוכנן

שר המשפטים גדעון סער / צילום: תמר מצפי

נסיגה לתפארת: הנסיגה של סער מיוזמת פיצול תפקיד היועמ"ש מדאיגה במיוחד

הדיווחים בתקשורת על כך ששר המשפטים גדעון סער לא מתכוון להוציא לפועל את היוזמה המשמעותית ביותר שהיה אמור להוביל כשר משפטים - פיצול תפקיד היועמ"ש - צריכה להדאיג כל אזרח שהדמוקרטיה חשובה לו

מתחם הבניינים במהלך ההריסה. עמדו נטושים במשך שנים וניזוקו / צילום: מתוך יוטיוב

סין מציגה: כך הורסים 15 בניינים ב-45 שניות בלבד

שכונה שלמה בעיר קונמינג בסין נהרסה בשבוע שעבר באמצעות חומרי נפץ ● הבניינים בני פחות מעשר שנים אולם מעולם לא הושלמו

סדרות מומלצות

הדרמה הבלתי נסבלת שתגרום לכם להתמכר והסדרה של מארוול שתעביר לכם את הסופ"ש: המלצות טלוויזיה

הסדרה הצפויה שתדביק אתכם למסך, המשפחה שבנתה לעצמה טירה - ותיעדה הכול, סיפור האונס שכמעט כולם מכחישים ועונה שלישית לקופה ראשית ● מה שכדאי לראות בטלוויזיה עכשיו

עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן

בריחת העובדים מענף הפרסום וניצחון וולט על המסעדנים: 10 הפספוסים הגדולים של השנה בתחומי המדיה, השיווק והפרסום

הם היו יכולים להצליח, אבל המציאות הסתדרה אחרת: המותג שנסגר כשכולם חגגו, הרשתות שלא הרוויחו מהנהירה לאונליין, המסעדנים שאיחרו את הרכבת, ההזדמנויות שרשת 13 החמיצה ועוד 6 דברים ש(לא) התרחשו השנה

תמונתו של נשיא ז'ובנל מואיז על קיר חדר הישיבות / צילום: Reuters, Ricardo Arduengo

מי רצח את נשיא האיטי? חלפו חודשיים, והעלילה רק מסתבכת

בחודשיים שחלפו מאז נרצח הנשיא ז'ובנל מואיז, ראיינו כתבי הוול סטריט ג'ורנל יועצים פוליטיים, חוקרים ועורכי דין, קראו הודעות וואטסאפ של החשודים, האזינו להקלטות של פגישת המזימה, בחנו תצלומים מהתגרה שהובילה למות הנשיא - וחזרו עם יותר שאלות מתשובות | מיטב הסיפורים מהעולם

רונאל פישר / צילום: יונתן בלום

הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021

נפתלי בנט / צילום: שלומי יוסף

בנט על הסכמי אברהם: " פרק חדש בהיסטוריה של השלום"

ראש הממשלה התייחס היום לציון שנה לחתימת הסכמי אברהם, לאחר שכמעט לא דיבר עליהם במהלך כהונתו ● הוא הודה לכל המעורבים למעט לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו

מנכ''ל Airbnb בריאן צ'סקי / צילום: Reuters, Mike Hutchings

מנכ"ל Airbnb מודה לראשונה: הקורונה הצילה אותנו ממשבר

רגע אחרי ההנפקה Airbnb לא היתה רחוקה ממשבר קיומי: על פניו היא היתה חברת ענק בשווי 100 מיליארד דולר, אבל היא גם דיממה מיליארדים ● תחקיר פאסט קומפני מביא את מאחורי הקלעים של הטלטלה שעברה על החברה שעיצבה מחדש את התיירות העולמית | מיטב הסיפורים מהעולם