גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוזוקי ויטארה מתבגרת אבל גם מתייקרת

רבת המכר הוותיקה של סוזוקי לא באמת היברידית, אבל המנוע המשודרג מספק ביצועים מכובדים ● חבל רק שגם המחיר שודרג

סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ
סוזוקי ויטארה "הייבריד" 2021 / צילום: יח"צ

סוזוקי היא חברה עם פיצול אישיות. מצד אחד חטיבת האופנועים שלה מייצרת כמה מהאופנועים המסעירים, המרגשים והכי פחות הגיוניים, שניתן לרכוש כיום מייצור סדיר.

מצד שני חטיבת הרכב הפרטי של החברה היפנית הזו מייצרת מזה שנים כמה מהמכוניות ההגיוניות והמשעממות ביותר, שקיימות בתעשיית הרכב. כאלה, שפונות למיליוני לקוחות הגיוניים, שרוצים רכב הגיוני במחיר הגיוני, שייקח את בעליו מנקודה (הגיונית) אחת לאחרת בקצב הגיוני מבלי לבקר בדרך במוסך. לא ברור איך סוזוקי מצליחה ליישב בין שני הצדדים הקיצוניים הללו אך בינתיים לפחות חטיבת הרכב שלה מצליחה לשמור על עצמאות למרות מגוון מזערי וממוקד מאד של דגמים.

אבל גם חברה, שהיא אחד מסמלי תעשיית הרכב היפנית השמרנית, צריכה להתקדם עם הזמן ולהסתגל לאילוצים ובאירופה זה אומר דרישה להפחית משמעותית את הפליטה הממוצעת. לפיכך מהנדסי סוזוקי נאלצו לתכנן גרסאות מנוע "ירוקות", שיסייעו לחברה להתחמק מהקנס שממתין ליצרנים שלא עמדו ביעדי הפליטה. האחרונה בתור, שעברה את התהליך, היא סוזוקי ויטארה הוותיקה.

 

קטן מבחוץ, גדול מבפנים

הדור הנוכחי של הוויטארה הושק ב-2015(!) ועבר מספר מתיחות פנים, שסייעו לו להיראות עדכני. מודל 2021 קיבל עוד מספר עדכונים קוסמטיים בפגושים, בפנסים ובגריל וזכה לכיתובי "HYBRID" מאירי עיניים אבל בסך הכל הוא שומר על קווי המתאר הרבועים והחסונים, שגורמים לוויטארה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת.

כבר כמה שנים לא ביקרנו בתא הנוסעים של סוזוקי ויטארה וגילינו שהוא הצליח להסתגל לשינויים בעולם. אמנם אין כאן מחוונים דיגיטליים ועיצוב של "דור האייפון" כמו אצל חלק מהמתחרות המודרניות אבל המחוונים האנלוגיים הגדולים מקבלים גיבוי מצגי מידע מבוססי LCD ונהגים צעירים יזכו לשלל פיצ'רים עדכניים באגף הקישוריות והבטיחות האקטיבית, מבלי לוותר על הנדסת האנוש הסופר-הגיונית של סוזוקי, שכה חביבה על הסבא והסבתא שלהם. איכות ההרכבה של סוזוקי עמידה וחסונה כרגיל אבל החומרים מתחילים להפגין את גילו של הרכב עם דיפונים פלסטיים קשיחים, שכיום הולכים ונעלמים מהפלח.

המרחב בתא הנוסעים מציג את הטריק היפני של "קטן מבחוץ גדול מבפנים". למרות בסיס גלגלים באורך צנוע של 2.5 מ' בלבד, פחות מהממוצע בפלח הסופר-מיני, המושבים הקדמיים מספקים תחושה של מרחב והמושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים ממוצעי קומה עם אפשרות לדחיקת נוסע שלישי ביניהם. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, סף הכניסה/יציאה ממוקם אידיאלית לבני כל הגילים וראות טובה לכל הצדדים מסייעת בקרב ההישרדות העירוני. תא המטען מציע נפח של כ-375 ליטר והמושב האחורי מתקפל לרצפה כמו אוריגמי מחוכם לטובת הגדלה משמעותית של פוטנציאל שינוע המטענים.

המערכת ה"היברידית" מובחנת בפקקים

החידוש המרכזי במודל 2021 הוא הוא המנוע "הירוק" החדש של סוזוקי, שממצויד במערכת "מיקרו-היברידית". בוגרי היברידיות "אמיתיות" דוגמת קיה נירו ושות' יצטרכו למתן ציפיות: המערכת הזו כוללת סוללה קטנה ומנוע עזר ומיועדת רק לסייע בכיבוי/התנעה של מנוע הבנזין בעיר ובעת שיוט רגוע לטובת חיסכון בדלק ובעיקר הפחתת פליטה. פרט לכך זה אותו מנוע טורבו 1.4 ליטר של הוויטארה היוצאת, שעבר שורה של שיפורים מכאניים ואלקטרוניים ומייצר כעת הספק מופחת של 129 כ"ס.

בנהיגה יום יומית אפשר להבחין במערכת "ההיברידית" בעיקר בפקקים, שבהם הליך הכיבוי התנעה הרבה יותר חלק ממערכות עצור/סע מקובלות. המנוע גם שומר על רגיעה מופתית בשיוט בין עירוני מהיר והוא מספק רזרבות כוח מכובדות לצורך האצה בעליות.

לעומת זאת מי שיכביד את רגלו על המצערת ויפעיל את ה"קיק דאון" יקבל בעיטת כוח חדה ובלתי צפויה עם הורדה מיידית של שני הילוכים ועליה מהירה בסל"ד. התגובה עלולה להפתיע את מי שלא מצפה לה והיא דורשת הסתגלות.

התיבה האוטומטית של סוזוקי מצוידת ב-6 מהירויות בלבד והתגובות הראשוניות שלה פחות נמרצות משל התיבות כפולות המצמדים האופנתיות. אך הניסיון מלמד, שהיא תמשיך לתפקד כהלכה מאות אלפי קילומטרים אחרי, שהתיבות האופנתיות הללו יגיעו לגן העדן של התמסורות. סוזוקי מתהדרת בשיפור קל בצריכת דלק לסביבות ה-17.5 ק"מ לליטר אך השגת נתון קרוב לזה דורשת מהנהג לשמור במודע על רגל קלה. שימוש תכוף ברזרבות הכוח יפחית 30% מהתצרוכת ללא קושי.

מהנדסי סוזוקי לא נחו

שבע שנים הן מחזור חיים ארוך מאד לדגם רכב כלשהו ושמחנו לגלות, שמהנדסי סוזוקי ניצלו את הזמן כדי להשביח את מערכת המתלים. תגובת המתלים הקשוחה והקופצנית שאפיינה את הויטארה בתחילת הדרך פינתה את מקומה לספיגת זעזועים מעודנת ויעילה יותר על בורות עירוניים אם כי עדיין יש בפלח מכוניות נוחות יותר. למרות בסיס הגלגלים הקצר והמבנה הרבוע הרכב שומר על יציבות כיוונית מכובדת במהירויות הריאליות של כביש 6 תחת רוחות מזרחיות עזות.

יכולות השטח של הוויטארה כפולת ההנעה היו מעין סוד שמור בקרב חובבי המותג אבל הגרסה ההיברידית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד, לפחות בינתיים. היא עדיין תדלג ללא קושי על מדרכות גבוהות ותצלח מסלולי עפר מחורצים אבל זה בערך.

בשורה התחתונה הויטארה הקטנה מצליחה להתבגר יפה ולשמור על רלוונטיות גם בפלח הג'יפונים הסופר-תחרותי של ימינו. תג מחיר שאפתני של 136 עד 142 אלף שקל קצת מקלקל את המיצוב העממי שלה ומציב אותה בתחרות לא קלה מול דגמים גדולים יותר. מצד שני, כשיגיע זמנה להחליף ידיים קונים עדיין ילחמו זה בזה כדי לרכוש אותה. אז אולי זה מתאזן.

חלק מהמתחרות

רנו קפצ'ור 2021

במחיר שנע בין 125 ל-140 אלף שקל הדור החדש של רנו קפצ'ור משלב עיצוב בעל נוכחות ושלדה נעימה. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו עם הספק של 131 או 154 כ"ס והגרסה החזקה מאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות

רנו קפצ'ור 2021 / צילום: יח"צ

סיטרואן C3 איירקרוס

ב-125 אלף שקל הגרסה הבכירה של האיירקרוס מגיע עם מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 130 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סיטרואן C3 איירקרוס / צילום: יח"צ

קיה סלטוס

134 עד 141 אלף עולה הג'יפון של קיה. יש לו ממדים גדולים משמעותית מרוב המתחרים הישירים. מנוע ה-2 ליטר עם 149 כ"ס חריג לקבוצה והוא משודך לתיבה רציפה

קיה סלטוס / צילום: יח"צ

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?