גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגבלות הפרטיות החדשות של אפל מכניסות ענף שלם בישראל למתח

ההגבלות החדשות של אפל על פרסום באינטרנט - בהן חסימת היכולת להתאמה אישית של פרסומות וניטור התנהגות משתמשים - נכנסו רק לאחרונה לתוקף ● בתעשיית הפרסום הדיגיטלי כבר מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בחשיפה של לקוחות אפל לקמפיינים ועל קושי בהגעה ללקוחות פוטנציאליים • איך זה קשור למלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומה יעשו חברות כמו פלאריום, איירון סורס ומאנדיי

ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה
ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה

טים קוק, מנכ"ל  אפל, הפך את נושא הפרטיות לאחד הדגלים המרכזיים בקדנציה שלו, ולא בכדי. שמירה על פרטיות מיטיבה אומנם עם המיתוג של אפל כחברה הדואגת ללקוחותיה, אך היא גם משמשת לה כקרדום לחפור בו מול המתחרים ולהגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך. מלבד הערמת קשיים על ענקיות דוגמת פייסבוק וגוגל, המגבלות החדשות בתחום הפרטיות במכשירי אפל מכניסות את ענף ההייטק והשיווק הדיגיטלי כולו ללחץ, ובישראל יש כבר מי ששוקלים להקפיא קמפיינים.

סמנכ"ליות השיווק בחברות ההייטק הישראליות עומדות כעת בכוננות ספיגה במטרה לראות כיצד ישפיעו ההגבלות החדשות של אפל על היכולת שלהן להגיע לקהלים חדשים ועל האפקטיביות של קמפיינים בני מיליוני דולרים שהן מנהלות. אף שאפל הודיעה על ההגבלות הללו כבר לפני מספר חודשים, רק בשבועות אלה הן נכנסות לתוקף ובאות לידי ביטוי בהצטרפות של מיליוני לקוחות אפל למערכות ההפעלה החדשות המקשות על חברות ההייטק לחשוף אותם לחומר פרסומי.

ההגבלות החדשות שמטילה אפל על התעשייה נוגעות כמעט לכל מרכיב בתשתיות השיווק של חברות ההייטק ובפועל הופכות אותן לעיוורות כלפי לקוחות אפל על שלל מכשיריה, כך שהן אינן יכולות להתאים מסרים שיווקיים ללקוחות או למדוד את היעילות של קמפיינים. החל מהשבועות הקרובים, מגבילה אפל את ההתאמה האישית של פרסומות באפליקציות, מסירה את היכולת להטמיע "עוגיות" - תוכנה המותקנת על מחשב המשתמש ומאפיינת את דפוסי הגלישה שלו - בדפדפני ספארי במחשבים אישיים, ומשיתה הגבלות חמורות על ניטור התנהגות משתמשים במערכות דיוור שיווקי כמו Mailchimp ומערכות לניהול השיווק כגון HubSpot, מערכת ניהול השיווק הפופולרית בישראל.

 

על המתרחש כעת בקרב לקוחות אפל מביטות לא רק ענקיות ישראליות המפתחות אפליקציות להורדה, דוגמת פלייטיקה ומון-אקטיב, אלא גם חברות המוכרות מוצרים ללקוחות ארגוניים ומנהלות תקציבי פרסום ענק ביוטיוב ובפייסבוק דוגמת מאנדיי וויקס, וחברות תוכנה ארגונית שעושות שימוש רב בקמפיינים של דואר אלקטרוני מבוססי תוכן דוגמת סימילרווב. מלבדן, מביטים מהצד עסקים קטנים ובינוניים התלויים באפליקציות דוגמת פייסבוק ואמזון בפרסום שלהם, וגם שם צופים בדאגה בקושי ההולך וגובר לפרסם למשתמשי אפל - ובעליית מחירי הפרסום כתוצאה מכך.

"עליית מחירים מטורפת שתוציא שחקנים"

"החל מאמצע יוני - הזמן שבו ההגבלות של אפל החלו להשפיע על השוק - אנחנו רואים עליית מחירים מטורפת בעלויות הפרסום, דבר שמעלה בכ-30% את מחירי הקמפיינים", אומר מנהל שיווק בכיר בחברה גדולה שביקש שלא לפרסם את שמו. "הנפגעות הישירות הן חברות מוטות פרסום דיגיטלי המעודדות משתמשים להוריד אפליקציות או להיכנס לעמודי נחיתה, כמו גם מפרסמים קטנים שלא יוכלו לעמוד בעלייה הזו במחירי הפרסום. כעת כולם מחכים על הגדר לראות האם מפרסמים קטנים ייצאו מהשוק או יקטינו תקציבים".

איירון סורס, שהייתה ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר מאז ומעולם בבורסה בניו יורק, היא אחת מהחברות המושפעות ביותר מהמהלך של אפל. כאחת מרשתות הפרסום במובייל הגדולות בעולם, היא נאלצה להעלות את המחיר על מיקומים של פרסומות באפליקציות בשיעור ניכר, עלות שמתגלגלת בין השאר ליצרניות האפליקציות. גם בפייסבוק, שדווקא יצאה מעורה והתנגחה באפל על המהלך וטענה שהוא יפגע בעסקים קטנים, עלו מחירי הפרסום בתקופה האחרונה בכ-30%, כך נודע לגלובס.

עם או בלי קשר לכך, שוויין של רוב חברות הפרסום שהונפק בוול סטריט בשבועות האחרונים נפל משמעותית. מניית איירון סורס נפלה בכ-20%, אאוטבריין נאלצה לחתוך בשווי טרם ההנפקה בשבוע שעבר, ומאז ירדה מנייתה בכחצי אחוז.

"חברות האפליקציות, בעלי האתרים וגם סוכנויות הפרסום מודאגות ממה שקורה - אפל נוטלת מהן ערוץ הפצה שנסמכו עליו במשך שנים רבות", אומר לגלובס ראס ג׳פרי, מנהל השותפויות בחברת דודא הישראלית, שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולעצב אתרים במובייל ובמחשב האישי. "זה מתסכל כשאתה לא יכול להשתמש בכלי מרכזי כל כך לעסק שלך, והעסקים שאנחנו עובדים איתם רואים את המהלך כמשהו שללא ספק יפגע בהם. זה מאוד מדאיג".

"זה כרגע לא מביא לעצירה של קמפיינים, אבל בהחלט לבחינה שלהם מחדש", אומר ברק ויטקובסקי, סמנכ"ל המוצר של אפספלייר, "בתקופה זו כולם בוחנים את התשואה שהם גוזרים מהקמפיינים השיווקיים שלהם, את מחירי המודעות שהם מוכרים או קונים. זה בהחלט לא אומר שלא יהיה שינוי גדול יותר בטווח הארוך".

"זה כרגע הנושא שבראש מעייניהם של מנהלי השיווק של מון אקטיב, פלייטיקה, פלאריום, אבל גם מנהלים בחברות בינוניות ובעיקר בחברות קטנות", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "זה לא הסיפור של כל אחת מהחברות האלה, אלא הסיפור של עתיד הפרסום הדיגיטלי, תחום הפרטיות ושיקולים של חברות ענק".

שדרגו למערכת שמעודדת חסימה

עד כמה השינוי של אפל הוא חד ופתאומי ניתן לראות בדפוסי השדרוג של המשתמשים למערכת ההפעלה של אפל iOS 14.5, שמעודדת את המשתמשים לחסום את עצמם בפני אמצעי המעקב של המפרסמים.

ויטקובסקי מגלה לגלובס כי בתוך שלושה שבועות עלה שיעור המשתמשים החסומים מ-30% ל-60% מכלל משתמשי אפל. איתי כהן, סגן נשיא לשיווק ואסטרטגיה בחברת טכנולוגיית הפרסום Fyber, מזהה כבר 80% משתמשים ששידרגו למערכת ההפעלה המתקדמת. "בחודש הראשון קצב עדכוני הגרסה היה איטי, ופתאום בתחילת יוני ראינו קפיצה גבוהה, כשאפל דחפו את העדכון למשהו כמו 30% מהמשתמשים תוך שבוע. מאז זה עולה באופן עקבי".

המשתמשים שטרם שידרגו מהווים בינתיים קבוצת ניסוי עבור כל תעשיית הפרסום שממנה יהיה ניתן להשליך לגבי הכלל, אך זה נתון מספיק כדי להכניס את השוק לדריכות רבה, היות והוא חי על זמן שאול וצפוי להצטמצם במהירות. לפי סוכנות הפרסום Yellowhead, שיעור המשתמשים שחוסמים את עצמם באפליקציות פינטק ומסחר אלקטרוני כפול משיעור המשתמשים החסומים בתחום הגיימינג.

לפי פייבר, רק כ-20% מתוך לקוחות אפל ששדרגו את מערכת ההפעלה שלהם אפשרו באופן אקטיבי גישה למפרסמים לעקוב אחר מאפייניהם.

לקוחות אפל הם אומנם המיעוט שבעוגת החשיפות לפרסומות דיגיטליות, רק 26% מכלל המשתמשים, אך הם נחשבים משתמשים נחשקים על ידי המפרסמים. בשוקי המפתח, דוגמת ארה"ב, אפל מחזיקה ב-60% מכלל השוק, הפוך למתרחש בשאר מדינות העולם.
"החלק היחסי של משתמשי אפל בתקציבי הפרסום היה גדול יותר, כי למשתמשים שלהם כוח קנייה גדול יותר", אומר לגלובס כהן. "טרם השינויים במערכות ההפעלה, שיעור תקציבי הפרסום שטירגט משתמשי אפל עמד על 55% מכלל התקציבים. בשבועות האחרונים הוא כבר ירד ל-50%. אנחנו מגדירים זאת כתקופת מעבר והציפייה שלנו שהשוק ילמד להתאים את עצמו למציאות החדשה".

"האינטרנט צמח כמוצר צריכה זול, כמעט חינמי. באה אפל ומובילה כאן גישה שבה האינטרנט נצרך בתשלום", אומר בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "יש כאן מלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומי שנפגע מכך הם הצרכנים שנאלצים לשלם על יותר שירותים, לקבל פרסומות פחות ממוקדות, ועסקים קטנים שבבת אחת נחתך עבורם ערוץ הכנסות משמעותי", אומר הבכיר. "הציבור צריך להחליט מה הוא מעדיף: לשלם על שירותים באינטרנט, או לקבל אותו בחינם ולהיחשף לפרסומות שמתאימות לו".

אפל, פייסבוק וגוגל רבות - ולעזאזל עם כל השאר

ברקע המגבלות של אפל עומדת המלחמה בין ענקיות האינטרנט על הנתונים השייכים למשתמשים. כאשר אפל מגבילה את הקשר בין המפרסם או השירות לבין המשתמש הפוטנציאלי, היא מושכת את השטיח מתחת לרגליהן של חברות כמו גוגל ופייסבוק שהאפליקציה שלהן נמצאות על מכשיריה.

אבל חברת אפל רחוקה מלראות רק את טובת המשתמש; האינטרסים שעומדים מאחורי המהלך כוללים לא רק הגנה על פרטיות אלא גם נגיסה מהנתח של המתחרות בשלוש דרכים מרכזיות.

ראשית, היא ממשיכה לאסוף מידע על המאפיינים הדמוגרפיים וההתנהגות של משתמשיה גם ללא הודעת "פוש" יזומה.

כלומר, את המגבלה שהיא משיתה על מתחרותיה, היא איננה מחילה על עצמה.
משתמש שמעוניין לבקש מאפל לחדול ממעקב שכזה, נדרש להיכנס לחלון הגדרות הפרטיות במערכת ההפעלה שלו ולכבות באופן פעיל את שיתוף הנתונים עם אפל.

שנית, בימים אלה מגדילה אפל באופן משמעותי את רשת הפרסום שלה, כך שהיא תהפוך לשחקן משמעותי יותר בשוק הפרסום במובייל. עמודי המשרות הפתוחות באתר אפל מרמזים על הקפיצה בגיוסים לתפקידים שקשורים בתחום הפרסום.

שלישית, על ידי הוצאה מהמשחק של חברות הבנויות של הכנסות מפרסום, אפל מחזקת את האפליקציות והשירותים בתשלום, המבוססים על רכישת טובין וירטואלי.

אפליקציות בתשלום, או הכוללות אפשרות לשלם על טובין וירטואלי, מכניסות לאפל 30% מכל עסקה - נתח גדול ביותר, גם ביחס למה שנוטלות חברות האשראי על עסקאות סליקה.

"יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד"

כמו תמיד, החברות הגדולות ימצאו דרכים חדשות ויצירתיות לעקוף את ההגבלות. החברות הישראליות כבר מצאו מספר שיטות המתבססות על סטטיסטיקה והסקה ממדגמים קטנים, כגון ניסוי על גיאוגרפיות שונות או אוכלוסיות שונות והשלכה מהן על כלל משתמשי אפל, חלק מהטכנולוגיות אף מפותחות על ידי חברות ישראליות כמו אפספלייר. אחרים פונים לפרסום כלפי משתמשי אנדרואיד בלבד, אך "יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד בלבד, שוק שכולל בעיקר משתמשים ממדינות מתפתחות עם כח קנייה קטן באופן יחסי. בסופו של דבר תצטרך למצוא דרך חדשה לאפיון משתמשי אפל", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין