גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב הגרמנית משיבה לטסלה מלחמה

התשובה של מרצדס לבליץ של טסלה הוא רכב קרוס-אובר חשמלי משפחתי עם עיצוב נאה, תא נוסעים איכותי, אבזור יוקרתי ויחס מתון של טווח/ביצועים ● כל זה בתמחור אגרסיבי במונחים של מרצדס

מרצדס EQA / צילום: יח"צ
מרצדס EQA / צילום: יח"צ

בימים אלה יושבים, קרוב לוודאי, תסריטאים ומפיקים בהוליווד ומגבשים הפקת ענק עתירת תקציב לקולנוע ו/או נטפליקס, שתיקרא "טסלה נגד תעשיית הרכב העולמית". הסיפור הזה מכיל את כל המרכיבים שיוצרים רב-מכר קופתי. יש בו חברת סטארט-אפ צעירה, שלוקחת רעיון מהפכני שנכשל בעבר ומצליחה להפוך אותו לטרנד גלובלי. יש יזם כריזמטי, שהופך לאחת הדמויות המשפיעות בעולם וכל ציוץ שלו יכול לייצר רווחי עתק למשקיעי שוק ההון או למחוק אותם; יש הערכות שווי של מאות מיליארדים ועל כל זה מפוזר קצת אבק כוכבים. של הכוכב מאדים ליתר דיוק.

הבעיה היחידה בתסריט היא, שהעלילה עדיין מקבלת תפנית חדשה ודרמטית כמעט מדי יום. הפרק, שנכתב בימים אלה ממש, הוא "תעשיית הרכב הגרמנית משיבה מלחמה". קחו למשל את דיימלר, מי שהייתה השותפה/ספונסרית של טסלה בימיה המוקדמים. כמו רבים וטובים גם דיימלר גילתה באיחור, שהחברה הצעירה מקליפורניה משתלטת על שוק הרכב העולמי, כובשת את שוק ההון ומקימה ממש בחצרה האחורית (ברלין) מפעל ענק, שמציב את השוק הגרמני של הכוונת.

 

וכמו רבים וטובים התשובה הראשונית של דיימלר הייתה איטית ומגושמת והתמקדה בדגם חשמלי בודד, יוקרתי ויקר מאוד. אבל כיום מנסה דיימלר להעביר את החזית לטריטוריה של טסלה, בשלב הראשון באמצעות הסבת דגמי בנזין קיימים לחשמל. אחד מהם הוא מרצדס EQA החדש. קרוס-אובר חשמלי, קומפקטי במחיר נגיש - יחסית למרצדס כמובן - שמבוסס על סדרת ה-GLA החדשה.

לא עיצוב שזועק "אני חשמלי"

חיצונית ה-EQA נושא קירבה חזותית ישירה לדגם "התורם" וזה לא דבר רע לכשעצמו. הוא שומר על העיצוב הבסיסי והעגלגל הפרופורציות הנעימות של ה-GLA "הרגיל" ומוסיף עליהם כמה פרטים קוסמטיים כמו למשל גריל קדמי "חסום", פנסי LED בעיצוב שונה, חישוקים גדולים ונאים ופס תאורה אדום שמחבר בין שני הפנסים האחוריים הנפרדים. זה לא עיצוב שזועק למרחוק "אני חשמלי", כמו טסלה, למשל, אבל הוא מושך מבטי קנאה כמו כל רכב פנאי של מרצדס.

גם תא הנוסעים שומר במדויק על עיצוב הפנים העכשווי של כל דגמי מרצדס ואין שום סיבה לתלונות. עמדת הפיקוד עוטפת את הנהג והנוסע שלצידו בגימור עילי עם מתכת קרירה, עור וטקסטורות פלסטיק נעימות למגע. המושבים מרופדים בעור נאה לעין ולמגע, סכי ענק שטוחים יוצרים רצף אחיד של לוח מחוונים ותצוגה עתיר מידע וצבע ויש בתא תאורת אווירה בהתאמה אישית. את המראה הטכנולוגי-עתידני "שוברים" פתחי אוורור עגולים והגה בעיצוב נוסטלגי, שמוסיפים לתא קצת חמימות ניאו קלאסית.

הנדסת האנוש יעילה כמקובל בדגמי הדור האחרון של החברה עם אפשרות לשלוט ברוב הפונקציות ההכרחיות במגוון דרכים כולל מערכת יעילה לזיהוי פקודות קוליות באנגלית. חבל רק שמרצדס ממשיכה לשמור אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הצנום, והבלתי עתידני בעליל, שממוקם על עמוד ההגה.

חוויה כללית מעודנת ו"מרצדסית"

התא עצמו מרווח וידידותי למשפחות עם סף כניסה/יציאה נוח, רצפה שטוחה וספסל אחורי, שיכול לאכלס ברווחה שני מבוגרים וכיסא תינוק. הרצפה המוגבהת בדגם החשמלי מכתיבה תנוחה ישיבה קצת פחות טבעית מב-GLA אבל מרחב ברכיים יש בשפע. עוד תזכורת לכך שמדובר בדגם קיים, שעבר הסבה לחשמל, הוא תא מטען רדוד שמכיל כ-340 ליטר בלבד, כמעט 100 ליטר פחות מגרסת הבנזין. האבזור התקני בדגם הביניים שבו נסענו מרגיש עשיר וכולל בין השאר מערך מרשים של מערכות בטיחות ומערכת קול איכותית מאוד.

ה-EQA מגיע כרגע לישראל בגרסת הבסיס עם מנוע חשמלי בודד בהספק 190 כ"ס וסוללה של 66.5 קילוואט-שעה שמספקת טווח נסיעה של עד כ-423 קילומטרים בתקן WLTP ומאפשרת תאוצה של 8.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש. אלה לא נתונים שירשימו את חסידי טסלה, ואפילו בפלח החשמלי-עממי (יחסית) מוצעים דגמים עם יחס טווח/הספק/ביצועים טוב יותר.

אבל במציאות יום ה-EQA יבצע 90% מהמטלות הנפוצות של רכבי קרוס-אובר משפחתיים מבלי להרגיש חסכים. תגובת הדוושה די מיידית ומצב התכנות הספורטיבי צבירת המהירות מכובדת. השיוט במהירויות גבוהות רגוע ועליות ארוכות לא מציבות בפני הרכב אתגר אפילו עם מטען משפחתי מלא. גם רעשי הרוח והצמיגים, שנוטים לבלוט ברכב חשמלי, מושתקים היטב והחוויה הכוללת מעודנת ו"מרצדסית". מי שמחפש ריגושי כוח יצטרך למצוא אותם במקום אחר או להשקיע בדגם כפול המנועים של ה-EQA, עם 292 כ"ס, שגיע בהמשך. כמו בהרבה דגמים חשמליים אפשר לצפות לטווח נסיעה נמוך בכ-30% מהמוצהר בתנאי נהיגה טיפוסיים לקיץ הישראלי עם מזגן בעוצמה מלאה. אבל הרכב תומך בטעינה מהירה יחסית ויש לו מערכת יעילה מאוד למחזור אנרגיית הבלימה.

חווייה ירוקה בלי להתפשר

האתגר המרכזי ברכב חשמלי, שעליו הרבה מאוד יצרנים לא הצליחו להתגבר עד כה, הוא השפעת תוספת המשקל של הסוללה, בהיקף של מאות קילוגרמים, על התנהגות השלדה. ה-EQA, למשל, שוקל כמעט 400 קילו יותר מגרסת הבנזין של ה-GLA ולמרות, שהמשקל העודף מרוכז בתחתית הרכב, לא קשה להבחין בהשפעתו. נטיית הגוף בפניות בולטת, ההיגוי מתוגבר ודי מלאכותי, הבלמים משדרים תחושה חדה ומוזרה, המיוחד כאשר מצב מחזור האנרגיה מצא במקסימום, והתחושה היא, שהנהג מכוון את הרכב אך לא בהכרח מתקשר עמו.

זה טוב לעיר ומוסיף לרכב יציבות כיוונית בכבישים מהירים אבל אל תצפו להרבה שאר רוח דינמי על כבישים מתפתלים. המשקל גם מכביד על בולמי הזעזועים בעת מפגש עם מהמורות, לפחות בדגם ללא הבולמים האקטיביים האופציונליים, ולמרות שהנוחות עדיין סבירה ה-GLA בנזין עושה עבודה טובה יותר בעיר.

מרצדס EQA בגרסת בסיס מאובזרת היטב עולה קצת פחות מ-300 אלף שקל וקרוב לוודאי, שהקרדיט על כך מגיע לטסלה שהציבה רף מחירים מאוד אגרסיבי לשאר יבואני החשמליות. גרסת הביניים בה נסענו עולה כ-330 אלף שקל וגם זה עדיין מחירים מתון בהשוואה למחיר גרסאות הבנזין ברמת אבזור מקבילה. בשורה התחתונה ה-EQA מספק נקודת כניסה אטרקטיבית ומתונה ללקוחות, שרוצים לחוות את החוויה החשמלית "הירוקה" מבלי להתפשר על הערך המוסף הגבוה של איכות וסטטוס, שמקושר למותג מרצדס. כ-200 מכירות של הרכב החשמלי הזה עד כה מעידות, שאכן יש בישראל קהל לא קטן, שזהו סדר העדיפויות שלו. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q4 אי-טרון

בעוד כמה חודשים ינחת כאן לפינה נמצא הקרוס-אובר החשמלי של אאודי עם ממדים דומים לאלה של אאודי Q3, תא נוסעים מפואר ובסיס גלגלים באורך 2.76 מ'. דגם הביניים שלו מצויד במנוע בודד בהספק 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט עם טווח משולב של עד 520 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות. בגרמניה הוא עולה בדיוק כמו EQA250.

אאודי Q4 אי-טרון / צילום: יח"צ

וולבו XC40 RECHARGE

סנוניות ראשונות של הקרוס-אובר החשמלי של וולבו כבר נמצאות בארץ לקראת השקתן הקרובה. הרכב מגיע עם שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 408 כ"ס והנעה כפולה. הוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות וסוללה של 78 קילוואט מספקת לו טווח של עד כ-420 ק"מ. המחיר המשוער ינוע סביב 300 אלף

וולבו XC40 RECHARGE / צילום: יח"צ

טסלה Y

הקרוס-אובר של טסלה נוחת בחודש הבא באירופה ואצלנו כנראה לא לפני תחילת 2022. המפרט האירופאי של הרכב, שמיוצר בסין, כולל בשלב הראשון גרסת כפולת הנעה עם טווח של עד 505 כ"ס וגרסת ביצועים עם טווח של עד 480 ק"מ. המחירים בגרמניה מתחילים בכ-57 אלף יורו, כמעט 10% מעל המחירים של טסלה 3 במפרט דומה

טסלה Y / צילום: יח"צ

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב