יצאה-נכנסה: רפורמת היבוא המקביל בתחום התמרוקים חזרה לחוק ההסדרים

במהלך סוף השבוע נודע כי הרפורמה למעשה רוקנה מתוכן, כאשר הסעיפים שנגעו ביבוא תמרוקים יצאו החוצה בלחצי משרד הבריאות, אולם לאחר דיונים ליליים ולחצים, בין היתר של סגן השר אביר קארה – היא שוב בפנים

מדפי איפור. רפורמת התמרוקים חזרה לחוק ההסדרים / צילום: תמר מצפי
מדפי איפור. רפורמת התמרוקים חזרה לחוק ההסדרים / צילום: תמר מצפי

יצאה-נכנסה: אחרי שהוצאה החוצה מחוק ההסדרים ביום חמישי האחרון, רפורמת היבוא המקביל נכנסה שוב פנימה (בהרכב מלא) לחוק שיידון בישיבת הממשלה במהלך היום. במהלך סוף השבוע נודע כי הרפורמה למעשה רוקנה מתוכן, כאשר הסעיפים שנגעו ביבוא תמרוקים יצאו החוצה בלחצי משרד הבריאות, אולם לאחר דיונים ליליים ולחצים, בין היתר של סגן השר אביר קארה - היא שוב בפנים.

כעת חוק ההסדרים כולל את כל הרפורמות לפתיחת השוק לתחרות: במזון, בתמרוקים ובשאר מוצרי היבוא, וזאת למרות לחצי היבואנים הגדולים והרשמיים נגד החוק, כמו גם אנשי משרד הבריאות שכבר נחלו הצלחה בשנים קודמות כאשר הוציאו לבסוף את הרפורמה הזו מחוק ההסדרים.

שורש הבעיה הוא הרגולציה הייחודית לישראל השונה מהמקובל בעולם המערבי, וכן משטר אכיפה שאינו תואם לנעשה בעולם המערבי. בישראל נערכות בדיקות מקדימות (בדיקות דגם) לרוב המוצרים המיובאים לשוק, בניגוד לאכיפה בשוק לאחר שהמוצר כבר נכנס לשוק, כמקובל באירופה.

לדברי קארה, "בשנתיים האחרונות נאבקנו על מתווה ביבוא במסגרת 'מחאת השולמנים', אותו גיבשנו יחד עם הדרגים המקצועיים במשרד האוצר. אחרי משא-ומתן לילי ארוך על רפורמות היבוא, נכון לרגע זה, בזכות המאבק הלילי שהובלנו ובזכות רוח גבית אדירה מראש הממשלה וצוותו, התמרוקים חזרו לחוק ההסדרים ויעלו היום לאישור הממשלה.

"החוק יכלול תחרות במזון, בתמרוקים ובכל מוצרי היבוא. זאת בשורה לעצמאים שיצליחו להתחרות בשחקנים הגדולים, ולציבור הרחב שייהנה ממגוון רחב יותר ומחירים נמוכים יותר. עכשיו תפקידם של השרים לעשות את המעשה הנכון ולהצביע בעד האזרח העובד והמשלם ונגד יוקר המחיה וקבוצות האינטרס".