גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתיבי איילון חוברת לעיריית בני ברק: תנהל את הרמזורים בעיר

הקמת רשויות התחבורה המטרופוליניות אמנם נפלה מחוק ההסדרים, אולם בפועל, חברת נתיבי איילון הקימה מרכז לניהול תנועה מטרופוליני, והראשונה להעביר את הסמכויות אליו היא עיריית בני ברק ● בשלב הראשון יחוברו 20 רמזורים בעיר

פקק בכניסה לבני ברק / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
פקק בכניסה לבני ברק / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

חברת נתיבי איילון חתמה לאחרונה על הסכם יוצא דופן מול עיריית בני ברק, לפיו סמכויות ניהול התחבורה, בדגש על הפעלת מערך הרמזורים עיר, יעבור מהעירייה לחברה הממשלתית. זו הפעם הראשונה בישראל שרשות מקומית מעבירה את סמכויותיה בתחום לגורם אחר במתווה שכזה.

עבור הפרויקט הקימה נתיבי איילון את המרכז לניהול תנועה מטרופוליני (מנת"מ) שממוקם בסמוך לתחנת רכבת סבידור בתל אביב. בשלב הראשון יחוברו כ-20 רמזורים בעיר שממוקמים בצירים הראשיים, ובשלב השני, שייארך שנתיים, יחוברו כל 38 הצמתים המרומזרים שקיימים בעיר למערכת של נתיבי איילון, תוך שדרוג של המערכות המיושנות.

השדרוג יכלול בין היתר התקנת אמצעים טכנולוגים לשליטה בזמן אמת על הרמזורים והפעלה של תוכניות רמזור שיאפשרו זרימת תנועה בכל שעות היממה. חיבור כל הצמתים למצלמות חכמות, תכנון מראש של הרמזורים, בתיאום עם העירייה, להתמודדות עם תרחישים תנועתיים שונים (משחקי ספורט, הופעות, תאונות, עבודות בצירים). כמו כן יותקנו גלאים שיספקו נתונים בזמן אמת על היקף התנועה באזורים שונים.

 

לדברי מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, הפרויקט הוא חלק מהשינוי באופי הפעילות של החברה - מהתמקדות בצד ההיצע שכולל סלילת כבישים, לצד של הביקוש, קרי פוקוס על המשתמשים וצרכיהם.

בנתיבי איילון לא מסתירים כי מבחינתם מדובר בצעד הראשון בלבד בדרך להסכמים עם עוד ועוד רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן. זאת במטרה לחבר אזורים נרחבים ככל הניתן במרכז הארץ לרשת חכמה שתנהל את התנועה באופן אחר מהמתווה המיושן הקיים היום שבו כל רשות מוניציפלית מנהלת את התנועה בשטחה בלבד.

1,400 צמתים מרומזרים בגוש דן

מי שעומד בראש הפרויקט הוא ראש אגף בקרת תנועה בנתיבי איילון, ישראל שמש, והתקציב שהועמד לצורך הפרויקט עומד על 30 מיליון שקל. ככל שרשויות נוספות יצטרפו לפרויקט, התקציב יגדל, כך מוסרים בנתיבי איילון. חלק ניכר מהתקציב מיועד לבניית התשתית סביב הצמתים. בחברה מוסרים כי עבור עיר כמו בני ברק מדובר בהוצאה שנתית של כ-9.2 מיליון שקל לשנה. אם מדברים על כל מטרופולין דן, שבו יש כ-1,400 צמתים, עלות האחזקה השנתית בלבד עשויה להגיע לכ-33 מיליון שקל. מספר זה לא כולל את עלות הקמת המערכת שנאמדת בכ-150-200 אלף שקל לצומת.

האם אחד היעדים הוא גם להוריד גודש, ואם כן, בכמה?
"באופן מאוד כללי מדובר על הורדת הגודש ב-20%-15%, אבל תהיה לי אפשרות לבדוק לעומק את הנתונים רק אחרי תקופה שבה נתקין את המערכות, ונלמד את העיר מבחינת היקף התנועה שמתקיימת בה". עוד ביקש שמש להוסיף כי הורדת הגודש לא יכולה להיות תלויה רק במערכות הניהול, אלא כחלק מפתרונות תשתיתיים חדשים כמו פרויקט אופני דן (רשת של שבילי אופניים). "רק סט של פתרונות וניהול נכון שלהם עשוי להביא להקלה בעומסי התנועה".

מרכז השליטה של נתיבי איילון / צילום: גבע טלמור

השלב הבא: חברת נת"ע ונציג של המשטרה

לדברי שמש הפרויקט עליו הוא אחראי חתם על חוזה נוסף לאחרונה - מול חברת נת"ע לפיו מערך בקרת הרמזורים של החברה הממשלתית האחות יישב במנת"מ וינוהל אף הוא משם. לדבריו יש לכך חשיבות מיוחדת כיום כשלנת"ע יש עדיפות בכל הנושא של הרמזורים לאורך קווי הרכבת הקלה - האדום שאמור להיפתח בנובמבר 2022, וכן שני הקווים הנוספים - הירוק והסגול - שצפויים לפעול בעוד כחמש שנים.

לצד הסכמים מול רשויות מקומיות נוספות, שכעת בחברה שוקדים עליהם, הוא מצפה לשיתוף פעולה גם מול הרשות לתחבורה ציבורית שאחראית על 15 מפעילות אוטובוסים בגוש דן. וזה לא הכל - גם זכיין פרויקט הנתיבים המהירים (שבאחריות נתיב איילון), לרבות הפיקוח על מערך שני החניונים הענקיים שמתוכננים להיבנות בשפיים ובדרום ראשל"צ ישותפו במנת"מ, וכך גם נציג של המשטרה. לדברי שמש ככל שיותר רשויות וגופים יחברו לפעילות, כך ניהול התנועה יהיה אפקטיבי יותר.

אתם מבקשים לנהל את התנועה בגוש דן שזה חשוב, אך מה מקור הסמכות שלכם?
"אנחנו מציעים לרשויות להצטרף ולא כופים את שיתוף הפעולה. הסמכות שלנו תהיה רק בהסכמה, מתוך הבנה שמודל של רשויות מטרופוליניות הוא חשוב מאוד לניהול תנועה".

גורם בכיר במשרד התחבורה אמר לגלובס כי המשרד אכן רואה בעין יפה את הפעילות של נתיבי איילון בפיתוח והגדלת המנת"מ.

רשות תחבורה מטרופולינית דה פקטו

אם המתווה של נתיבי איילון נשמע לכם מוכר, אינכם טועים. מדובר בתרגום די דומה לרעיון שבו משתעשעת המדינה מזה למעלה מעשור לפיו יוקמו בישראל, כמו בעשרות ערים בעולם, רשויות תחבורה מטרופוליניות. בתחילת העשור הקדום החליטה הממשלה להקים רשויות שכאלה לכל מטרופולין (ת"א, י-ם, חיפה וב"ש), כשתפקידן לרכז את נושאי התשתיות, המערכות והתפעול של תחבורה ציבורית בכל אזור. זאת מתוך הבנה שתחבורה לא מתחילה ונגמרת בעיר בודדת.

בשבועות האחרונים הנושא עלה שוב לסדר היום. כבר בנאום כניסתה לתפקיד, הצהירה שרת התחבורה מרב מיכאלי שהיא תפעל להקים רשויות שכאלה, ואכן טיוטת חוק ההסדרים הראשונית כללה את הנושא, אם כי במטרופולין דן בלבד. אלא שבתוך ימים אחדים הנושא ירד מסדר היום, לאור אי הסכמות על המתווה בין משרדי האוצר והתחבורה. באוצר הסבירו כי ההצעה "נתקלה בהתנגדות מצד אנשי משרד התחבורה ולאור ניסיון העבר, ללא התגייסותם לא ניתן יהיה לממש מדיניות משנה מציאות זו, ועל כן הוחלט שלא להמשיך בקידום החוק במסגרת חוק ההסדרים".

במשרד התחבורה התנגדו למתווה שהציעו באוצר, אך כפי שעולה עתה מבדיקת גלובס, הרעיון להפעיל את התחבורה בגוש דן בראייה אזורית לא נזנח - הוא פשוט עומד להיות מיושם על ידי חברת נתיבי איילון, בלי שיקראו לזה רשות תחבורה מטרופולינית. 

עוד כתבות

ציור קיר של קריקו בבודפשט, כמחווה לתרומתה למלחמה בקורונה / צילום: Reuters, KRISZTINA FENYO

"הייתי הולכת באוניברסיטה ואומרת לחוקרים 'קחו RNA'!": החוקרת שמאחורי חיסוני הקורונה בראיון בלעדי

ד"ר קטלין קריקו, החוקרת שגילוייה אפשרו את פיתוח חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, היא היום סמנכ"לית בכירה בביונטק וכבר מוזכרת כמועמדת לפרס נובל, אבל הדרך להכרה הייתה רצופה כישלונות ● בראיון לגלובס היא מספרת שמבחינתה, חיסוני הקורונה הם רק ההתחלה

ראיון עבודה. סוג הניסיון עושה חלק גדול מההבדל / צילום: Shutterstock, tsyhun

שבע טעויות שעשיתי בדרך היזמית שלי - ולמה טעויות חדשות הן הדבר הכי טוב שאפשר לאחל לי לשנה החדשה

חשבתי שמספיק רק רעיון מגניב, סיפקתי ללקוחות את מה שהם רוצים בלי להבין לעומק מה הם צריכים, ולא חשבתי שצריך להבין בניהול תזרים ● השנה אני מאחלת לעצמי - ולכולם - לעשות טעויות חדשות לגמרי. רק ככה יודעים שמתקדמים

ניל צור, האוני' העברית / צילום: יוסי זמיר

"בעקבות ההרצאה 'המתמטיקה של המלחמה' הבנתי שאפשר לשלב יחסים בינלאומיים ופיזיקה"

ניל צור, בן 34, דוקטורנט במחלקה ליחסים בינלאומיים ומכון דיוויס ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית ● חוקר תופעות של סינכרון חברתי, השייכות לתחום הפיזיקה של מערכות מורכבות ● פרויקט מיוחד

חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן

ההסכם שיאפשר למחוסנים ישראלים גישה לתו הירוק באיחוד האירופי

ישראל והאיחוד האירופי הגיעו להסכמה על הכרה הדדית בתעודות המתחסן ● תשתית טכנולוגית תעביר את המידע על המחוסנים ותוודא שאכן התעודות שהם נושאים תקפות

הכתבות הנקראות ביותר בתשפ״א

הונאת הפונזי החדשה והחסימה בסואץ: אלו הכתבות הנקראות ביותר בתשפ"א

לא צריך להיות מיליונר כדי לרכוש דירה בכמה מהשכונות הטובות ביותר בארץ ● הקשר בין חסימת תעלת סואץ ובין מיזמי התשתית הישראלים ● איך הגיעו פירמות עוה"ד הגדולות לרווחי שיא בשנת הקורונה ● ההשקעה בנדל"ן משתלמת, אבל בשוק ההון הרבה יותר ● ועוד שש כתבות שאהבתם ב-12 החודשים האחרונים

יהב יולזרי, גל קרובינ, אביטל פרדו - בעלי פאגאיה / צילום: רועי פרי

מכשול בדרך למיזוג פאגאיה? האשמות בדילול יתר של מניות ה-SPAC

שני משרדי עורכי דין הוציאו מכתבים לבעלי המניות שהם פותחים בחקירה על טענות ל"דילול יתר של המניות" ● עסקת הספאק מגלמת שווי חברה של 8.5 מיליארד דולר, ובמסגרתה צפויים בעלי המניות הקיימים ב-SPAC להחזיק פחות מ-6% מהחברה לאחר המיזוג

גנב הספרים / צילום: Shutterstock

מי גונב כתבי יד לפני פרסומם? התחקיר שמטלטל את עולם הספרות

זאת נשמעת כמו עלילה מושלמת למותחן פשע: עבריין מסתורי מחליף זהויות וכתובות מייל כדי לגנוב כתבי יד מהוצאות לאור, ממו"לים ומהסופרים הגדולים בעולם במשך שנים מבלי שיש לאיש קצה חוט ● אבל זה סיפור אמיתי לגמרי ● שני עיתונאים יצאו למסע בעקבות השד של עולם הספרות: "חשבנו שזאת חקירה שאנשים שמכרו אינספור ספרי ריגול יהיו יכולים לפתור בעצמם" | מיטב הסיפורים מהעולם

חיסונים של פייזר לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson

חיסון שלישי רק לקבוצות סיכון ומבוגרים: מה עומד מאחורי המלצת המומחים ל-FDA?

על רקע העלייה החדה בתחלואה בארה"ב, ועדת מומחים חיצונית של ה-FDA המליצה על אישור זריקה שלישית של החיסון של חברת פייזר נגד קורונה עבור בני 65 ומעלה ועבור אנשים בסיכון גבוה ● ממשרד הבריאות נמסר: "ה-FDA נתן תוקף למבצע החיסון השלישי אשר החל בישראל ובעקבותיה בקנדה, אוסטריה, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות"

אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock

להתראות עמק הסיליקון, שלום טקסס: ההייטקיסטים הישראלים מגלים את הבירה החדשה

אחרי שאלון מאסק חזה שהיא תהיה העיר הצומחת ביותר באמריקה, ואורקל העבירה לשם את המטה שלה, בשנתיים האחרונות גם ההייטקיסטים הישראלים נודדים בהמוניהם לאוסטין ● מחירי הנדל"ן והמחייה הזולים מושכים עוד ועוד יזמים וסטארט־אפים ישראליים מקליפורניה לטקסס

עומר אדם בפרסומת לבזק / צילום: ליאור נורדמן

בריחת העובדים מענף הפרסום וניצחון וולט על המסעדנים: 10 הפספוסים הגדולים של השנה בתחומי המדיה, השיווק והפרסום

הם היו יכולים להצליח, אבל המציאות הסתדרה אחרת: המותג שנסגר כשכולם חגגו, הרשתות שלא הרוויחו מהנהירה לאונליין, המסעדנים שאיחרו את הרכבת, ההזדמנויות שרשת 13 החמיצה ועוד 6 דברים ש(לא) התרחשו השנה

המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור בעיר האגן, גרמניה / צילום: Reuters, Henning Kaiser

גרמניה: המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור

הצעיר בן ה-16 חשוד כי תיכנן מתקפה בעזרת חומרי נפץ ביתיים על בית כנסת בעיר האגן בערב יום הכיפורים ● נעצרו גם אביו ושני אחיו ● לפי הערכות בגרמניה, הצעיר שיתף מידע בקבוצה איסאלמיסטית או התכתב עם גורם כלשהו על הפיגוע המתוכנן

כלי רכב צבאיים סיניים נושאים טילי DF-41. הטילים מיועדים לשאת עד 10 ראשי נפץ שניתן לשלוח למטרות שונות / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

סין רואה בארסנל הגרעיני שלה יותר מגורם הרתעה

בייג'ינג מוסיפה ראשי נפץ, טילים וצוללות בקצב מדאיג. המטרה שלה היא דומיננטיות כלל עולמית

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ

האמירות המטעות שבגללן ליברמן, נתניהו וכ"ץ צריכים להתנצל השנה

אין בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחי מעונות, רה"מ לשעבר לא הועמד לדין בגלל סיקור אוהד, ושר האוצר הקודם לא יכול היה להבטיח המשכיות לתקנים שהוסיף באופן זמני לבתי החולים ● לרגל יום כיפור אספנו שלוש טענות לא נכונות שחזרו על עצמן השנה, למרות שכבר תיקנו אותן בעבר

הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים / צילום: Shutterstock, Pavel1964

זמן למוטיבציה: אחרי החגים ואפקט ההתחלה החדשה

מדוע אנשים נרשמים למרתון לראשונה בחייהם דווקא בפתח העשור הבא לחייהם ואיך אפשר ליצור סמני זמן מלאכותיים כדי להתניע פרויקט שנתקע

מנכ''ל ונשיא נייקי ג'ון דונהיו / צילום: Reuters, Mike Blake

הדרך המפתיעה שבה מנכ"ל נייקי ג'ון דונהיו מתחיל את היום שלו

שגרת יום שני בבוקר של נשיא נייקי והמנכ"ל: ליטר מים, אימון ומדיטציה של הכרת תודה

יהב יולזרי, גל קרובינ, אביטל פרדו - בעלי פאגאיה / צילום: רועי פרי

לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר: חברת התשלומים פאגאיה תמוזג לספאק

חברת הפינטק חתמה על הסכם מיזוג עם ספאק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר ● במסגרת העסקה צפויים בעלי המניות הקיימים בחברה לשמור על כ-94% ממנה בבעלותם

פליט מותש שוכב על החוף לאחר ששחה קילומטרים למובלעת הספרדית סאוטה בגבול מרוקו וספרד, מאי / צילום: Associated Press, Javier Fergo

האנטישמיות, הפליטים ומשבר האקלים: גם באיחוד האירופי נדרשים לחשבון נפש

בעוד שהאיחוד האירופי הוא סיפור הצלחה מובהק של סולידריות, אינטרסים משותפים וערבות הדדית, הוא מחזיק באמתחתו גם רשימת "חטאים" שכוללת טיפול לקוי בבעיית הפליטים, 15 שנות הבטחות שווא לטיפול בסוגיית האקלים, הכישלון המהדהד להתמודד עם בעיית האנטישמיות הגוברת ועוד ● לקראת יום כיפור אספנו כמה סיבות לחשבון הנפש שמדינות האיחוד חייבות לעשות

קרנפים בפארק הלאומי קרוגר. תיירות הטבע היא מעמודי התווך של הכלכלה הדרום אפריקאית / צילום: Shutterstock

שמורות הטבע באפריקה פרחו בגלל הקורונה? קרה בדיוק להיפך

התיירים נעלמו, תכנית החיסונים מדשדשת, התקציבים הצטמקו וכל האיזון העדין האזורי שהושג בעמל רב מתערער: הצייד הבלתי חוקי הולך ומסלים, ואיתו גם סכסוכים בין מעמדיים שגובים דם רב ● כך הפכו אתרי חיות הבר החשובים בעולם למין בסכנת הכחדה | מיטב הסיפורים מהעולם

זיסאפל רועי / צילום: יח''צ

בדרך לאקזיט ענק? מאחורי הקלעים של אימפריית ההייטק הוותיקה של משפחת זיסאפל

לפי דיווח ב-cnbc, חברת הטכנולוגיה הישראלית הנסחרת בשווי של 1.7 מיליארד דולר, מנהלת מגעים  להימכר לקרן פרייבט אקוויטי אמריקאית ● למשפחת זיסאפל החזקות בשווי שוק של מעל 200 מיליון דולר ברדוור, אותה מוביל רועי זיסאפל

 

בכמה נמכרו דירה בקריית מוצקין ופנטהאוז בחריש

הדירה בשביל הרקפת נמכרה ב-760 אלף שקל ומציגה תשואה שוטפת של יותר מ-4% ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון