גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקן החדש בת"א כבר משתקף במחירים: דירות עם חניה התייקרו יותר מדירות בלי

השמאי ארז כהן בדק את השפעת תקן החניה החדש ומצא זינוק שנתי של 10%-17% במחירן של דירות עם חניה • מנכ"ל ארגון הקבלנים בתל אביב: "צמצום התקן מתאים רק אחרי שתושלם תמונת התחבורה הציבורית"

מתקן חניה. היזמים מבקשים למקסם את מספר החניות בבניין / צילום: פרומוט מתקני חניה
מתקן חניה. היזמים מבקשים למקסם את מספר החניות בבניין / צילום: פרומוט מתקני חניה

שנה עברה מאז נכנס לתוקפו התקן החניה המופחת בתל אביב. התקן החדש קובע 0.5 מקומות חניה לדירה ברובעי מרכז העיר (3, 4, 5, 6), וברובעי צפון, מזרח ודרום העיר (1, 2, 7, 8, 9), הועמד התקן על 0.8 מקומות חניה לדירה.

מבדיקה שערך השמאי ארז כהן, בקרב יזמי בנייה למגורים המשווקים דירות ברחבי העיר, עולה כי מאז אושרה המדיניות, כבר חלה עלייה ניכרת במחירי הדירות הכוללות חניה ביחס למחיריהן לפני אישור התקן, וזאת אף שדירות הנמכרות כיום עדיין לא נבנות על פי תקן החניה החדש. לדברי כהן, עלייה זו מגלמת כבר את הציפייה למחסור עתידי בחניות עקב תקני החניה החדשים.

משרדו של כהן בדק ומצא כי בעוד שמחיר דירת ארבעה חדרים חדשה עם חניה, ברובע 5, עמד על 5 מיליון שקל ברבעון השני של 2020 (לפני שאושר התקן), הרי שברבעון המקביל ב-2021, עמד מחיר דירת 4 חדרים חדשה ללא חניה, על 5.1 מיליון שקל, ואילו מחיר דירה עם חניה ברבעון זה, עמד על 5.5 מיליון שקל.

בשכונת יד אליהו מצא כהן התייקרות של כ-400 אלף שקל במחיר דירה עם חניה (2.3 מיליון שקל ברבעון שני 2021, לעומת 2.7 מיליון שקל ברבעון שני 2021), וברובע 4, נצפתה התייקרות של כ-500 אלף שקל.

"ההשוואה מעלה כי ברחבי העיר חלה התייקרות במחירי דירות חדשות עם חניה בשיעורים שונים הנעים בין 10% ל-17%. אלה שיעורי התייקרות גבוהים באופן משמעותי משיעור ההתייקרות השנתי במחירי הדירות בכלל, ובתל אביב בפרט", מציין כהן. "לאור הממצאים, יש מקום להעריך כי לשינוי מדיניות החניה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב יפו, יש חלק בהתייקרות דירות חדשות עם חניה ברחבי העיר", הוא כותב.

 

"במרכז העיר רק לחצי מהדירות יהיו חניות"

אודי דרזנר, הבעלים של פרומוט מתקני חניה, מזהה מגמה מורכבת: לדבריו, בעקבות הורדת תקן החניה, יזמים נועצים בהם כיצד ניתן למקסם את מספר החניות בבניין. "מאחר שחניה הופכת להיות מוצר יקר ערך, הם לא מתפשרים על האיכות. כשאתה מוכר דירות בכאלה מחירים, אתה צריך לתת מוצר איכותי. רואים את המגמה הזו בכל העולם, שמרכיב החניה עולה. עבור אנשים שרוכשים דירה בתל אביב, דירה ללא חניה היא לא אופציה".

"כשאני מוכר דירה בתל אביב שמחירה מיליונים רבים, וללא חניה, זו בעיה", מסכים אלי רוזנטל, המשמש מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז. "הרעיון של הורדת תקן החניה הוא נכון, רק טרם זמנו. אנחנו בעד צמצום תקן החניה, אבל רק אחרי שתושלם תמונת התחבורה הציבורית במטרופולין ת"א. עם כל הכבוד, את הקו האדום אולי נראה בשנת 2023, והוא לבדו לא מספיק. כדי שאנו ננטוש את הרכב הפרטי צריך רשת ענפה של תחבורה ציבורית, וזה לא מה שיקרה בזמן הקרוב. גם הקו הירוק והקו הסגול, שיתווספו בהמשך, לא ייתנו מענה כולל. וגם כשהרשת הזו תעבוד, מה יעשו בשישי-שבת? אם אני רוצה לבקר את ההורים שגרים בצפון, את הבן החייל? נהיה חייבים להחזיק רכב אחד. בפועל, במרכז העיר, למשל, רק למחצית מהדיירים יהיו חניות".

מה קרה למחיר מרכיב החניה כתוצאה מזה?
"מדברים על 600-700 אלף שקל, כי הביקוש עולה על ההיצע. מחירי החניה האמירו בטירוף במרכז העיר, ובצדק. להוריד את מחירי הדיור זה ודאי לא יוריד. אנחנו הצענו שישאירו את התקן הקיים, ויאפשרו להמיר את שטחי החניה בעתיד לשטחים עיקריים, ובאמת, בהרבה תב"עות זה אפשרי. אפשר יהיה להפוך את שטחי החניה למחסנים, למרפאות. זה אולי בעוד 10 שנים. בינתיים, עוד לא נסע פה קו אחד של רכבת קלה, אז אי אפשר לבוא ולדרוש את זה כבר עכשיו. כך שהרעיון הוא נכון, אבל מקדים את זמנו".

אבי רומאני, מבעלי ריי טי.אל.וי נדל"ן העוסקת בהשבחת קרקעות בתל אביב, חושב שהמהלך מהיר מדי. "פעם התקן עמד על חניה אחת לכל 40 מ"ר משרד. כיום זה עומד על חניה אחת לכל 240 מ"ר משרד. בתהליך שבו מנסים להתוות חינוך מחדש, המעבר צריך להיות הדרגתי, ולהתבצע כשיש פתרון. כיום, עבור מי שגר בתל אביב ויותר מחוץ לתל אביב, הפתרון היחיד זה רכב פרטי".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת"א והממונה על התחבורה, מבהירה כי התקן החדש חל רק על בנייה מתוקף תוכניות בניין עיר חדשות ולא על היתרי בנייה שמוצאים על בסיס תוכניות תקפות, ולכן, היא אומרת, "את ההשפעה של צמצום התקן נראה רק בעוד למעלה מחמש שנים, כאשר עד אז חלק מהאלטרנטיבות התחבורתיות כבר יפעלו ברחבי העיר.

"אנו מבינים שגם בהינתן כל הפתרונות התחבורתיים, הצורך בחניה לא ייעלם, שכן גם רכב חשמלי וגם רכב אוטונומי יצטרכו חניה לטובת עצירה, המתנה, טעינה או סתם שנת לילה. לכן, לוועדה המקומית יש שיקול דעת, שמותנה למשל, ברמת השירות של תחבורה ציבורית ובסוג יחידות הדיור. אנו בוחנים משפטית האפשרות לאי הצמדת חניות ליחידות דיור ולהמרה של שטחי חניה לשימושים חלופיים, כדי לאפשר מספר משתמשים על חניה כמו גם מספר שימושים לחניונים".

"רכיב החניה הולך ומתבטל"

מה שמעניין, אומר כהן, הוא שאפשר היה לצפות כבר עכשיו שהפער בין מחיר דירה עם חניה ובלי - יהיה גדול עוד יותר: "היינו מצפים שדירה ללא חניה תימכר בהרבה פחות מדירה עם חניה, אבל הפער אינו גדול כי אנשים מתחילים להפנים שאפשר לרכוש דירות ללא חניה. הרכיב הזה של חניה, הולך ומתבטל. בעתיד, לא לכל הדירות יהיו חניות ושוק הדירות ללא חניה לא יהיה נחות מאשר השוק של דירות עם חניה. הסברה הייתה שאנשים לא יקנו דירות ללא חניה, אך ברור היום, כי זו תפיסה של העבר, והמגמה הזו, של רכישת דירות ללא חניה, תלך ותתחזק".

השמאי ארז כהן / צילום: יח"צ

יזמים שפועלים בעיר תומכים בדבריו של כהן, ומספרים שכבר אפשר למכור בעיר דירות ללא חניה בכלל.

מרבית הדירות מבין 355 הדירות בפרויקט אקסצ’יינג’ של אזורים בצומת עלית ברמת גן, הן בנות 3 ו-4 חדרים. רק מקצתן גדולות יותר. מאחר שברמת גן, כמו גם בתל אביב, תקן החניה ירד אל מתחת ל-1, המשמעות היא שלא כל דירה בפרויקט זכתה אוטומטית במקום חניה. "מאוד חששנו", מודה סמנכ"ל השיווק של אזורים, גיל גורביץ, "מכך שאנשים לא יסכימו לקנות דירות בפרויקט, בגלל היעדר חניה. הדיפולט של דירת שלושה חדרים הוא ללא חניה, ומי שבכל זאת רוצה חניה, נדרש להוסיף 200 אלף שקל".

ומה קרה בפועל?
"הופתענו לראות שיש המון אנשים שלא רוכשים חניה. מכרנו כבר עשרות דירות כאלה. אמנם עדיין הרוב רוכשים חניה, אבל יש לא מעט שמוותרים על כך. אז אמנם מתחת לפרויקט שלנו צפוי לעבור הקו האדום של הרכבת הקלה, אך עדיין רואים היום את המגמה הזו בעיקר בתל אביב, ואני מאמין שככל שהזמן יעבור, ואנשים יבינו את המשמעות, התופעה תלך ותגדל ותתרחב גם אל מחוץ לתל אביב".

גם אילי בר, בעלים ומנכ"ל משותף באקו סיטי, הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב, מקבל אותו מסר מהלקוחות. "בדירות הגדולות", הוא אומר, " עדיין יש דרישה לחניה, אם כי גם שם מתחילים לפגוש רוכשים שעניין החניה מבחינתם הוא לא דיל ברייקר. זה לא יקרה בדירה שמחירה יותר מ-6 מיליון שקל, אבל כן מכרנו בפרויקט שלנו ברחוב אמסטרדם שתי דירות פנטהאוז קטנות, של 115 מ"ר, שמחירן נושק ל-6 מיליון שקל, ללא חניה.

בר מעריך שבדירות הקטנות מרכיב החניה עומד על 400-500 אלף שקל, בעוד שבדירות המיוחדות מרכיב החניה עשוי להגיע למיליון שקל ואפילו 1.5 מיליון שקל. הפחתת התקן משפיעה רק על תבע"ות חדשות, ולא על תמ"אות, ולכן באקו סיטי עדיין לא רואים שינוי רוחבי, ואולם, אומר בר, "ברור שהמגמה הולכת לשם והשוק יתמחר את הזה".

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית