גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי הערים נגד הממשלה והאוצר: "זו לא התנגדות, זו מלחמה"

התקציב וחוק ההסדרים מציפים מתחים בין הרשויות המקומיות לבין השלטון המרכזי - סביב היוזמה להסבת משרדים ודיור, אבל גם בנושא הקיצוץ בסמכויות וחוק המטרו ● ראשי הערים חשים כי למרות ניסיונות הידברות מצדם, מונחתות עליהם עובדות מוגמרות

מוטי ששון, רון חולדאי, כרמל שאמה ורז קינסטליך / צילום: כדיה לוי, איל יצהר, שלומי יוסף
מוטי ששון, רון חולדאי, כרמל שאמה ורז קינסטליך / צילום: כדיה לוי, איל יצהר, שלומי יוסף

לא פשוט לבנות תקציב. באוצר מתמודדים עם ביקורת פנימית על עקרונות התקציב המתגבשים ועל חלקים מחוק ההסדרים, ובאופוזיציה מתכוננים להילחם על כל סעיף וסעיף. אלא שבימים האחרונים מתגבשת אופוזיציה אחרת לגמרי, ועל "טורים גבוהים", והיא ראשי הערים.

ההתפתחות האחרונה בחזית זו היא מכתב ששלחו בשבוע שעבר 24 ראשי רשויות שבשטחן יעבור קו המטרו שלחו מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, לשרת הפנים איילת שקד, לשרת התחבורה מירב מיכאלי ולשר האוצר אביגדור ליברמן. "אנו סבורים שלא נכון לקדם חקיקה כל כך מורכבת וכבדת משקל באמצעות חוק ההסדרים, אלא באמצעות חקיקה ייעודית - בכפוף להסכמות בין השלטון המקומי ומשרד האוצר, תוך המשך תהליך ההידברות בין הצדדים", כתבו ראשי הערים.

פחות סמכויות, יותר עלויות

לגוף העניין הם כותבים, כי הם אמנם תומכים עקרונית בתוכנית המטרו, אך לא באופן שבו הממשלה רוצה להוציא אותו לפועל: מתן סמכויות לגופים שיתכננו ויקדמו את הפרויקט וסילוקן בפועל של הרשויות המקומיות ממעמד של קבלת החלטות, על אף שהמטרו יעבור בשטחן. לאור זאת דרשו להוסיף לוועדה המסדרת של המטרו נציגים מהעיריות.

עוד כתבו ראשי הערים, כי "ההצעה מטילה נתח משמעותי מעלויות הפרויקט על הרשויות המקומיות שהפרויקט עובר בשטחן, באופן שמאיים לפגוע ביציבותן ובהישרדותן הפיננסית". החשש הגדול שלהם בהקשר זה הוא, שבעלי דירות ועסקים יגישו נגדן תביעות על ירידת ערך הנדל"ן שלהם.

עוד כתבו, כי "יש לזכור כי במהלך שנות ההקמה, הרשויות המקומיות צפויות לספוג אובדן הכנסות משמעותי ביותר עקב השבתת פעילות מרכזי הערים לאורך שנים ארוכות - בדמות פגיעה בארנונה עסקית, אובדן הכנסות מחנייה, קנסות, אגרות שילוט ועוד. זאת בנוסף לאיסורי בניה ומגבלות משמעותיות בתכנון העירוני בסמוך לתוואי המטרו. כמו-כן יש לקחת בחשבון, כי הרשויות המקומיות תידרשנה בתקופה זו לקדם תכנון והקמה של מערכות משלימות ומזינות למטרו (תחבורתיות, תכנוניות ועוד)".

 

נגד הסבת משרדים לדיור

זו כאמור ההתנגדות האחרונה, נכון לעכשיו, אבל יש עוד. ההתנגדות החזקה ביותר שלהם, שעליה אמר בכיר במרכז השלטון המקומי "נתאבד", היא היוזמה באוצר להסב שטחי משרדים באזורי תעסוקה לדירות. "זו אינה התנגדות. זו מלחמה", אמר אותו בכיר.

ואכן, בשבוע שעבר החליטו פורום ה-15 (הערים הגדולות בישראל, למעט ירושלים, שאינן מקבלות מענקי איזון או פיתוח ממשלתיים) יחד עם מרכז השלטון המקומי, לצאת למאבק בנושא. זאת לאחר דיון קצר בין הגורמים בהובלת חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, ורון חולדאי, ראש עיריית תל אביב ויו"ר הפורום.

ראשי הערים שלחו מכתב זועם לראש הממשלה, לשר האוצר ולשרת הפנים כשהם מגדירים את הצעת חוק ההסדרים אסון תכנוני שיוביל לכאוס. במכתב נאמר כי הסבה מהירה של שטחי תעסוקה למגורים בהיקפים משמעותיים, ללא הליך תכנוני כלשהו היא "יוזמה פוגענית ושגויה" וצעד "אנטי-תכנוני" שיוריד לטמיון עשרות שנים של עבודות תכנון מקצועיות ומעמיקות. עוד הם טוענים במכתב, כי יישום ההצעה עלול להביא לכאוס תכנוני-אורבני לפי כל קנה מידה אפשרי, ומאיימים כי פשוט יפסיקו לתכנן ולהוציא היתרי בניה, וישתקו בכך את כל מיזמי הבניה החדשים.

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

לדבריהם מעבר לפגיעה התכנונית, ההצעה תביא לפגיעה כלכלית קשה, שתביא להפסדים ניכרים לשלטון המקומי לאור הפער הדרמטי בין ארנונה למגורים לעומת ארנונה משימושי תעסוקה, והפטור הצפוי מהיטל השבחה. הפסדים אלו, כך הם מדגישים, יפגעו בצורה קשה ברשויות המקומיות, שלפיהם לא זוכות לתקצוב ממשלתי כנהוג במדינות ה-OECD, בעודן נדרשות להוצאות כבדות ביותר להספקת שירותים ממלכתיים של חינוך ורווחה.

לקחי הקורונה לא הופקו

נראה כי הזעם הגדול בשלטון המקומי נובע בעיקר מההנחתות של השלטון המרכזי, והצבתם של ראשי הרשויות מול עובדות מוגמרות, וזאת על אף הנסיונות החוזרים ונשנים שלהם להידבר עם השרים. התחושה הקשה חלחלה בעיקר בתקופת הקורונה והיא רק גוברת והולכת.

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"בשנתיים האחרונות השלטון המקומי, אף שהיינו ללא תקציב, היינו היחידים כמעט מתחת לאלונקה במאבק במגפת הקורונה, והציבור נתן בנו את אמונו. הלקח היה העברת סמכויות נוספות אלינו, עשו את זה מעט בחינוך אבל לבד מכך, יש ניסיונות תמידיים של פקידי ממשלה לנסות לחטוף מאיתנו סמכויות", אמר ביבס לגלובס. הוא מאשים, כי הממשלה והשלטון המרכזי מנותקים מהציבור, ולא יוכלו לעשות דבר ללא השלטון המקומי.

ביבס מבטא בכך את התחושה של ראשי השלטון המקומי שמרגישים מרומים. הבטיחו לו יותר סמכויות על רקע לקחי הקורונה, שבין השאר הראו כי שלטון מקומי יעיל מנהל טוב יותר את המאבק בנגיף בתחומו מאשר הנחתות של השלטון המרכזי. וגם בנושא הדיור, הביקורת העיקרית על רפורמות הדיור השונות לרבות דיור למשתכן הייתה התעלמותן מצרכי הרשויות והתשתיות הנלוות החסרות לשכונות החדשות.

עניין המטרו והסבת השטחים ממשרדים למגורים הם דוגמאות בולטות, אך הן לא היחידות. למשל, בפורום ה-15 זועמים בימים אלה על שרת התחבורה מרב מיכאלי, שביטלה את הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, שאמורות לגרום לכך שהתחבורה הציבורית תעבוד בסינכרון טוב בין הערים השונות.

עוד הם כועסים על אי הכללתו בחוק ההסדרים של חוק שהציעו, להגדיל את הסמכויות של עירייה שהוכרזה "איתנה", ולאפשר לה לקבל סמכות לבצע התקשרויות ארוכות טווח של יותר משלוש שנים, מבלי שתצטרך לרוץ אחר משרדי האוצר והפנים ולקבל אישור פרטני לכל פעולה כזאת.

הסלמה ביחסים?

לא פלא, שראשי הערים חשים אכזבה מכך שבממשלה החדשה לא רק שהם לא עתידים לקבל סמכויות נוספות, אלא שגם יקצצו בחלק מאלו שכבר יש להם היום. ביבס מזהיר: "הבהרנו להם שלא נסכים למהלכים מעל הראש שלנו - ואם ינסו שום דבר ממה שהם מתכננים לא יקרה". בכך הוא התייחס גם להצעה בעניין להעלות את הארנונה למגורים ב-15% בתוך עשר שנים, שבינתיים יצאה מחוק ההסדרים. לדבריו כדי לעשות רפורמה אמיתית ונחוצה בארנונה שהיא נושא סבוך ומורכב, לא מעבירים חוק במחטף אלא מכינים אותו אחרי התדיינות חשיבה והתייעצויות. מעבר לזה, סביר להניח, שהעלאת הארנונה גם לא תיטיב את מצבם של ראשי העיר מול קהל הבוחרים שלהם, בבחירות המוניציפליות הבאות, בעוד כשנתיים.

מצד שני, שקד הצהירה בשבוע שעבר, כי לא תעמוד בדרכו של ראש עיר שכן ירצה להעלות את גובה הארנונה אצלו, כך שהיא מחזירה את תפוח האדמה הלוהט הזה להכרעת ראשי הערים.

בעקבות הדברים נשאלת השאלה, האם בממשלה ובמיוחד באוצר יעשו פסק זמן, כדי לבחון את שאלת היחסים מול השלטון המקומי. כמו שהדברים נראים עד עכשיו, הדברים לא הולכים למקומות טובים, לא בתחום התחבורה ולא בתחום התכנון והבנייה.

בנוגע למטרו, ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מימון המטרו מתבסס על פרקטיקה מקובלת בעולם הקרויה LVC - land value capture המאפשרת גבייה פרוגרסיבית של מקורות המימון לפרויקט, על פי הנהנים מתועלותיו כך שמי שנהנה מהפרויקט יותר (בעלי נדל"ן בסביבת תחנות שיהנה מתוספת זכויות) ישלם יותר".

לגבי המרת שטחי המשרדים נמסר: "הצעת המחליטים בעניין נועדה לתת מענה לצורך להגדיל את היצע הדיור בטווח הקצר, וכן להתמודד עם העודפים המשמעותיים בשטחי תעסוקה מתוכננים שאינם צפויים להתממש בעשורים הקרובים. ההצעה כוללת מנגנון מאוזן במסגרתו תוודא הוועדה המקומית כי קיימים צרכי ציבור נאותים וכי לא מוטלות מגבלות סביבתיות על המגרש המיועד לתעסוקה. כמו כן, הליך ההסבה יהיה שקוף ויכלול שימוע ציבורי. באמצעות מנגנונים אלו, ניתן יהיה להוסיף בטווח הקצר אלפי יחידות דיור לטובת אוכלוסייה צעירה ואוכלוסיית הגיל השלישי". 

באשר לשאר הדברים לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים