גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיא בהשקעות בסטארטאפים לאחר שקרנות ענק מגמדות את משקיעי ההון־סיכון

קרנות גידור, קרנות נאמנות וקרנות פנסיה משקיעות הרבה, מה שמעלה את הערכות השווי ונותן למייסדי החברות יותר כוח מינוף

השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio
השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio

חברות ניהול הון גדולות הרחיבו את הדומיננטיות שלהן בעמק הסיליקון ברבעון האחרון, ותפסו את המקום של אנשי הון־סיכון בשוק שפעם היה שוק נישה. החברות הפכו את 2021 לשנה שנמצאת במסלול כמעט להכפיל את השיא של שנה שעברה במימון סטארטאפים.

קרנות גידור, קרנות נאמנות, פנסיות, קבוצות הון ריבוני ואחרים בקבוצה שניתן לכנות משקיעי סיכון לא מסורתיים היו יותר אקטיביים ברבעון השני מאשר בכל תקופה קודם לכן, על פי חברת המחקר PitchBook Data. החברות האלה השתתפו ב־42% מעסקאות מימון הסטארט-אפ, והעסקאות האלה היו אחראיות ליותר משלושה רבעים מההון המושקע, על פי Pitchbook.

השקעה בסטארטאפים אמריקאים במחצית הראשונה של 2021 הגיעה ל־150 מיליארד דולר, ומאפילה על ההשקעות במשך שנה שלמה לגבי כל שנה לפני 2020, על פי דו"ח של Pitchbook.

"כמו ספיד דייטינג אבל יותר קיצוני"

לחברות הנכסים הגדולות כמויות הון עצומות, הן נעות במהירות ופחות צפויות לבקש מושבים בדירקטוריונים או מעורבות בהחלטות החברות, מה שהופך אותן לעתים קרובות ליותר מושכות למייסדים, על פי ראיונות עם משקיעים ומנהלי סטארטאפים. התוצאה הייתה קצב מסחרר של סגירת עסקאות.

"זה כמו ספיד דייטינג אבל יותר קיצוני", אמר פיטר פישמן, מקצוען טכנולוגיה וותיק בעמק הסיליקון שייסד בשנה שעברה את חברת האוטומציה של נתונים Mozart Data.

מנהלי כספים גדולים הקדישו כבר זמן רב חלקים מתיקי ההשקעות שלהם להשקעה בחברות הון סיכון מסורתיות. אבל רבים מהם החלו להשקיע באופן ישיר בסטארטאפים בערך לפני עשור, בתוך כלכלה שיש בה ריבית הקרובה לאפס, מתוך תקווה לקבל החזרים טובים יותר מחברות טכנולוגיה שנשארו בידיים פרטיות זמן רב יותר. במהלך השנים, משקיעי הון סיכון לעתים קרובות זלזלו בהם כמשקיעים תיירים וכסף טיפש שאין לו את הכישורים הייחודיים הנחוצים להשקעה בסטארטאפים.

אבל הם נשארו בסביבה ותקעו יתד. כיום, בין עשרת המשקיעים המובילים בסטארטאפים מבחינת סכום בדולרים, חצי מהם הם משקיעי הון סיכון לא מסורתיים, כולל Fidelity Investments והחברה Tiger Global Management. מספר סבבי מימון הסטארטאפ שכוללים משקיעי הון סיכון לא מסורתיים וחברות הון שכל ההון שלהן אינו הון־סיכון גדל פי שניים בעשר השנים האחרונות, על פי PitchBook.

חברת ניהול הנכסים הבריטית Baillie Gifford, המנהלת יותר מ־450 מיליארד דולר, עשתה את ההשקעה הראשונה בסטארטאפ ב־2012, וב־2019 השיקה תיק המוקדש לשוק הפרטי "על מנת באמת להתחיל לשפוך כמויות רציניות של הון לשווקים פרטיים בשלבים מתקדמים", אמר מנהל התיקים רוברט נצלר.

"כולנו נכנעו"

כמה חברות הון סיכון מסורתיות זונחות מנהגים מהעבר על מנת להדביק את הקצב. כדי לפעול מהר, כמה משקיעי הון סיכון אמרו שהם מורידים בבחינות ובדיקות ללקוחות ומקבלים את מילתם של הסטארטאפים לגבי נתוני הרווח וההפסד שלהם.

"אין קרנות הון סיכון עם משמעת תמחור. כולנו נכנענו", צייץ בחודש שעבר משקיע ההון סיכון קית' רבואה.

מ־2016 ועד 2019, היו בממוצע 35 עסקאות בחודש עם סבבי מימון שהגיעו ל־100 מיליון דולר או יותר, על פי חברת הנתונים CB Insights. השנה, היו 126 עסקאות בחודש.

כל הכסף הזה שלח את הערכות השווי לשמיים, וזה מגדיל את הרווחים על הנייר לכל סוגי משקיעי הסטארטאפים והמייסדים שלהם. לפני חמש שנים, 14 סטארטאפים הגיעו להערכות שווי של מיליארד דולר או יותר ברבעון שמאפריל עד יוני, על פי CB Insights. השנה, 136 חברות הגיעו להערכת שווי כזו בתקופה של שלושה החודשים.

החברה Motif FoodWorks מבוסטון, המייצרת תחליפי בשר וחלב מן הצומח, מגובה בעיקר על ידי משקיעים לא מסורתיים, וסבב המימון שלה ביוני בו גויסו 226 מיליון דולר הובל בידי קרן הפנסיה של מורים מאונטריו ועל ידי קרנות בניהול חברת בלאקרוק, כך אמר המנכ"ל ג'ונתן מקינטייר.

מקינטייר אמר שמשקיעי הון סיכון מסורתיים נבהלו מכמות גיוס ההון ומההערכה של הסטארטאפ בין השנתיים. קרן הפנסיה של אונטריו ובלאקרוק יקבלו שתיהן מקומות של משקיפים בדירקטוריון, במקום זכויות הצבעה מלאות.

אחד הרווחים מהגדילה במספר ההנפקות חיזקה את המתודולוגיה של המשקיעים. כ־95% מההכנסות מהנפקות וממכירות סטארטאפים לחברות גדולות יותר בשנה שעברה הגיעו מחברות שהיו מגובות על ידי משקיעים לא מסורתיים, על פי PitchBook.

המעבר להשקעה במהירות גבוהה נתן למייסדים יותר כוח הינף. חלקם ויתרו על ה"פיצ'ים" (pitch decks) - המצגות שפעם חברות היו חייבות להכין למשקיעים פוטנציאליים - ובמקום זה מגיעים לפגישות עם משקיעים ללא חומרים מוכנים מראש. אחרים מבקשים מהמשקיעים דברים ללא תמורה מההתחלה, כמו שמות של לקוחות עתידיים ומספרם, לפני שהם מסכימים לתת להם להצטרף לסבב מימון, כך אמרו משקיעים ויזמים. יותר מייסדים מבקשים - ומקבלים - מה שנקרא ריענון של ניירות הערך שלהן, כשאחוזי הבעלות שלהם עולים בכמה אחוזים לאחר סבב מימון במקום לרדת, כך אמר משקיע הון סיכון אחד.

"אני חייב להיות גמיש ולתת הרבה יותר ממה שהייתי רגיל", אמר אנדי בויד, מנהל וותיק ב־Fidelity שעזר לבסס את כניסת החברה להשקעות בסטארטאפים וכיום מנהל את חברת ההון סיכון Bramalea Partners. זה כולל מתן "תובנות, נתונים, חיבורים ויש צורך לעשות את החיבורים האלה לפני כל אפשרות השקעה".

משקיעים לא מסורתיים נוטים להיות בעלי אספקת הון גדולה יותר ורף החזר נמוך יותר מחברות הון סיכון מסורתיות, מה שנותן להם יותר מקום למשחק בנושא הערכות השווי. לעסקאות המובלות בידי משקיעים לא מסורתיים יש הערכות שהן בממוצע פי חמישה מההערכות בעסקאות המובלות בידי משקיעי הון סיכון, על פי נתוני PitchBook.

משקיעים לא מסורתיים גם נוטים לעתים קרובות יותר להסכים לתנאי עסקאות לא מסורתיים. במאי גייסה החברה Beta Technologies כ־400 מיליון דולר בסבב הראשון של מימון מוסדי על מנת לבנות כלי טיס חשמלי. משקיעי הון סיכון היססו בסבב ההשקעה של הסטארטאפ בן ארבע השנים, ומנהל קרנות הנאמנות ב־Fidelity הוביל את העסקה, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

למרות ש־Fidelity לא הציעה את הערכת השווי הגבוהה ביותר, כך אמר אותו אדם, היא הסכימה לתנאי לא שגרתי: יותר מ־70 עובדי Beta יכלו להשקיע בסבב ולקבל את אותה מדרגה של מניות באותו מחיר כמו Fidelity.

דובר של Fidelity סירב להגיב.

יש גם רוחות פנים. אינפלציה והאפשרות של העלאת שיעור הריבית צפויים להקטין את כמות ההון הזול והזמין, להרתיע משקיעים לא מסורתיים מהימורים בסיכון גבוה לטווח ארוך כמו סטרטראפים, ולכווץ הערכות שווי גם בשוק המניות הציבורי וגם בקרב סטארטאפים, על פי מחקר של אקדמאים וכלכלנים. הצעות המס המוצעות של הנשיא ביידן היו מגייסות מיסי רווחי הון ומיסים תאגידיים, שיכולים גם הם לפגוע בפעילות המשקיעים.

ריץ' וונג, שותף בחברת ההון סיכון Accel, מקווה להפוגה כלשהי מהשוק הקוצף. "היינו מצפים לראות קצת הון והערכות שווי שיורדים", אמר.

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם