אוהדי הביטקוין הם פתאום כוח פוליטי

סעיף בנוגע למס בהצעת החוק על תשתיות איחד את קהילת מטבעות הקריפטו, המבוזרת בימי שגרה

בניין הקפיטול בוושינגטון. תעשיית הקריפטו הופכת לכוח פוליטי / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti
בניין הקפיטול בוושינגטון. תעשיית הקריפטו הופכת לכוח פוליטי / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

סכסוך על חוקי המס למטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין הפך לרגע התבגרות פוליטי עבור תעשיית הקריפטו, ואיחד קואליציה של משקיעים, בורסות, מממנים ומשפיעני רשתות חברתיות שעד כה היו מבוזרים למדי.

באופן פומבי, אשטון קוצ'ר, אלון מאסק ומנכ"ל  Square  ג'ק דורסי היו אחראים לבאז בטוויטר לגבי סעיף בהצעת החוק על תשתיות בגובה טריליון דולר המבקש להרחיב ולחזק את אכיפת המס על עסקאות קריפטוגרפיות. זה עזר לדרבן עשרות אלפי עוקבים לפנות לחברי הקונגרס.

מאחורי הקלעים, לוביסטים, קבוצות מסחר ובכירים בחברות קריפטו נפגשו בתוכנת הוידאו Google Meet כל כמה שעות על מנת לתאם את הפנייה שלהם לקונגרס ולעקוב אחרי קשרים עם מחוקקים בגיליון נתונים משותף.

הקבוצה גייסה את סיועם של הסנאטורים רון וויידן (דמוקרט מאורגון), פאט טומי (רפובליקאי מפנסילבניה) וסינתיה לומיס (רפובליקאית מוויומינג), המבקשים גישה יותר ידידותית לתעשייה. הם אפילו הצליחו לשכנע את מחבר הניסוח המקורי בהצעת החוק, סנאטור רוב פורטמן (רפובליקאי מאוהיו) לצמצם את כמות האנשים העשויים להיחשב לסוחרים בנכסים דיגיטליים. אבל הקמפיין נכשל כשסנאטור אחד חסם את השינוי בגלל נושא שלא היה קשור בו.

בעוד שתעשיית הקריפטו נכשלה בשינוי הניסוח של הצעת החוק, המאמץ המאוחד הדגים יפה את השפעתה הגדלה של התעשייה הצעירה הזו בוושינגטון ובתחום הפיננסים - וניסח עבור תומכיה כללים למאבקים בהמשך הדרך.

מהשוליים למרכז

"תעשיית הקריפטו באמת הגיחה מזה כאלקטורט חשוב", אמר בריאן ארמסטרונג, מנכ"ל בורסת הקריפטו קוינבייס (Coinbase Global) בשיחת רווחים עם משקיעים בשבוע שעבר. "כעת הם הופכים לשותפים קולניים במאמצי המדיניות ברחבי ארה"ב".

לוביסטים של תחום הקריפטו אומרים שהם עוד עשויים להצליח כשבית הנבחרים יצביע על הצעת התשתיות בחודש הבא, או כשרשות מס ההכנסה תיישם את הכללים אחר כך. כמה מחוקקים גם דנו בחקיקה נפרדת שתגדיר סוחרי קריפטו באופן מצומצם יותר לעומת הגדרתם בסעיף שנכלל בהצעת החוק על תשתיות.

כפי שהבהיר יושב ראש רשות הבורסות וניירות הערך (SEC) גארי גנסלר כשהשווה לאחרונה את תחום הקריפטו ל"מערב הפרוע", עוד רגולציה אמריקאית תגיע בקרוב. אבל מי שרוצים פעולות ענישה בתחום יודעים מעתה שיריביהם יכולים להפעיל עוצמה בדרך שלא נקטו בה בעבר.

"הוויכוח על תשתיות מראה שכיום יש לקריפטו קול בוושינגטון", אמר אנדרו פארק, אנליסט מדיניות בכיר ב'אמריקאים למען רפורמה פיננסית', ארגון התומך ברגולציה מחמירה יותר וחבות מס גדולה יותר בתחום הקריפטו. "זה עדיין בתחילת הדרך. אין להם את מערכות היחסים שיש לתעשיות מבוססות יותר. אבל הם השמיעו את קולם".

להגברת הקול הזה, כמות הלוביסטים העובדים עבור התעשייה הקריפטוגרפית גדלה מהר, על פי נתונים הזמינים לציבור.

חברות קריפטו וארגונים הוציאו כמעט 2.3 מיליון דולר בשישה החודשים שנגמרו ב-30 ביוני - כמעט כפול ממה שהוציאו לפני שנה.

בשנה האחרונה, חמש חברות קריפטו וארגונים העסיקו לוביסטים פדרליים בפעם הראשונה, על פי הנתונים. החברות והקבוצות החלו להעסיק יועצים שיש להם קשרים בוושינגטון.

"התעשייה עצמה לא הבינה את כוח הלוביסטים"

פאריאר שירזאד, שבעבר כיהן כיועץ ביטחון לאומי וכפקיד בכיר במשרדי המסחר והתעשייה בממשלים רפובליקאים ודמוקרטיים, הפך למנהל מדיניות ראשי בקוינבייס ביוני, אחרי 15 שנים בהן כיהן במחלקת קשרי הממשל בקבוצת גולדמן סאקס. ג'ולי סטיצל, לשעבר בכירה בלשכת המסחר של ארה"ב, הצטרפה לפני כמה חודשים ל-Square כמנהלת מדיניות ביטקוין לארנק הדיגיטלי של החברה, Cash App.

"אם יש דבר אחד שמסביר מה שונה עכשיו ובשבע השנים האחרונות, חברות רבות, לאחר הרבה התחלות סרק, העסיקו אנשים בוושינגטון", אמר ג'רי בריטו, מנכ"ל Coin Center, עמותה למדיניות מטבעות קריפטו שנוסדה ב-2014. "כעת יש לנו מקבילים שאנחנו יכולים לתאם איתם עמדות".

הקהילה של הביטקוין, מטבע הקריפטו הראשון והמוכר ביותר, עשתה צעדים מהוססים ראשונים בוושינגטון לפני מעט פחות מעשור. בתקופה ההיא, אם מחוקקים בכלל חשבו על ביטקוין ודומיו, זה היה כמעט רק כמכשיר לעסקאות לא כשרות כמו מין או סחר בכלי נשק. ארגון המדיניות שנוסד ב-2012, Bitcoin Foundation, נאבק לצבור תאוצה בתוך כך שהיו בו שערוריות פנימיות וחילופי כוח אדם תכופים.

בשנים ראשונות אלה, טוד ווייט, לוביסט בחברה Rulon & White Governance Strategies, אמר שלא הצליח לשכנע חברות קריפטו שהן זקוקות לידידים בוושינגטון.

"התעשייה עצמה לא הבינה את כוח הלוביסטים. הם פשוט התעוררו בשבועיים האחרונים וכעת יש הזדמנות ממש לשנות", אמר ווייט, שכיום מייצג קבוצה חדשה הנקראת Government Blockchain Association.

חבר הקונגרס לשעבר מייק קונוויי, רפובליקאי מטקסס ששירת שמונה קדנציות ולא רץ לבחירה מחדש בשנה שעברה, רשום כיום כלוביסט עבור Ripple Labs, סטארט-אפ בנושא מטבעות קריפטו. הווארד שווייצר, לשעבר יועץ כללי לבנק הייצוא והייבוא ומנכ"ל תוכנית TARP הממשלתית, הוא גם לוביסט של Bitcoin Association for BSV, קבוצת תעשייה שאומרת שהיא תומכת באחד המטבעות שהסתעפו מהביטקוין.

בדומה למטבעות המבוזרים שיש בה, אין לתעשייה הזו קול אחד בוושינגטון. השורשים הליברטריים של תנועת הביטקוין הפכו רבים מתומכיה לחשדניים לגבי כל מעורבות של הממשלה, אפילו כשהטכנולוגיה שבבסיס המטבע הכתה שורשים בעמק הסיליקון, וול סטריט ואמריקה התאגידית.

כמה מהלוביסטים הודו בכך שהדינמיקה הזו הייתה בעייתית.

לשכת המסחר הדיגיטלי, קבוצת תעשייה שהחלה לפעול ב-2014, זעזעה רבים מחבריה כשהזמינה בנקים, חברות ייעוץ וחברות טכנולוגיה שהיה להן רק קשר שולי למטבעות קריפטו להצטרף לשורותיה. ב-2020, קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, עזבה את Blockchain Association, קבוצת תעשייה נפרדת שהבורסה עזרה לייסד רק שנתיים קודם לכן. הקרע התרחש לאחר שהאיגוד נתן ל-Binance, בורסה המתחרה בקוינבייס, להיכנס אליו כחברה. חברות הקשורות ב-Binance הסתבכו במגוון בעיות רגולציה במדינות אחרות.

השבריריות הזו והיעדר המשאבים עוזרים להסביר למה רבים בתעשייה לא היו מודעים ולא היו מוכנים לסעיף הקריפטו שסנאטור פורטמן הוסיף להצעת החוק על תשתיות. כמה קבוצות, כולל לשכת המסחר הדיגיטלי, דיברו לעתים קרובות עם חברים בסגל של פורטמן כשהסעיף היה בשלבי ניסוח, בעוד שאחרים, כולל Coin Center, לא פנו אליהם כלל.

ועדיין, היו רמזים שמשהו כמו הצעד הזה הולך לקרות. במאי, משרד האוצר האמריקאי קבע בדו"ח שהוציא שהוא מקווה לגייס הכנסות נוספות בשנת הכספים הבאה על ידי הרחבת המידע שבורסות קריפטו צריכות לדווח לממשלה על מנת לנקוט פעולות נוספות נגד אנשים ומוסדות המתחמקים מתשלום מסים.

אך מרגע שהסעיף של פורטמן פורסם בסוף יולי, קבוצות הקריפטו השונות התאחדו. הודעה משותפת הקוראת לפרטי הסעיף "בלתי ניתנים ליישום" הייתה חתומה על ידי חמש ישויות, כולל קוינבייס ו-Blockchain Association, שהשלימו מאז הסכסוך ביניהן.

מספר סנאטורים מחזיקים בנכסי קריפטו

קוינבייס גם פנתה לסנאטור וויידן, שיש לו רקורד כמגן על כטכנולוגיות חדשות וצנעת הפרט, וקיבלה ממנו אוזן קשבת. הוא הגיש תיקון להצעת החוק על תשתיות שהבהירה את ההגדרה של סוחר בקריפטו, יחד עם הסנאטורים טומי ולומיס.

לסנאטורים האלה יותר מעניין חולף בקריפטו. ביוני, טומי השקיע סכום שבין 2,000 ל-30 אלף דולר בקרנות ביטקוין ואת'ר. לומיס מגיעה ממדינה ששינתה חוקים כדי להפוך ליותר ידידותית לחברות נכסים דיגיטליים וגילתה שיש לה אחזקות ביטקוין בסכום שנע בין 100 אלף דולר ל-250 אלף דולר.

בינתיים, מעריצי קריפטו ברשתות חברתיות שעו לקריאת הארגון Fight for the Future, עמותה המבקשת לשמור על אינטרנט יותר חופשי, ליצור קשר עם חברי קונגרס לגבי הצעת החוק. קמפיין #DontKillCrypto, שקיבל חיזוק מדורסי וקוצ'ר, השיג יותר מ-40 אלף טלפונים למחוקקים.

"התוצאות היממו אותנו", אמרה ליה הולנד, מנהלת תקשורת ב-Fight for the Future. "אם היינו משיגים רק 5,000 טלפונים, היינו מגדירים זאת כהצלחה".