מאבק משפטי: כמה עולה לפתח פלטפורמה בתחום המטבעות הדיגיטליים?

בית התוכנה "ארכימייז" הגיש תביעה נגד היזם דניאל פלד בטענה לחוב של מיליוני שקלים • כעת פלד תבע את החברה בטענה לגביית כספים מופרזת • במוקד המחלוקת: עלות פיתוח פלטפורמה שהגה פלד לשיתוף מידע בין סוחרים במטבעות קריפטו

מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock

כמה עולה לפתח פלטפורמה בתחום המטבעות הדיגיטליים? זו השאלה שבמרכז תביעה שהוגשה לבית משפט השלום בת"א לאחרונה וחושפת מחלוקת כספית בין יזם לבית התוכנה ארכימייז העוסק בטכנולוגיות לתעשיית הבלוקצ'יין והפינטק.

היזם דניאל פלד התקשר עם ארכימייז בסוף 2017 כדי שתפתח רעיון שהגה וכונה "פרויקט נוקס" לפלטפורמה דיגיטלית לשיתוף מידע בין סוחרים במטבעות דיגיטליים ופרסום תחזיות של אנליסטים בתחום. ב-2019 הגישה ארכימייז תביעה נגד פלד בטענה לחוב של מיליוני שקלים, וכעת היזם הגיש תביעה נגד החברה בטענה לגביית כספים מופרזת. במוקד המחלוקת: עלות פיתוח הפלטפורמה שהגה פלד.

בתביעה שהגיש פלד, באמצעות עו"ד תמיר שנהב ממשרד דורון-טיקוצקי-קנטור-גוטמן- נס-עמית-גרוס, נגד ארכימייז ומנהליה - ולדיסלב אמירוב, יואב פנקס ואורי ארז - נטען כי פלד שילם עד כה לחברה תעריף פיתוח מופרז של 1.8 מיליון שקל. זאת, על בסיס מצגי שווא, שלפיהם יש לפתח את המערכת על בסיס טכנולוגיה ייחודית שרק למעטים יש את הידע - טכנולוגיית בלוקצ'יין - בעוד שבפועל עבודת הפיתוח לא מצריכה ידע בלוקצ'יין ייחודי. 

לפי חוות-דעת של מומחה לבלוקצ'יין, אייל שני, שצורפה לתביעתו של פלד, העלות הריאלית בשוק לפיתוח רעיונו היא לכל היותר כ-600 אלף שקל. לפי הסכם ההתקשרות בין הצדדים התחייב פלד להעסיק באמצעות באמצעות ארכימייז ארבעה מפתחים במשרה מלאה שעלות שעת עבודה של כל אחד מהם היא 93 דולר. זאת, כאשר לפי חוות-הדעת המחיר הריאלי לשעת מתכנת עומד על 65 דולר בלבד.

עו''ד תמיר שנהב / צילום: קרן שביט שטייף
 עו''ד תמיר שנהב / צילום: קרן שביט שטייף

לטענת פלד, אנשי ארכימייז זיהו כי הוא נעדר כל ידע טכנולוגי וראו בפניהם הזדמנות להתעשרות קלה. עוד טוען פלד בתביעתו כי החברה מחזיקה בתוצר הפיתוח כבן ערובה ואיימה למכור אותו לצד שלישי אם לא ישלם את החוב.

ארכימייז מצידה מחזיקה בחוות-דעת של אריק עשוש, מומחה למערכות אלקטרוניקה ומחשבים, שלפיה חיוב השעות בפרויקט היה סביר ואף נמוך בהתחשב בעבודה שבוצעה.

בתביעה שהגישה ארכימייז נגד פלד בגובה של 1.4 מיליון שקל נטען כי הוא לא עמד בתשלומים שנקבעו בהתקשרות עימו. בנוסף, תובעת החברה את פלד על פיתוח אופרציה, לפי דרישתו, לקבלת תשלומים בביטקוין. הליך זה מתנהל למעלה משנתיים וטרם נשמעו בו הוכחות.

באי-כוחה של ארכימייז, עורכי הדין אוהד רוזן וגל בריר ממשרד קלעי-רוזן, מסרו: "תביעתו של פלד מופרכת, רצופה שקרים ועובדות מסולפות שכל תכליתה להוות משקל נגד לתביעה שהוגשה נגד פלד ושותפו לפני למעלה משנתיים בגין הפרת חוזה והתחמקות מתשלום חובותיו. לא בכדי לא טרח פלד לציין תביעה זו. כעת, בניסיון להוסיף ולהתחמק מתשלום, הגיש פלד תביעה חסרת כל בסיס - והיא תידחה".