מאמריקה לחוף הסטודנטים בחיפה: הטרנד של מתחמי קרוואנים בשולי הערים תופס תאוצה

חוף הסטודנטים בחיפה התמלא בתקופה האחרונה בעשרות קרוואנים המשמשים למגורים • החברה להגנת הטבע: "הם משאירים הרבה פסולת. צריך לעשות סדר"

אתר הקרוואנים בחוף הסטודנטים בחיפה / צילום: פאול אורלייב
אתר הקרוואנים בחוף הסטודנטים בחיפה / צילום: פאול אורלייב

שאילתה שהוגשה לאחרונה לראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם, מעלה סוגיה מקומית שהפכה לאחרונה לתופעה ברמה ארצית ויש לה השלכות רבות. מדובר בהתנחלויות של קרוואנים שהופכות לסוג של התיישבות קבע. בעיר חיפה יש אזור של עשרות קרוואנים באזור החוף הדרומי (חוף הסטודנטים), בעתלית יש אחד ליד בית הקברות הצלבני. גם בחוף חדרה ובחוף בצת יש מתחם קרוונים. עד לא מזמן היה אתר בקצה אזור התעשייה בחולון אולם הוא פונה. יש גם ניצנים של מקבצי קרוואנים בפארק השרון בחדרה, בחוף פלמחים, בחוף ראשון לציון וביפו בגבול בת ים. לא מדובר במגורים לנופש. זוהי טיפולוגיה חדשה של התיישבות - "ארץ נוודים", כמו באמריקה.

דרור גבעוני, שיש לו עמוד פייסבוק בשם "קרוואן על הים", מספר בשיחת טלפון שכל מי שרוצה יכול לשכור ממנו קרוואן בחוף הסטודנטים בחיפה. הכול תלוי כמובן בביקוש. הוא לא מתלהב, אבל יש גם אפשרות לנייד את הקרוואן למקומות אחרים. וכמה זה עולה? קרוואן לזוג ("קרוואן חמודי, קטנצ’יק, עם כל הפינוקים, זה אומר שיש מזגן, כיריים גז, מקלחת, מקרר, בחוץ פינת ישיבה, דשא סינטטי, דקה וחצי מהים") יעלה 600 שקל ליום, וזה כולל חשמל, מים וביוב. "יש לנו הכול כימי, הכול סולארי. הכול מסודר".

אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע, מודע היטב לתופעה: "מדובר בהמוני אנשים שחוסמים את הגישה אל החוף. הבעיה העיקרית היא שהם משאירים המון פסולת אחריהם - ספות, מזרנים. הכול קורה משום שאין במדינת ישראל אכיפה וניהול. אף אחד לא מנהל את השטח. הדבר השני הוא שאין מספיק פתרונות לינה זולים. אנחנו מדינה עמוסה ומלאה באנשים. מה שקורה פה זה שיש פרדוקס. אם המדינה הייתה תופסת שטחים לציבור, הייתה מחאה. פה מדובר בציבור שתופס לאחרים את המרחב. צריך לעשות סדר בסיפור הזה".

אתר הקרוואנים בחוף הסטודנטים בחיפה / צילום: פאול אורלייב
 אתר הקרוואנים בחוף הסטודנטים בחיפה / צילום: פאול אורלייב

"פרסו דשא וגידרו שטחים"

חברות מועצת העיר חיפה, סופי נקש ושרית גולן שטיינברג, מתארות את התופעה בשאילתה שהגישו לראש העיר: "עשרות קרוואנים, חלקם בבעלות פרטית וחלקם באמצעות בעלי חברות אשר משכירים קרוואן לסופי שבוע, תפסו חלקת שטח, וחלקם אף פרסו לעצמם מרבדי דשא וגידרו את השטחים הצמודים להם וכיסו ביריעות ברזנט. רבים מהם מרגישים כאילו הם בעלי חזקה קניינית במקום, כל זאת ללא הקצאה של שטח ציבורי וללא תשלום מסים כנדרש".

לטענת חברות מועצת העיר: "בעבר, העירייה ביחד עם גורמי האכיפה במשטרה ובפרקליטות פעלו להוציא את בעלי הקרוואנים מהמקום תוך נקיטת הליכים משפטיים. ואילו כיום, משאין אכיפה, החשש הוא כי גורמים עברייניים ישתלטו על המקום ויעשו בו כבשלהם. ברור גם כי קביעת עובדות בשטח של חניון פיראטי, כשהעירייה לא פועלת לאכיפה, יוצרת מפגע, לציבור הרחב אך גם לסביבה החופית".

מרפסת מאולתרת באתר הקרוואנים בחיפה / צילום: פאול אורלייב
 מרפסת מאולתרת באתר הקרוואנים בחיפה / צילום: פאול אורלייב

תגובות: אחריות העירייה

פנייה לדוברות משרד הפנים מעלה שכשמדובר בשטחי טבע, העניין לא חוקי. שיש איסור של לינה באוהלים וקרוואנים לאורך חוף הים והאכיפה מוטלת על רמ"י, הסיירת הירוקה ומשטרת ישראל.

ממשטרת ישראל נמסר: "האחריות לאכיפה בנושא הצבת קרוואנים בחופים מצויה בידי הרשות המקומית. משטרת ישראל משמשת כגורם מסייע וככל שתתבקש, תפעל בנושא".
מרשות הטבע והגנים, האחראים על הסיירת הירוקה, נמסר שהנושא באחריות הרשות המקומית ורמ"י.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "מי שאחראי לפיקוח על מתחמי הקרוואנים היא הרשות המקומית. בנוסף, אם מדובר בעבירה על החוק, מי שאוכפת היא היחידה לאכיפת דיני מקרקעין של מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל. סמכות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה היא לפקח בתחום של עד 100 מטר מהחוף, באזור שמהווה פגיעה בסביבה החופית. מתחמי הקרוואנים אינם בתחום זה".

מרשות מקרקעי ישראל, הבעלים של שטח מתחמי הקרוואנים, נמסר: "תופעת הקרוואנים על חופי הים ובשטחים שאינם מוסדרים לכך מוכרת וככלל אינה חוקית. רשות מקרקעי ישראל פועלת כל העת לפינוי הקרוואנים המוצבים באופן לא חוקי על חופי הים
ומתמודדת עם חוסר הציות והקושי באכיפה של מי שחוזרים גם אחרי שמפנים אותם מהשטח. בחופי חיפה ובעתלית כמו בחופים אחרים רמ"י פועלת באמצעות התראות והליכי פינוי.

הצבת קרוואנים בשטחים שאינם מוסדרים לכך עלולה לגרום למפגעים סביבתיים משמעותיים: פגיעה בסביבה החופית, השתלטות על שטח חוף הים המיועד לטובת הציבור בכללותו וייתכן שאף בעיות בטיחותיות קשות".

מדוברות המועצה האזורית חוף הכרמל נמסר: "תופעת הקרוואנים בחוף עתלית מוכרת למועצה ונמצאת בטיפול. לפני שבועיים התקיים מבצע פינוי כולל בשטח המדובר, בשיתוף החטיבה לשמירת הקרקע של רשות מקרקעי ישראל. בנוסף, צפוי הנושא לעלות לדיון בישיבת מליאת המועצה הקרובה".

מדוברות עיריית חיפה לא נתקבלה כל תגובה.