החיזורים מהימין והחלום שהתרחק: מה באמת רוצה בני גנץ?

בינו לבין לפיד יש מתיחות תהומית והוא נחשב לשר שהכי קנאי למשרדו • בגוש תומכי נתניהו מחכים לו בזרועות פתוחות אבל הוא בוחר בממשלה הזו, לפחות בינתיים • מה עובר בראשו של האיש שמחזיק במפתחות לממשלה ואיזו הצעה קיבל מהליכוד ברגע האחרון שלפני הקמתה

שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

בשנת תשפ"ב (י"ג כסלו/17.11) אמור היה יו"ר כחול לבן בני גנץ לצעוד ללשכת ראש הממשלה, ללחוץ את היד לבנימין נתניהו כשהוא חולף על פניו, אולי אפילו לקבל פגישת חפיפה, ולהתחיל בפועל לנהל את ענייני המדינה. אך כתוצאה מסדרה של התרחשויות, גנץ מתחיל את השנה החדשה כשהוא גלגל שלישי בממשלת "השינוי", זו שהוא ניסה להרכיב עם כניסתו לפוליטיקה. ואילו מי שמכהן תחת התואר "ראש הממשלה החליפי" שהשיל מעצמו בשנה החולפת - הוא שותפו לשעבר/יריבו המר (מחקו את המיותר) יאיר לפיד.

כדי להבין את הטלטלות שעבר יו"ר כחול לבן מאז נכנס לזירה הפוליטית הרותחת, סיפור קצר: מי שביקרו בחדרו של גנץ במטה כחול לבן בבחירות האחרונות הבחינו בתמונה מוזרה על אחד מהקירות שבה מצויר גרף עם נקודת שפל ומשם צמיחה איטית למעלה. למרות הרגעים הקשים של גנץ בשנה הזו הוא הסתכל על נקודת השפל בתמונה שלו נאחז בה ואמר ספק לעצמו ספק לאחרים: "מכאן אנחנו רק עולים".

הרמטכ"ל לשעבר שהצדיק את הכינוי "בניחותא" שדבק בו בקריירה הצבאית, עבר טירונות פוליטית מזורזת + סדנת שבי אצל הפוליטיקאי המיומן והמשופשף ביותר בזירה הישראלית - בנימין נתניהו. אמנם לא יצא לו מזה ראשות ממשלה, אבל הוא כבר בהחלט מיומן יותר, חשדן יותר וציני הרבה יותר. שרים שעובדים לצדו בממשלה מתארים שר הקנאי למשרדו ומוסיפים "הכי פחות נעים לעבוד איתו. אין אף פוליטיקאי שמתנהג כמוהו".

בכוורת של גנץ טוענים כי גנץ איננו "חמוץ" כמו בקמפיין שמנהלים נגדו ולטענתם מקורו ביש עתיד. "באופן טבעי הוא מרגיש שהוא האדם שעשה את הדבר הקשה ביותר והקריב לטובת הכניסה לממשלה הקודמת בגלל הקורונה והצורך בניהול המשבר, ושנעשה לו עוול", אומר מקורב אליו. "הוא עשה את הדבר הנכון בזמנו וחטף ביקורת צבועה מפוליטיקאים שנוהגים היום גרוע ממנו וכמובן מהתקשורת".

בממשלה טוענים כי בין גנץ ללפיד שוררת "שנאה תהומית", אך בכחול לבן משתמשים במילים עדינות יותר. "יש קושי מול לפיד", אומרים שם והסיבה כפי שכבר נכתב לעיל "הצביעות". לפיד מתח ביקורת על הממשלה הגדולה שהקים גנץ עם נתניהו וכעת הקים ממשלה מנופחת, מתח ביקורת על משרד ראש הממשלה החליפי ומיד עם השבעת הממשלה מיהר להשביע למנכ"לית משרדו החליפי והמיותר את נעמה שולץ.

אך הביקורת בסביבתו של גנץ לא נעצרת רק באנשי יש עתיד. יועז הנדל וצביקה האוזר שהיו הראשונים לקפוץ על גלגלי הממשלה הנוכחית, זוכרים בכחול לבן, היו אלה שסיכלו ממשלה אפשרית של גנץ רק כי נשענו על תמיכת הרשימה המשותפת. הח"כים הערבים של אז, היו הבסיס להקמת הממשלה של בנט ולפיד והפעם "הנדל את האוזר" נרתמו למשימה בחפץ לב, מה השתנה? "צביעות", פוסקים בכחול לבן. "גם מול בנט יש משקעים מבוססי צוק איתן צפונה אבל אין מה להשוות (ללפיד - ש.א.כ)", אומר מקורב לגנץ.

מ"מנוח מבחינה פוליטית" ל"מבוגר האחראי"

למרות הביקורת, שר הביטחון מרוצה מהממשלה שהוקמה. "בממשלה הזו יש הרגשה שנותנים לכולם לעבוד, בקודמת - רבו כל הזמן. יש ישיבות ממשלה, יש ישיבות קבינט מדיני-ביטחוני סדירות". בנוסף, בסקרים האחרונים כמו אלו הפנימיים בכחול לבן עומדים על בין 10-12 מנדטים ביום טוב וזה אחרי שרק בחודש מרץ האחרון אמר ליברמן על גנץ שהוא "מנוח מבחינה פוליטית".

"הוא אהוד ציבורית ונתפס כמבוגר האחראי", אומרים בסביבתו בנחת של אמא יהודייה. לפיד שירצה להגיע לבחירות הבאות כמנהיג הבלתי מעורער של המרכז-שמאל צפוי להגיע לסיבוב שלישי נגד גנץ, כשהפעם הוא לא חבוט ציבורית.

בינתיים בממשלה הקיימת לגנץ יש יעדים לביצוע. ללא נתניהו שנושף בערפו הוא מבצע את מה שנמנע ממנו בשנה הקודמת - הפגישה עם אבו מאזן וניהול הקשרים הביטחוניים-מדיניים והגדלת הפנסיות התקציביות הם רק ההתחלה. בפרופיל תקשורתי נמוך יותר הוא מתחזק גם קשרים לצרכי ביטחון עם ארה"ב ומדינות ערביות באזור. "הוא לחץ על נתניהו שיאפשר לו להיפגש עם אבו מאזן ונתניהו מנע את זה והוא לחץ על בנט עד שנכנע", טוענים גורמים בממשלה.

בכחול לבן טענו לעומת זאת "בנט לא יכול לשלוח את לפיד לאבו מאזן כי אז זה נשמע מדיני ובני פותר את הבעיה". האתגר הביטחוני הרובץ לפתחו של גנץ כשר ביטחון בשנה הקרובה הוא עצום - איראן, עזה, גבול הצפון וחיזבאללה והחזית הפנימית המבעבעת בערים המעורבות. בניגוד לממשלה אותה ניהל נתניהו בריכוזיות על בנושאי ביטחון, בממשלה הזו גנץ יקבל החלטות וישלח לחזית.

הקלפים של בני

שלושה ימים בלבד לפני תחילת כהונתו של בנט כראש ממשלה, נרקם מהלך להעברת השלטון מנתניהו לגנץ. אז, יו"ר כחול לבן דחה את ההצעה אך היא בתוקף גם היום ואף משופרת יותר, טוענים גורמים בכירים באופוזיציה וכוללת כהונה ארוכה יותר לגנץ על פני זו של נתניהו. בליכוד מכים על חטא על ההתנהגות של נתניהו לגנץ ויודעים שבגלל גחמות פוליטיות צרות הפסידו את השלטון.

שרים לשעבר המקורבים לנתניהו טוענים היום לא רק שהצעה לגנץ מונחת על השולחן, אלא שגם במקרה של בחירות נוספות, בליכוד בונים על גנץ לכהונה ראשונה מאחר שהימין של הליכוד והמפלגות הדתיות/חרדיות מתקשה להשיג 61 מנדטים. "אם הולכים לבחירות כשאנחנו עם 52 מנדטים היום ואפילו שנעלה קצת אנחנו לא מגיעים ל-61 ולכן גנץ יהיה ראשון ברוטציה", אומר שר לשעבר בליכוד.

לגנץ יש קלף יציאה מממשלת לפיד-בנט, שבליכוד נהנים להציע לו והוא נהנה לנופף בו, אבל עם כוכבית. בממשלה טוענים שלגנץ אין תמיכה פנימית בכחול לבן לפרק את הממשלה הקיימת ולהקים ממשלה עם הליכוד. לדברי אחד השרים יו"ר כחול לבן "אומר לאנשים במפלגה שלו: 'נעביר תקציב ואח"כ נראה". כלומר האיום קיים, המימוש - נתון בספק. "כרגע הוא נותן גרייס לממשלה", אומר מכר של גנץ, "אם הוא היה אהוד ברק כבר מזמן היה עושה מהלכים לפרק אותה אבל הוא מעדיף להיות חביב הקהל".