גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמירות המטעות שבגללן ליברמן, נתניהו וכ"ץ צריכים להתנצל השנה

אין בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחי מעונות, רה"מ לשעבר לא הועמד לדין בגלל סיקור אוהד, ושר האוצר הקודם לא יכול היה להבטיח המשכיות לתקנים שהוסיף באופן זמני לבתי החולים ● לרגל יום כיפור אספנו שלוש טענות לא נכונות שחזרו על עצמן השנה, למרות שכבר תיקנו אותן בעבר

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ
אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ

אנחנו נוטים ליחס לפוליטיקאים שלנו הרבה תכונות לא אנושיות: הם לא מתרגשים מביקורת חריפה שנמתחת עליהם; הם מוכנים לשתף פעולה עם מי שרק לפני רגע השמיצו בגסות; הם אפילו מסוגלים להשתתף בחמש שמחות משפחתיות בערב אחד - עניין שללא ספק מעטים בני האנוש שיכולים לו.

אבל תכונה אחת שלהם, זאת שבה אנחנו עוסקים במשרוקית, היא דווקא אנושית - הם טועים, ולטעות זה אנושי. השאלה היא מה עושה פוליטיקאי אחרי שגילה שטעה. האם הוא מתנצל, או לכל הפחות נסוג בו בשקט, או שהוא ממשיך לתדלק את השיח הציבורי במידע שגוי?

לכבוד יום כיפור, הקדשנו כתבה לפוליטיקאים שחזרו השנה על טעויות עובדתיות, למרות שאלה כבר הופרכו על ידינו. במהלך השנה החולפת גם ייסדנו ציון חדש בניסיון להתמודד עם התופעה הזאת: הוצאת "כרטיס צהוב" או "אדום" לאנשי ציבור שממחזרים טענות שכבר הופרכו.

אביגדור ליברמן - הטעות החוזרת: משגיחים מול מפקחים

בפברואר, במהלך מערכת הבחירות האחרונה, העלה ליברמן פוסט בפייסבוק שבו טען כי "בישראל יש פי 1,000 יותר משגיחי כשרות ממפקחות על מעונות היום". בתמונה שצורפה לפוסט נכתב: "משגיחי כשרות - 20,000", "מפקחות על מעונות יום - כ-20". כשבחירות רודפות בחירות קשה להמציא סיסמאות חדשות, אבל מה לגבי דיוק בעובדות? הטענה הזאת כבר הועלתה על ידי ליברמן במערכת הבחירות של ספטמבר 2019, והופרכה על ידי המשרוקית.

ראשית, הטענה שבישראל יש 20 אלף משגיחי כשרות מבוססת על מרכז מאיר, מכון הכשרה למקצועות ההלכה. אבל כפי שהסביר לנו בעבר מנהל המרכז, זה להערכתם, המספר של משגיחי הכשרות שהוכשרו עד היום בישראל. זה אינו המספר של משגיחי הכשרות הפעילים. להערכת המכון, יש רק 9,000-8,000 משגיחים פעילים וייתכן שגם זו הערכה מופרזת. בדוח של מבקר המדינה מ-2017 נכתב שהמספר הוא 3,900 משגיחים.

שר האוצר ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

ומה לגבי מספר המפקחות על מעונות יום? 20 התקנים עליהם מדבר ליברמן הם רק מספר המפקחים שהממשלה העסיקה ישירות, דרך משרד העבודה והרווחה. ליברמן לא הביא בחשבון מפקחים אחרים, למשל מפקחי בטיחות מחברות חיצוניות ומפקחים על מעונות מטעם העיריות.

בנימין נתניהו - הטעות החוזרת: סוגיית "הסיקור האוהד"

האם כחלק מכתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה לשעבר הוא מואשם ב"קבלת סיקור אוהד"? זאת טענה שעסקנו בה עוד בשנה שעברה לאחר שהועלתה על ידי נתניהו עצמו ועל ידי פוליטיקאים מהליכוד. נתניהו חזר עליה גם באפריל השנה. "מנסים לבטל את רצון הבוחר על ידי המצאת עבירות... שלא קיימות בספר חוקים של אף מדינה דמוקרטית, שגם לא היו קיימות עד לאחרונה בספר החוקים של מדינת ישראל: 'סיקור אוהד' הם קוראים לזה", הוא אמר לתקשורת לאחר הדיון הראשון בשלב ההוכחות במשפטו.

אלא שנתניהו לא מואשם בקבלת סיקור אוהד. בתיקי 2000 ו-4000, שנוגעים לקשריו עם בעלי ידיעות אחרונות ו-וואלה, הוא מואשם בסעיף 284 לחוק העונשין, "מרמה והפרת אמונים". בתיק 4000 הוא נאשם גם בסעיף 290, "לקיחת שוחד". מרכיב חשוב בסעיפים האלה הוא ניצול לרעה של כוח שלטוני. ואכן, לפי האישומים, בפרשת 4000 נתניהו "הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור" כדי לקדם אינטרסים עסקיים של בעלי וואלה, שאול אלוביץ'. בפרשת 2000 נטען בכתב האישום כי הוא "ניצל את מעמדו וכוח המשרה כדי לקבל טובת הנאה אישית".

נתניהו. מנסה לתת מענה למתקפות שיספוג במהלך קמפיין הבחירות על ''הקורונה הכלכלית'' בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

גם לסוג טובת ההנאה האישית, שבאה לידי ביטוי (על פי החשד) גם בהטיית הסיקור, כבר היה תקדים בישראל עם כתב האישום שהוגש נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני. שמעוני אומנם הורשע לבסוף רק על השוחד שקיבל בכסף, אבל הטענה של נתניהו הרי נוגעת לעצם האישום. השופטת בתיק גם הדגישה בפסק דינה שבאופן עקרוני, טובות הנאה אכן יכולות להתבטא גם בצעדים לשיפור דימויו של נבחר הציבור וב"פרסום אוהד וחיובי".

אז בישראל כבר היה, ומה בעולם? בכתבה של "המשרוקית" מדצמבר 2019 הצגנו תקדימים לחקירות כאלה בכמה מדינות, ואף ציינו שבמקרה אחד, בפרו, הם הובילו להרשעת הנשיא, אלברטו פוג'ימורי, שנידון ב-2015 לשמונה שנות מאסר בגין מעילה בכספי ציבור כדי להטות לטובתו את הסיקור בשמונה צהובונים. פוג'ימורי זוכה לבסוף בערעור, בנימוק של מחסור בראיות.

ישראל כ"ץ - הטעות החוזרת: התקציב שלא היה

הנה עובדה: במהלך כהונתו של ישראל כ"ץ כשר אוצר לא הועבר תקציב. גם הסיבה לכך היא לא ממש סוד גדול. אבל כ"ץ עושה מאז כל מיני פעלולים מילוליים כדי לטשטש את העובדה הזאת. טיפלנו לאורך התקופה בכמה התבטאויות שלו, ושל נתניהו, שהיו קשורות לכך. האחרונה מביניהן, שלגביה גם הוצאנו לו "כרטיס צהוב", נוגעת לטענתו כי הוא הוסיף "600 תקני רופאים ו-2,000 תקני אחיות, עם התחייבות שזה יימשך גם לאחר הקורונה". איך כ"ץ יכול להתחייב שהתקנים הללו ימשיכו להיות מתוקצבים גם אחרי הקורונה אם הוא כלל לא העביר תקציב, וכיוצא מכך לא הכניס את עלותם ל"בסיס התקציב"?

ישראל כץ / צילום: אייל פישר

בדקנו את הטענה הזאת של כ"ץ ביולי, אז הוא מסר לנו בתגובה ש"הנחה את אנשי המשרד... לוודא שבתי החולים יוכלו להמשיך לקלוט רופאים במקום פורשים עד להעברת התקציב והסדרת תוספת התקנים הקבועה". אלא שלהנחיה כזאת בעל פה, גם אם אכן ניתנה, אין באמת תוקף. ממשרד האוצר מסרו לנו אז כי הסיכום הרשמי לא כלל אלמנט של המשכיות. "על פי הסיכום (שהושג בזמנו) לא יפוטר אף תקן עד לדיוני התקציב".
כ"ץ למעשה ממשיך לחזור על הטענה הזו עד היום, ולהתעקש כי למרות שלא העביר תקציב, הוא הבטיח המשכיות. גם אנחנו דבקים בעמדתנו וממשיכים לטעון כי אמירתו של כ"ץ היא מטעה. 

הפוליטיקאים שעשו תיקון

מה יותר מעודד ומרומם נפש מפוליטיקאי שלאחר שהועמד על טעותו הוא חוזר בו ומתקן את דבריו, או לפחות מודה ששגה? גם כאלה היו לנו השנה.

במאי בדקנו טענה של שר המודיעין דאז, אלי כהן מהליכוד, שלפיה אוכלוסיית "עוטף עזה" כמעט הכפילה את עצמה בעשור האחרון. התברר לנו שהאוכלוסייה בעוטף אמנם רשמה גידול נאה - 40%, לעומת 20% בכלל האוכלוסייה - אבל הייתה רחוקה מאוד מלהכפיל את עצמה. למחרת פרסום הבדיקה, התראיין השר ברדיו ירושלים ובמקום לחזור על הנתון המוטעה, ציטט במדויק את ממצאי הבדיקה שלנו (בלי לתת קרדיט, אבל אנחנו לא קטנוניים).

בפברואר ביקרו יאיר לפיד ותמר זנדברג, אז ח"כים באופוזיציה, את העובדה שמערכת החינוך בישראל לא פעלה באופן מלא אפילו יום אחד מאז פרוץ הקורונה. אלא שהתברר שהם פשוט קראו לא נכון כתבה שהתפרסמה באותו יום בדה מרקר, ועסקה בימי הלימוד מפתיחת שנת הלימודים תשפ"א (ספטמבר 2020), ולא מראשית המגיפה (מרץ 2020). לאחר שפנינו אליהם במסגרת בדיקת העובדות, השניים תיקנו את הפוסטים שכתבו בעניין.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד