גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסמכים חדשים חושפים: פייסבוק ידעה שאינסטגרם מזיקה לבני נוער

בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" צוטטו מחקרים פנימיים של פייסבוק שבדקו כיצד אינסטגרם משפיעה על קהל המשתמשים הצעיר, כשאחד הממצאים הראה שבנות מתבגרות נפגעות במיוחד: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש רע יותר"

אדם מוסרי, ראש אינסטגרם / צילום: Reuters, Beck Diefenbach
אדם מוסרי, ראש אינסטגרם / צילום: Reuters, Beck Diefenbach

אחרי התחקיר שפורסם אמש בוול סטריט ג'ורנל, כעת נחשפים מסמכים חדשים המוכיחים כי  פייסבוק גילתה שוב ושוב ש אינסטגרם, שנרכשה באפריל 2012 על ידי פייסבוק תמורת מיליארד דולר, מזיקה לבני נוער. בדיווח צוטטו מחקרים פנימיים של פייסבוק מהשלוש שנים האחרונות שבדקו כיצד אינסטגרם משפיעה על קהל המשתמשים הצעיר - כשאחד הממצאים הראה שבנות מתבגרות נפגעות במיוחד.

במצגת פנימית של פייסבוק הוצגו הנתונים הבאים: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", כתבו החוקרים. פייסבוק מצאה כי 14% מהנערים בארה"ב אמרו שאינסטגרם גרמה להם להרגיש יותר רע עם עצמם. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13 אחוז מהמשתמשים הבריטים ו-6 אחוזים מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

על פי הדיווח, החוקרים הזהירו שאינסטגרם היא מוצר ממכר וכי יש תרבות של פרסום תמונות ורגעים הטובים ביותר. "השוואות באינסטגרם יכולות לשנות את האופן שבו נשים צעירים רואות ומתארות את עצמן", נכתב במחקר. "אנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף לאחת מכל שלוש נערות מתבגרות. בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעלויות בשיעור החרדה והדיכאון".

יותר מ-40% ממשתמשי אינסטגרם הם בני 22 ומטה, ולפי התחקיר, כ-22 מיליון בני נוער נכנסים לאינסטגרם בארצות הברית מדי יום, מול 5 מיליון בני נוער שנכנסים לפייסבוק. בממוצע, בני נוער בארה"ב מבלים 50 אחוז יותר זמן באינסטגרם מאשר בפייסבוק. זה לא חדש שפייסבוק עדכנה שהיא עובדת על גרסה של אינסטגרם לצעירים יותר עבור ילדים מתחת לגיל 13. זה הניסיון שלה להתמודד עם כל המכשולים שעומדים בפניה, מהלך שהוביל להתנגדות גדולה בקרב ארגוני הורים וסנאטורים.

"לא אוהבים להיות באפליקציה אבל מרגישים שהם חייבים"

על פי המסמכים, "בני נוער אמרו לנו שהם לא אוהבים את משך הזמן שהם מבלים באפליקציה אבל הם מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים". עוד הוסיפו: "לעיתים קרובות הם חשים מכורים ויודעים שמה שהם רואים מזיק לבריאותם הנפשית, אבל מרגישים שאינם מסוגלים לעצור את עצמם". אחת הבעיות שהצביעו עליהן, היא דף ה-Explore של אינסטגרם - שאפשר להיחשף לתכנים חדשים ושם לפי החוקרים אפשר להיחשף לתוכן מזיק.

החוקרים הם עובדי פייסבוק בתחומים שקשורים לשיווק, פיתוח מוצרים ומדעי נתונים. הם הציגו את הממצאים שלהם לבכירים בפייסבוק, כולל מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. הם הגיעו למסקנה שחלק מהבעיות היו ספציפיות לאינסטגרם ולא לכל הרשתות החברתיות באופן רחב יותר, ונקבע שפייסבוק התקשתה לנהל את הבעיה ולטפל בה לצד שמירה על האפליקציה כממכרת.

פייסבוק לא פרסמה את המחקר שלה באופן פומבי לאנשים שביקשו את זה. עם זאת, צוקרברג אמר בדיון בקונגרס במרץ 2021, כי "המחקר שראינו הוא שלשימוש באפליקציות חברתיות על מנת ליצור קשר עם אנשים אחרים - יכול להיות יתרונות חיוביים לבריאות הנפש". כשהסנטורים ביקשו לראות את המחקרים הפנימיים, פייסבוק אמרה שמדובר במחקר קנייני והוא "נשמר חסוי לקידום דיאלוג גלוי ופתוח וסיעור מוחות בצורה פנימית בחברה". על פי הדיווח, המסמכים מראים שפייסבוק עשתה מאמצים מינימליים כדי לטפל בנושאים האלה.

"ההשוואה החברתית גרועה יותר באינסטגרם", נקבע במחקר. בדיווח ב-WSJ צוין שטיקטוק וסנאפצ'אט יותר מתמקדים בפנים ובפרצופים, בעוד שאינסטגרם מתמקדת רבות בגוף ובאורח החיים, לכן זה הרבה יותר משמעותי.

אחד מהשינויים שפייסבוק עשתה כדי להשפיע בנושא היה הסרת הלייקים: החברה רצתה לבחון האם כשמורידים את הפיצ'ר - עד כמה זה משפיע על המשתמשים הצעירים? בפועל, הם גילו שזה לא משפר. "לא שמנו לב לתנועות ברווחת המשתמשים", נכתב במסמך. אז מדוע הם בכל זאת הוציאו את השינוי הזה לציבור? החוקרים אמרו שזה יגרום לגורמים מסוימים להסתכל על פייסבוק ואינסטגרם בצורה טובה. "ההשקה תתקבל על ידי העיתונות וההורים כאינדיקציה חיובית חזקה לכך שלאינסטגרם אכפת מהמשתמשים שלה, במיוחד כשהיא נלקחת לצד השקות חיוביות אחרות לעיתונות", נכתב. עם זאת, כשהשיקו את הסרת הלייקים, מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי, הודה בפומבי שהתכונה לא שינתה את תחושת המשתמשים.

אינסטגרם: "המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים"

אינסטגרם פרסמה תגובה לתחקיר של ה- WSJ , וכתבה בבלוג החברה: "בעוד שהסיפור מתמקד במערך ממצאים מוגבל ומטיל אותם באור שלילי, אנו עומדים מאחורי המחקר הזה. הוא ממחיש את המחויבות שלנו להבנת נושאים מורכבים וקשים בהם צעירים עשויים להיאבק, ומיידע את כל הפעולות שאנו עושים על מנת לסייע לאלו החווים בעיות אלה".

הרשת החברתית כתבה בתגובתה שהנושא אכן מורכב והשאלה האם המדיה החברתית טובה או רעה לאנשים - זו שאלה נפוצה. הם גאים בכך שהאפליקציה יכולה לתת קול למי שלא נשמע או שהיא מסייעת לשמור על קשר - אבל "אנו גם יודעים שזה יכול להיות מקום שאנשים יחוו חוויות שליליות. התפקיד שלנו הוא לדאוג שאנשים יריגו טוב עם החוויה באינסטגרם".

"המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים. רבים מוציאים אותה מועילה ביום אחד, ובעייתית למחרת. מה שנראה הכי חשוב הוא האופן שבו אנשים משתמשים במדיה חברתית, ובמב הרוח שלהם כאשר הם משתמשים בה".

פייסבוק מציגה גם נתונים, על פי מחקר שנערך על ידי Pew Internet, ש-81% מבני הנוער בארצות הברית אמרו שהמדיה החברתית גורמת להם להרגיש מחוברים יותר לחבריהם וכי 26% דיווחו שהמדיה החברתית גורמת להם להרגיש רע יותר בחייהם. "הממצאים שלנו היו דומים", נכתב בתגובה.

מה הם עושים כדי לשנות את זה? "עשינו עבודה מקיפה סביב בריונות, התאבדות, פגיעה עצמית והפרעות אכילה, כדי להפוך את אינסטגרם למקום בטוח יותר לכולם. אנחנו מתמקדים יותר ויותר בטיפול בהשוואה חברתית שלילית ודימוי גוף שלילי". עוד הוסיפו כי הם רוצים להיות "שקופים יותר לגבי המחקר שאנחנו עושים. נמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד עם שותפים נוספים לפרסום מחקרים עצמאיים בתחום הזה, ונשפר את איך שאנחנו פועלים כדי לאפשר לחוקרים חיצוניים גישה רבה יותר לנתונים שלנו באופן שמכבד את פרטיותם של אנשים".

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

יהודה בר און מנכ''ל נת''ע לשעבר / צילום: כדיה לוי

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?

השבוע פורסם המכרז לאיתור מחליף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק ● זאת רק לאחר שיו"ר הדירקטוריון זומנה לשיחות "יישור" אצל שרת התחבורה ● שמו של יהודה בר און, האיש שהוציא את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לדרך ונחשב למנכ"ל דומיננטי, עלה כמועמד אפשרי להחליף בתפקיד את גליק

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

חברת Run:AI הישראלית מפתחת טכנולוגיה המאפשרת לארגונים וחברות למצות את תשתיות הבינה המלאכותיות שלהן ● ההערכה היא כי סכום הרכישה יעמוד על מאות מיליוני דולרים ● המייסדים: "אנחנו אולי החברה היחידה בעולם שמאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מהתשתית שלהם"

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים