גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשאינטרסים עסקיים וחברתיים נפגשים: הפעילות הקהילתית של קרנות הנדל"ן

קרנות ההשקעה בנדל"ן גילו שבשנים הארוכות עד להשבחת הנכסים אפשר להשתמש בהם לתרומה לחברה ● לא מדובר בפילנתרופיה, אלא ביזמות שרווח בצידה: "הפעילות הקהילתית מייצרת השפעה חיובית על השטח"

הקולוסיאום בכיכר אתרים / צילום: JTLV
הקולוסיאום בכיכר אתרים / צילום: JTLV

בצהרי יום קיצי, המבנה ההיסטורי של מועדון הקולוסיאום בכיכר אתרים בתל אביב, שהפך ברבות השנים להיות מועדון החשפנות הפוסיקאט, שוקק חיים. בחלל המרכזי משוטטים צעירים עם אוזניות ומקשיבים להסברים על ההיסטוריה של המקום, על החפצה של נשים, על זנות. במפלס התחתון יושבת קבוצה של צעירים, משוחחים על אקטיביזם חברתי, ובמקום אחר מתווכחת חבורה ממכינה צבאית מהבקעה שבאה למקום ליומיים.
המועדון התל אביבי הוותיק, שהיה חלוץ בחיי הלילה בישראל ואחר כך אתר זנות, עבר היפוך של 180 מעלות, והדבר המעניין הוא שכל זה קורה בחסות יזמית נדל"ן גדולה, קרן הנדל"ן JTLV.

הפעילות החריגה הזאת אינה "השקעת אימפקט" מובהקת, משום שלא מדובר בהשקעה שנועדה לרווח חברתי, אלא בהשקעה כלכלית טהורה, אבל בשנים הארוכות שעד להשבחת הנכס, החליטה JTLV שאפשר להשתמש בו למטרות חברתיות, והיא לא היחידה.

"לא הרווחנו מזה כלום, להיפך - השקענו כסף"

"את הפוסיקט אפשר היה להשכיר במיליוני שקלים בשנה במקום לתת אותו למרחב החברתי", אומר אריאל רוטר, אחד השותפים ב-JTLV. "אבל זו לא המהות של הפעילות הזאת".

JTLV הוקמה על ידי עמיר בירם ב-2011. בירם, רואה חשבון בהכשרתו, ניהל בעבר את חברת הקניונים בריטיש ישראל שמוזגה לתוך מליסרון. הוא חבר לאריאל רוטר, בנם של בעלי חברת האופנה קסטרו, וליבואן טויוטה ג’ורג חורש ויחד עם חברות הביטוח הפניקס ומנורה ומשקיעים פרטיים נוספים, הם גייסו כמיליארד שקלים ורכשו יותר מ-15 נכסים מניבים בישראל בתחום המסחרי. הקרן שותפה, בין השאר, בקניון רמות בירושלים, בקניון רננים ברעננה, בקניון REDESIGN בקריית אתא, במתחם היקב בראשון לציון, במתחם הקולוסיאום בתל אביב ובמתחם כי"ח בירושלים.

מתחם כי"ח, הסמוך לשוק מחנה יהודה, היה הראשון שהקרן ביצעה בו סוג של השקעה חברתית. שטח המתחם הוא 10 דונמים, ובמרכזו נמצא בית הספר אליאנס, שנבנה ב-1882 ומיועד לשימור. באתר מתוכננים בית מלון ושני מגדלי מגורים בני 280 דירות, מעל מסד של מסחר או משרדים. מבנה בית הספר עמד במשך שנים נטוש והוענק בינתיים לעמותת רוח חדשה, ששמה לה למטרה לחזק את העיר. הבית מכיל עשרה קולקטיבים של אמנים הפועלים מתוך חללי עבודה משותפים וכן יושבות בו עמותות ירושלמיות שונות.

רוטר: "במקום להכשיר את הבניין למטרות עסקיות לזמן הביניים, עד שהפרויקט יוקם, החלטנו לתת אותו לעמותת רוח חדשה ובאמת הם עשו שם דברים מדהימים. הגיעו לשם אנשים מכל הסוגים. בנות חרדיות שלמדו ציור ובית ספר למוזיקה. הם החיו את הבניין הזה שעמד נטוש במשך עשרות שנים".

ומה אתם הרווחתם?
"לא הרווחנו מזה כלום. אין פה רווח כספי, להיפך. השקענו כסף להכשיר את הבניין עבור העמותה. אבל כשאתה עושה פרויקטים בקנה מידה כזה, הפעילות הקהילתית מייצרת השפעות חיוביות גם על השטח הקרוב אליה, על הקהילה והסביבה, והיא תורמת לכל האקוסיסטם שסובב אותה. זה יוצר איזושהי רווחה לסביבה".

איך רואים אנשי העמותות את סוגיית הרווח מול הרווחה? יקיר שגב, חבר הוועד המנהל בעמותת רוח חדשה, הוא זה שמנהל בהתנדבות את כל האופרציה החברתית בכיכר אתרים. "אין תסריט הגיוני שבו הפעילות שאנחנו עושים מעלה את ערך הנכס. עמיר בירם עובד עם הלב, עד כמה שזה נשמע מוזר. הלוואי שכל חברות הנדל"ן יעמדו בתור לתת לנו בניינים ולהפוך אותם לפרויקטים חברתיים. כל שבוע עוברים במתחם הקולוסיאום בין 1,500 ל-2,000 איש. זה המון".

יקיר שגב, חבר הוועד המנהל בעמותת רוח חדשה / צילום: גיא נרדי

ממרכזיית בזק ל"מרחב עשייה"

קרן ריאליטי מנהלת כמה קרנות פרייבט אקוויטי העוסקות בהשבחת נדל"ן ומנהלות נכסים בהיקף של יותר מ-5.5 מיליארד שקל. היא מחזיקה בין היתר במתחם פרדס שניר ביפו (55 דונם, ביחד עם קרדן נדל"ן), בית העיתונאים ברחוב קפלן בתל אביב (3.7 דונם), חוף הצוק הסמוך לצומת גלילות (20 דונם), מתחם התחייה ביפו (10.5 דונם), מתחם לב מבשרת במבשרת ציון ( 85 דונם), מגדל ארמון בחיפה וקניון ארנה בהרצליה, ועוד.
השותפים המייסדים בקרן הם ד"ר מיכאל ורדי, לשעבר מנהל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד אסף ורדי ורו"ח אוהד רוזן, ושותפים אחרים בה שמאי המקרקעין דן מנחם, עו"ד קלוד עשור ושי צפדיה.

מבנה מרכזיית בזק לשעבר בתל אביב / צילום: קרן ריאליטי

אחד הנכסים המדוברים של הקרן הוא מתחם בזק בפינת הרחובות סעדיה גאון ולינקולן בתל אביב, שאותו רכשה ב-2015 תמורת 122 מיליון שקל - ומכרה לאחרונה לשותפות של בנייני העיר הלבנה והפניקס.

מדובר בשטח של כ-6,000 מ"ר, ששימש בעבר את בזק. בשנים האחרונות מושכר המתחם לרשת הסופרמרקטים ויקטורי ולמסעדת אייבי - וגם לבית הספר למחול ביכורי העתים ולעמותות חברתיות.

יהודה גרנס, מנהל מחלקת אימפקט וחדשנות בקרן ריאליטי, מספר על המטמורפוזה של הנכס: "המקום הזה היה סגור ומסוגר ונשמר על ידי השב"כ. כשהגענו התחלנו לנהל משא ומתן מול העירייה, כי הם חיפשו מקום למרכז ביכורי העתים, שישב ברחוב הפטמן ונהרס. הם לקחו 1,500 מ"ר של מרתפים, שם היו שרתים, והפכו אותם לאולמות תיאטרון ומחול.

"הדבר הבא שעשינו היה ליצור ‘מרחב עשייה עם ערך נוסף’. נתנו לעמותות וארגונים לפעול מהמקום".

יהודה גרנס, מנהל מחלקת אימפקט וחדשנות בקרן ריאליטי / צילום: טל גבעוני

אלי משה, אנליסט קשרי משקיעים, מסביר את הרציונל הכלכלי: "לקרן ריאליטי יש המון אפשרויות במהלך חיי הנכס. אפשר היה למקסם את השכירויות, אבל מבחינתנו זו ראייה קצרת טווח.

"אנחנו לא קרן אימפקט שהמהות שלה היא ערך מוסף. אנחנו קרן עסקית שהבסיס שלה כלכלי ושיש לה מחלקת אימפקט. הבנו שהדבר הזה משרת אותנו. זה מייצר לנו קשרים חיוביים עם גורמי הרשות השונים. השיח סביב נכס כזה מול אדריכל העיר, או מחלקת נכסים הוא שיח אחר מאשר לריב על עוד מ"ר, או על שטחים ציבוריים".

"מבינים את הצרכים לתכנון עתידי"

עוד היבט של הפעילות במתחם לינקולן, שיש בו תועלות עבור יזמית הנדל"ן, נעוץ בעבודה עם הקהילה. גרנס: "היחסים שלנו עם השכנים הם במקום אחר לגמרי מאשר נכסים אחרים שעוררו מחאות ציבוריות (גרנס מתכוון ל’משטרת הג’קוזי’, בניין בפינת הרחובות לינקולן ויהודה הלוי, שהיה שייך גם הוא לבזק ורשות הדואר ונמכר ליזם פרטי. ג"נ). מעצם העובדה שאנחנו מכירים את האנשים, מקשיבים להם, מבינים את הצרכים.
"בשכונה הזאת יש אנשים חזקים ומאוד משפיעים. הם אלה שעשו את פארק קריית ספר. התנגדות התושבים האלה יכולה לפגוע בתשואה ברמות פטאליות. מספיק שהתוכנית שהגשת לא מתקבלת ויש עיכוב של חודשים. הערך של זה נאמד במיליונים.

"במשך שלוש שנים עשינו יותר מ-50 אירועים: אירועי גרפיטי עם בית הספר לאמנויות, פעילויות של חוש"ן (ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הלהט"בית, ג.נ.), 'זיכרון בסלון' (מפגשים לקראת יום השואה), פורום יזמות קהילתית ועוד. הגענו להיכרות עמוקה עם הקהילה וזה עזר לנו בתכנון העתידי של הנכס. הבנו למשל, שיש בעיה עם חניית האוטובוסים של בית הספר לאמנויות, שיש מחסור בחניות למורים, מחסור בגנים. ידענו להפנים את ההערות של השכנים בתוכניות וזה הקל על מפגשי שיתוף הציבור וחסך לנו הרבה התנגדויות".

גיוס קרן לכפר סטודנטים וקבוצת הליכה למבוגרים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה אישרה לאחרונה פרויקט התחדשות עירונית במתחם בשטח 21 דונם, בין הרחובות ג’יימס דה רוטשילד והמעפילים בשכונת קריית אליעזר בעיר. זו שכונת שיכונים משנות ה-50, שערכי הקרקע בה נמוכים. הפרויקט, שמציע הקמה של 760 יחידות דיור במקום 168, מומש בזכות היענות של החברות ביתא-רוטשילד ואפריקה ישראל לקול קורא ייחודי שפרסמה הרשות להתחדשות עירונית, בניסיון להניע תהליכי התחדשות בשכונות חסרות כדאיות כלכלית.

המתווה שהרשות מציעה כולל מענק כספי של 16 מיליון שקל לתקופה של עשר שנים, בתמורה להתחייבות היזם לבנייה של 19 יחידות דיור להשכרה במחיר מסובסד, וגיוס של 5 מיליוני שקלים לאימפקט חברתי - עבור כפר סטודנטים, מועדון הורים, קבוצות הליכה לגיל השלישי ולימוד עברית.

"רבים מהילדים מגיעים לכיתה א' בלי עברית"

חברת אפריקה ישראל התחדשות עירונית מקדמת פרויקטים בכל רחבי הארץ. 11 מיזמים שלה כבר מאוכלסים ושמונה נוספים נמצאים בביצוע. אסף סימון, מנכ"ל החברה, סבור ש"האג’נדה של השאת ערך רק לבעלי מניות מיושן. כשחברה מסתכלת קדימה ורוצה לייצר לעצמה יכולת לחיות עוד עשרות שנים, היא חייבת להסתכל גם על הסביבה שלה. מפה הכול מתחיל. תחום ההתחדשות העירונית משקף אג’נדה חדשה. חברה שמובילה את התחום מבינה שההתחדשות היא בעיקר הדיירים. אין לנו קרקע. אם לא תדע לתחזק את הדיירים, למנף אותם קדימה, ולהכין אותם לעתיד, אתה בבעיה. מדובר באוכלוסיה חלשה, שמכניסים אותה למבנים חדשים".

אסף סימון, מנכ''ל אפריקה התחדשות עירונית / צילום: ניב קנטור

ואיך זה בא לידי ביטוי?
"אנחנו שותפים לחיי התושבים מהיום שחתמנו על החוזה ועד אחרי מסירת הדירות. אלה דיירים מחתך סוציו-אקונומי נמוך. אנחנו עושים גם דברים תפעוליים קטנים - לתחזק להם את הדירות בשנים האלה, לשלם את ועד הבית, להיות עם האנשים בשמחות שלהם, להביא מרצים".

אתה לא חושב שיש פה מנגנון קצת ציני? אתם יודעים שבהשקעה לא גדולה תצליחו לייצר שיתופי פעולה ולגרוף רווחים משמעותיים.
"בסופו של דבר אנחנו חברה עסקית, שהמטרה שלה היא לייצר כמה שיותר רווחים. ועדיין, לא מדובר ברווחים חזיריים, אלא ראויים - 16%-17% על ההשקעה. ברור שיכולה להיות פה הסתכלות צינית, אבל אני בוחר לראות את זה ממקום אחר. בעיני זה סוג של ציונות חדשה, התחדשות חברתית ולא רק התחדשות עירונית".

העובדת הסוציאלית דנה פרידמן מלווה את הפרויקט בקריית אליעזר מטעם עמותת "ארץ עיר", הפועלת לקידום "איכות חיים קהילתית עירונית", ושירותיה נשכרו ע"י החברה המשותפת ביתא-רוטשילד.

דנה פרידמן,  עובדת סוציאלית / צילום: גיא נרדי

"השכונה הזאת זה לא דלהי", היא אומרת, "אבל האוכלוסייה מאוד מבוגרת, רובם עולים מחבר העמים. חלק גדול מהילדים כאן מגיעים לכיתה א’ ולא יודעים עברית. אין פה ועדי בתים והחצרות מוזנחות. השאיפה שלנו היא לייצר שייכות וקבוצות מנהיגות, או איים של תושבים פעילים, שתהיה להם יכולת להגיד איך הם רוצים שהשכונה תיראה".

במה מיוחד הפרויקט הזה מאשר מתחמי התחדשות עירונית אחרים?
"מה ששונה הוא שהחברה היזמית החליטה להכניס עמותה שמצביעה כבר בשלבי התכנון על רצון התושבים. אני עובדת פה בשכונה עם המעגל של הבניינים שיעברו פינוי בינוי, וגם עם המעגל הרחב יותר. אנחנו מקיימים פה פעילויות חברתיות, לא רק כבילוי, אלא כהתפתחות ברמה החברתית".

עוד כתבות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

ראש המל"ל לשעבר: "הלחץ של ארה"ב מקשה מאוד על השגת מטרות המלחמה"

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"