גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר הפסדים של כמעט מיליארד אירו: כתר תנפיק בניו יורק בעיקר לצורך החזר חוב

יצרנית רהיטי הפלסטיק הוותיקה, שעברה ב-2016 לשליטת קרן BC Partners, מבקשת להנפיק לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, כדי להחזיר הלוואה יקרה ששימשה לרכישתה ● כתר שיפרה משמעותית את תוצאותיה על רקע משבר הקורונה, אך עדיין מתקשה להרוויח - לאחר הפסדי עתק בשנים 2020-2018

מפעל כתר / צילום: באדיבות כתר
מפעל כתר / צילום: באדיבות כתר

מתחילת השנה הונפקו בוול סטריט 11 חברות מישראל, 10 מהן חברות טכנולוגיה צעירות יחסית, ואחת ותיקה שאינה מתחום הטכנולוגיה - חברת הספנות צים. בסוף השבוע הוגש תשקיף של עוד חברה ותיקה, שאינה מתחום הטכנולוגיה - קבוצת כתר, שהוקמה בשנת 1948 ועוסקת בייצור ושיווק של רהיטי פלסטיק.

כתר צפויה להנפיק בבורסת ניו יורק, כאשר לפי ההערכות היא תגייס כמה מאות מיליוני דולרים לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. חלק הארי של הגיוס ישמש את החברה להחזר הלוואה בריבית דו-ספרתית שנלקחה עם רכישת השליטה בכתר מידי משפחת סגול  ב-2016. את ההנפקה מלווים החתמים גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה וג'פריס.

כתר מגדירה את עצמה כיוצרת פתרונות לייף-סטייל לבית ולסביבתו, תוך שימוש בחדשנות. לפי נתונים שהחברה מספקת, היא מוכרת ביותר מ-100 מדינות והיקף השוק שאליו היא פונה מגיע ל-27.8 מיליארד דולר - שוק שלדבריה נהנה ממגמות תומכות כגון הגידול בפעילות בתוך הבית ועלייה בהוצאות על שיפוצים בבית.

כתר נוסדה על-ידי יוסף סגול כמפעל לייצור צעצועים ומוצרים לבית, ובשנות ה-80 הניהול בחברה הועבר לבניו סמי ויצחק סגול. השליטה בקבוצה (80%) נמכרה בשנת 2016 על-ידי האחים סגול לקרן BC Partners תמורת 1.4 מיליארד דולר ברכישה ממונפת, כשהלוואה בנקאית הועמסה על החברה הנרכשת.

ב-20% הנותרים ממניות כתר מחזיקים בני משפחת סגול. לפי התשקיף שהוגש בסוף השבוע, "חלק מבני משפחת סגול מחזיקים מניות מיעוט בחברה האם, כתר גרופ, באמצעות ההחזקות שלהם ב-Jardin International Holding".

"העסקים התאוששו במהירות לאחר תקופת שיבושים בשל הקורונה"  

בשנים שלאחר מכירת כתר ל-BC Partners חלה הרעה בתוצאותיה, על רקע המינוף הגבוה שהוביל לעלויות פיננסיות גבוהות, לצד העלייה במחירי חומרי הגלם שבהם החברה משתמשת לצורך הייצור, והתגברות התחרות. 

שיפור שנרשם בתוצאות ב-2020 ובמחצית הראשונה של 2021, הגיע בעקבות ירידה במחירי חומרי הגלם (בפרט פוליפרופילן) שהשפיעה לטובה על שיעורי הרווחיות, לצד שינוי בדפוסי הרכישה בתקופת הקורונה - שהשפיעו לטובה על שורת המכירות של כתר.

לפי התשקיף, "הביקוש הגובר למוצרים שלנו בא לידי ביטוי בשיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 10.4% מאז 2018, על רקע המשך התנאים המיטיבים בשוק, פיתוח מוצלח של מוצרים חדשים, ביצועים חזקים במכירות ורכישות אסטרטגיות".

במקביל מציינת כתר כי "בתקופה זו, ההפסד שלנו הצטמצם מ-762 מיליון אירו ב-2018 ל-55.6 מיליון אירו ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2021, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) גדל מ-93.4 מיליון אירו לכ-232 מיליון אירו. הרחבנו את שולי הרווח באמצעות מיקוד בחדשנות שמוסיפה ערך ובניית ארגון יעיל". לדברי החברה, העסקים התאוששו במהירות לאחר תקופה קצרה של שיבושים בשל מגפת הקורונה במרץ-אפריל 2020.

עברה לרווח נקי מצומצם במחצית

מהתשקיף עולה כי 54% ממכירות כתר הן למדינות אירופה, 38% לצפון אמריקה והיתר לשאר העולם. 53% מהמכירות הן לבית ו-47% למחוץ לבית (ריהוט גינה וכדומה).

ברבעון השני של 2021, הכנסות כתר צמחו ב-35% בהשוואה לרבעון המקביל והסתכמו ב-444 מיליון אירו. הרווח הגולמי עלה ב-33% ל-150 מיליון אירו ונרשם גידול גם בהוצאות התפעוליות.

הרווח התפעולי הסתכם ב-26.2 מיליון אירו לעומת 19.8 מיליון אירו ברבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 4.7 מיליון אירו, לעומת הפסד של 7.5 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. 

במחצית השנה, החברה הציגה רווח נקי מצומצם של 2.4 מיליון אירו על הכנסות של 855 מיליון אירו. ב-2020 ההכנסות הסתכמו בכ-1.24 מיליארד אירו וההפסד הנקי היה 76.8 מיליון אירו. ה-EBITDA היה חיובי בכל אחת מהתקופות - 73.1 מיליון אירו ברבעון השני, 149 מיליון אירו במחצית הראשונה השנה ו-194 מיליון אירו ב-2020.

הפער הגדול בין ההפסד הנקי ל-EBITDA נובע מסכומים גבוהים של פחת והפחתות, מעלויות פיננסיות (הקשורות להלוואות) ובמידה פחותה מתגמול מבוסס מניות. ברבעון השני, החברה הכירה בהוצאות של 5.2 מיליון אירו בגין ההנפקה הצפויה.

רק להחזר חוב או גם לרכישות?

הדוחות הנוכחיים של כתר מלמדים על שיפור משמעותי בתוצאותיה ביחס לשנים הקודמות - ב-2018 לדוגמה היא רשמה הפסד תפעולי עצום של 692 מיליון אירו וההפסד הנקי הגיע ל-762 מיליון אירו. ב-2019 היא צמצמה את ההפסד התפעולי ל-30.2 מיליון אירו ואת ההפסד הנקי ל-137 מיליון אירו, וב-2020 היא עברה לרווח תפעולי, אם כי השורה התחתונה הייתה עדיין שלילית.

נכון לסוף יוני היו לקבוצת כתר יתרות מזומנים בסך 116 מיליון אירו, לאחר שייצרה תזרים של 59.8 מיליון אירו מפעילות מתחילת השנה. עיקר כספי הגיוס בוול סטריט מיועדים להחזר חוב, כאשר בסוף יוני עמד היקפו הכולל של חוב החברה על 1.4 מיליארד אירו.

מתוך סכום זה, כ-237 מיליון אירו הם הלוואת PIK שנלקחה כחלק מרכישת החברה על-ידי BC Partners ומיועדת לתשלום באוקטובר 2024. מדובר בהלוואה המאפשרת ללווה לצרף את תשלומי הריבית לקרן החוב. במקרה של כתר, ההלוואה שנלקחה ב-2016 נושאת ריבית שנתית של 11% במקרה שהחברה בוחרת לשלם את הריבית מדי חצי שנה, או של 11.5% אם היא בוחרת לצבור את הריבית ולצרפה לקרן. החברה לא שילמה עד כה את הריבית והיא נצברה, ולכן היקף החוב גדל מ-209 מיליון אירו בסוף 2019 ל-237 מיליון אירו בסוף יוני 2021.

החברה מתכננת לשלם את מלוא ההלוואה בכספים שתגייס במסגרת ההנפקה. היא אמנם לא מציינת כחלק מייעוד כספי ההנפקה את האפשרות של רכישת חברות, אך לפי התשקיף יש בפניה הזדמנויות לרכישות משלימות אסטרטגיות.

עליית דירוג, למרות חשיפה ניכרת למחירי חומרי גלם

לפני כחצי שנה העלתה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג החוב של כתר מ-Caa1 ל-B3 (עדיין דירוג ספקולטיבי) עם אופק יציב, וציינה את מעמדה המוביל של כתר בתעשייה, לצד גיוון גיאוגרפי וגיוון בהיצע המוצרים.

מנגד נכתב בדירוג כי החברה חשופה מאוד למחירי הפוליפרופילן - חומר גלם שהוא נגזרת של נפט - עובדה שחושפת את החברה לתנודתיות ומקשה על הפחתת המינוף. בתשקיף שהגישה החברה היא מציינת כי היא מנהלת את הסיכון של תנודות במחירי חומר הגלם בכניסה לחוזים ארוכי טווח עם מחירים קבועים, "אך כעת אין שוק לכניסה לגידור פיננסי לצורך הפחתת הסיכון". במקביל היא עוברת לשימוש בפוליפרופילן ממוחזר, שלדבריה השימוש בו מפחית ב-88% את האנרגיה הנדרשת לייצור, ב-71% את פליטת גזי החממה וב-46% את השימוש במים.

מנכ"ל קבוצת כתר הוא אלחנדרו פנה, שמנהל את החברה מאז 2018 כשהחליף את יונתן קולודני. את כתר ישראל מנהלים אהוד (אודי) שגיא ויפתח סחר. הקבוצה מעסיקה 5,200 עובדים, רובם הגדול בתחום הייצור והאחסנה, ויש לה 18 אתרי ייצור באירופה, אמריקה וישראל. באתרי הייצור בישראל - אלון תבור, כרמיאל ויוקנעם - מועסקים כ-1,700 עובדים.

כתר (Keter Group SA) 

עיסוק: ייצור רהיטי פלסטיק
היסטוריה: הוקמה בשנת 1948 על-ידי יוסף סגול, כמפעל לייצור צעצועים
ומוצרים לבית, בשנות ה־80 הניהול בחברה הועבר לבניו ותחום הפעילות שונה.
השליטה בקבוצה (80%) נמכרה בשנת 2016 לקרן BC Partners תמורת 1.4 מיליארד דולר
נתונים: החברה מעסיקה 5,200 עובדים, מהם כ-1,700 באתרי הייצור בישראל

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין