גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה סין צריכה לעשות כדי להכיל את הנשורת של אוורגרנד

הסיכון הגדול ביותר לסין הוא מבעלי החוב הקטנים של ענקית הנדל"ן, לא מהגדולים

פרויקט של אוורגרנד בבנייה בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press
פרויקט של אוורגרנד בבנייה בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press

יזמית הנדל"ן השנייה בגודלה בסין לפי הכנסות - עם  התחייבויות השוות לכ־2% מהתוצר המקומי הגולמי של סין - נמצאת בסכנת קריסה. לאחר שבועות בהם הבורסות בוול סטריט התעלמו מהתנודות של אוורגרנד (China Evergrande), ביום שני סוף סוף כרו אוזן: מדד S&P 500 ירד ב־2% וקרנות אג"ח עולמיות, שחלקן מושקעות במידה משמעותית בחוב הדולרי של יזמים סיניים, נסוגו. אוורגרנד צריכה לשלם 83.5 מיליון דולר בריבית על איגרות חוב עד יום חמישי, והיא הודפת מחאות ותביעות מצד ספקים, לקוחות ומשקיעים שלה בסין.

חדלות פירעון על החוב בדולרים או לפחות תספורת עמוקה נראים סבירים. זעזועים פיננסיים בקנה מידה גדול בסין אינם בלתי ניתנים למניעה. אם צרותיה של אוורגרנד ידביקו את שאר שוק הנכסים או שבייג'ינג לא תפעל מספיק מהר ליצירת שינוי מבני בעסקי החברה ובחוב שלה באופן מסודר, הממשלה עשויה להיות בצרות דומות לצרות של ענקית הנדל"ן.

בשנים עברו, חברה כל כך גדולה וחשובה כמעט בוודאות הייתה זוכה להצלה. הדיור הוא עמוד התווך השלישי של הכלכלה הפוליטית בסין - שם נמצא רוב ההון של משקי בית, מדובר במשקולת עצומה על הבנקים הסיניים והיא קשורה לחמישית מהפעילות הכלכלית במדינה. אבל בינתיים הנשיא שי ג'ינפינג מראה סובלנות רבה הרבה יותר לסיכונים כלכליים לעומת קודמיו בתפקיד, באופן חלקי בגלל שהצליח להטיל אימה על יריבים פוטנציאליים ביעילות רבה. הצרות של אוורגרנד הן תולדה מיידית של מדיניות חדשה וקשוחה המכריחה יזמים למלא יעדים קשוחים בנושא החוב, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה.

השפעה על כל שוק הנדל"ן הסיני

כל עוד ניתן יהיה להכיל את מידת ההתפשטות הפיננסית של בעיותיה של החברה בתוך סין, עשוי הנשיא שי לאפשר לחלק מבעלי איגרות החוב - בעיקר הזרים - להימחק לטובת יעדי מדיניות גדולים יותר. ובינתיים, הסימנים להתפשטות הבעיות ביבשת מוגבלים. סיבה אחת לכך: הרבה מבעלי החוב הגדולים המקומיים של אוורגרנד, כמו בנקים, נמצאים בבעלות הממשלה, שיכולה גם לכפות עליהם לספוג הפסדים מיידיים וגם להציף אותם בהון נזיל בעת שהיא פועלות למציאת מקורות חדשים להון. בייג'ינג הוכיחה פעם אחר פעם שהיא יכולה להכווין נושים ובעלי חוב גדולים ולהכריח אותם להגיע להסכמים מאחורי הקלעים, כפי שקרה במשבר של בנק באושנג ב־2019.

איגרות החוב של אוורגרנד במדינות זרות נסחרות ברמות נמוכות מאוד, והתשואות על איגרות חוב בדולרים של כמה חברות בנייה אחרות הנמצאות בחובות, כמו Sunac (סונאק), גם הן זינקו. הנפקות האג"ח של סונאק ליוני 2022, שנסחרו לפי תשואה של 6% בתחילת ספטמבר, כעת נותנות תשואה של 17%, על פי FactSet. אבל, למרות ששיעורי שוק הכספים עלו באופן מתון, ישנם מעט סימנים לכך שהזיהום התפשט למכשירי מימון בנקאיים מרכזיים או לשוק האג"ח המקומי באופן נרחב יותר, מחוץ לתחום המקרקעין.

הבעיה האמיתית אינה בעלי החוב הגדולים של אוורגרנד, אלא הקטנים והנזק שנוצר למגזר הנדל"ן, שגם ככה סובל מחולשה, בעקבות ארגון מחדש מבולגן ומורחב. זה יכול בקלות להתפרש לבעיות נרחבות יותר לתעשייה כולה, לכלכלה האמיתית ולבנקים.

אוורגרנד לוותה כסף רב אבל היא גם חייבת, נכון ליוני כ־180 מיליארד דולר לבעלי בתים פרטיים, קבלנים שלה ואחרים בצורת חשבונות פתוחים לתשלום ומה שמכונה מחויבויות חוזיות - בעיקר בתים שעוד לא נבנו, שהחברה חייבת אותם לרוכשים. יותר מחצי מהפרויקטים של החברה ברחבי המדינה נעצרו, על פי ערוץ התקשורת הפיננסית המקומי Caixin. כל זה קורה כשמכירות בתים בסין כבר ירדו בערכן באוגוסט ב־20% בחישוב משנה לשנה.

הדבר האחרון ששוק המקרקעין בסין והמערכת הפיננסית שלה צריכים הוא שרוכשי דירות הצופים בלקוחות אוורגרנד נפגעים יחליטו בעקבות זה לא לקנות דירות. על מנת למלא יעדים רגולטוריים חדשים עד אמצע 2023, יזמי נדל"ן סיניים צריכים להיפטר מחובות בגובה 18 טריליון יואן (כ־2.78 טריליון דולר) באופן קיבוצי בשנתיים הקרובות, על פי חישובי בנק גולדמן סאקס. זה מתוך הנחה שלא יתבצעו רכישות קרקע נוספות בתקופה זו. מכירות בתים חזקות יהיו נחוצות, אבל אם בייג'ינג לא תפעל במהירות לוודא שלקוחות אוורגרנד יקבלו את שלהם, עצירת הצניחה התלולה בשיעור מכירות הבתים בסין עשויה להיות משימה קשה.

הפתרון הקל ביותר הוא השתלטות על הפרויקטים העומדים של אוורגרנד על ידי יזמים אחרים בחסות ממשלתית, בתמורה למלאי הקיים ובנק הקרקעות העצום של אוורגרנד, בתוספת שימון של הון ממשלתי נוסף. אבל כששוק הקרקעות כבר מוקפא - שווי העסקאות ירד לפי ערך ב־90% ב־12 הימים הראשונים של ספטמבר בחישוב משנה לשנה, על פי Nomura - יזמים עשויים לגרור רגליים. אם המצב יימשך ואוורגרנד תצטרך להמשיך למשכן נכסים קיימים שלה במחירי רצפה, זה עשוי להאט עוד יותר את שוק המקרקעין, בהתחשב בגודלה העצום של החברה. אוורגרנד לבדה הייתה אחראית לכ־4% משוק הנכסים למגורים ב־2020, על פי חברת הדירוג פיטץ'.

שוק הקרקעות עצמו הוא מסלול אפשרי נוסף להדבקה בזיהום הפיננסי, מכיוון שמכירת קרקעות מהווה חלק כל כך חשוב מהכנסות הממשלות המקומיות בסין. איגרות חוב של מה שמכונה מכשירי מימון של ממשלות מקומיות (local government financing vehicle, LGFV), המשמשות ממשלות מקומיות לעקוף מגבלות תקציב פורמליות, מהוות חלק משמעותי מהשוק: כ־30% מכל החוב בתוך סין, לאחר הוצאה של איגרות חוב רשמיות של הממשלה ושל בנקים, על פי Wind.

באופן ברור, הרבה תלוי במהירות שבה בייג'ינג תוכל להרכיב קואליציה של יזמים שייקחו על עצמם את החבויות החוזיות של אוורגרנד או ימצאו פתרון אחר, על מנת להימנע ממכירה לא מסודרת של נכסיה ומכה פיננסית גדולה ללקוחות החברה ולספקים שלה.

אם יימצא בקרוב פתרון ובייג'ינג תפעל להקל עוד על כל המדיניות הכספית, ישנן סיבות לאופטימיות זהירה לגבי זה שסין עדיין תוכל להימנע מירידה משמעותית ומענישה בשוק נכסי המקרקעין. המחירים בשווקים גדולים קרוב לאוקיינוס עדיין עלו ברובם באוגוסט, למרות שבהרבה שווקים המוגדרים כשווקים בדרג שלישי ורביעי המחירים מתחילים לצנוח. ומלאי הנכסים במדינה הרבה יותר נמוך, באופן ממוצע, ממה שהיה בתחילת הירידה הגדולה העיקרית בדיור ב־2015, מה שיכול היה לעזור לבלום צניחת מחירים במידה והסנטימנט יתאושש מעט: שנה וחצי של מכירות, על פי בנק ANZ, כנגד שנתיים וחצי של מכירות ב־2015. לבסוף, למרות שלבנקים סיניים יש חשיפה גדולה למשכנתאות, שלא כמו בארה"ב משכנתאות בסין הן ב"מפלט מלא", כלומר שבעלי החוב חייבים לסיים לשלם אותן אפילו אם הם מפסידים את הבית. זה עשוי לעזור לשמור כנגד מקרי התחמקות מתשלום, אפילו אם המחירים יצנחו לרצפה.

מכה משמעותית לצמיחה בסוף 2021 ותחילת 2022 נראית כעת בלתי נמנעת, אבל אם בייג'ינג תפעל בנחישות היא עדיין יכולה להימנע מהתוצאה הגרועה ביותר. השבועות הקרובים - לרוב התקופה התוססת ביותר בשוק המקרקעין הסיני - יהיו קריטיים.

עוד כתבות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

דונלד טראמפ / צילום: ap, John Locher

הנפקת Truth הניבה לטראמפ כמעט 4 מיליארד דולר במניות. מתי הוא יוכל לממש אותן

חברת האם של Truth Social החלה להיסחר היום תחת הטיקר DJT, ראשי התיבות של טראמפ ● החלטות מפתח יתקבלו על ידי חברי דירקטוריון, ביניהם בנו של דונלד טראמפ וחברי קבינט לשעבר

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

המלצות ההשקעה של הבכיר ממנורה מבטחים, ואיך הן קשורות לביידן

אורן מונטל ממנורה מבטחים חזר להשקיע בת"א "בזכות נאום ה-'Don't' של הנשיא ביידן", וגם לאחר הראלי אחרון הוא ממשיך להשקיע בבורסה המקומית, "אבל בהדרגה, כי היא כבר לא כל-כך זולה" ● בשוק האמריקאי הוא מזהיר ממניות טכנולוגיה "שהפכו מאוד יקרות"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

שעות של הכרעה במשבר חוק הגיוס: יהדות התורה איימה לפרוש מהממשלה

יממה לפני המועד האחרון בהחלט שבו אמורה הממשלה לגבש מתווה גיוס חדש לציבור החרדי, התייעצויות רבות – אבל בלי הסכמות • מסתמן: הממשלה תבקש הארכה של 10 ימים נוספים מבג"ץ • יהדות התורה איימה: אם ההחלטה תעבור כפי שהיא - נפרוש מהממשלה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למנהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות קטנות; מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, "הרע עוד לפנינו"

נאסד"ק ירד ב-0.4% ● ביומה הראשון למסחר, הרשת החברתית של טראמפ זינקה בכ-16% ● רדיט זינקה ב-10%, טסלה בכ-3%, UPS מהשילה 8% ● בעקבות הסכם הפצה עם מקדונלד'ס, יצרנית הדונטס, קריספי קרים זינקה ב-40% ● ויקינג תרפיוטיקס עלתה בכ-16% לאחר שדיווחה על תוצאות טובות בניסוי לתרופת הרזייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא. / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך מסתייגת מהטיפול של טריא בכמחצית מהכנסותיה

ההסתייגות של הרשות נובעת מ"אופן הטיפול החשבונאי" של חברת ההלוואות החברתיות בהכנסות שנבעו לה מקבוצות רכישה של נדל"ן ● מדובר בסכומים שמצטברים לכ־109 מיליון שקל ● היקף בקשות המשיכה מהפלטפורמה עמד אשתקד על 1.7 מיליארד שקל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה