גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצלחת תעשיית הטכנולוגיה מציפה את עמק הסיליקון של ישראל במזומנים, וחושפת פערים

ישראלים שהפכו למיליונרים בשוק טכנולוגיה לוהט משנים את פני תל אביב והכלכלה שלה

קו הרקיע של תל אביב. מחירי הנדל''ן בעיר עולים ודוחקים ממנה אוכלוסיות / צילום: Shutterstock, EAZN
קו הרקיע של תל אביב. מחירי הנדל''ן בעיר עולים ודוחקים ממנה אוכלוסיות / צילום: Shutterstock, EAZN

ניר זוהר הצטרף ל-Wix.com ב־2007 כעובד זוטר במשרד. היום, הוא הנשיא וה-COO של חברת עיצוב האתרים התל אביבית, ונתחו בחברה שווה לפחות 56 מיליון דולר על פי ההערכות העכשוויות.

זוהר בן ה־43, שבשגרה לובש לעבודה מכנסיים קצרים וחולצת טי, הוא חלק מדור של ישראלים שהפכו למיליונרים דרך תעשיית הטכנולוגיה הלוהטת בישראל ומשנים את פני תל אביב.

"אפילו אם אתה לא שייך לעולם הטכנולוגיה, יש סיכוי טוב שיהיה יותר קל להתפרנס כאן כי יש כאן כסף להוציא", אמר זוהר.

כמו בערים בארה"ב כמו סן פרנסיסקו ואוסטין, הצלחת תעשיית הטכנולוגיה הביאה לעלייה בבנייה ולהשקעות בבידור ובחיי הפנאי. קו הרקיע של תל אביב, מרכז תעשיית הטכנולוגיה של ישראל, משתנה במהירות. חמישה מגורדי השחקים שנמצאים כעת בתהליכי בנייה יהיו בין עשרה הגבוהים ביותר בעיר לאחר השלמתם.

עם זאת, תנופת הבנייה העלתה את עלות המגורים והמחיה ופער העושר עשוי להחריף את המחלוקות התרבותיות הדתיות והפוליטיות בישראל, ואולי להותיר את המיעוטים הערבי והחרדי אפילו יותר בשוליים - ובכך ליצור בעיה ארוכת־טווח לממשלה החדשה של ראש הממשלה נפתלי בנט.

ביפו, כשאלימות בין ערבים ויהודים פרצה במאי, מחירי הדירות הגואים ויוקר המחיה גורמים לתושבים ערבים מעוטי יכולת להידחק החוצה מהעיר. עאבד אבו שחאדה, בן 33 וחבר במועצת העיר, אמר שרוב האזרחים הערבים לא יכולים להרוויח מהתנופה הטכנולוגית מפני שרובם בוחרים לא לשרת בצבא, שם מקבלים הרבה ישראלים את ההכשרה הנחוצה לשגשוג בתעשייה וכמו כן יוצרים קשרים חברתיים חיוניים.

"לב הבעיה הוא שאנשים מאמינים שהמדינה עובדת נגדנו", אמר אבו שחאדה.

יפו / צילום: Shutterstock

בישראל היו 13 חברות חד קרן, או חברות פרטיות עם הערכת שווי של לפחות מיליארד דולר, נכון ל־6 ביוני, לעומת רק אחת לפני חמש שנים, על פי נתוני PitchBook. הרבה מההשקעה מגיעה מחברות אמריקאיות פרטיות שהשקיעו 15.1 מיליארד דולר במימון חדש עד 4 באוגוסט השנה, לעומת 10.7 מיליארד דולר בכל 2020, כשהמגפה האיצה את המעבר לשירותים דיגיטליים, על פי Start-Up Nation Central. העמותה הזו מעריכה שיש עוד תריסר חברות נסחרות ישראליות ששווי השוק שלהן מיליארד דולר או יותר, ועשרות חברות חד קרן אחרות העושות בישראל מחקר ופיתוח.

הבשלת שוק הטכנולוגיה משמעותה שיש עבודות ליותר אנשים - כמו זוהר - העובדים במכירות, שיווק, תפעול והנהלת חשבונות, לעומת רק מהנדסי מחשבים ואנשי קידוד.

כ־35 אלף ישראלים יושבים על מניות השוות יותר מ־14 מיליארד, או כ־400 אלף דולר בממוצע לאדם, על פי IBI Capital, חברה המספקת נתונים על בעלות על מניות. מנכ"ל IBI טל דורי צופה ששווי ניירות הערך של ישראלים העובדים בחברות ציבוריות עשוי לגדול יותר מכפליים בשנתיים הקרובות, לאחר שיא של 48 הנפקות ועסקאות SPAC במחצית הראשונה של 2021.

על נדל"ן, מסעדות ורכבי יוקרה

זרימת הכסף הזו משנה את פני תל אביב והפרברים שלה. קשה להזמין שולחנות במסעדות הטובות ביותר. מחירי הנדל"ן עולים כשבנקים מנפיקים מספר שיא של משכנתאות. מכירות רכבי יוקרה הגיעו השנה לרמה הגבוהה ביותר שלהם אי פעם. הבילויים הכי חמים: מסיבות ההנפקה שעושים עובדי הטכנולוגיה.

מתכננת האירועים גילי אוריג' אומרת ששילשה את בסיס הלקוחות שלה בשנה האחרונה, כשחברות טכנולוגיה בתחילה רצו שהצוות שלה ישלח מתנות לעובדים הספונים בבתיהם בזמן המגפה ואחר כך ביקשו מהם לארגון מסיבות בעלות מיליוני דולרים כדי לחגוג הנפקות.

באירוע אחד, נאמר לעובדים להגיע למשרדים עם תיק נסיעות, בגד ים ונעליים נוחות, ואז הם הוסעו לשדה התעופה והוטסו לאילת. שם, נאספו העובדים ברכבי שטח לטיול שקיעה במדבר עם שמפניה ופירות, ואחר כך רקדו במערה שהובאו אליה דיג'יי ולהקה.

עצם הביקוש הפתיע את אוריג'. "לא הייתה לי תוכנית עסקית, זה פשוט הגיע כגל", אמרה.

מי שעוד רכב על הגל הוא השף והידוען אסף גרנית. המסעדן הירושלמי זכה בחוזה עם Wix ליצור שבעה קונספטים חדשים למשרדים הדומים לעמק הסיליקון של החברה, הראשונים מסוגים בישראל. המסעדות האלה יתווספו לשבע המסעדות בארץ שהוא אומר שבין הסועדים בהן ישנם עובדי טכנולוגיה רבים.

"אנשים רבים על מקומות", אמר.

משפחתית ביום - פרארי בלילה

העושר החדש הזה נותן תחושה של זרות לכמה עובדי טכנולוגיה שזוכרים מדינה שעד שנות ה־80 הייתה סוציאליסטית באופייה, כך אומר שי פלדמן, מנכ"ל של סוכנות רכב המוכרת פרארי, מזראטי ורכבי יוקרי אחרים. הרבה מלקוחותיו נוסעים בפרארי שלהם באמצע הלילה או בסוף השבוע כדי שלא יראו אותם, ובמהלך השבוע נוסעים במכוניות משפחתיות רגילות.

"היזמים די שונים", אומר פלדמן. "הם צנועים".

עדיין, זרם ההון יוצר מתח. המשכורת הממוצעת של כ־338 אלף עובדי תחום הטכנולוגיה היא 95 אלף דולר, יותר מכפליים מהממוצע בתעשיות אחרות, על פי נתוני יוני של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יוקר המחיה עולה והרבה ישראלים עניים יותר נדחקים החוצה משוק הדירות בתל אביב והסביבה שלה.

מחירי הנדל"ן בתל אביב כיום יקרים יותר מאשר ברוב הערים באירופה, ומפגרים רק אחרי פריז, על פי מדד מחירי הדירות של דלואיט ל־2021. מחיר דירת ארבעה חדרים בתל אביב הגיע לכ־960 אלף דולר ויקר ב־70% יותר מב־12 הערים הגדולות הבאות בתור בישראל, על פי מחקר של אוניברסיטת תל אביב.

אמיר אורעד, מנכ"ל Sisense, חברת ניתוח מידע פרטית שנוסדה בישראל, אמר שכעת יותר יקר להעסיק עובדים במדינה מאשר בהרבה מדינות מפותחות אחרות.

"בעבר, היינו מוכרים לבריטניה מתוך תל אביב, וכיום חצי מהצוות שלנו נמצא בלונדון", אמר.

הצמיחה המהירה הובילה למחסור בעובדים מיומנים. יותר מ־60% מהחברות שנשאלו באפריל על ידי Start-Up Nation Central ורשות החדשנות של ישראל אמרו שהן נאבקות למלא משרות מחקר ופיתוח.

הממשלה החדשה מחפשת דרכים להשתמש בהכנסות ממסים של עובדי טכנולוגיה המוכרים אופציות במניות על מנת ליישר את המגרש. הקואליציה השלטת היא המגוונת ביותר שהייתה בישראל אי פעם, והראשונה שיש בה מפלגה ערבית, והיא הבטיחה להשקיע בתוכניות חינוכיות והכשרה מקצועית לערבים ולחרדים, שגם הם סובלים מתת־ייצוג בתחום הטכנולוגיה.

ישנן מדיניות שהוכחו כלא פופולריות. תוכנית אחת לקיצוץ המסים על יבוא מתסכלת חקלאים ישראלים, שבמשך שנים הרוויחו מחוקי העדפה ששמרו על מחירים גבוהים. בהפגנה ביולי, חסמו החקלאים צמתים עם הטרקטורים שלהם, השליכו ביצים לרחובות וגרמו לתנועה להיעצר.

"אם הם רוצים מלחמה, מלחמה הם יקבלו", אמר בהפגנה אחרת באוגוסט דובי אמיתי, יו"ר התאחדות החקלאים בישראל.

בינתיים, תחום הטכנולוגיה ממשיך להתרחב. קבוצת Blackstone הקימה השנה משרד בישראל על מנת להיכנס לשוק המתרחב, לפני שתאגיד SoftBank העסיק את ראש המוסד לשעבר יוסי כהן כמנהל עסקי הקבוצה בארץ. לוחות המודעות בתל אביב מלאים פרסומות של חברות טכנולוגיה המחפשות עובדים להעסיק.

מת'יו בוטניק, מתווך נדל"ן תל אביבי, אמר שהוא מרוויח פי 3 או 4 ממכירת דירות לעומת כמה שהרוויח כשהתחיל בתחום, לפני עשור. שכונות שפעם נחשבו למוזנחות עוברות ג'נטריפיקציה ככל שעובדי טכנולוגיה נכנסים אליהן, אמר. החלק הקשה בתפקיד שלו הוא למצוא דירות שנמצאות בשוק מספיק זמן כדי להראות אותן ללקוחות.

"הכל משתנה", אמר. "זה ממש משוגע".

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס