גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש שניצח בבחירות בגרמניה העניק בעבר ראיון בלעדי לגלובס. זה מה שהוא חושב על ישראל ועל עסקאות נשק

אם יצליח להרכיב קואליציה, אולף שולץ יהיה הקנצלר החדש של גרמניה ● באוקטובר 2018 נפגשו עימו כתב גלובס באירופה אסף אוני ועורכת גלובס נעמה סיקולר לראיון בלעדי והיחיד שהעניק לכלי תקשורת ישראלי ● בעקבות ניצחונו בבחירות לפי תוצאות המדגמים, גלובס מפרסם את הראיון מחדש

אולף שולץ / צילום: Associated Press, Michel Euler
אולף שולץ / צילום: Associated Press, Michel Euler

לפני כשלוש שנים נכנסנו, עורכת גלובס נעמה סיקולר ואני, לבניין האבן העצום שבו שוכן משרד האוצר הגרמני. כמו רוב הבניינים הישנים באזור זה בלב ברלין, יש לו היסטוריה מרתקת: הוא הוקם במהירות שיא על ידי הנאצים כמשרד האוויריה של הרמן גרינג, הפך למקום שבו הוכרזה הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (מזרח גרמניה) וכיום משמש כמשרדים מהם מתנהלת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה.

עלינו כמה קומות, מוקפים בשיש ועמודי אבן, ונכנסנו למשרד הקטן שבו קם לקראתנו מי שמכהן עדיין כשר האוצר של גרמניה, אולף שולץ. זה היה לפני ביקור ממשלתי של שולץ ושרים אחרים בישראל, ושר האוצר נעתר לבקשה להציג את עמדותיו לציבור הישראלי, שברובו לא הכיר אותו. הראיון התקיים באנגלית. שולץ הפגין במהלך השעה שבה דיברנו איתו את אותן תכונות שאיפיינו אותו לאורך כל הקריירה שלו: רצינות, שליטה בחומר, התחמקות ממחלוקות ומקצועיות.

כעת הקריירה שלו עשויה להגיע לשיא, אם שולץ (63) יצליח להקים קואליציה ולעמוד בראש גרמניה בתור הקנצלר הבא אחרי אנגלה מרקל.

אולף שולץ, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מצביע בבחירות בגרמניה הבוקר / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

שולץ פתח וסיפר ש"חרש" את ישראל בשנות ה-80' באוטובוסים, והגיע עד אילת. בראיון עצמו שב וחזר על מה שמרקל הפכה ל"בנצ'מרק" בעבור פוליטיקאים גרמנים ויחסם לישראל: "המחויבות לביטחונה של ישראל היא אחת מסיבות הקיום של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית", אמר. בהקשר של עסקת המל"טים עם ישראל התבטא שולץ באופן מפתיע ואמר כי "לגרמנים כיום אין שום בעיה לקנות נשק מישראל". למיטב זכרוננו, הוא חייך רק פעם אחת: כששאלנו של מי האחריות במשרד לעקוב באופן קבוע אחרי חשבון ה"טוויטר" של טראמפ, אחרי עוד צעד דרמטי של הנשיא האמריקאי, הוא ענה בחיוך - "של כולנו".

נכון לעכשיו, זהו הראיון היחיד של כלי תקשורת ישראלי עם מי שצפוי להפוך לקנצלר הבא של גרמניה, שבו הוא מתייחס גם לאנטישמיות בגרמניה, ליחסים עם ישראל ולהסכם הגרעין עם איראן, ששוב נמצא על השולחן. על רקע ההתפתחויות בגרמניה, "גלובס" מציג את הראיון, שפורסם לראשונה באוקטובר 2018, מחדש:

"אין שום אינטרסים כלכליים מאחורי הניסיון שלנו לשמר את הסכם הגרעין עם איראן. רק רצון להגן על ישראל", כך מצהיר סגן קנצלר גרמניה ושר האוצר, אולף שולץ, בראיון מיוחד ל"גלובס" ערב ביקורה של משלחת גרמנית בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל בישראל. מטרת המשלחת היא התייעצויות בין-ממשלתיות שיתקיימו בירושלים. שר האוצר הגרמני מציג, בראיון ראשון לעיתון ישראלי, את הנימוקים למאבק העיקש של ארצו בעד הסכם הגרעין, אך שב ומביע את מחויבות גרמניה לביטחונה של ישראל, כולל באמצעות אספקת צוללות "שיאפשרו לישראל להגן על עצמה".

שר האוצר שולץ (Scholz) אומר ל"גלובס" כי מלחמת הסחר עליה הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מול האיחוד האירופי, וההחלטה לפרוש מהסכם הגרעין במאי השנה ולהטיל סנקציות על איראן שישפיעו גם על אירופה, ממחישות כי האיחוד האירופי צריך "לקחת את גורלו בידיו" ולגבש מדיניות ביטחון וחוץ משותפת. הוא גם מזהיר בראיון כי ה"טראמפיזם" מהווה סכנה לכל הדמוקרטיות המערביות. "לא ייתכן שסנקציות אמריקאיות יחייבו את אירופה. ההגנה על הריבונות שלנו הכרחית", מסביר השר הגרמני, ומביע תמיכה ברעיון שעורר סערה בוואשינגטון ובירושלים - לאפשר סחר חופשי עם איראן באמצעות תאגיד ייעודי שיחמוק מהסנקציות.

מר שולץ, רבים בישראל, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מודאגים ומזהירים מפעילות הגרעין והטרור של איראן, במיוחד על רקע הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. מה עמדת גרמניה בנושא?
"יש סיבה לדאגה בנוגע לאיראן. זו הסיבה שפעלנו יחד עם הממשל האמריקאי הקודם, עם בריטניה, עם צרפת ועם האו"ם, כדי למצוא פתרון שירחיק את איראן מתוכנית הגרעין. האיחוד האירופי והאו"ם סבורים שהסכם הגרעין הוא מכשיר יעיל לשמור את איראן מחויבת לפתרון זה, למרות העובדה שאנו מבינים כי ההסכם אינו סוף פסוק. חייבים להוסיף לו התחייבויות נוספות, למשל, למנוע בדרכי שלום מאיראן להתקדם בפיתוח טילים בליסטיים שיכולים להגיע לישראל ולמדינות אחרות. אנחנו סקפטיים לגבי ההחלטות של הממשל האמריקאי הנוכחי לבטל את כל ההסכמים. הסכם הגרעין התחיל לעבוד".

החלטת טראמפ לסגת מהסכם הגרעין יצרה מעין קו שבר עולמי: בצד אחד שלו נמצאות ארה"ב וישראל, בצד השני - איראן וגרמניה. מדוע אתם נלחמים כל כך כדי להציל את ההסכם?
"אין קו שבר שכזה. אני לא רואה את ההפרדה. עבדנו קשה מאוד עם מדינות אחרות כדי למצוא דרך להרחיק את איראן מהשגת פצצת אטום. זו גישה משותפת - לנו, לארה"ב וגם לישראל. אבל באותה מידה, חייבים לחשוב איך להשיג את המטרה הזו. הלקחים שגרמניה הפיקה מההיסטוריה - בין השאר מההצלחה באיחוד אירופה המפוצלת - מלמדים אותנו שחייבים לנסות לפתור את המשבר על ידי דיאלוג. בשבילנו, זו דרך הפתרון הטובה ביותר".

האם אתה מודע להשלכות השליליות של הצעדים הללו על תדמיתה של גרמניה בישראל?
"אני מאמין שאנשים רבים בישראל יכירו בעובדה שהעמדה של האיחוד האירופי היא לטובת האינטרסים של ישראל, לטובת ביטחון האזור ולטובת השלום במזרח התיכון. לכולנו יש אחריות גדולה".

ישראלים רבים סבורים כי גרמניה נאבקת בעד הסכם הגרעין משיקולים כלכליים - הסחר עם איראן ועתודות הנפט והגז שלה.
"אין שום אינטרסים כלכליים מאחורי הניסיון שלנו לשמר את הסכם הגרעין עם איראן. ההסכם הוא דרך עבורנו להבטיח שלום ולהגן על מדינת ישראל. יש מספיק גז ונפט שזורמים לגרמניה ממקורות שונים. יש הרבה מדינות שרוצות למכור גז לגרמניה, וארה"ב היא רק המצטרפת האחרונה לרשימה. כדאי להבהיר: יש לנו מקורות גז ונפט לא רק מרוסיה, אלא גם משוודיה ומנורבגיה, למשל".

אבל בישראל מתנגדים להסכם, האם אתם מנסים להגן על ישראל למרות עמדתה בנושא?
"לאיחוד האירופי יש הערכה שונה של מצב העניינים מאשר לממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו. אבל אנחנו שותפים למטרה אחת - להבטיח באופן קבוע שתוכנית הגרעין של איראן תישאר לצרכי שלום בלבד. גרמניה מאמינה לחלוטין בגישה מולטי-לטרלית במדיניות חוץ, ולכן אנו עובדים בתיאום הדוק עם מדינות אירופיות אחרות".

האם אתה תומך במנגנון שגיבש האיחוד לסחר עם איראן באמצעות תאגיד ייעודי שלא יהיה חשוף לסנקציות אמריקאיות, כפי שדווח בשבועות האחרונים?
"ארה"ב החליטה באופן חד-צדדי להטיל מחדש סנקציות על איראן. לארה"ב תמיד תהיה אסטרטגיה עצמאית, וכמדינה, היא תקבל החלטות לגבי הדרך שבה היא מתמודדת עם בעיות מסוימות. חלק מההתמודדות הזו עשוי להיות כרוך בהטלת סנקציות כלכליות. האיחוד האירופי שוקל כיצד להגן על תחום השיפוט שלו ועל הריבונות שלו. השאלה היא כיצד אנחנו, בתור האיחוד האירופי, מתמודדים עם הבעיה שנוצרת בשל העובדה שהסנקציות הללו אינן מוגבלות רק לתחום השיפוט של ארה"ב, אלא משפיעות גם על שאר העולם.

"בתור האיחוד האירופי, אנחנו חייבים להיות מסוגלים להחליט בכוחות עצמנו עם מי אנחנו סוחרים ועם מי לא. זו אינה שאלה הקשורה רק לאיראן, אלא גם למקרים עתידיים. ההגנה על הריבונות שלנו, ההגנה על תחום השיפוט שלנו - שניהם צעדים הכרחיים לארגון חזק ומשמעותי כמו האיחוד האירופי".

"יש לנו אחריות בשל ההיסטוריה"

שולץ כיהן במשך כעשור כראש העיר המבורג, והוא חלק מצמרת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), השותפה לקואליציה הרחבה של מרקל. הוא מונה לתפקיד היוקרתי של שר האוצר, השמור באופן מסורתי למפלגתה של הקנצלרית, בעקבות העובדה שמרקל נאלצה להתפשר ולחלק תיקים רבים לשותפיה כדי להקים קואליציה ברגע האחרון, במארס השנה. לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, הסכימה מרקל להעניק את התיק החשוב לסוציאל-דמוקרטים רק בתנאי ששולץ הוא זה שיכהן בתפקיד. הוא כיהן בעבר כשר העבודה והרווחה בממשלות קודמות, ונחשב לפוליטיקאי חכם ולמועמד אפשרי של המפלגה לתפקיד הקנצלר בבחירות הבאות.

אבל במצב העניינים הנוכחי, המפלגה רחוקה מלכבוש את השלטון, וגם הקואליציה הרחבה אינה זוכה לפופולריות רבה בקרב הציבור. שולץ מגיע לראיון במשרדו היישר מישיבה סוערת בפרלמנט הגרמני. אלה ימים רווי-תהפוכות בפוליטיקה הגרמנית: הקואליציה של מרקל מקרטעת, והיא עצמה מוגדרת כ"ברווז צולע" על ידי התקשורת המקומית, לאחר שמועמדה הפסיד בהצבעה פנים-מפלגתית לתפקיד ראש סיעת ה-CDU/CSU בבונדסטאג, ועל רקע הסקרים המראים הידרדרות בתמיכה בה.

את הראיון מעניק שולץ לפני שהוא נוסע לישראל, להתייעצויות הבין-ממשלתיות שהן חלק מהיחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה. ההתייעצויות אמורות להתקיים מדי שנה, פעם בגרמניה ופעם בישראל. מסיבות שונות, הפעם האחרונה שבה התקיימו הייתה בפברואר 2016. שולץ מספר כי חרש את ישראל באוטובוסים עוד בשנות ה-80, ולאחר מכן חזר לביקור נוסף כחלק מפעילותו בצעירי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. כמו גרמנים רבים, גם הוא מצא בישראל דבר מה מוכר. "אני זוכר שישבתי בחוף הים וסביבי כולם דיברו גרמנית, אבל הם היו ישראלים", סיפר.

"לגרמניה ולישראל יש יחסים הדוקים וקרובים, כפי שההתייעצויות הבין-ממשלתיות מראות", מדגיש שולץ ומוסיף, "הפגישות הללו הן הזדמנות טובה לדון במגוון נושאים הרלוונטיים לשתי המדינות, בתחום הכלכלה, למשל, נדון בדיאלוג פיננסי בין המדינות, במדיניות בנקאית ובפיתוח כלכלי. אנחנו מעוניינים לפתח את הפוטנציאל הטמון באינטרסים המשותפים של שתי המדינות עוד יותר בשנים הקרובות".

האם אתה תומך בהצהרתה של מרקל בכנסת, לפיה שמירה על ביטחונה של ישראל היא אחת מ"סיבות הקיום" (Raison d'Être) של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית?
"זו הצהרה שזוכה לתמיכה רחבה בגרמניה, וכמובן שאני תומך בה באופן מלא".

כיצד היא באה לידי ביטוי?
"לגרמניה ולישראל יש יחסי ידידות טובים ומשגשגים. יש פעמים רבות בתחום היחסים הבינלאומיים, למשל, שבהן אנחנו צריכים לקבל החלטה כיצד להתמודד עם סוגיות שונות - לדוגמה, יחסים כלכליים ושיתוף פעולה ביטחוני. כשאנו דנים בשאלות הללו, אנו תמיד יודעים כי יש לנו אחריות לישראל בשל ההיסטוריה הגרמנית. אנו מודעים לכך שהפשעים הנוראיים שבוצעו על ידי גרמנים נגד יהודים מטילים עלינו אחריות היסטורית בנוגע לעתידה של מדינת ישראל".

היחסים הכלכליים בין ישראל וגרמניה משגשגים, הסחר בין המדינות טיפס לשבעה מיליארד דולר בשנה האחרונה וקשרים הדוקים התפתחו בתחום הטכנולוגיה. האם לגרמניה יש מה ללמוד בישראל בתחום החדשנות והסטארט-אפ?
"בהחלט. ישראל הצליחה להפוך למדינת סטארט-אפ. היא הצליחה לבסס את התפיסה שהתקדמות חברתית אפשרית באמצעות כלים טכנולוגיים ורוח יזמית. דיגיטליזציה בגרמניה היא משימת השעה - ואחד מהיעדים הראשונים של הממשלה הגרמנית החדשה. כשר אוצר, אני משוכנע שאנחנו יכולים ללמוד מישראל כיצד לעצב את תהליך הדיגיטליזציה של גרמניה בצורה שבה כולם ייהנו ממנו. בתפקידי הקודם כראש העיר (ומדינת המחוז) המבורג, ארגנתי ביקורים לישראל שסייעו לנו ליישם דרכים לתמיכה בחברות סטארט-אפ בעיר, ולפתח אקו-סיסטם מוצלח עבורן".

האם יש משהו שישראל יכולה ללמוד מגרמניה?
שולץ עונה בחיוך: "בתור מי שבא מהמבורג, שהיא עיר המתאפיינת בצניעות, אני לא יכול לענות על שאלה כזו".

"אין לנו בעיה לקנות נשק מישראל"

בין ישראל לגרמניה מתנהלים יחסים חמים גם בתחום הביטחוני, שכוללים בין היתר רכש הדדי של מערכות נשק מתקדמות. פרשת הצוללות, שכוללת חשדות לשוחד מצד נציג תיסנקרופ בישראל לטובת קידום רכישת צוללות וכלי שיט, עשויה קצת להעיב על כך.

האם היית מעורב בהחלטה לאשר מכירת שלוש צוללות נוספות לישראל?
"הצטרפתי לממשלה הגרמנית לפני שישה חודשים. היצוא של מערכות נשק מאושר על ידי ועדה מיוחדת בתוך הממשלה הגרמנית, שהדיונים שלה הם חשאיים לחלוטין".

האם אתה יכול לומר מה המוטיבציה הגרמנית לספק צוללות לישראל?
"ישראל היא בעלת ברית קרובה של גרמניה. אנו מרגישים אחראיים לביטחונה של המדינה שלכם, וליכולת של ישראל להגן על עצמה".

תהליך רכישת הצוללות וכלי השיט הנבנים בימים אלה בקיל היה נגוע בשחיתות, לפי עדות עד המדינה בפרשה, ונציג תיסנקרופ בישראל, מיכאל גנור. כמי שאחראי על הכסף הציבורי הגרמני, שבחלקו הלך למימון העסקה, מה אתה חושב על כך?
"מבלי לעסוק ספציפית בנושא הצוללות, אני רוצה רק להבהיר שזה לחלוטין בלתי מקובל שמישהו יקבל כסף כדי לקדם הסכם בנוגע לרכישת ציוד כלשהו. שחיתות היא פשע רציני בגרמניה, והחוקים שלנו ברורים לחלוטין בנושא זה".

מהצד השני של הרכש הביטחוני, גרמניה החליטה באחרונה, לראשונה בתולדותיה, לרכוש מל"טים ניתנים לחימוש מישראל.
"יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם ישראל בנושא זה. לאף אחד בגרמניה אין בעיה לרכוש נשק מישראל. אם ישנם דיונים בנושא, הם עוסקים בשאלת היכולות הטכנולוגיות של המל"טים, לא במדינה שממנה הם מגיעים".

האם יש ביקורת על כך שהם פועלים בשטחים ובעזה?
"לא שאני מודע אליה".

אגב, האם אתה תומך בחימושם?
"ישנו דיון בעניין זה בגרמניה, ורבים אינם מתלהבים מהרעיון לחמש מל"טים".

האם אתה רואה באופן כללי את ישראל כסיפור הצלחה?
"בהחלט, ישראל היא סיפור הצלחה יוצא דופן והמדינה הדמוקרטית היחידה באזורה. התקווה העיקרית שלי לישראל היא שהעתיד שלה יהיה שלו - ביחסי הפנים וגם ביחסי החוץ. בכל מקרה, ישראל יכולה להיות בטוחה שגרמניה, כידידה קרובה, תמיד תתמוך בשגשוגה ובהבטחת עתיד מוצלח אפילו יותר".

"ניצבים בפני מלחמות סחר ועלייה בלאומנות"

כמו אירופאים רבים, גם שולץ ועמיתיו הופתעו משורת החזיתות שפתח נגדם נשיא ארה"ב טראמפ בחצי השנה האחרונה - מלחמת סחר (שנמצאת כיום על אש קטנה), הסכם הגרעין עם איראן, זלזול פומבי בחשיבות נאט"ו, דרישה שגרמניה תוציא יותר על רכש צבאי והגדרת האיחוד האירופי כ"אויב מספר אחת" של ארה"ב, הם רק חלק מהתבטאויות הנשיא האמריקאי.

הם הובילו את שולץ ואת עמיתו למפלגה, שר החוץ הייקו מאס, לעודד מדיניות תגובה חריפה. מאס קרא לפתח מדיניות חוץ עצמאית, ומול "אמריקה תחילה" של טראמפ לנקוט מדיניות "אירופה מאוחדת"; שולץ קרא לפתח תעשייה צבאית אירופית ולבסס את כוחו של האיחוד בתחומי הביטחון והחוץ. כשהוא נשאל מי אחראי במשרדו לעקוב אחרי פיד הטוויטר של נשיא ארה"ב טראמפ הוא עונה במהירות לא אופיינית: "אף אחד".

שולץ מוסיף כי "אירופה נכנסת בימים אלה לעידן חדש. במשך יותר מדי זמן התעסקנו בבעיות הקשורות לשוק המשותף ומעט מדי זמן הוקדש לאתגרים הפוליטיים העצומים העומדים בפנינו - מדיניות חוץ וביטחון, למשל.

"העולם נמצא תחת שינוי, ואנחנו ניצבים בפני משטרים הרסניים, מלחמות סחר ועלייה בגישות לאומניות. בתגובה, החברות באיחוד האירופי חייבות לעבוד בצורה הדוקה יותר כדי להגן על החופש שלנו, הביטחון שלנו, הערכים שלנו והדמוקרטיה שלנו. זה אומר לקחת אחריות רבה יותר על הביטחון שלנו ולהיות שותף בינלאומי שאפשר לסמוך עליו בנוגע לשמירה על השלום ועל זכויות האדם".

כדי לעשות כן, שולץ קורא למדינות אירופה לאחד כוחות. "צריך לגבש מדיניות אירופאית אחידה הרבה יותר. נכון להיום, יותר מ-80% מהרכש הצבאי ויותר מ-90% מהמחקר והפיתוח באיחוד האירופי נעשים ברמת המדינות בלבד. למדינות האיחוד האירופי יש 178 תוכניות נשק שונות, לעיתים מקבילות, בהשוואה ל-30 בלבד בארה"ב. כל זה צריך להשתנות כדי שנתמודד טוב יותר עם המשימות העכשוויות.

"אם נשתף פעולה ברמת האיחוד האירופי נקבל מוצרים טובים יותר, בעלות נמוכה יותר. גם הצורך לייצא מערכות נשק יפחת, מכיוון שנייצא אותו לשותפותינו האירופיות. זה מה שעלינו לעשות עכשיו, וזו צריכה להיות אחת הדרכים שבהן נבנה את האיחוד האירופי".

אמרת בעבר כי יש לייצב את הפנסיות בגרמניה עד 2030 ולהבטיח את רמתן, כדי למנוע את עליית כוחו של ה"טראמפיזם" במדינה. האם אתה רואה ב"טראמפיזם" איום על הדמוקרטיה הגרמנית?
"אני רואה בפופוליזם ובפלגנות איום על כל מדינות המערב. אם אתה בוחן את המדינות העשירות בעולם - מערב אירופה, יפן, קנדה, ארה"ב ואוסטרליה - תמצא שהתושבים שלהן אינם בטוחים בעתיד שלהם, למרות שהמצב הכלכלי שלהם טוב. זה שונה לגמרי מהתמונה באסיה, למשל, שבה מעמד ביניים חדש מבסס את עצמו עם תחושת ביטחון ואופטימיות.

"אנחנו חייבים לשאול את עצמנו: מה הסיבה לתחושת חוסר הביטחון הזאת במערב בתחילת המאה ה-21? התשובה שלי היא, שבעבר הייתה תחושה חזקה שאם תעבוד קשה ותעשה את הדברים הנכונים, תהיה חלק מההצלחה הכלכלית, וכך גם ילדיך ונכדיך. התחושה הזאת נמצאת בסכנה. אנשים זקוקים לתחושת ביטחון כלשהי, אחרת הם מאבדים תקווה ופונים לעבר. אפשר לראות לדוגמה סיסמאות כמו "אמריקה תחילה", "Make America Great Again" או "Take back control" בבריטניה. אנחנו חייבים להשיב את האמון ולתת לאנשים פרספקטיבה יציבה. הבטחת הפנסיות ושכר הוגן היא חלק מהתשובה הסוציאל-דמוקרטית למצב".

נושא נוסף שבו גרמניה אימצה מדיניות הפוכה מזו של טראמפ הוא נושא ההגירה. בעוד הנשיא האמריקאי מדבר על הצורך בגירוש מהגרים וסגירת הגבולות, בגרמניה קיבלו החל מקיץ 2015 פליטים ומבקשי מקלט בצעד חסר תקדים.

גרמניה קיבלה כ-1.3 מיליון פליטים, מהגרים ומבקשי מקלט. כשר אוצר, איך המדינה מתמודדת עם האתגר הכלכלי שבשילובם?
"כשר אוצר, אני יודע לומר שחלק גדול מהצמיחה של הכלכלה הגרמנית בעשורים האחרונים נובע בדיוק מהגירה. הגירת עבודה עיצבה את השוק הגרמני כבר מתחילת שנות ה-50. בהמבורג, למשל, כשליש מהתושבים הם בעלי רקע זר. בגרמניה, חמישית מהעובדים הם בעלי רקע של הגירה. במלים אחרות: גרמניה יכולה להתמודד עם זה, אבל כמובן שיש גם בעיות שצריך להתמודד אתן".

בנוגע לבעיות אלה, יהודים רבים בברלין מפחדים ללכת עם כיפה ברחוב או לדבר עברית. מה המסר שלך עבורם?
"ראשית, הם צריכים לדעת שאנחנו תמיד לצדם. האנשים שבאים לגרמניה, שבה יש שלטון חוק ומיעוטים יכולים לחיות בה ללא חשש, צריכים לכבד את החוקים. אם הם באים לארצנו בגלל התנאים הללו, הם חייבים גם לכבד אותם. זה המסר שלנו. האחריות שלנו להגן על חיים יהודיים לא תיגמר לעולם, וכל מי שחי בארצנו צריך לדעת שנגן על זכותו או זכותה לחיות בחופש ובביטחון".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי