גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרגלתם להגיע לסוכנות ולהתמקח על מחיר הרכב החדש? המציאות השתנתה. זה מה שבכל זאת אפשר לעשות

בתוך רבעונים ספורים הפך שוק הרכב ישראלי משוק של קונים, שמחוזרים על ידי המוכרים, לשוק של מוכרים עם זמני המתנה הולכים ומתארכים והנחות מזעריות ● איך זה קרה, על מי זה משפיע ומה עושים ● גלובס עושה סדר

נמל אשדוד. צפי למכירות של 290 אלף כלי רכב חדשים השנה / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד. צפי למכירות של 290 אלף כלי רכב חדשים השנה / צילום: תמר מצפי

שוק הרכב הישראלי צועד כיום במרץ לעבר שיא מכירות של כל הזמנים עם צפי לכ-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2021. אבל קשה מאד להסיק מכך לגבי ההמשך. המכירות ברבעונים הבאים יוכתבו על ידי חוקי משחק גלובליים, שיש להם קשר קלוש מאד למצב הביקוש או הכלכלה המקומיים.

בחודשים האחרונים הפך שוק הרכב העולמי, ושוק הרכב הישראלי בתוכו, מ"שוק של קונים", שמתאפיין לרוב בעודפי ייצור, מלאים דוממים, מבצעי הנחות ומאמצים שיווקיים ל"שוק של מוכרים", שמתאפיין בעודפי ביקוש, מחסור בהיצע, מלאים מזעריים, רשימות המתנה ממושכות והנחות אפסיות ממחירי המחירון. לטובת קוראינו הנבוכים לנוכח המציאות החדשה נצרף כאן מדריך נבוכים מתומצת למחפשי הרכב.

איך הגענו למצב הזה?

במשפט אחד: חוקי הביקוש וההיצע. התפרצות הקורונה יצרה מצב של פאניקה בעולם העסקים ובתעשיית הרכב הגלובלית בפרט. בתחילה שובש הייצור בשל הפגיעה בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב, ולאחר מכן נרשמה צניחה תלולה בביקוש לכלי רכב ובהכנסות בכל המדינות המפותחות בשל הסגרים וההגבלות.

יצרני הרכב הגיבו כמו שכל תאגיד גלובלי מתוכנת להגיב במצב כזה, וחתכו את ההוצאות השוטפות. מפעלי ייצור הושבתו, מאות אלפי עובדים פוטרו או נשלחו לחל"ת וההזמנות לספקים נבלמו. בין השאר, בוטלו גם ההזמנות ארוכות טווח לאספקת צ'יפים, שמוזמנים חודשים מראש.

יצרני הצ'יפים מצאו במהירות אלטרנטיבה. השינויים היסודיים בהרגלי העבודה והלימוד של מאות מיליוני אנשים שהביאה הקורונה הקפיצו לשמיים את הביקוש לצ'יפים עבור מחשבים וציוד תקשורת ובמקביל נסיקת מחירי הביטקוין הפכה את הכרייה שלו, שהיא תהליך עתיר כוח מחשוב, לסוג של "בהלה לזהב" של העידן המודרני (נסו לרכוש כיום כרטיס גרפי מתקדם ותבינו על מה אנחנו מדברים).

אף אחד לא צפה את המהירות והעוצמה שבה יתאושש הביקוש לרכב בעולם וגם לא את העלייה התלולה והמהירה במחירי חומרי הגלם בשל הפגיעה בכושר הייצור, את שיבושי התובלה הימית ואת המחסור הקשה בצ'יפים, שכרגע צפוי להימשך עמוק לתוך 2022.

התוצאה: פגיעה מתמשכת בייצור רכב ובהיצע בכל העולם, וכשההיצע קטן והביקוש עולה, התוצאה הבלתי נמנעת היא עליית מחירים, על פי מיטב חוקי הכלכלה. בישראל הדבר בא לידי ביטוי בהתאיידות המבצעים וההנחות והמתנה של רבעון אחד או שניים לקבלת רכב חדש מדגמים פופולריים, מבלי שהספקים יתחייבו על מועד קונקרטי.

מה קורה לשוק החלפים?

תעשיית החלפים הגלובלית "חוטפת" כיום מכה משולשת: מחסור בצ'יפים בסיסיים, שגורר מחסור במודולים אלקטרוניים מרובי-צ'יפים דוגמת חיישנים, מערכות ניהול מנוע, מערכות בטיחות שונות וכו'; זינוק של עשרות עד מאות אחוזים במחירי גומי, פלסטיק, מתכות ועוד, שמשפיע ישירות על עלויות הייצור של חלפים חיוניים; ועלייה תלולה של מאות אחוזים במחירי ההובלה העולמית במכולות, בעיקר מאזורי הייצור העיקריים של החלפים במזרח אסיה. למותר לציין, שעלויות התובלה מתגלגלות ישירות למחירי החלפים לצרכן.

בחודשים האחרונים גם נכנסו לתמונה "מאכערים" ממולחים מרחבי העולם, שזיהו את המצב והחלו לאגור רכיבים חיוניים לרכב כדי לנצל הזדמנות לרווח מהיר של אלפי אחוזים. לאחרונה דווח בסין, שמערכת ESP לרכב, למשל, שעולה בשגרה כמה דולרים נמכרת על ידי מתווכים במאות דולרים.

גם תעשיית הצמיגים מעלה מחירים ובשבועות האחרונים קיבלו סוחרי צמיגים בארה"ב אירופה וישראל הודעות רשמיות מכל היצרנים הגדולים בעולם על עליות מחירים בספטמבר או באוקטובר בשיעור של עד 8% בצמיגים לרכב פרטי ועד 14% לצמיגים של כלי רכב מסחריים. "הדובדבן בקצפת" הוא קמפיין "ירוק" שבו החלה ממשלת סין כדי לאלץ את כל התעשיות הכבדות במדינה להשקיע בטכנולוגיות להפחתת הזיהום.

עליית המחירים מלווה בחוסר במלאים, והתוצאה היא זמני המתנה ממושכים מאד ביחס לשגרה לחלפים במוסכים בארץ ובעולם. בשבוע שעבר, למשל, אמר יו"ר איגוד ספקי החלפים בארצות הברית לרשת הטלוויזיה "פוקס" כי "התעשייה שלנו ניצבת בפני שיבושי האספקה החמורים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. יש לנו בעיה של תובלה ימית ובעיה של עליית מחירים רוחבית בשיעור של עד 20% על חלקים וחומרי גלם". בשורה תחתונה זה בהחלט לא זמן אידיאלי להכניס את הרכב לתיקון משמעותי במוסך ולא נופתע גם אם גנבות הרכב לצורך פירוק חלקים יחזרו לטפס בתלילות.

ההשפעה על ענף הליסינג

ענף הליסינג בישראל הכתיב במשך שנים את חוקי המשחק בשוק הרכב, אך כעת גם הוא "לקוח שבוי". חברות הליסינג בישראל מחויבות להחליף ללקוחותיהם מדי שנה קרוב ל-80 אלף כלי רכב בתום תקופת חוזי הליסינג, מה שהופך אותן ל"לקוח-על". אבל אם בעבר יבואני הרכב היו מחזרים לפתחן, כעת הכוח נמצא בידי היבואנים, שמעדיפים לנתב את המלאים המתכווצים לטובת השוק הפרטי הרווחי יותר.

לחברות הליסינג יש אפשרויות מוגבלות להתמודד עם המחסור והבסיסית שבהן היא פשוט לשלם יותר. אולי לא את כל מחיר המחירון לצרכן הפרטי, אבל הן צריכות לשכוח מההנחות הדו-ספרתיות המקובלות בענף. דרך נוספת היא ולרכוש כל מלאי, שנקרה בדרכן, והן אכן רוכשות בחודשים האחרונים מכל הבא ליד, מבלי להמתין לאספקה בינואר כמקובל. לא נופתע אם הרבעון האחרון של השנה, שהוא בדרך כלל תקופה "מתה", יהיה פעיל יותר מהמקובל.

דרך שלישית, בינתיים על הנייר, היא העלאה משמעותית של מחירי הליסינג במקביל לפנייה אל לקוחות בבקשה להאריך את תקופת הליסינג מעבר לשלוש שנים. לענף אין הרבה ברירה מכיוון שעליית מחירי הרכב בפועל כבר החלה במקביל לחוסר ודאות לגבי מועדי וכמויות אספקה של רכב חדש לפחות עד הרבעון השני של 2022. אמנם לקוחות הליסינג לא יאהבו את זה, בלשון המעטה, אבל גם הם שבויים בשוק עם היצע דל והמתנה ארוכה. חברות הליסינג יכולות להתנחם בכך, שערך צי הרכב המשומש שלהן בספרים נוסק ביחד עם העלייה הרוחבית במחירי המשומשות.

מה יעשה הלקוח הפרטי?

העצה האינטואיטיבית היא "בשוק של מוכרים לא קונים". במצב הנוכחי, שבו המלאים נמוכים מאד, ההנחות אפסיות וכמעט לכל רכב חדש שנוחת בארץ יש כתובת, כוח המיקוח של הלקוח הפרטי שואף לאפס וכדאי להמתין להתייצבות של השוק ולעלייה ברמות המלאי.

אבל המצב בשטח יותר מורכב. האלטרנטיבות הציבוריות לרכב פרטי בישראל הן עדיין דלילות ולא יעילות, יש בשוק הרבה מאד כסף פנוי ש"רוצה" להיות מנותב לעלייה ברמת החיים והפגיעה ביעילות של מערך השירות והחלפים מקטינים את הכדאיות של אחזקת רכב ישן. הבעיה היא, שהממתינים עלולים להיתקל במחירי רכב הרבה יותר גבוהים, סביר להניח שכבר מינואר הקרוב, וגם הערוצים המוזלים לרכישת רכב חדש, "שוק ה-0 קילומטרים" והיבוא העקיף, מתייבשים במהירות.

ניתן להניח, שבסופו של דבר הביקוש יפגוש את ההיצע ובעיות הלוגיסטיקה והאספקה של תעשיית הרכב ייפתרו. אבל אם יש משהו, שלמדנו בשנתיים האחרונות, זה שתחזיות לטווח ארוך לא שוות הרבה בתקופה של שיבושים גלובליים. ייתכן שהענף בארץ ובעולם יתייצב בטווח הארוך על נקודת שיווי משקל הרבה יותר גבוהה של מחירים. ייתכן שהתפרצויות נוספות יאריכו מועד ההתייצבות ברבעונים או בשנים, ואולי בכלל הביקוש ו/או ההיצע שוב יתרסקו בשל מחסור בדלק, למשל.

לפיכך, למי שיכול מומלץ להמתין עם הרכישה/החלפה, ומי שלא - יצטרך כנראה לאמץ טקטיקה של רכישה בחנויות אאוטלט: לוקחים מה שיש על המדף, בלי לדקדק בצבע או במפרט, ומכניסים את היד עמוק יותר לארנק.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

הם בחרו לספוג קיצוץ בשכר - והם אומרים שהם מאושרים יותר

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי