גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרגלתם להגיע לסוכנות ולהתמקח על מחיר הרכב החדש? המציאות השתנתה. זה מה שבכל זאת אפשר לעשות

בתוך רבעונים ספורים הפך שוק הרכב ישראלי משוק של קונים, שמחוזרים על ידי המוכרים, לשוק של מוכרים עם זמני המתנה הולכים ומתארכים והנחות מזעריות ● איך זה קרה, על מי זה משפיע ומה עושים ● גלובס עושה סדר

נמל אשדוד. צפי למכירות של 290 אלף כלי רכב חדשים השנה / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד. צפי למכירות של 290 אלף כלי רכב חדשים השנה / צילום: תמר מצפי

שוק הרכב הישראלי צועד כיום במרץ לעבר שיא מכירות של כל הזמנים עם צפי לכ-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2021. אבל קשה מאד להסיק מכך לגבי ההמשך. המכירות ברבעונים הבאים יוכתבו על ידי חוקי משחק גלובליים, שיש להם קשר קלוש מאד למצב הביקוש או הכלכלה המקומיים.

בחודשים האחרונים הפך שוק הרכב העולמי, ושוק הרכב הישראלי בתוכו, מ"שוק של קונים", שמתאפיין לרוב בעודפי ייצור, מלאים דוממים, מבצעי הנחות ומאמצים שיווקיים ל"שוק של מוכרים", שמתאפיין בעודפי ביקוש, מחסור בהיצע, מלאים מזעריים, רשימות המתנה ממושכות והנחות אפסיות ממחירי המחירון. לטובת קוראינו הנבוכים לנוכח המציאות החדשה נצרף כאן מדריך נבוכים מתומצת למחפשי הרכב.

איך הגענו למצב הזה?

במשפט אחד: חוקי הביקוש וההיצע. התפרצות הקורונה יצרה מצב של פאניקה בעולם העסקים ובתעשיית הרכב הגלובלית בפרט. בתחילה שובש הייצור בשל הפגיעה בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב, ולאחר מכן נרשמה צניחה תלולה בביקוש לכלי רכב ובהכנסות בכל המדינות המפותחות בשל הסגרים וההגבלות.

יצרני הרכב הגיבו כמו שכל תאגיד גלובלי מתוכנת להגיב במצב כזה, וחתכו את ההוצאות השוטפות. מפעלי ייצור הושבתו, מאות אלפי עובדים פוטרו או נשלחו לחל"ת וההזמנות לספקים נבלמו. בין השאר, בוטלו גם ההזמנות ארוכות טווח לאספקת צ'יפים, שמוזמנים חודשים מראש.

יצרני הצ'יפים מצאו במהירות אלטרנטיבה. השינויים היסודיים בהרגלי העבודה והלימוד של מאות מיליוני אנשים שהביאה הקורונה הקפיצו לשמיים את הביקוש לצ'יפים עבור מחשבים וציוד תקשורת ובמקביל נסיקת מחירי הביטקוין הפכה את הכרייה שלו, שהיא תהליך עתיר כוח מחשוב, לסוג של "בהלה לזהב" של העידן המודרני (נסו לרכוש כיום כרטיס גרפי מתקדם ותבינו על מה אנחנו מדברים).

אף אחד לא צפה את המהירות והעוצמה שבה יתאושש הביקוש לרכב בעולם וגם לא את העלייה התלולה והמהירה במחירי חומרי הגלם בשל הפגיעה בכושר הייצור, את שיבושי התובלה הימית ואת המחסור הקשה בצ'יפים, שכרגע צפוי להימשך עמוק לתוך 2022.

התוצאה: פגיעה מתמשכת בייצור רכב ובהיצע בכל העולם, וכשההיצע קטן והביקוש עולה, התוצאה הבלתי נמנעת היא עליית מחירים, על פי מיטב חוקי הכלכלה. בישראל הדבר בא לידי ביטוי בהתאיידות המבצעים וההנחות והמתנה של רבעון אחד או שניים לקבלת רכב חדש מדגמים פופולריים, מבלי שהספקים יתחייבו על מועד קונקרטי.

מה קורה לשוק החלפים?

תעשיית החלפים הגלובלית "חוטפת" כיום מכה משולשת: מחסור בצ'יפים בסיסיים, שגורר מחסור במודולים אלקטרוניים מרובי-צ'יפים דוגמת חיישנים, מערכות ניהול מנוע, מערכות בטיחות שונות וכו'; זינוק של עשרות עד מאות אחוזים במחירי גומי, פלסטיק, מתכות ועוד, שמשפיע ישירות על עלויות הייצור של חלפים חיוניים; ועלייה תלולה של מאות אחוזים במחירי ההובלה העולמית במכולות, בעיקר מאזורי הייצור העיקריים של החלפים במזרח אסיה. למותר לציין, שעלויות התובלה מתגלגלות ישירות למחירי החלפים לצרכן.

בחודשים האחרונים גם נכנסו לתמונה "מאכערים" ממולחים מרחבי העולם, שזיהו את המצב והחלו לאגור רכיבים חיוניים לרכב כדי לנצל הזדמנות לרווח מהיר של אלפי אחוזים. לאחרונה דווח בסין, שמערכת ESP לרכב, למשל, שעולה בשגרה כמה דולרים נמכרת על ידי מתווכים במאות דולרים.

גם תעשיית הצמיגים מעלה מחירים ובשבועות האחרונים קיבלו סוחרי צמיגים בארה"ב אירופה וישראל הודעות רשמיות מכל היצרנים הגדולים בעולם על עליות מחירים בספטמבר או באוקטובר בשיעור של עד 8% בצמיגים לרכב פרטי ועד 14% לצמיגים של כלי רכב מסחריים. "הדובדבן בקצפת" הוא קמפיין "ירוק" שבו החלה ממשלת סין כדי לאלץ את כל התעשיות הכבדות במדינה להשקיע בטכנולוגיות להפחתת הזיהום.

עליית המחירים מלווה בחוסר במלאים, והתוצאה היא זמני המתנה ממושכים מאד ביחס לשגרה לחלפים במוסכים בארץ ובעולם. בשבוע שעבר, למשל, אמר יו"ר איגוד ספקי החלפים בארצות הברית לרשת הטלוויזיה "פוקס" כי "התעשייה שלנו ניצבת בפני שיבושי האספקה החמורים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. יש לנו בעיה של תובלה ימית ובעיה של עליית מחירים רוחבית בשיעור של עד 20% על חלקים וחומרי גלם". בשורה תחתונה זה בהחלט לא זמן אידיאלי להכניס את הרכב לתיקון משמעותי במוסך ולא נופתע גם אם גנבות הרכב לצורך פירוק חלקים יחזרו לטפס בתלילות.

ההשפעה על ענף הליסינג

ענף הליסינג בישראל הכתיב במשך שנים את חוקי המשחק בשוק הרכב, אך כעת גם הוא "לקוח שבוי". חברות הליסינג בישראל מחויבות להחליף ללקוחותיהם מדי שנה קרוב ל-80 אלף כלי רכב בתום תקופת חוזי הליסינג, מה שהופך אותן ל"לקוח-על". אבל אם בעבר יבואני הרכב היו מחזרים לפתחן, כעת הכוח נמצא בידי היבואנים, שמעדיפים לנתב את המלאים המתכווצים לטובת השוק הפרטי הרווחי יותר.

לחברות הליסינג יש אפשרויות מוגבלות להתמודד עם המחסור והבסיסית שבהן היא פשוט לשלם יותר. אולי לא את כל מחיר המחירון לצרכן הפרטי, אבל הן צריכות לשכוח מההנחות הדו-ספרתיות המקובלות בענף. דרך נוספת היא ולרכוש כל מלאי, שנקרה בדרכן, והן אכן רוכשות בחודשים האחרונים מכל הבא ליד, מבלי להמתין לאספקה בינואר כמקובל. לא נופתע אם הרבעון האחרון של השנה, שהוא בדרך כלל תקופה "מתה", יהיה פעיל יותר מהמקובל.

דרך שלישית, בינתיים על הנייר, היא העלאה משמעותית של מחירי הליסינג במקביל לפנייה אל לקוחות בבקשה להאריך את תקופת הליסינג מעבר לשלוש שנים. לענף אין הרבה ברירה מכיוון שעליית מחירי הרכב בפועל כבר החלה במקביל לחוסר ודאות לגבי מועדי וכמויות אספקה של רכב חדש לפחות עד הרבעון השני של 2022. אמנם לקוחות הליסינג לא יאהבו את זה, בלשון המעטה, אבל גם הם שבויים בשוק עם היצע דל והמתנה ארוכה. חברות הליסינג יכולות להתנחם בכך, שערך צי הרכב המשומש שלהן בספרים נוסק ביחד עם העלייה הרוחבית במחירי המשומשות.

מה יעשה הלקוח הפרטי?

העצה האינטואיטיבית היא "בשוק של מוכרים לא קונים". במצב הנוכחי, שבו המלאים נמוכים מאד, ההנחות אפסיות וכמעט לכל רכב חדש שנוחת בארץ יש כתובת, כוח המיקוח של הלקוח הפרטי שואף לאפס וכדאי להמתין להתייצבות של השוק ולעלייה ברמות המלאי.

אבל המצב בשטח יותר מורכב. האלטרנטיבות הציבוריות לרכב פרטי בישראל הן עדיין דלילות ולא יעילות, יש בשוק הרבה מאד כסף פנוי ש"רוצה" להיות מנותב לעלייה ברמת החיים והפגיעה ביעילות של מערך השירות והחלפים מקטינים את הכדאיות של אחזקת רכב ישן. הבעיה היא, שהממתינים עלולים להיתקל במחירי רכב הרבה יותר גבוהים, סביר להניח שכבר מינואר הקרוב, וגם הערוצים המוזלים לרכישת רכב חדש, "שוק ה-0 קילומטרים" והיבוא העקיף, מתייבשים במהירות.

ניתן להניח, שבסופו של דבר הביקוש יפגוש את ההיצע ובעיות הלוגיסטיקה והאספקה של תעשיית הרכב ייפתרו. אבל אם יש משהו, שלמדנו בשנתיים האחרונות, זה שתחזיות לטווח ארוך לא שוות הרבה בתקופה של שיבושים גלובליים. ייתכן שהענף בארץ ובעולם יתייצב בטווח הארוך על נקודת שיווי משקל הרבה יותר גבוהה של מחירים. ייתכן שהתפרצויות נוספות יאריכו מועד ההתייצבות ברבעונים או בשנים, ואולי בכלל הביקוש ו/או ההיצע שוב יתרסקו בשל מחסור בדלק, למשל.

לפיכך, למי שיכול מומלץ להמתין עם הרכישה/החלפה, ומי שלא - יצטרך כנראה לאמץ טקטיקה של רכישה בחנויות אאוטלט: לוקחים מה שיש על המדף, בלי לדקדק בצבע או במפרט, ומכניסים את היד עמוק יותר לארנק.

עוד כתבות

אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

חוק חדש יסדיר את העבודה מהבית: כך תעבוד התוכנית של שרת הכלכלה

איך מגדירים עבודה מרחוק, ומה מעסיקים יצטרכו לעשות כדי למנוע אפליה לרעה של אלה שעובדים מחוץ למשרד - אלה רק חלק מהנושאים שמשרד הכלכלה מתכוון להתייחס אליהם בהצעת החוק שהוא מגבש בימים אלה להסדרת עבודה מרחוק ● בינתיים, מעסיקים מוצאים פתרונות משלהם לבעיות שיוצרים כמה מהטרנדים הנלווים לעבודה היברידית - מהרעיון של חופשה ללא הגבלה ועד הרצון לאפשר עבודה מכל מקום בעולם

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מחתולי הרחוב ועד למוסדות התורניים: הכספים הקואליציוניים בשיא, והמתנגד הגדול ביותר שלהם שומר על שתיקה

את אמירות העבר שלו בגנות כספים קואליציוניים נטש יאיר לפיד בממשלה הנוכחית ● השבוע זכו מפלגות וח"כים לתוספות תקציביות בנוסף ל-2.1 מיליארד שקל שסוכמו ● הח"כים ניר אורבך ועידית סילמן זכו לתוספת "פרטית" של 85 מיליון שקל ויהנו מיחסי ציבור שיחזקו את מעמדם ● 12 מיליון שקל הוקצו לטיפול בחתולי רחוב

מורן גיל, שף קונדיטור / צילום: מורן גיל

"הקורונה אילצה אותי לעצור, ולעסוק ביצירה. עם המון השקעה ועבודה קשה, היצירה הזו מספקת לי היום פרנסה"

מורן גיל, בן 31 ● שף קונדיטור ● "הבנתי שאי אפשר להמשיך ככה ושצריך לבחור. עזבתי בצער ובהתרגשות את מקום העבודה שלי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בייג'ינג, לפני כחודש / צילום: Associated Press, Andy Wong

בגלל החשש מפני גל נוסף: סגרים והגבלות חדשות בסין

סין היא המדינה היחידה בעולם שעוד נצמדת למדיניות של אפס הדבקות מול הקורונה ● היום היא הטילה סגר על מיליוני תושבים בגלל 29 חולים מאומתים ● גם בבייג'ינג הבירה הוטלו הגבלות נוספות

משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ

"אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה": ענף התעופה מחפש יד מכוונת ולא מוצא

לראשונה התקיים השבוע דיון של שדולת התעופה בכנסת ● סביב השולחן נשמעו טענות על "אי שוויון", וחילוקי דעות סביב שדה התעופה ברמת דוד, שהקמתו בוטלה ● שרת התחבורה מרב מיכאלי: "יש צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים". השר לשעבר בצלאל סמוטריץ': "שגיאה קשה"

רון חולדאי, ראש עירית ת''א / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית תל אביב עובר לרכב חשמלי

לגלובס נודע כי חולדאי החליף לאחרונה את רכבו מסוג סקודה עם מנוע בנזין ברכב חשמלי חדש מדגם איוניק 5, שאמור להימסר לו בקרוב ● וגם: באיזה ענף יש הכי הרבה פושטי רגל? ● מייזון קייזר: סניף שלישי במיליון יורו  ● אירועים ומינויים

רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

עכשיו זה רשמי: רו"ח חן שרייבר נכנס לתפקיד נשיא לשכת רואי החשבון

שרייבר נכנס לתפקידו הערב לאחר שהאסיפה הכללית הכריזה באופן רשמי על תוצאות הבחירות ללשכת רואי החשבון בישראל ● שרייבר ניצח את המועמדת היריבה, רו"ח אלינה פרנקל, בפער קולות משמעותי

נציגי טיקטוק וסנאפצ'אט בוועדת המשנה להגנת הצרכן, בטיחות מוצר ואבטחת מידע בסנאט / צילום: Reuters, Rod Lamkey / CNP/Sipa USANo

טיקטוק, יוטיוב וסנאפצ'ט בקונגרס: נשתף במחקרים פנימיים שביצענו

נציגי טיקטוק, סנאפצ'ט ויוטיוב השתתפו היום בשימוע בקונגרס שעסק בהגנה על ילדים ברשת ● נציגי החברות הודיעו כי ישתפו עם הרשויות בארה"ב את המחקרים שביצעו לגבי השפעת הפלטפורמות על המשתמשים הצעירים

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס

הבורר קבע: ישראמקו תשלם לנפטא תמלוגים נוספים בהיקף 49.1 מיליון דולר

פסק הבורר צפוי להגדיל ב-108 מיליון שקל את הרווח המיוחס לבעלים שתציג נפטא   בדוחות הרבעון השלישי ● במקביל צפויה שותפות ישראמקו לרשום בגין פסק הבורר הוצאה נוספת של כ-5 מיליון דולר בדוחות

דורון גרסטל, מנכ״ל פריון / צילום: פריון

"אנחנו לא סנאפ, השינוי של אפל לא יפגע בנו": חברת הפרסום הדיגיטלי פריון מזנקת, והמנכ"ל בטוח שזו רק ההתחלה

בסוף השבוע הביאה סנאפ לירידות במניות הקשורות לפרסום דיגיטלי, לאחר שתלתה את חולשת תוצאותיה בשינויי הגדרות הפרטיות אצל אפל ● פריון הישראלית, לעומתה, מעלה שוב תחזיות, והמניה משלימה זינוק של 200% בשנה האחרונה ● המנכ"ל: רק 1% מפעילותנו קשורה לאפל"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

היכו את התחזיות בכל הגזרות: דוחות טובים למיקרוסופט וגוגל

גוגל עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה רווח למניה של 27.99 דולר ● מיקרוסופט דיווחה על גידול של 22% בהכנסות

עופר נמרודי / צילום: רמי זרנגר

הכשרת הישוב גייסה מהמוסדיים 100 מיליון שקל בהנפקת מניות פרטית

החברה שבניהולו של עופר נמרודי גייסה את הכסף בין השאר מהפניקס, קרן נוקד, ארקין אחזקות ומנורה מבטחים ● בתחילת השבוע השלימה חברת הבת 'הכשרת הישוב התחדשות עירונית' גיוס הון בסך 29 מיליון שקל תוך הצפת ערך מהותית

בית חכם - חנות איידיגיטל IDIGITAL עזריאלי תל אביב / צילום: שוקה כהן

איידיגיטל בדרך לבורסה וחושפת את המספרים: בכמה כסף נמכרים בכל שנה אייפונים חדשים?

לאחר חשיפת גלובס על כך שיבואנית מוצרי אפל תנסה להנפיק בתל אביב לפי שווי שאפתני של מיליארד שקל, פרסמה אייקון גרופ (איידיגיטל) טיוטת תשקיף שמגלה נתוני צמיחה דו-ספרתית בהכנסותיה בשנים האחרונות

ירידות בבורסות אסיה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באסיה; דויטשה בנק הכה את התחזיות בשורת הרווח

מדד ניקיי בטוקיו יורד ב-0.4%, בהונג קונג הירידה מגיעה ל-1.5% ● מחירי הנפט והזהב נחלשים ● מטבע הקריפטו "שיבה אינו" מזנק בעשרות אחוזים למקום ה-11 בטבלת המטבעות ● עונת הדוחות בארה"ב: תוצאות טבע, קוקה קולה ומקדונלדס יתפרסמו היום

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri

הפועלים מעלה המלצה לסין – "התמתנות רגולטורית ותמחור נוח"

לאחר שהורידו המלצה ביוני האחרון על רקע קשיי רגולציה בסין, האנליסטים בבנק הפועלים מעריכים כי הרוחות נרגעו, ולמרות הזינוק במחירי האנרגיה, העלו המלצה לסין ל"תשואת יתר"

בזוס, גייטס, צוקרברג, מאסק ובאפט. מה צריך לדעת על מיסוי המיליארדרים / צילום: Associated Press

מס המיליארדרים: מה צריך לדעת על התוכנית של הדמוקרטים

הדמוקרטים במירוץ להעברת מס חדש על רווחי הון לא ממומשים של מיליארדים

תחנת דלק באיראן / צילום: Reuters, סוכנות הידיעות WANA

"חמינאי, איפה הדלק?": מתקפת סייבר על תחנות דלק באיראן

דוברה של החברה הממשלתית האחראית על הפצת הדלק פרסם הודעה ולפיה אין להגיע לתחנות עד להשלמת הטיפול במה שכינה "תקלה טכנית" ●  במקביל, השתלטו האקרים על מאות שלטי חוצות אלקטרונים וכתבו עליהם "חמינאי איפה הדלק שלנו"

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פריון זינקה 24%, טבע איבדה 4%

מדד ת"א 35 התקדם ב-0.1%, מדד ת"א90 עלה 0.5% ומדד ת"א 125 התחזק ב-0.3% ● פריון העלתה תחזיות וזינקה 20%, טבע נחתכה 6% לאחר הכשרת היישוב גייסה כ-100 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים ● הדולר נחלש ב-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.20 שקלים

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

צפי לפתיחה מעורבת, במקביל למתרחש במסחר על החוזים ● מגמה שלילית באסיה ● עונת הדוחות בוול סטריט: מיקרוסופט וגוגל הכו את התחזיות; היום טבע תגיש דוחות ● יבואנית אפל בישראל בדרך לבורסה לפי שווי של מיליארד שקל ● גלובס עושה סדר לקראת המסחר

ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh

המאבק על התקציב בארה"ב: מה יישאר מהביידנומיקס?

הדיונים הקדחתניים לקראת אישור התוכניות השאפתניות של הנשיא מגיעים לרגע האמת ● כשברקע בחירות אמצע הקדנציה שצפויות להקטין עוד יותר את כוחו בוושינגטון, הנשיא מוכן להתפשר, והרבה ● הסעיפים, אלה שיישארו בפנים ואלה שבחוץ, יגדירו במידה רבה את "מורשת ביידן"