ועדת הפנים של הכנסת אישרה את ההצעה להסבת מבני תעסוקה למגורים

הנוסח שאושר בוועדה תוקן לדרישת מרכז השלטון המקומי כך שהסמכות לתת היתר לפרויקט היא בשיקול דעתה של הוועדה המקומית • השלב הבא: אישור חוק ההסדרים בכנסת

שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

ועדת הפנים של הכנסת, בראשותו של ווליד טאהא, אישרה היום את פרק י"ח של הצעת חוק התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים), בנושא הסבת שטחי תעסוקה (משרדים ומפעלים) לטובת בנייה למגורים. יש להבהיר כי מדובר בשלב חשוב, אך לא סופי. חוק ההסדרים צריך לעבור את אישורה של הכנסת.

יש לציין כי הנוסח הסופי שאושר היום שונה באופן משמעותי מגרסאות קודמות שנדונו בשבוע בעבר בוועדת הפנים והסביבה ותוקן כך שישביע את רצון מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, שהתריעו מפני פגיעה בכוחן של הרשויות המקומיות.

ללא צורך באישור מהוועדה המחוזית

בבסיס ההצעה של משרדי הפנים והאוצר עומדת המחשבה כי יש היצע גדול של שטחי משרדים, בייחוד באזור תל אביב, של עשרות שנים קדימה. כמו כן, יש הכרה בכך שנגיף הקורונה גרם לכך שעובדים רבים עוברים לעבוד מהבית ולכן יש צמצום נוסף בביקוש לשטחי תעסוקה. כל אלה עומדים מול המחסור הגדול בשטחי מגורים. הצעד האופרטיבי שמציעה הממשלה הוא הקמת ועדת משנה למועצה הארצית לתכנון ובנייה שתפקידה יהיה לאשר תוכניות מפורטות המסבות שטחי תעסוקה (30% בכל מגרש) לטובת שטחי מגורים. יש להבהיר כי מדובר בבנייה של דירות "קטנות", בגודל 50 מ"ר.

בעקבות ביקורת הרשויות המקומיות הוחלט כי הסמכות לתת היתר לפרויקט הסבת מבנה תעסוקה היא בשיקול דעתה של הוועדה המקומית, ולא חובה מנדטורית, וללא צורך לקבל אישור מהוועדה המחוזית. הסבת התעסוקה למגורים בהיתר יכולה להתבצע אך ורק במגרשים שטרם התחילה בנייתם, וככל שהשינוי יביא לבנייה של 40 יח"ד לכל הפחות. בדיוני ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה יהיה ראש העיר שהתוכנית בתחומו בגדר של משקיף.

שרת הפנים, איילת שקד אמרה: "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר הדיור מהחריפים שידעה מדינת ישראל. בעקבות תקציב מדינה שלא עבר במשך שנתיים - לא שווקו יחידות דיור וכעת אנחנו במרוץ להלביש את המדינה בשמלת בטון ומלט. החוק שהועבר היום בוועדת הפנים הוא בשורה אדירה שתספק בטווח זמן הנראה לעין אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש".